2010-05-28, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Kommer bli bättre när nya symbian släpps, apps som görs till symbian kommer att fungera på Maemo/Meego tack vare QT, bra för utvecklarna också att kunna nå flera plattformar utan att göra stora konverteringar så förhoppningen hos alla är väl att det tar fart ordentligt då. Nokia och Symbian har trots allt en enormt stor del av marknaden i %, får dom bara upp hypen och app-skapandet till en nivå som matchar kan det bli väldigt trevligt.
ok men kommer tex spotify till symbian att fungera till meego med offline spellistor o dyl.?
Citera
2010-05-28, 09:24
Bannlyst
Är det någon här som använder sig av Knots på mobilen?

http://www.youtube.com/watch?v=NTmsTOxuVqA

Det är ett program som gör att du kan streama filmer från datorn till mobilen. Knots blir som en 'server' på din browser med olika inställningar. Och på mobilen är det snygga ikoner som gör att du kommer åt det du delar ut.

Jag kör inte med eget nätvärk utan min dators ip nummer. Jag får kontakt med datorns ip nummer och mobilens ip nummer. När jag går in på videor ser jag mina filmer, till och med 'thumbernails' och beskrivningar av filmerna.

Men när jag trycker play kommer jag inte längre att den bara kanske visar några sekunder av filmen.

Eller den visar hela filmen men med bara ljud, ingen bild?

Nån som kör knots och har bra inställning?
Citera
2010-05-28, 09:26
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
ok men kommer tex spotify till symbian att fungera till meego med offline spellistor o dyl.?

QT innebär att utvecklaren använder ett ramverk, programmeringsspråk, etc som sen är uppbyggt för att fungera på alla enheter som har stöd för QT, tex både en symbian^3 telefon, en MeeGo telefon och en Maemo telefon eller varför inte en MeeGo tablet. Det som kan skilja är sen hastighet, upplösning och sånt som är beroende av hårdvaran.

Detta innebär alltså att en app-utvecklare bara gör sin app 1 gång och sen kan den spridas till ett flertal olika sorters enheter och över olika plattformar och nå en enorm mängd användare utan att han måste anpassa den till olika operativ. Detta gör också att problemet med olika versioner av operativ eller varianter av os minskar.

(Det är så jag uppfattat det hela, har jag missförstått så rätta mig gärna)

Citat:
Ursprungligen postat av Svennegurka
Är det någon här som använder sig av Knots på mobilen?

http://www.youtube.com/watch?v=NTmsTOxuVqA

Det är ett program som gör att du kan streama filmer från datorn till mobilen. Knots blir som en 'server' på din browser med olika inställningar. Och på mobilen är det snygga ikoner som gör att du kommer åt det du delar ut.

Jag kör inte med eget nätvärk utan min dators ip nummer. Jag får kontakt med datorns ip nummer och mobilens ip nummer. När jag går in på videor ser jag mina filmer, till och med 'thumbernails' och beskrivningar av filmerna.

Men när jag trycker play kommer jag inte längre att den bara kanske visar några sekunder av filmen.

Eller den visar hela filmen men med bara ljud, ingen bild?

Nån som kör knots och har bra inställning?

Se till att VLC körs med admin-rättigheter på din dator, det ställde till det för mig i Win7.
Senast redigerad av Belseb 2010-05-28 kl. 09:33.
Citera
2010-05-28, 09:47
Medlem
Sifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Ja du gör en backup och för över den till datorn, anledningen till att den säger att du ska uppdatera via datorn är för att du inte har tillräckligt med minne i root. Lättast för dig är nog ta backup på dina program släng över till datorn sedan avinstallerar du dina program på n900 inaktiverar alla programkataloger förutom nokias sedan uppdaterar du och använder backupen till att återställa dina program igen.
Hur ser jag hur mycket plats jag har i root? Jag har inte särskilt många program installerade och när jag försöker installera nya Maemo-versionen vill den att jag ska koppla i sladden och göra backup, men det fungerar inte riktigt. När jag kopplar i den och ska köra PC-suite-läge strejkar den bara. Skulle helst bara uppdatera på telefonen, utan att hålla på med en massa skitprogramvara på datorn.
Citera
2010-05-28, 10:30
Medlem
hxhs avatar
Tanka ner "Healtcheck" och kör de på telefonen så ser du exakt allt inkl hur mycket utrymme du har osv
Sen till backup gör du i telefonen finns en flik som står Backup på bara klicka där.
Sedan för att skippa Nokias program så
1: Laddar du ner Maemo Flasher
2: Laddar ner senaste firmwaren
3: Ha minst halva batteriet fullt eller mer
4: Koppla ur laddaren kabeln och stäng av enheten.
5: Öppna Kommandotolken (Start sedan Kör eller Windows-tangenten + R) och skriv cmd tryck på Enter.
6: Ändra katalog till Flasher cd "% Program% \ maemo \ blottare-3.5"
7: Håll U tangenten på enheten tangentbordet och anslut USB-kabeln på samma gång
8: Kör följande kommando: blottare-3.5.exe-F RX-51_2009SE_2.2009.51-1_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin-f-R
Byt RX-51_2009SE_2.2009.51-1_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin med den firmware du vill uppdatera (Namnet på firmware image filen du hämtade i början).

Uppdateringen tar ca 4 minuter efter vilken N900 startar om och visar välkomstskärmen med Nationella inställningar.

Allt är saxat ifrån http://wiki.maemo.org/Updating_the_tablet_firmware#N900:_XP_.28SP3.29_.2 F_Vista_.28SP2.29_.2F_Windows_7_32-bit

Mycket smidigare än Nokia Updater tyckte jag spec att slippa massa onödiga program hit och dit
Citera
2010-05-28, 10:51
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
Tanka ner "Healtcheck" och kör de på telefonen så ser du exakt allt inkl hur mycket utrymme du har osv
Sen till backup gör du i telefonen finns en flik som står Backup på bara klicka där.
Sedan för att skippa Nokias program så
1: Laddar du ner Maemo Flasher
2: Laddar ner senaste firmwaren
3: Ha minst halva batteriet fullt eller mer
4: Koppla ur laddaren kabeln och stäng av enheten.
5: Öppna Kommandotolken (Start sedan Kör eller Windows-tangenten + R) och skriv cmd tryck på Enter.
6: Ändra katalog till Flasher cd "% Program% \ maemo \ blottare-3.5"
7: Håll U tangenten på enheten tangentbordet och anslut USB-kabeln på samma gång
8: Kör följande kommando: blottare-3.5.exe-F RX-51_2009SE_2.2009.51-1_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin-f-R
Byt RX-51_2009SE_2.2009.51-1_PR_COMBINED_MR0_ARM.bin med den firmware du vill uppdatera (Namnet på firmware image filen du hämtade i början).

Uppdateringen tar ca 4 minuter efter vilken N900 startar om och visar välkomstskärmen med Nationella inställningar.

Allt är saxat ifrån http://wiki.maemo.org/Updating_the_tablet_firmware#N900:_XP_.28SP3.29_.2 F_Vista_.28SP2.29_.2F_Windows_7_32-bit

Mycket smidigare än Nokia Updater tyckte jag spec att slippa massa onödiga program hit och dit

OTA är dock ungefär 100ggr enklare, backup direkt i telefonen, klicka på uppdatera, vänta. Färdigt.
Citera
2010-05-28, 11:08
Medlem
hxhs avatar
Citat:
OTA är dock ungefär 100ggr enklare, backup direkt i telefonen, klicka på uppdatera, vänta. Färdigt.

Beror på vem man frågar, personen ovan sa precis att hans program strejkar hela tiden då blir de inte 100ggr enklare
Citera
2010-05-28, 12:34
Bannlyst
Citat:
QT innebär att utvecklaren använder ett ramverk, programmeringsspråk, etc som sen är uppbyggt för att fungera på alla enheter som har stöd för QT, tex både en symbian^3 telefon, en MeeGo telefon och en Maemo telefon eller varför inte en MeeGo tablet. Det som kan skilja är sen hastighet, upplösning och sånt som är beroende av hårdvaran.

Detta innebär alltså att en app-utvecklare bara gör sin app 1 gång och sen kan den spridas till ett flertal olika sorters enheter och över olika plattformar och nå en enorm mängd användare utan att han måste anpassa den till olika operativ. Detta gör också att problemet med olika versioner av operativ eller varianter av os minskar.

(Det är så jag uppfattat det hela, har jag missförstått så rätta mig gärna)

Se till att VLC körs med admin-rättigheter på din dator, det ställde till det för mig i Win7.

Jag kör med winxp så det borde inte vara problemet? Märkligt när jag leker med inställningar i profile n900 så lyckas ja spela hela filmen med ljud, ej bild?

Jag undrar om det har något med codecs inställningar i profilen att göra?

Du har inte lust att lägga upp screenshots på din profil n900?
Citera
2010-05-28, 12:48
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Hur ser jag hur mycket plats jag har i root? Jag har inte särskilt många program installerade och när jag försöker installera nya Maemo-versionen vill den att jag ska koppla i sladden och göra backup, men det fungerar inte riktigt. När jag kopplar i den och ska köra PC-suite-läge strejkar den bara. Skulle helst bara uppdatera på telefonen, utan att hålla på med en massa skitprogramvara på datorn.

Öppna terminalen och skriv "df -h" sedan kan du se hur mycket som är kvar i rootfs.
Citera
2010-05-28, 12:48
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Jag kör med winxp så det borde inte vara problemet? Märkligt när jag leker med inställningar i profile n900 så lyckas ja spela hela filmen med ljud, ej bild?

Jag undrar om det har något med codecs inställningar i profilen att göra?

Du har inte lust att lägga upp screenshots på din profil n900?

Vet inte exakt vad du vill se men tog ett screenshot på n900 profilen:
http://img.idioti.nu/images/knotsn900.png

Jag antar att du har kollat http://wiki.maemo.org/Knots2
Citera
2010-05-28, 16:26
Bannlyst
Citat:
Vet inte exakt vad du vill se men tog ett screenshot på n900 profilen:
http://img.idioti.nu/images/knotsn900.png

Jag antar att du har kollat http://wiki.maemo.org/Knots2

Det jag ville veta var hur andras profiler i n900 inställningarna såg ut

Och din var väldigt annorlunda än med den jag har. Jag antar man måste ändra inställningar efter de filmformat man själv har eller?

Jo jag har kikat på wiki, men är mest intresserad av att jämföra andras profiler och settings
Citera
2010-05-28, 19:29
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Det jag ville veta var hur andras profiler i n900 inställningarna såg ut

Och din var väldigt annorlunda än med den jag har. Jag antar man måste ändra inställningar efter de filmformat man själv har eller?

Jo jag har kikat på wiki, men är mest intresserad av att jämföra andras profiler och settings

Jag ändrade aldrig mina inställningar, fungerade från start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in