2010-09-07, 15:23
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

För övrigt så klarade man så sent som för ett år sedan inte av att förlägga sig i högfjällsmiljö än mindre öva/verka på plats http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article5900350.ab (notera att man även använde civila tält till viss del samt att man inte medförde vapen/stridsutrustning!).

Ja Hilleberg är ju kända för att kassa och värdelösa tält, riktiga rustagrejer är vad det är.

Nej för fan. Fram med 20 tälten med den gamla järnspisen. Efter att ha kånkat dom upp och ner för östra leden så har man nog skiljt agnarna från vetet.
Citera
2010-09-07, 15:43
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Ja Hilleberg är ju kända för att kassa och värdelösa tält, riktiga rustagrejer är vad det är.

Dåligt uttryckt av mig. Vad som framkom i lokala medier så hade man även delvis använt "civila" tält i avvikande färg (blå) för något ändamål och dessa hade inte hållit måttet utan strimlats av vinden. Som sagt, det såg fördjävligt ut.

Jag/vi använde mig/oss själva av Tarfalas ryggåstält 3 under många och långa patrulluppdrag under övning sommar och vinter, detta också "civila" tält eftersom tält 12 (eller 20) naturligtvis inte är något realistiskt alternativ, nu som då.

Så som jag skrev, dåligt uttryckt av mig. Ännu större mysterium då varför 50 av 150 soldater drabbades av allehanda krämpor relaterat till vind, kyla och väta - trots tält i toppklass). Vilket ju IMO är den centrala frågeställningen.
Citera
2010-09-07, 17:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Dåligt uttryckt av mig. Vad som framkom i lokala medier så hade man även delvis använt "civila" tält i avvikande färg (blå) för något ändamål och dessa hade inte hållit måttet utan strimlats av vinden. Som sagt, det såg fördjävligt ut.

Jag/vi använde mig/oss själva av Tarfalas ryggåstält 3 under många och långa patrulluppdrag under övning sommar och vinter, detta också "civila" tält eftersom tält 12 (eller 20) naturligtvis inte är något realistiskt alternativ, nu som då.

Så som jag skrev, dåligt uttryckt av mig. Ännu större mysterium då varför 50 av 150 soldater drabbades av allehanda krämpor relaterat till vind, kyla och väta - trots tält i toppklass). Vilket ju IMO är den centrala frågeställningen.

Ett enkelt svar är att de ställts på ett för hårt prov alltför tidigt under utbildningen. (Det är rätt svar). Sedan blir följdfrågorna desto intressantare, men där håller jag nog med DaEzz - ansvaret för att känna truppens kompetens och förmågor ligger på chefen.

En förklaring kan vara att man försöker hinna med för mycket under för kort tid.
Citera
2010-09-07, 17:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Jag minns bara det som stod i tidningen. om att folk var skadade, men det må så vara. Få saker är ju helt soldatsäkra ;-).

de enda jägare jag känner är de från den äldre skolan, eller en FJS, so muckade i somras. Men vad jag förstått så är fortfarande svenska jägare ansett som ett ganska bra förband internationellt sett.
Men det är bara något jag fått för mig efter pratat med amerikanare o dyl..

Det är alldeles riktigt att svenska värnpliktiga jägarförband (och andra också) i allmänhet uppfattas som goda och välutbildade soldater. Även kvalificerade bedömare var riktigt imponerade, men de drog tyvärr litet fel slutsatser av begreppet "värnplikt". För en marinkårssergeant eller en kapten i Parachute Regiment är begreppet "värnpliktiga" synonymt med värdelöst grundmaterial. Det råkar vara tvärtom, vilket försvaret kommer att upptäcka inom kort - det "elitmaterial" man tidigare pliktat in för att låna i ett år kommer att vara mycket mer sällsynt i framtiden.
Citera
2010-09-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är alldeles riktigt att svenska värnpliktiga jägarförband (och andra också) i allmänhet uppfattas som goda och välutbildade soldater. Även kvalificerade bedömare var riktigt imponerade, men de drog tyvärr litet fel slutsatser av begreppet "värnplikt". För en marinkårssergeant eller en kapten i Parachute Regiment är begreppet "värnpliktiga" synonymt med värdelöst grundmaterial. Det råkar vara tvärtom, vilket försvaret kommer att upptäcka inom kort - det "elitmaterial" man tidigare pliktat in för att låna i ett år kommer att vara mycket mer sällsynt i framtiden.

Kan inte annat an att halla med fullstandigt.

Avsakanden av svensk underklass i internationell mening gor nog att svenska bassar blir relativt dugliga, men blir stor skillnad fran det nationella genomsnitt som funnits pa varnpliktsforbanden.
Citera
2010-09-07, 19:41
Medlem
DaEzz:

Du har inte så bra koll tycker jag. Det fanns en anledning till att K4/AJB inte las ned. Min uppfattning är att det fanns ett moderna tänk och organisation i Arvidsjaur än i Kiruna. Men det är bara min åsikt. Vad den verkliga anledning var, har jag ingen aning om.

Ang. fyrhjulingarna, det var test. De finns inte längre. De har testats på andra ställe runt om i Sverige också. Tror du förbandet helt bestämmer vad de vill testa och inte testa?

Ang. övningen i Tarfala. Soldater som legat inne i knappt 2.5 mån (vissa 4,5 mån, PB-soldater. Med reservartion för fel.) och som ger sig ut på baskermarsch i extremt väder resulterar i skador. Det är normalt med skador under svåra strapats övningar. När det blåser i 35-40 m/s och regnar konstant i över en vecka så blir stridsvärdet lågt. Du har dessutom marscherat i området, så du vet hur stenigt och jävligt det är.

Förfrysningsskador beror på många olika orsaker. Men du målar upp en bild av att I22 aldrig fick några förfrysningsskador. Vilket är helt fel. De finns till och med i en video där de pratar om förfrysningsskador som vpl fått där (jag minns inte namnet), bra reklam va!

Du verkar ha en enorm förkärlek för I22 och hata/ogilla K4/AJB. Det gör mig ingenting. Alla jag känner ifrån K4/AJB har höga ambitioner och vill vara bäst, utan att någonsin skryta eller försöka översläta någon annan. Att du spyr galla över dem och pratar om hur bra det var på din tid säger mer om dig än om dem (vilket du har noll erfarenhet av, refererar till en artikel i Aftonbladet haha )

Mvh
Citera
2010-09-07, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzzy
Kan inte vi göra något åt alla som kallar sig jägare?

I dagens DN (nej, jag läser inte den på en daglig bas) kallar sig Alexander Skarsgård för "marinbasjägare" och sergeant dvs PBS-malaj, haha....
Här nedan följer hela texten:
"... lite hjälper det säkert till att Alexander är sergeant på riktigt - han gjorde lumpen i flottan som marinbasjägare, en försvarets hårdaste utbildningar":

Vi som har varit jägare i verkligheten gråter.

Det är nog Bassäk som dom menar. Och marinens basäk-utbildning och krav är exakt detsamma som KJ. Så om det är den tjänsten Skarsgård hade så är han en form av jägare. Vart gjorde du lumpen själv om man får fråga?
Citera
2010-09-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Det är nog Bassäk som dom menar. Och marinens basäk-utbildning och krav är exakt detsamma som KJ. Så om det är den tjänsten Skarsgård hade så är han en form av jägare. Vart gjorde du lumpen själv om man får fråga?

Nej det är den inte...
Citera
2010-09-07, 21:23
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miele
DaEzzu har inte så bra koll tycker jag. Det fanns en anledning till att K4/AJB inte las ned. Min uppfattning är att det fanns ett moderna tänk och organisation i Arvidsjaur än i Kiruna. Men det är bara min åsikt. Vad den verkliga anledning var, har jag ingen aning om.

Ang. fyrhjulingarna, det var test. De finns inte längre. De har testats på andra ställe runt om i Sverige också. Tror du förbandet helt bestämmer vad de vill testa och inte testa?

Ang. övningen i Tarfala. Soldater som legat inne i knappt 2.5 mån (vissa 4,5 mån, PB-soldater. Med reservartion för fel.) och som ger sig ut på baskermarsch i extremt väder resulterar i skador. Det är normalt med skador under svåra strapats övningar. När det blåser i 35-40 m/s och regnar konstant i över en vecka så blir stridsvärdet lågt. Du har dessutom marscherat i området, så du vet hur stenigt och jävligt det är.

Förfrysningsskador beror på många olika orsaker. Men du målar upp en bild av att I22 aldrig fick några förfrysningsskador. Vilket är helt fel. De finns till och med i en video där de pratar om förfrysningsskador som vpl fått där (jag minns inte namnet), bra reklam va!

Du verkar ha en enorm förkärlek för I22 och hata/ogilla K4/AJB. Det gör mig ingenting. Alla jag känner ifrån K4/AJB har höga ambitioner och vill vara bäst, utan att någonsin skryta eller försöka översläta någon annan. Att du spyr galla över dem och pratar om hur bra det var på din tid säger mer om dig än om dem (vilket du har noll erfarenhet av, refererar till en artikel i Aftonbladet haha )

Mvh

* Skälet till att K4 fick vara kvar och inte I22 var inrikespolitiskt och inte försvarspolitiskt, dvs en Socialdemokratisk regering kunde inte (och kan inte) lägga ner ett regemente som en hel bygd är beroende av för sin existens. Kiruna/122 ansågs kunna ta smällen som en nedläggning innebar bättre, vilket också visat sig stämma.

* Tanken var att K4/AJB skulle ta över och utbilda/kompetenshöja för de uppgifter som tidigare utförts av I22. Vilket man inte klarat av, vare sig då eller senare pga att man inte övar i de förhållanden och den terräng man förutsattes kunna utföra Lapplandsjägarnas uppgifter i, dvs fjärrspaning och jägarstrid på djupet.

* Förfrysning är bara ett exempel. På K4/AJB har förfrysningar dock förekommit i stor skala vid ett flertal tillfällen under förbandsövningar under åren, vilket också blivit medialt uppmärksammat. Ofta beroende på att utbildande officerare från andra delar av landet gjort sejourer på K4/AJB innan de flyttat söderut igen och inte haft tillräcklig kompetens för att leda trupp under norrländska vinterförhållanden.

* Vad gäller Tarfalaområdet så stämmer det att jag marscherat/övat där många gånger, dock aldrig utan vapen och stridsutrustning eller med lättad packning som de aktuella AJB-"baskermarscherande" soldaterna blåstes bort utan.

* Och vad gäller Aftonbladets artikel från föregående höst så skulle jag under min tid inom FM ha skämts som en hund om ett förband från I 22 gjort bort sig så kapitalt att man hamnar med foton och detaljer över sitt misslyckande i Aftonbladet, oavsett om jag varit med eller inte.

Och FYI, det har funnits många tillfällen när situationen varit likartad även när Lapplandsjägare har övat. Det man gör då är att man försöker hitta en alternativ förläggningsplats och hantera situationen och går inte det så avbryter man övningen innan folk börjar skita på sig, svimmar, drabbas av feber och hemska utslag (!) och således får fraktas hem med HKP i drösar.

Det ligger ingen prestige i detta, bara sunt soldatförnuft och en tilltro till den egna förmågan (och gränserna för den) som uppenbarligen fortfarande eller åtminstone fram till senhösten 2009 saknas hos en del utbildande befäl på AJB. Pinsamt som sagt.

Slutligen så hatar jag inte AJB. Dom har alltid utbildat bra infanterister (ungefär som norrlandsskytte/mekförbanden på I 19) och har en viss förmåga till jägarstrid så länge de håller sig nedanför trädgränsen.

Ogilllar gör jag däremot ett försvarsbeslut som kapade en lång och stolt tradition av bibehållande och utvecklande av en förmåga att verka och (jägar) strida i alpin terräng, en förmåga som FM genom I 22 var nästan ensamma om i Europa att upprätthålla, tillsammans med den norska Telemarksbataljonen och vissa specialförband i de Tyska, Italienska och Österrikiska arméerna.

IMO och on topic så har AJB långt kvar till åtminstone den moraliska rätten att få kalla sig jägarsoldater. FJS, KJ och det sedan 2000 insomnade I 22/ Lapplands Jägarregemente har förtjänat och haft den rätten i decennier.

Men det här är FB och eftersom opinions are like assholes så förväntar jag mig inte att bli oemotsagd, tvärtom
Citera
2010-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Men det här är FB och eftersom opinions are like assholes så förväntar jag mig inte att bli oemotsagd, tvärtom

I22 v K4 ar en oandlig diskussion. Har flera kompisar som tjanstgjort pa ena eller andra och de haller banne mig fortfarande pa att alta vem som ar mest jagare.
Sa jag tycker traden ar kul pa det lite nostalgiska sattet.

Oavsett formagor sa fanns en klart skillnad i att I22are var FJS-light till sattet, alltsa utomhushurtiga. K4 var mest KJ-light till stuket, mycket Stockholmare som brant extramonstringen och darfor hamnat i A-trasket.

Inget ont om endera, det var sakert kallt, slitsamt och ensamt. Och sakerligen kul pa tagresor/Herca flights.
Citera
2010-09-08, 11:30
Medlem
Kipdrordys avatar
Är det någon som kan förklara det här?

Marinbasen (MarinB), Karlskrona
(Arbetsområde: Jägare, Tekniker/Mekaniker, Sjöstrid/Amfibie)

Tredje sjöstridsflottiljen (3.sjöstridsflj), Karlskrona
(Arbetsområde: Sjöstrid, Jägare/Röjdykare, Tekniker/Mekaniker, Logistik/Kock, Ledning/Samband)

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller/
Citera
2010-09-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
Är det någon som kan förklara det här?

Marinbasen (MarinB), Karlskrona
(Arbetsområde: Jägare, Tekniker/Mekaniker, Sjöstrid/Amfibie)

Tredje sjöstridsflottiljen (3.sjöstridsflj), Karlskrona
(Arbetsområde: Sjöstrid, Jägare/Röjdykare, Tekniker/Mekaniker, Logistik/Kock, Ledning/Samband)

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller/

MarinB ska ha Bassäk. Eller... utbilda 13.säkbat tillsammans med LG och LSS (om jag minns rätt).

Det är det dom kan mena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in