Citat:
Ursprungligen postat av 81rulez
Jag kan bara säga: Hells Angels är och förblir för mig de största och bästa. Efter 15 år i dessa kretsar så vet jag vad jag talar om... Friheten till eget tänkande och handlande i detta forum borde ju vara givet. Av egen erfarenhet yttrar man sig. Spekulationer och ryktesspridning är på en annan nivå.
För oss som varit med längre än så och var med innan HA's spriding i Sverige och har sett hur bikerlivet såg ut innan - så kan jag inte hålla med dig. Håller med om att dom är störst, men bäst skulle jag inte klassa någon av dom stora - skulle snarare kalla dom för förstörande.
Det var snarare så att bikerlivet började dö med intåget av dom stora klubbarna.
Även om det förekom bråk och slagsmål klubbar emellan, så fanns det inget förtryck, ingen överförmyndare som sätter regler efter hur det passar dom, inga våldsamma svansar som misshandlar, eller har ihjäl, människor för skitgrejjer. Både andra bikers och civila.
Det handlade om att bygga och åka hoj och festa med likasinnade utan att sätta sig över någon, utan att hota, kräva eller tvinga sig till lojalitet med mer subtila metoder.
Då handlade bikerlivet om frihet - idag handlar det om massor av påtvingade regler och passar inte dom, om man inte är stor nog, så läggs man ner eller får på käften om man hävdar sin rätt.