Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det enda vi på I22 tränade på var i stort sett att möta en rysk division på 11000 man där vi skulle slå ut deras brobyggar-bilar om jag inte minns fel, så förstår inte riktigt vad du menar.
Jag kanske också ska stoltsera med att vara värnpliktig officer i min signatur, det är väl alla som gjort en KB tjänst? Jag blev värnpliktig fänrik, tufft värre~
KB ledde fram till officersexamen efter slutförd KadS (krigsplacering plutonchef) och elever förväntads att medels FBU gå vidare mot löjtnants och kaptensraden med krigsplacering som stf komapnichef, kompanichef, mm. Någon gång i slutet av 80 talet förändrades KB utbildningen och KBS förlorade sin innebörd i egenskap av kompanibefälsutbilnding och blev bara ett samlingsbegrepp för de som togs ut till 15 månaders utb. De som slutförde KBS blev förvisso fänrikar men de blev inte officerare och möjligheten att bli vpl löjtnanter eller vpl kaptener försvann.
Visst utbildades I22 för sabottage, men enligt vad jag erfar så användes lapplandsjägarkompanier i I22 i huvudsak för spaning av fördelingschefen ÖN (Öv 1gr Wickbom på den tiden). Vad andra I22 förband användes för av MiLO chefen vet jag dock ej. I22 genomförde den mest krävande utbildngen i FM på den tiden, snäppet över FJS och KJ; så jag har mycket stor respekt för förbandent. Nu ångrar jag mig bittert för att jag inte sökte dit och det blir därför en smula som räven med rönnbären, för min del. Men ärligt talat, skulle jag nog inte hava orkat I22 utbildningen, i alla fall. Nuvarnde AJB och K3 vill jag inte kommentera, det räcker med att nämna att flickor kan bli sk jägare där. Vid norrlandsskytte så fanns det inte ens en promilles chans att kvinnor skulle orkat med tjänsten.
Uthållighet, VADÅ??
Sen fårstår jag inte hur en AJB pluton blir uthålligare bara för att truppen bär en begränsad mängd förnödeneter och ammunitone helt själva istället för att proppa NSK plutonens två BV206 fulla med proviant, tält, ved, bränsle och ammunition. En NB överlevde betydligt längre än jägarbataljoner utan externa resurser som logistik, fältarbeten, repararioner, ledning; och kunde ligga och trycka gömd länge under arktiska förhållanden och överrumpla FI långt in på Finskt territorium. FJS användes för spaning öster om tex Rovaniemi och Kemi och NB för att blixsnabbt slå luftburna för-förband innan dessa når de Finska orterna. LJ kompanier ur I22 användes för underrättelser innom Norrbotten.