Citat:
Ursprungligen postat av Miele
DaEzz

u har inte så bra koll tycker jag. Det fanns en anledning till att K4/AJB inte las ned. Min uppfattning är att det fanns ett moderna tänk och organisation i Arvidsjaur än i Kiruna. Men det är bara min åsikt. Vad den verkliga anledning var, har jag ingen aning om.
Ang. fyrhjulingarna, det var test. De finns inte längre. De har testats på andra ställe runt om i Sverige också. Tror du förbandet helt bestämmer vad de vill testa och inte testa?
Ang. övningen i Tarfala. Soldater som legat inne i knappt 2.5 mån (vissa 4,5 mån, PB-soldater. Med reservartion för fel.) och som ger sig ut på baskermarsch i extremt väder resulterar i skador. Det är normalt med skador under svåra strapats övningar. När det blåser i 35-40 m/s och regnar konstant i över en vecka så blir stridsvärdet lågt. Du har dessutom marscherat i området, så du vet hur stenigt och jävligt det är.
Förfrysningsskador beror på många olika orsaker. Men du målar upp en bild av att I22 aldrig fick några förfrysningsskador. Vilket är helt fel. De finns till och med i en video där de pratar om förfrysningsskador som vpl fått där (jag minns inte namnet), bra reklam va!
Du verkar ha en enorm förkärlek för I22 och hata/ogilla K4/AJB. Det gör mig ingenting. Alla jag känner ifrån K4/AJB har höga ambitioner och vill vara bäst, utan att någonsin skryta eller försöka översläta någon annan. Att du spyr galla över dem och pratar om hur bra det var på din tid säger mer om dig än om dem (vilket du har noll erfarenhet av, refererar till en artikel i Aftonbladet haha

)
Mvh
* Skälet till att K4 fick vara kvar och inte I22 var inrikespolitiskt och inte försvarspolitiskt, dvs en Socialdemokratisk regering kunde inte (och kan inte) lägga ner ett regemente som en hel bygd är beroende av för sin existens. Kiruna/122 ansågs kunna ta smällen som en nedläggning innebar bättre, vilket också visat sig stämma.
* Tanken var att K4/AJB skulle ta över och utbilda/kompetenshöja för de uppgifter som tidigare utförts av I22. Vilket man inte klarat av, vare sig då eller senare pga att man inte övar i de förhållanden och den terräng man förutsattes kunna utföra Lapplandsjägarnas uppgifter i, dvs fjärrspaning och jägarstrid på djupet.
* Förfrysning är bara ett exempel. På K4/AJB har förfrysningar dock förekommit i
stor skala vid ett flertal tillfällen under förbandsövningar under åren, vilket också blivit medialt uppmärksammat. Ofta beroende på att utbildande officerare från andra delar av landet gjort sejourer på K4/AJB innan de flyttat söderut igen och inte haft tillräcklig kompetens för att leda trupp under norrländska vinterförhållanden.
* Vad gäller Tarfalaområdet så stämmer det att jag marscherat/övat där många gånger,
dock aldrig utan vapen och stridsutrustning eller med lättad packning som de aktuella AJB-"baskermarscherande" soldaterna blåstes bort utan.
* Och vad gäller Aftonbladets artikel från föregående höst så skulle jag under min tid inom FM ha skämts som en hund om ett förband från I 22 gjort bort sig så kapitalt att man hamnar med foton och detaljer över sitt misslyckande i Aftonbladet, oavsett om jag varit med eller inte.
Och FYI, det har funnits många tillfällen när situationen varit likartad även när Lapplandsjägare har övat. Det man gör då är att man försöker hitta en alternativ förläggningsplats och hantera situationen och går inte det så avbryter man övningen
innan folk börjar skita på sig, svimmar, drabbas av feber och hemska utslag (!) och således får fraktas hem med HKP i drösar.
Det ligger ingen prestige i detta, bara sunt soldatförnuft och en tilltro till den egna förmågan (och gränserna för den) som uppenbarligen
fortfarande eller åtminstone fram till senhösten 2009 saknas hos en del utbildande befäl på AJB. Pinsamt som sagt.
Slutligen så hatar jag inte AJB. Dom har alltid utbildat bra infanterister (ungefär som norrlandsskytte/mekförbanden på I 19) och har en viss förmåga till jägarstrid så länge de håller sig nedanför trädgränsen.
Ogilllar gör jag däremot ett försvarsbeslut som kapade en lång och stolt tradition av bibehållande och utvecklande av en förmåga att verka och (jägar) strida i alpin terräng, en förmåga som FM genom I 22 var nästan ensamma om i Europa att upprätthålla, tillsammans med den norska Telemarksbataljonen och vissa specialförband i de Tyska, Italienska och Österrikiska arméerna.
IMO och on topic så har AJB långt kvar till åtminstone den moraliska rätten att få kalla sig jägarsoldater. FJS, KJ och det sedan 2000 insomnade I 22/ Lapplands Jägarregemente har förtjänat och haft den rätten i decennier.
Men det här är FB och eftersom opinions are like assholes så förväntar jag mig inte att bli oemotsagd, tvärtom