2009-09-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Jag tror jag svara på era alla inlägg med en rad!

"Det är ni som försöker klumpa ihop och smutskasta alla bara för att ett par idioter inte sköter sig."
Räknar du kusingiften som att "inte sköta sig"?
Eller tolkar jag dig fel?
2009-09-27, 14:29
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheGuava
Jag läste rätt, tack. Du kan försöka slingra dig bäst du vill, men faktumet att jag inte håller med dig styrker inte att jag missförstod dig.

Nej, det gör jag inte. Jag skulle aldrig påstå att människor inte var människor. Om svenskar inte begick brott så skulle jag vara mycket förvånad.

Och faktumet att du drog upp svenskarnas brottslighet när ni diskuterade invandrarnas tyder på att du vill minska betydligheten av dina landsmäns brott här i Sverige. Du kan försöka slingra dig, men dina handlingar står kvar..

Jag har ju fått smeknamnet BagdadBob och han svek ju aldrig jornalisterna så jag vill inte vara sämre. Så jag ska försöka svara på ditt inlägg.

Citat:
Precis. För så länge det inte finns överrepresentation så är det ett samhällsproblem. Om en folkgrupp (etnisk, religiös, politisk etc) begår mer brott än en annan så är det inte längre ett samhällsproblem, utan ett problem med gruppen i fråga.

Jag tycker du är helt fel ute när du kommer med sådant trams. Brottslingar är en mycket liten del av gruppen. I grund och botten är det ett samhälssproblem. Visst det kanske finns andra faktorer också och det är där det kanske slår över att invandrare är överepresenterade.
Annars skulle ju alla begå brott.

Citat:
Om du inte förstår hur statistik fungerar så föreslår jag att du tar en kurs i det innan du försöker diskutera. Att slingra sig i äkta forum-troll anda är inte att diskutera.

Överrepresentationen finns kvar, oavsett om du vägrar inse din etniticets brister eller inte. Det är inte bara 6 pers och det säger visst något om individen. Det betyder dock inte att statistiken alltid stämmer till 100% men det är det ingen som har påstått.

Jag har väldigt goda kunskaper i statistik, däremot verkar du inte ha det. Fortfarande en mycket liten del. Försök att peka på vilka som kommer att begå ett grovt brott i framtiden så får vi se hur många rätt du får.
Jga skulle vilja påstå att det är mer slumpen än att du är skicklig.

Citat:
Jag håller inte på med några fula tricks. Det är ingen som har påstått att svenskar inte begår brott. Allt du har kommit med är en halmgubbe, så du ligger på minuspoäng.

Hittils har jag inte sett dig komma med ett enda vettigt motargument, bara en massa trams och feltänk. Samt halmgubbar. Jag förstår att det är svårt för dig som inte kan tänka ordentligt men visa lite stake och sluta hitta på falska vinster. Du kan skriva att du "vann" bäst du vill men det får dig bara att se ut som en dåre och en förlorare.

Det är ingen som har påstått att svenskar inte begår brott. Fritzl är vit och jag hade inte avskytt honom mer om han var icke-europeisk. Lägg ned med halmgubbarna, och lär dig vad relevans betyder.

Jag försöker faktiskt svara ärligt och ingen manipulation eller hetsjakt. Så länge folk inte är ute efter smutskastning för att vinna poäng så svarar jag på ett vettigt sätt.
2009-09-27, 14:38
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Räknar du kusingiften som att "inte sköta sig"?
Eller tolkar jag dig fel?

Jag tror jag svara på det.

Nej, 9 av 10 assyrier hittar varandra som vilken svensk som helst, fester och andra möteplatser utan inblandning från familjen. Det var nödvändigt att hålla familjen hårt i de länder vi kom från men det har förändrats markant.
Blir man kär i en kusin så kan det inte hjälpas och jag antar att det händer bland svenskar också.

Jag vill tillägga att dom faktiskt hade rätt bra kontoll på det och några större problem som vissa vill få det till finns inte.
2009-09-27, 15:18
Medlem
Citat:
Jag tror jag svara på det.

Nej, 9 av 10 assyrier hittar varandra som vilken svensk som helst, fester och andra möteplatser utan inblandning från familjen. Det var nödvändigt att hålla familjen hårt i de länder vi kom från men det har förändrats markant.
Blir man kär i en kusin så kan det inte hjälpas och jag antar att det händer bland svenskar också.

Jag vill tillägga att dom faktiskt hade rätt bra kontoll på det och några större problem som vissa vill få det till finns inte.
Hur pass socialt accepterat är det?
Om t.ex. två kusiner inom din familj skulle gifta sig:
-skulle det behandlas exakt som vilket bröllop som helst?
-eller skulle släkt/vänner/bekanta prata lite "bakom ryggen" på det blivande paret?
-om dessa två kusiner skulle få ett handikappat barn, skulle det då skyllas på Gud/otur? Eller finns det någon i din släkt som skulle sagt: "Det kan bero på att de är kusiner"?
-Finns det hemgift?
2009-09-27, 16:13
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ja, då får du komma fram med siffror så att vi vet hur stort problemet är bland assyrier/syrianer.

Annars får du ta stafettpinnen som Bagdad bob på flashback.
Varför ska jag komma med ytterligare fakta när du aldrig kan lämna källhänvisning till dina påståenden? Du sitter och hittar på "fakta" medan du skriver. Jag minns ett inlägg där du hävdade att Södertäljes syrianer inte vill integrera sig för att de blev dåligt mottagna på 70-talet. Jävla struntprat, den erkända förklaringen till er motvilja är att ni aldrig haft ett eget land och därmed har ett enormt behov av sammanhållning som är svår att bryta även om några av er skulle vilja det. Det har alltså ingenting att göra med att Daga och resten av raggarpacket störde sig på "lakritstomtar i kostym på vardagar" som de själva gav som förklaring. Ännu ett fall som stöder Bagdad Bob-teorin.

Notera: Med "integration" menar jag lite mer än att lära sig att ta ut rätt bidrag eller omsorgsplats och skita i resten.
Citat:
Edit:
Måste faktiskt tillägga att jag inte förstår att folk blir glada och försöker vara roliga bara på att dom har kommit på att en del barn föds handikappade.
Självklart är det en viktig fråga om det finns ett stort problem och borde tas på största allvar. Då kanske man borde lägga fram det på ett fint sett.
Ber om ursäkt om jag har själv uttalat mig lite klantigt ibland om detta.
Vad bra, det ska jag komma ihåg nästa gång du uttalar dig om svenskar och pedofili.
2009-09-27, 16:19
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Eftersom de inte har något eget hemland så odlar de säkert en mångsidig offermentalitet och tycker sig ha rätt att ta ut sin frustration och sitt eviga losership på andra, främst vita, västerländska människor som i allmänhet är vackrare och intelligentare än dem själva. Lite som zigenare.
Syrien?

Syrien är f ö ett av de bättre arabländerna!
2009-09-27, 19:54
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Varför ska jag komma med ytterligare fakta när du aldrig kan lämna källhänvisning till dina påståenden? Du sitter och hittar på "fakta" medan du skriver. Jag minns ett inlägg där du hävdade att Södertäljes syrianer inte vill integrera sig för att de blev dåligt mottagna på 70-talet. Jävla struntprat, den erkända förklaringen till er motvilja är att ni aldrig haft ett eget land och därmed har ett enormt behov av sammanhållning som är svår att bryta även om några av er skulle vilja det. Det har alltså ingenting att göra med att Daga och resten av raggarpacket störde sig på "lakritstomtar i kostym på vardagar" som de själva gav som förklaring. Ännu ett fall som stöder Bagdad Bob-teorin.

Notera: Med "integration" menar jag lite mer än att lära sig att ta ut rätt bidrag eller omsorgsplats och skita i resten.

Vad bra, det ska jag komma ihåg nästa gång du uttalar dig om svenskar och pedofili.

Ha ha, man kan bara skratta åt sådana människor som dig. Vad är det egentligen du tillför med? Förutom försöker smutskasta och sprida hat.
Att vi försöker hjälpa varandra ser jag det som positivt och inte negativt, sen får du tolka det på dit tomtevis hur du vill. Raggarpacket och nazistpacket var avundsjuka, vilket visar att det här med brott är bara en ursäkt för att sko er själva. Det verkar som jag hade rätt är det inte brott så är skorna är det inte skorna så är det byxorna. Det viktiga för er att få fram att invandrare är överrepresenterade utan att komma med ett vettigt förslag på att lösa problemet.

Då får du väl definiera vad du menar med "exakt" integration. Nej, jag tänker inte bestämma hur andra människor ska leva, vad dom har på sig på fritid och vad dom äter och vad dom snackar är inte mitt problem, så länge dom håller sig på rätt sida av lagen.

Som du bemöter folk så kommer du att bli bemött många gånger!
Ja, det är möjligt att jag har uttalat mig klantigt i stridens heta ett par gånger. Jag har faktiskt bett om ursäkt för det. Jag vill faktiskt bygga broar medan du försöker riva ner dom.

För övrigt så kommer jag från derbyt mellan Syrianska FC-Assyriska FF, ännu en gång blev det en folkfest. Kanske dags för svenska storlag att se hur invandrare arrangerar stormatcher utan polisens deltagande. Ja, vi har alla något att lära från varandra.
2009-09-27, 20:11
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ja, men det är fortfarande en mycket liten del som är knappast representativ för alla. Jag tycker det börjar bli tjatigt.
Egentligen tror jag inte det spelar någon roll är det inte brott så är det skorna är det inte skorna så är det byxorna som det är fel på.

Jaha, du som syrian tycker det börjar bli tjatigt att andra påpekar din folkgrupps överrepresentation i grov kriminalitet. Jag ber ödmjukast om ursäkt och skall omgående falla i tystnad ...
2009-09-27, 20:32
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Hur pass socialt accepterat är det?
Om t.ex. två kusiner inom din familj skulle gifta sig:

-skulle det behandlas exakt som vilket bröllop som helst?

-eller skulle släkt/vänner/bekanta prata lite "bakom ryggen" på det blivande paret?

Om det är två bröders barn så skulle nog folk höja på ögonbrynen och inte ses som normalt.

Två bröders barn gifter sig aldrig, vilket visar att dom visste om riskerna om kusingifte. Ja det förekom mellan barn till bror och syster men då var det viktigt att systern själv inte var gift med en nära släkting. Som jag sa tidigare så har det inte varit några stora problem som vissa vill få det till. Hade det varit så hade det också förmodligen förbjudits, varför låta det ena och inte det andra.

Citat:
-om dessa två kusiner skulle få ett handikappat barn, skulle det då skyllas på Gud/otur? Eller finns det någon i din släkt som skulle sagt: "Det kan bero på att de är kusiner"?

Ja, att dom är nära släkt skulle nog komma upp i disskusionen.

Det var mer arragerat i de hemländer vi kom ifrån men nu funkar det inte så längre. Numera ser man assyrier/syrianer som är runt 30 år och ogifta, man väntar helt enkelt på den rätta. För 30-40 år sedan skulle det ses väldigt konstigt. Barn som föds handikappade kan bero på många olika saker en del släkter har det anlaget och då spelar det ingen roll med vem dom gifter sig många gånger, risken finns där ändå.

Citat:
Finns det hemgift?

Nej, det finns ingen hemgift hos oss.
Däremot står brudgummen för i stort sett alla utgifter och det är tradition hos oss.
2009-09-27, 20:42
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Jaha, du som syrian tycker det börjar bli tjatigt att andra påpekar din folkgrupps överrepresentation i grov kriminalitet. Jag ber ödmjukast om ursäkt och skall omgående falla i tystnad ...

Nalin "drop in" Pekgul du försöker retas hela tiden som vanligt!
Kärlek börjar med bråk och slutar med barnbidrag.
Jorden är liten vi kanske kommer träffas på någon krog i Stockholm och eftersom jag är rätt charmig och ser rätt bra ut så blir det svårt för dig att värja dig trots dina hjärnspöken.
2009-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Om det är två bröders barn så skulle nog folk höja på ögonbrynen och inte ses som normalt.

Två bröders barn gifter sig aldrig, vilket visar att dom visste om riskerna om kusingifte. Ja det förekom mellan barn till bror och syster men då var det viktigt att systern själv inte var gift med en nära släkting. Som jag sa tidigare så har det inte varit några stora problem som vissa vill få det till. Hade det varit så hade det också förmodligen förbjudits, varför låta det ena och inte det andra.

Ja, att dom är nära släkt skulle nog komma upp i disskusionen.

Det var mer arragerat i de hemländer vi kom ifrån men nu funkar det inte så längre. Numera ser man assyrier/syrianer som är runt 30 år och ogifta, man väntar helt enkelt på den rätta. För 30-40 år sedan skulle det ses väldigt konstigt. Barn som föds handikappade kan bero på många olika saker en del släkter har det anlaget och då spelar det ingen roll med vem dom gifter sig många gånger, risken finns där ändå.

Nej, det finns ingen hemgift hos oss.
Däremot står brudgummen för i stort sett alla utgifter och det är tradition hos oss.
Gäller detta kvinnor också? Alltså: finns det 30åriga ogifta syrianskor? Och hur är synen på dem från släkt/vänner? Är det accepterat att vara så "västerländsk"?

Om någon i din släkt skulle bilda familj med en svensk, vad skulle din familj anse om det? Skulle de tänka typ: "Det där kan aldrig sluta väl!" eller "Fan, hon/han besudlar hela familjen med sitt val av partner!" eller har mina fördomar fel?

Tack för svaren!
2009-09-27, 21:10
Medlem
EliasAlucards avatar
För egen del kan jag säga det att jag egentligen inte har så mycket personlig erfarenhet av varken syrianer eller assyrier. Jag fick inte heller någon etnocentrisk uppväxt av mina föräldrar, så jag var till en början ganska ovetande och neutral till hela den etniska namnkonflikten som råder mellan assyrier, syrianer och kaldeiska katoliker.

Men när jag, av ren nyfikenhet, började undersöka mina etnoreligiösa rötter för 2-3 år sedan, förstod jag ganska snart att det fanns en etnisk konflikt inom den assyriska/syrianska folkgruppen. Efter att ha undersökt saken närmare, läst på lite om kaldeiska katolikers historia, kom jag fram till att det är högst sannolikt att det etniska ursprunget bland kaldeiska katoliker, är till största delen assyriskt.

Vad det hela handlar om, kort sammanfattat:

Alla inom den här gruppen identifierar sig etniskt och religiöst, Suraya (det finns olika dialektala varianter, t.ex. suroyo, suryaya, suryoyo och så vidare). Detta är en mycket gammal etnisk benämning som etymologiskt härstammar från Assurayu, vilket i sin tur betyder assyrier.

Hur som helst, i stort sett alla inom nestorianska kyrkan, är helt överens angående att vi kommer om inte helt så åtminstone till största delen, från forntidens assyrier. Inom syrisk-ortodoxa kyrkan, om man bortser från den delen som identifierar sig som assyrier, finns det en anti-intellektuell grupp som är extremt efterbliven, religiös på ett reaktionärt sätt, förmodligen även kraftigt inavlad och mer eller mindre helt IQ-befriad. Denna grupp har fått för sig att de inte är assyrier. Istället hävdar de att de är araméer, och de gör detta utan någon som helst antropologisk, lingvistisk, populationsgenetisk eller historisk förståelse till deras egna ursprung.

I Sverige har denna korkade grupp mer eller mindre tagit patent på "syrian" benämningen, trots att de flesta som identifierar sig som suraya från de andra kyrkorna anser att de är assyrier.

Jag vill bara säga det, av ren förtvivlan har jag ofta fyllts med ilska och vrede över hur otroligt korkade aram-dårarna är. Dessa aram-dårar är korkade blattar som inte förstår ett skit om något, de bedrar sig själva om något falskt arameiskt ursprung eftersom de tror att det för dem närmare Jesus (han precis som andra judar under den perioden, talade arameiska som hade ersatt hebreiska på den tiden) och på något etnocentriskt sätt gör dem heligare som folkgrupp.

Rationell som jag är, kan jag ha överseende med någon obildad naiv syriansk flicka på 14 år som inte förstår bättre, som inte kan tänka själv och bara följer skitsnacket hennes föräldrar lurat i henne, men värst av allt är syrianerna som verkligen förstår hur de ligger till, helt medvetna om att de själva härstammar från assyrier men ljuger för sig själva på grund av något bibliskt anti-assyriskt självhat så att de till slut börjar tro på deras egna lögner; jag tål inte dessa kräk och vill inte ha något med dem att göra. Varje gång jag ser deras "syrianska-arameiska" sidor på nätet, blir jag bara spyfärdig.

Med det sagt, all respekt till grabbarna inom syrisk ortodoxa kyrkan som håller fast vid deras assyriska identitet; de brukar ofta även vara intelligentare och mer progressiva än aram-dårarna.

Det var mina 2 cents för den här gången.
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-09-27 kl. 21:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in