2009-09-28, 00:48
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Gäller detta kvinnor också? Alltså: finns det 30åriga ogifta syrianskor? Och hur är synen på dem från släkt/vänner? Är det accepterat att vara så "västerländsk"?

Om någon i din släkt skulle bilda familj med en svensk, vad skulle din familj anse om det? Skulle de tänka typ: "Det där kan aldrig sluta väl!" eller "Fan, hon/han besudlar hela familjen med sitt val av partner!" eller har mina fördomar fel?

Tack för svaren!

Ja visst finns det kvinnor också även om dom är lite färre. Tjejer brukar ju vara lite yngre än killar när dom gifter sig (tror det är så bland svenskar också). Nej, man ser inte ner på dom, alla hittar inte den rätta.

Att välja en partner som är svensk är accepterad och ses inte som något konstigt av den stora majoriteten. Sen finns det en och annan tomte som är lite off fortfarande men dom är väldigt få. Har faktiskt en kusin och en mycket nära kompis som är gifta med svenskar.

Däremot skulle nog släkten inte tycka om att han/hon väljer en muslimisk partner. Där är vi fortfarande väldigt hårda på.
2009-09-28, 00:51
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Ja visst finns det kvinnor också även om dom är lite färre. Tjejer brukar ju vara lite yngre än killar när dom gifter sig (tror det är så bland svenskar också). Nej, man ser inte ner på dom, alla hittar inte den rätta.

Att välja en partner som är svensk är accepterad och ses inte som något konstigt av den stora majoriteten. Sen finns det en och annan tomte som är lite off fortfarande men dom är väldigt få. Har faktiskt en kusin och en mycket nära kompis som är gifta med svenskar.

Däremot skulle nog släkten inte tycka om att han/hon väljer en muslimisk partner. Där är vi fortfarande väldigt hårda på.

Hur reagerar de svenskfientliga på det?
2009-09-28, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82

Skriver på Flashback.
2009-09-28, 01:17
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
För egen del kan jag säga det att jag egentligen inte har så mycket personlig erfarenhet av varken syrianer eller assyrier. Jag fick inte heller någon etnocentrisk uppväxt av mina föräldrar, så jag var till en början ganska ovetande och neutral till hela den etniska namnkonflikten som råder mellan assyrier, syrianer och kaldeiska katoliker.

Men när jag, av ren nyfikenhet, började undersöka mina etnoreligiösa rötter för 2-3 år sedan, förstod jag ganska snart att det fanns en etnisk konflikt inom den assyriska/syrianska folkgruppen. Efter att ha undersökt saken närmare, läst på lite om kaldeiska katolikers historia, kom jag fram till att det är högst sannolikt att det etniska ursprunget bland kaldeiska katoliker, är till största delen assyriskt.

Vad det hela handlar om, kort sammanfattat:

Alla inom den här gruppen identifierar sig etniskt och religiöst, Suraya (det finns olika dialektala varianter, t.ex. suroyo, suryaya, suryoyo och så vidare). Detta är en mycket gammal etnisk benämning som etymologiskt härstammar från Assurayu, vilket i sin tur betyder assyrier.

Hur som helst, i stort sett alla inom nestorianska kyrkan, är helt överens angående att vi kommer om inte helt så åtminstone till största delen, från forntidens assyrier. Inom syrisk-ortodoxa kyrkan, om man bortser från den delen som identifierar sig som assyrier, finns det en anti-intellektuell grupp som är extremt efterbliven, religiös på ett reaktionärt sätt, förmodligen även kraftigt inavlad och mer eller mindre helt IQ-befriad. Denna grupp har fått för sig att de inte är assyrier. Istället hävdar de att de är araméer, och de gör detta utan någon som helst antropologisk, lingvistisk, populationsgenetisk eller historisk förståelse till deras egna ursprung.

I Sverige har denna korkade grupp mer eller mindre tagit patent på "syrian" benämningen, trots att de flesta som identifierar sig som suraya från de andra kyrkorna anser att de är assyrier.

Jag vill bara säga det, av ren förtvivlan har jag ofta fyllts med ilska och vrede över hur otroligt korkade aram-dårarna är. Dessa aram-dårar är korkade blattar som inte förstår ett skit om något, de bedrar sig själva om något falskt arameiskt ursprung eftersom de tror att det för dem närmare Jesus (han precis som andra judar under den perioden, talade arameiska som hade ersatt hebreiska på den tiden) och på något etnocentriskt sätt gör dem heligare som folkgrupp.

Rationell som jag är, kan jag ha överseende med någon obildad naiv syriansk flicka på 14 år som inte förstår bättre, som inte kan tänka själv och bara följer skitsnacket hennes föräldrar lurat i henne, men värst av allt är syrianerna som verkligen förstår hur de ligger till, helt medvetna om att de själva härstammar från assyrier men ljuger för sig själva på grund av något bibliskt anti-assyriskt självhat så att de till slut börjar tro på deras egna lögner; jag tål inte dessa kräk och vill inte ha något med dem att göra. Varje gång jag ser deras "syrianska-arameiska" sidor på nätet, blir jag bara spyfärdig.

Med det sagt, all respekt till grabbarna inom syrisk ortodoxa kyrkan som håller fast vid deras assyriska identitet; de brukar ofta även vara intelligentare och mer progressiva än aram-dårarna.

Det var mina 2 cents för den här gången.

Ok, nu taggar vi ner oss lite här. Faktum är att alla inte är så historie intresserade och därför har kyrkan haft en stor inverkan på vad folk tror. Med tanke på utbildningsnivån i våra hemländer så är det inte förvånande att många följde det spåret som kyrkan angav eller rättar blev tvingad att ta.

"
Aphrem Barsoum who in 1920 represented his people as Assyrians in the 'League of Nations’ peace conference', for religious and political reasons, in 1952, ordered his people to be known as Arameans. While a segment of his followers abided by such decree the rest continued to identify themselves as Assyrians."

Att vår intelligenta kära patriark fick göra en sådan pudel berodde på att turkiska staten hade ett finger i spelet. Självklart var han rädd för ett nytt Seyfo och gjorde det han trodde var bäst för sitt folk.
Dom ville helt enkelt raderade bort alla assyrier och därmed en framtida assyrisk stat. Som vi vet så fick man till sist flytta patriarkatet till Syrien 1959 p.g.a hoten.
2009-09-28, 01:21
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82

Knyter handen i fickan. Vi anpassar oss snabbt.
2009-09-28, 02:59
Medlem
Citat:
Knyter handen i fickan. Vi anpassar oss snabbt.

Om det ändå hade varit så väl.
2009-09-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Gäller detta kvinnor också? Alltså: finns det 30åriga ogifta syrianskor? Och hur är synen på dem från släkt/vänner? Är det accepterat att vara så "västerländsk"?

Jag har två syrianska tjej kusiner som är 30år och ingen av dom har gift sig än. Både jobbar och har gått högskola. Vi tvingar inte dom att gifta sig med någon men vi brukar tjata o säga att det e dags nu!!
Vi ser absolut inget fel på att dem inte har gift sig än, dom väntar bara på att rätt kille ska dyka upp.
2009-09-28, 17:37
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Det verkar som jag hade rätt är det inte brott så är skorna är det inte skorna så är det byxorna. Det viktiga för er att få fram att invandrare är överrepresenterade utan att komma med ett vettigt förslag på att lösa problemet.
Typiskt slöddermentalitet att försöka gömma sig bakom andra skötsamma invandrare. Du är ingen invandrare, du är en klockren blatte och har inget gemensamt med dem du försöker dra in i diskussionen.
Citat:
Som du bemöter folk så kommer du att bli bemött många gånger!
Ja, det är möjligt att jag har uttalat mig klantigt i stridens heta ett par gånger. Jag har faktiskt bett om ursäkt för det. Jag vill faktiskt bygga broar medan du försöker riva ner dom.
Vad är det för broar du försöker bygga, din falska orm? Så fort du får chansen hugger du svenne i ryggen, din inläggshistorik visar inga bevis för att du skulle vilja någon annan väl än din egen lilla klick "Siciliensyrianerna". Stå för att du inte gillar mig så kan du kanske få lite respekt tillbaka.
Citat:
För övrigt så kommer jag från derbyt mellan Syrianska FC-Assyriska FF, ännu en gång blev det en folkfest. Kanske dags för svenska storlag att se hur invandrare arrangerar stormatcher utan polisens deltagande. Ja, vi har alla något att lära från varandra.
Bagdad-Bob i full fart, ser jag.
Återigen ska det försökas tas billiga poänger på svennes bekostnad.
Men visst, vi kör väl ett varv till.

Folkfest utan bråk? Tacka fan för det när Assyriskas fans bojkottade matchen, vem ska ni slåss med? Banderollen som hängde på deras tomma läktare?

Supportrarna svek Assyriska.
http://lt.se/sport/fotboll/1.576246

Efterfest?
Assyriska föreningens lokaler eldhärjade
http://lt.se/nyheter/1.576477

Kvart-i-tre-ragget som gick fel?
Bengalisk eld inkastad på balkong
http://lt.se/nyheter/1.576862

Här ser vi hur "invandrare arrangerar stormatcher", skiljer sig inte nämnvärt från hur "invandrare arrangerar affärsuppgörelser" i Södertälje. Det är möjligt att du finner stolthet i sånt, men lita på att alla inte gör det.
2009-09-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond

Folkfest utan bråk? Tacka fan för det när Assyriskas fans bojkottade matchen, vem ska ni slåss med? Banderollen som hängde på deras tomma läktare?

[

Men din åsna, om du hade varit där så kanske du hade sätt att det ändå var massa assyriska fans på den ena långsidan. Kanske 700st eller nån hundra mer.. Banderollen var på den ena kortsidan där de inte lyckades fylla ut med publik. Så om någon hade velat bråka så hade det blivit bråk.
Sen så stör jag mig ganska mycket på att så fort det blir lite oroligheter på en sfc eller aff match då fan ska det skapa massa snack här men när DIF, Bajen, AIK, Malmö osv osv osv bråkar nej då är det lugnt.

Rikiga åsnor är ni faktiskt
2009-09-28, 18:00
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koriakus
Men din åsna, om du hade varit där så kanske du hade sätt att det ändå var massa assyriska fans på den ena långsidan. Kanske 700st eller nån hundra mer.. Banderollen var på den ena kortsidan där de inte lyckades fylla ut med publik. Så om någon hade velat bråka så hade det blivit bråk.
Sen så stör jag mig ganska mycket på att så fort det blir lite oroligheter på en sfc eller aff match då fan ska det skapa massa snack här men när DIF, Bajen, AIK, Malmö osv osv osv bråkar nej då är det lugnt.

Rikiga åsnor är ni faktiskt
700, vilken jävla "folkfest". Det har alltid varit spänt mellan syrianer och assyrier så varför försöker du få det till nåt annat?

Khahbo, mos eerie.
2009-09-28, 18:20
Medlem
Citat:
700, vilken jävla "folkfest". Det har alltid varit spänt mellan syrianer och assyrier så varför försöker du få det till nåt annat?

Khahbo, mos eerie.

Om det är ca 6000 på en fotbollsmatch och drygt 700-1000 av dessa står i Assyriska klacken och säkert några hundra Assyriska fans som satt på huvudläktaren. Så om Syrianska fansen hade velat attackera Assyriska fansen så hade dom gjort det. Självklart har det varit lite spänt men inte så att de går runt och attackerar varandra. Jag har släktingar som är assyrier och jag har släktingar som är syrianer. Liksom min farsa kallar sig syrian och mamma assyr. De går inte runt och slår varandra.

Nakno cotademo. Abri di khapo
2009-09-28, 19:00
Medlem
Citat:

.

4 syrianska-assyriska derby har spelats ingetbråk eller upplopp har skett. Och så kollar vi på svenska klubbarna senaste var förra veckan då dommarn tvingade blåsa av matchen efter 10min då hammarby o malmö spelade.

Syrianska o Assyriska skulle aldrig slåss mot varandra det kan stå två bröder i varsin klack

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in