2011-08-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigaskor
Eliasucard.
Det r snarare att dom som kallar Syrier,syrianer,suryoye,suryaye r Aramer.
Enligt geografisk fakta och bibliska,historiska,forskare,patriarker, s r, Dom som kallas lr kallar sig Syrier,syrianer,suryoye,suryaye r i sjlva verket Aramer.
Grekiska forskaren Strabo ppekar att Dom vi kallar suryoye,syrier r i sjlva verket Aramer och kallar sig s n idag.
Enligt Mor Afram "Syriern" som sjlv r frn tur-abdin ppekar att Syrianer r Aramer.
Sen att en slutsats som r tom p att namnet Syrier kmr frn namnet Assyrier.
Om Aramer hade kontroll ver alla sina marker frn 1700B.C tills 670 A.D.
Den brts 1 gng av Assyrierna nr den Assyriska kungen Tighlath Pelanezzar III besegrade den Aramiska Nation som hade sitt huvudfste i Damascus ca r 730 B.C men fll 612. S Assyrierna hade inte lika stor roll i mellan-stern som Aramerna.

Fan, knns som om du har ftt allt frn den senaste hjrntvttnings-frelsningen om "arameisk-historia" i ngon av SOKs-lokaler.
2011-08-11, 20:58
Medlem
Aramer hette syrier,suryoye innan den arabiska ervringen p 600-talet A.D och behll sin religon. Allts r dom kristna syrierna aramer och inte araber. Bara fr dom pratar arabiska r dom inte araber.
Dom har behllt sin tro, genom sin tro har dom hllt sina rtter.
Nr araber blev majoritet i dagens syrien, s byttes namnet frn Syrien till Den arabiska syriska republiken. Vldigt enkelt, Araber har lagt beslag p Aramernas "nya namn" "Syrien som dom fick under Romariket & Byzantin. Det finns inte ngot som heter arabiska irakier,syrier,jordanier osv.
Alla dessa araber r frn den arabiska penusuelan, som kom till mellan stern uner 600-700-Talet A.D med Islam.
S jo, Kristna "Syrier" frn "Aram-damascus,Aram-Rechob-"Homs,Aram-Shoba(Lebanon) osv r Aramer. och det r fel det du sger att Syrien,Syrier kom frn det assyriska ordet. D Den Aramiska kungen som var s omtyckt av folket att dom beslt sig med Romarna att f bli kallade Syrier,Suryoye efter denna Kung som hette Surious.
2011-08-11, 21:33
Medlem
Hr r lite bevis, Detta r bara ngra jag tog med, Sen har jag inte tagit med Vad Aramiska kungar sger lr vad patriarker har sagt sen 2011 r tillbaka.

The Historians Poseidnios From Apamea (ca.135 BC-51BC) Was a freek Stoic philopher,polican,astronomer,geoprahpher,histian and teacher sger:
" The Peaple we greek call Syrics, They call themself Arameans "

Strabo (Born 63BC-24AD)
A greek historian,geoprahpher,philosopher is mostly famous for his Geographika("Geopfraphy"
poseidonius conjectures that the names of these nation also are akin ; Says he, The people we call Syriacs are by the Syriacs themself called Arameans

Flavious Jophehus (37.D-100A.D) Wa a 1.s century Jewish historian and apologist of the priestly royal ancestry whi survived and recorded the Destructuion of Jerusalem in 70A.D and later settled in Rome. Sger

"Aram had the Arameans, Which the Greeks called Syriacs.

Eusebius of Caesarea ( 275-339A.D), Was a bishop of Caesarea in Palestine and is often reffered to as the fathers of church history becouse of his work in recording the history of the early christian church., Sger.

"And from Aram the Arameans, Which are also called Syriacs"

Abu Al-husayn Ali Ibn Al-husaryn, Al masudi, Born 895 in baghdad and died in al-fustat (Egypt, Was a historian and traveler, Known as the Herpduktis of the arabs, " He was the first Arab to combine history and scientific geopraphy in a large-scale work, Sger.

"Tur-Abdin is the mountain where remnants of the Arameans syriac still survive."

Prof, Dieruch Herman hegewisch born Dec, 15 1746 in Quakenbruch (Germany) Died april 4 1812 in Kiel, Was a profilic german historian at the University of kiel wich a wide span of interests. sger.

"Do not the Syriacs, As they are usually called, or the Arameans as they in fact are termed, deserve mote attention in world history than they are usually given?"

http://www.youtube.com/watch?v=nOtlnBbbpZg
2011-08-11, 22:25
Medlem
Det r skrmmande att se att du verkligen tror p allt det hr. Du citerar flertalet grekiska historiker och refererar till assyriska/syrianska-kyrkomn men nd s tar du dig inte tiden att verkligen se vad de har sagt och skrivit. T.ex. Strabo har ocks skrivit att grekerna kallade assyrierna fr syrier, drmed motsger han sig sjlv nr han menar att grekerna kallade arameerna fr syrier. Men det tnker du inte nmna eller hur?

Flertalet av vra kyrkomn motsger sig ocks, t.ex. Mor Michael Rabo, som har benmnt vrt folk som bde assyrier och arameer.

Citat:
The Chaldean Bishop Addai Scher writes according to the Syrian Orthodox Church Patriarch Michael the Great (1126-99) the Greeks were offending the Jacobites in the first half of the 9th century by saying:

'Your Syrian sect has no importance neither honor, and you did never have a kingdom, neither an honorable king'. The Jacobites answered by saying that even if their name is "Syrian", but they are originally 'Assyrians' "and they have had many honorable kings." This is in line with the contemporary Assyrian claim that the terms Syrian, Suryoye applied to them mean Assyrian. He furthere wrote: "..Syria is in the west of Euphrates, and its inhabitants who are talking our Aramaic language, and who are so-called 'Syrians', are only a part of the 'all', while the other part which was in the east of Euphrates, going to Persia, had many kings from Assyria and Babylon and Urhay. (39) The Greeks evidently directed their comments to the Jacobites of Syria therefore Michael difrentiates between them and those who lived east of Euphrates, he adds:
" Assyrians, who were called 'Syrians' by the Greeks, were also the same Assyrians, I mean 'Assyrians' from 'Assure' who built the city of Nineveh". (40) This concurs with his contemporary Gewargis Arbilaya's [from Arbil] and others before and after him who have identified their people as Assyrians and Babylonians.

Hr sger han bland annat att vi r assyrier och tillrttavisar grekernas missfrstnd. Han sger dessutom att assyrierna bor st om Eufrat. Tur Abdin och Irak r st om Eufrat, det vill sga att han menar att vi r assyrier och han tydligt skiljer p dom som bor vst om eufrat mot de som bor i st. De som bor vst om Eufrat, d.v.s Syrien r aramer.

Vi kan d dra slutsatsen att dagens syriska "araber" r de riktiga aramerna, som har blivit arabiserade. P samma stt som t.ex. irakierna frn sdra Irak ocks blivit arabiserade, trots att de r med all frmodan ttlingar till de forna babylonierna. Folk "frsvinner" inte bara fr att de blir ervrade ska du veta. De har dock blandat sig ngot med de.

Jag tycker du borde ta dig tiden att lsa igenom denna artikel: http://www.assyrianvoice.net/forum/i...?topic=29462.0

...innan du fortstter att skriva och skmma ut dig sjlv med det senaste du har lrt dig frn dina propaganda-frelsare eller av nn ful jvla oromoyo-patriot.
Du lr bli ganska frvnad att vr kyrka och folk alltid identifiera sig som assyrier i diaspora innan Aprim Barsoum gjorde en tvrvndning (pverkad av politiska krafter) och ndrade kyrkan totalt.

Frvrigt s erknner eran egna arameiska-fanatiker som t.ex. Dr. Assad Sauma Assad (en syrolog) att Suryoyo/Suraya r deriverad frn Assurayu efter Cineky-fyndet.
Senast redigerad av ForvirradUnge 2011-08-11 kl. 22:29.
2011-08-11, 23:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Sedan spelar det inte s stor roll vad ngra irrelevanta prster har sagt. Vad som spelar roll r vad vra gener sger oss, och vra gener stmmer utmrkt biogeografiskt verens med ursprung frn norra Mesopotamien, i.e., Assyrien. Vr genetik ser mer ut som georgisk eller armenisk n levantinsk. Detta talar starkt emot att vi skulle vara frn Levanten-trakterna; vrt biogeografiska ursprung sett frn ett Syrien-perspektiv r alldeles fr nordst (eller sydst om Svarta Havet).

Aram-ideologins fresprkare fattar inte detta. Allt de fattar r vad en prst har sagt som de gillar att hra och deras jvla "Mor Afrem" som tydligen var ngon allvetande gud. 100% ideologiska, 0% objektiva och 10000% sekteristiska, helt inkapabla att ta hnsyn till alla genetiska bevis (som de alltid ignorerar eftersom de vet att de inte talar till deras frdel).

Skulle det dremot visa sig att en del assyrier i sjlva verket r av arameiskt ursprung, r det ytterst viktigt av tribalistiska skl att vi assyrier exkluderar dessa arameiska ttlingar frn vr genpool. Jag kan mycket vl tnka mig att Fares Fares och Abgar Barsom r ttlingar till aramerna eftersom de inte ser assyriska ut fr fem re.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-08-11 kl. 23:05.
2011-08-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fares Fares och Abgar Barsom

Abgar Barsoms utseende r faktiskt inte s ovanligt. Visst, han r inte snygg men jag skulle inte tveka p att han r av assyriskt ursprung. Skulle helt klart passa in i ngra forntida assyriska kungatavlor.
2011-08-12, 01:42
Medlem
Ni bda verkar bombskra p att dom som kommer tur-abdin r Assyrier, Och varit det sen kungadmena brjade.
En frga d,
"Den assyriska kungen Ashurnasirpal II ervrade Tur Abdin r 879 f.Kr och deklarerade "jag har underkuvat Matiate [Midyat] och dess byar."

S frgar r d, Varfr skulle en Assyrisk kung ervra Assyrier? Om befolkingen frn tur-abdin som ni sger r assyrier?
10-tals Assyriska kungar berrttar p sina sten-tavlor hur dom krigar mot Aramerna, vst om tigris och norr om tigris och vst mot Euphrat. Detta var bara ett exempel, Tighlath Pelanezzar I berttar om liknande slag hundra r innan.
2011-08-12, 01:59
Medlem
Citat:
Ni bda verkar bombskra p att dom som kommer tur-abdin r Assyrier, Och varit det sen kungadmena brjade.
En frga d,
"Den assyriska kungen Ashurnasirpal II ervrade Tur Abdin r 879 f.Kr och deklarerade "jag har underkuvat Matiate [Midyat] och dess byar."

S frgar r d, Varfr skulle en Assyrisk kung ervra Assyrier? Om befolkingen frn tur-abdin som ni sger r assyrier?
10-tals Assyriska kungar berrttar p sina sten-tavlor hur dom krigar mot Aramerna, vst om tigris och norr om tigris och vst mot Euphrat. Detta var bara ett exempel, Tighlath Pelanezzar I berttar om liknande slag hundra r innan.

Tur Abdin var sedan tidigare ett assyriskt omrde, dock s hade arameiska stammar kat i antal och flyttat in i omrdet och drmed tagit ver. P s stt terervrar Ashurnasirpal II tillbaks Tur Abdin. Tur Abdin r ett omrde som tillhrde det assyriska riket s tidigt som runt 1300 f.kr fast med en assyriskt nrvaro till och med lngt tidigare n s. Jag har fr mig att Dayro d'Zafaran-klostret brukade vara ett sol/Shamash-tempel och r daterat att vara runt 3700-4000 r gammal.

Jag rder dig att lsa detta: http://assyrianidentity.info/resourc...urabdin_pr.pdf

Sedan vill jag veta om vad du tycker om dessa namnupptckter man har gjort i Tur Abdin: ame-zabad (128 e.Kr), ame-yāb (162 AD), Sattar-Bēl (195 AD), `Abed-Nab (195 AD), Bar-Nanāya (195 AD), Nērgol-dammar (195 AD), Natūn-ame (195 AD) och `Aqab-ame (217 AD) all lived in Tur Abdin.

r dessa "arameiska" namn enligt dig?

Frvrigt vore det bra om du kunde svara mitt andra inlgg istllet fr att ignorera det och komma med ett annat nytt inlgg.
2011-08-12, 18:17
Medlem
Davidparkers avatar
Citat:
Aramer hette syrier,suryoye innan den arabiska ervringen p 600-talet A.D och behll sin religon. Allts r dom kristna syrierna aramer och inte araber. Bara fr dom pratar arabiska r dom inte araber.
Dom har behllt sin tro, genom sin tro har dom hllt sina rtter.
Nr araber blev majoritet i dagens syrien, s byttes namnet frn Syrien till Den arabiska syriska republiken. Vldigt enkelt, Araber har lagt beslag p Aramernas "nya namn" "Syrien som dom fick under Romariket & Byzantin. Det finns inte ngot som heter arabiska irakier,syrier,jordanier osv.
Alla dessa araber r frn den arabiska penusuelan, som kom till mellan stern uner 600-700-Talet A.D med Islam.
S jo, Kristna "Syrier" frn "Aram-damascus,Aram-Rechob-"Homs,Aram-Shoba(Lebanon) osv r Aramer. och det r fel det du sger att Syrien,Syrier kom frn det assyriska ordet. D Den Aramiska kungen som var s omtyckt av folket att dom beslt sig med Romarna att f bli kallade Syrier,Suryoye efter denna Kung som hette Surious.

Din lilla skit sko, var det inte du som sa: "Det skrmmer mig att se sdana hjrntvttade jvla oromoye-nationalister som ni tv. Vill ni ta upp namndiskussionen s finns det en trd i historia-forumet, se bara till att lsa inlggen i trden frst innan ni postar. "
2011-08-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker
Din lilla skit sko, var det inte du som sa: "Det skrmmer mig att se sdana hjrntvttade jvla oromoye-nationalister som ni tv. Vill ni ta upp namndiskussionen s finns det en trd i historia-forumet, se bara till att lsa inlggen i trden frst innan ni postar. "

Inte nog med att du citerar fel person och att du frnedra dig sjlv nr du stavade fel p "ko", s gav jag mig in i diskussionen d det blev uppenbart att ni inte tnkte ta diskussionen i den rtta trden.
2011-08-13, 11:52
Medlem
Davidparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Inte nog med att du citerar fel person och att du frnedra dig sjlv nr du stavade fel p "ko", s gav jag mig in i diskussionen d det blev uppenbart att ni inte tnkte ta diskussionen i den rtta trden.

Erknner att jag citerade fel. Men jag stavade inte fel din javla kossa.
Det var meningen att skriva; "sko"(drav namnet; trasigaskor) inte "ko". Sluta leka smart, fr du r den dummaste kossan av alla kossor.
2011-08-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davidparker
Erknner att jag citerade fel. Men jag stavade inte fel din javla kossa.
Det var meningen att skriva; "sko"(drav namnet; trasigaskor) inte "ko". Sluta leka smart, fr du r den dummaste kossan av alla kossor.

Men vafan ska du skriva "skitsko" fr nr det r inte ens "trasigaskor" du syftar p? Frvrigt s r det riktigt kul att du hnar mig med att kalla mig fr kossa, du vet vl att den version av den assyriska (ja, den r assyrisk, inte "arameisk") solskivan ni har p er flagga hade ursprungligen tv "kossor" (lamassu) hllande solskivan uppt tillsammans med Gilgamesh.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in