2010-05-15, 00:26
Medlem
surt på ett vis att man köpte en n900 när man ser dom där spekulationerna, dock så antar jag att n920 tidigaste kommer i november/december till oss?

Är nöjd med n900:an ändå, den gör allt webrelaterat betydligt bättre än min gamla e71. Det trista kan ju bli om inte flash 10.1 kommer eller om alla helt plötsligt börjar med html5 video med h.264 som codec.
Citera
2010-05-15, 00:34
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
surt på ett vis att man köpte en n900 när man ser dom där spekulationerna, dock så antar jag att n920 tidigaste kommer i november/december till oss?

Är nöjd med n900:an ändå, den gör allt webrelaterat betydligt bättre än min gamla e71. Det trista kan ju bli om inte flash 10.1 kommer eller om alla helt plötsligt börjar med html5 video med h.264 som codec.

Tror inte de kommer va någon speciell skillnad på nästa internet-tablet ifrån nSerien och ska man tänka "fan om jag väntat och köpte nästa!" så kommer man aldrig få köpa något då det kommer nya saker hela tiden. Speciellt nu på portable enheter-fronten då allt går mycket snabbare än på desktop t.e.x "telefonerna" tar stora kliv och speccarna dubblas fan bara efter nån månad. N900 är bra som den är allt flyter på och speciellt med overclock och när Meego kommer så finns även 100% telefon OS med portrait? som man kan dualboota, sen har vi mer,ubuntu och andra distar.

Titta bara på maemo.org så jobbar folk fortfarade hårt på de gamla enheterna som 800,810 770 o.s.v så N900 kommer ha ett långt och lyckligt liv med oss speccsen är bra också.
Citera
2010-05-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Tror inte de kommer va någon speciell skillnad på nästa internet-tablet ifrån nSerien och ska man tänka "fan om jag väntat och köpte nästa!" så kommer man aldrig få köpa något då det kommer nya saker hela tiden. Speciellt nu på portable enheter-fronten då allt går mycket snabbare än på desktop t.e.x "telefonerna" tar stora kliv och speccarna dubblas fan bara efter nån månad. N900 är bra som den är allt flyter på och speciellt med overclock och när Meego kommer så finns även 100% telefon OS med portrait? som man kan dualboota, sen har vi mer,ubuntu och andra distar.

Titta bara på maemo.org så jobbar folk fortfarade hårt på de gamla enheterna som 800,810 770 o.s.v så N900 kommer ha ett långt och lyckligt liv med oss speccsen är bra också.

jo, håller med dig, väntar man hela tiden så får man aldrig testa på något nytt

Bara jag som tycker att nes-emulatorn har en väldigt dålig prestanda?
Krävs det överklockning för att få upp farten på den?
Citera
2010-05-15, 00:52
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Bara jag som tycker att nes-emulatorn har en väldigt dålig prestanda?
Krävs det överklockning för att få upp farten på den?

Nja, även innan overclock så kördes NES och SNES i fullspeed. De enda emulatorerna jag hade problem med innan OC var GBA/VGBA och DOSbox som kördes lite halvtaskigt men dom är inte så optimerade ännu. Nu efter OC så körs VGBA i fullspeed utan problem GBA ser ut att köra fullspeed men känns fan inte så (lirar pokemon yellow) känns som gubben går så jävla segt även fast omgivningen o.s.v är i fullspeed. Är väl antagligen upplösningen eller att jag är ovan som att det känns som man går segt.

Men med NES eller SNES har jag aldrig haft problem varken efter eller innan OC har du version 3.7 och tittat i maemo options så att inte scanlines eller smooth är aktiverat?
Citera
2010-05-15, 14:23
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Nja, även innan overclock så kördes NES och SNES i fullspeed. De enda emulatorerna jag hade problem med innan OC var GBA/VGBA och DOSbox som kördes lite halvtaskigt men dom är inte så optimerade ännu. Nu efter OC så körs VGBA i fullspeed utan problem GBA ser ut att köra fullspeed men känns fan inte så (lirar pokemon yellow) känns som gubben går så jävla segt även fast omgivningen o.s.v är i fullspeed. Är väl antagligen upplösningen eller att jag är ovan som att det känns som man går segt.

Men med NES eller SNES har jag aldrig haft problem varken efter eller innan OC har du version 3.7 och tittat i maemo options så att inte scanlines eller smooth är aktiverat?

Var igår och kände på N900 och desire, kan bara säga att n900 låg faan mycket bättre i handen. Dock så var inte telefonerna igång Ska åka till media markt imorgon för jag har hört att dom har dem igång.

En grej jag undrar är de svårt att överklocka den? Hur mycket är i så fall rekommenderat?
Citera
2010-05-15, 14:50
Medlem
ReidarDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
En grej jag undrar är de svårt att överklocka den? Hur mycket är i så fall rekommenderat?
wiki - Overclocking, wiki - kernel power, forum - short guide.
Borde vara tillräckligt med information för att sätta dig in i det.

Samt godis som kommer troligen hända framöver.

Så det är lätt att överklocka en N900.
Du behöver bara veta vad SSH är och hur du använder det eller kunna hitta xterminalen och starta den samt skriva in rätt kommandon som finns dokumenterat i länkarna ovan. Thats it.

Själv kommer jag inte riktigt ihåg vad jag kört (), har för mig med starving profilen och 125-600mhz så underklockat för batteriets skull.
Senast redigerad av ReidarDahlen 2010-05-15 kl. 15:45.
Citera
2010-05-15, 17:13
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
wiki - Overclocking, wiki - kernel power, forum - short guide.
Borde vara tillräckligt med information för att sätta dig in i det.

Samt godis som kommer troligen hända framöver.

Så det är lätt att överklocka en N900.
Du behöver bara veta vad SSH är och hur du använder det eller kunna hitta xterminalen och starta den samt skriva in rätt kommandon som finns dokumenterat i länkarna ovan. Thats it.

Själv kommer jag inte riktigt ihåg vad jag kört (), har för mig med starving profilen och 125-600mhz så underklockat för batteriets skull.

Rätta mig gärna om jag har fel, men man behöver alltså inte flasha mobilen för att överklocka den? Samt att jag har inge PC utan mac. Så de är ävl bäst att köra på de sättena som inte behöver dator då eller? Du kanske kan beskriva vad SSH är i grova drag eller länka till en lättförstådd sida som förklarar. Hur många överklockar sin N900 egentligen? Klarar man sig bra med den processorkraft som finns från början?

Har en annan fråga som jag undrar. Hur många har ett abonnemang hos skype? Eller kan man använda de på n900 och ringa med? Så som jag tänkt mig om jag nu skaffar N900 så är de att ha ett skype abonnemang vid sidan av mitt riktiga hos telia. Detta kommer ungefär att hamna på en hundring i månaden ganska bra pris ändå tycker. Funkar de eller inte? Kan man göra n900 till en wifi hotspot??? Asså så att man kan dela ut sitt nätverk till andra?
Senast redigerad av MatMamma 2010-05-15 kl. 17:29.
Citera
2010-05-15, 17:46
Medlem
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel, men man behöver alltså inte flasha mobilen för att överklocka den? Samt att jag har inge PC utan mac. Så de är ävl bäst att köra på de sättena som inte behöver dator då eller? Du kanske kan beskriva vad SSH är i grova drag eller länka till en lättförstådd sida som förklarar.

SSH finns i OS X från början till skillnad från Windows.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSSH
Citera
2010-05-15, 17:53
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
SSH finns i OS X från början till skillnad från Windows.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSSH

Så att jag kan köra på de överklocksningssätt som kräver PC då eller vad?
Citera
2010-05-15, 21:30
Medlem
antezzzs avatar
Du kommer klara dig bra utan OC speciellt när 1.2 kommer och är ännu bättre optimerat. Själv skulle jag inte råda dig att OCa om om du inte vet vad SSH är och sånt, vänta tills du får N900 eller om du har något *nix OS liggandes som du kan öva lite simpla kommandon på.

Det är VÄLDIGT lätt att överclocka och det tar bokstavligt talat 2 sekunder och den enda som flashar är kerneln så inget försvinner. Det är därför jag inte rekommenderar OC till end users då villken idiot som helst kan göra det och OC bryter garantin sänker livslängden (den håller flera år iallafall) kan orsaka korrupta filsystem och random reboots. Ingen har rapporterat än så länge att dom blivit brickade av OC än så länge och finns folk som kör upp till 1.1 ghz men jag rekommenderar bara upp till 800 mhz.

Men som sagt bli van systemet, pilla runt med lite simpla saker innan du börjar med OC och liknande jag har även skrivit en guide hur man OCar några sidor längre bak i tråden som du kanske vill läsa.
Citera
2010-05-16, 02:14
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Du kommer klara dig bra utan OC speciellt när 1.2 kommer och är ännu bättre optimerat. Själv skulle jag inte råda dig att OCa om om du inte vet vad SSH är och sånt, vänta tills du får N900 eller om du har något *nix OS liggandes som du kan öva lite simpla kommandon på.

Det är VÄLDIGT lätt att överclocka och det tar bokstavligt talat 2 sekunder och den enda som flashar är kerneln så inget försvinner. Det är därför jag inte rekommenderar OC till end users då villken idiot som helst kan göra det och OC bryter garantin sänker livslängden (den håller flera år iallafall) kan orsaka korrupta filsystem och random reboots. Ingen har rapporterat än så länge att dom blivit brickade av OC än så länge och finns folk som kör upp till 1.1 ghz men jag rekommenderar bara upp till 800 mhz.

Men som sagt bli van systemet, pilla runt med lite simpla saker innan du börjar med OC och liknande jag har även skrivit en guide hur man OCar några sidor längre bak i tråden som du kanske vill läsa.

Okej låter vettigt att jag ska pilla bli på de lite tyngre grejerna med en gång kanske, får bli ett senare projekt om jag köper en.

Men mina andra frågor om någon kunde vara så snäll att svara på dem
Hur många har ett abonnemang hos skype? Eller kan man använda de på n900 och ringa med? Så som jag tänkt mig om jag nu skaffar N900 så är de att ha ett skype abonnemang vid sidan av mitt riktiga hos telia. Detta kommer ungefär att hamna på en 100-150 i månaden ganska bra pris ändå tycker jag för i princip ett par timmars telefonerande och 5000 gratis sms. Funkar de eller inte? Kan man göra n900 till en wifi hotspot??? så att man kan dela ut sitt nätverk till andra? Samt att går de bra att skippa programvaran till PCn eftersom att jag sitter på mac? Eller är programvaran ett måste? VArt köper man de där mugen batteriet som finns egentligen?

Edit: Såg nu att de faktiskt finns programvara till Mac för nokia. Fast de heter inte PC suite bara.
Senast redigerad av MatMamma 2010-05-16 kl. 02:22.
Citera
2010-05-16, 05:08
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Okej låter vettigt att jag ska pilla bli på de lite tyngre grejerna med en gång kanske, får bli ett senare projekt om jag köper en.

Men mina andra frågor om någon kunde vara så snäll att svara på dem
Hur många har ett abonnemang hos skype? Eller kan man använda de på n900 och ringa med? Så som jag tänkt mig om jag nu skaffar N900 så är de att ha ett skype abonnemang vid sidan av mitt riktiga hos telia. Detta kommer ungefär att hamna på en 100-150 i månaden ganska bra pris ändå tycker jag för i princip ett par timmars telefonerande och 5000 gratis sms. Funkar de eller inte? Kan man göra n900 till en wifi hotspot??? så att man kan dela ut sitt nätverk till andra? Samt att går de bra att skippa programvaran till PCn eftersom att jag sitter på mac? Eller är programvaran ett måste? VArt köper man de där mugen batteriet som finns egentligen?

Edit: Såg nu att de faktiskt finns programvara till Mac för nokia. Fast de heter inte PC suite bara.

Skype är integrerat i Maemo bara logga in med ditt skypekonto sedan är det klart och du behöver inte ha PC suite / OVI programmet tyckte det var värdelöst. Finns app för wifi hotspot så ja och jag förstog inte batteri frågan riktigt.

Edit: får du dom där 5000 SMSen igenom skype? För jag vet inte om SMS-skype är integrerat bara samtal vad jag har sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in