Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-02, 20:50
Medlem
Wurztens avatar
[quote=My name is Earl]
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Hur kan det vara att MC-ligor i allmänhet påfallande ofta misslyckas med sina uppdrag? Det finns t ex otaliga exempel på att man har använt tokigt fel vapen för ändamålet, bl a pansarskott mot vanliga hus (med missad sprängverkan som resultat). Beror misslyckandet på otillräcklig vapenutbildning (många MC-medlemmar har inte gjort militärtjänst) eller något annat? Diskutera!
QUOTE]

Det som hände där är ju 30 år gammalt, och man var väl lite mer amatöraktig på den tiden. Det där med pansarskotten funkar ju, jag vet iaf. en person som dog till följd av det, en person som rent faktiskt var utbildat i riktad sprängning.
Visst dör man om man får ett pansarskott direkt i huvudet, men att använda dem mot klena byggnader är direkt obegåvat.
Citera
2008-03-03, 00:01
Medlem
[quote=Wurzten]
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Visst dör man om man får ett pansarskott direkt i huvudet, men att använda dem mot klena byggnader är direkt obegåvat.
varför?
Citera
2008-03-03, 00:35
Medlem
Wurztens avatar
[quote=zipoos]
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
varför?
De är gjorda för att slå ut stridsvagnar, om de ens briserar vid en träff mot en husvägg så blir det ingen större sprängverkan.
Citera
2008-03-03, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Hur kan det vara att MC-ligor i allmänhet påfallande ofta misslyckas med sina uppdrag? Det finns t ex otaliga exempel på att man har använt tokigt fel vapen för ändamålet, bl a pansarskott mot vanliga hus (med missad sprängverkan som resultat). Beror misslyckandet på otillräcklig vapenutbildning (många MC-medlemmar har inte gjort militärtjänst) eller något annat? Diskutera!

Artikeln i sin helhet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1964908.ab

Beror på att snubbarna är amatörer. Från en början så var ju HA-medlemmarna sådana som varit ute i krig, idag är de i princip bara pundande losers. Visst de tjänar pengar på utpressning, indrivning osv... men några hårdingar i ordets rätta bemärkelse är de inte i dagsläget. Bara en sådan grej att de använder pansarskott, samma gäller Bandidos.
Citera
2008-03-03, 11:46
Medlem
[quote=Wurzten]
Citat:
Ursprungligen postat av zipoos
De är gjorda för att slå ut stridsvagnar, om de ens briserar vid en träff mot en husvägg så blir det ingen större sprängverkan.
Men vad har mest skräck inverkan.. att fienden skjuter me lufpistol lr pansarskott?
Citera
2008-03-03, 13:31
Medlem
[quote=zipoos]
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Men vad har mest skräck inverkan.. att fienden skjuter me lufpistol lr pansarskott?

är det pansarskott ska man vara försiktig, dessa får man inte provskjuta ens, i fredstid. en stor procent exploderar direkt när man trycker av.
Citera
2008-03-03, 14:48
Bannlyst
Nu har jag läst ut boken; Dödens Änglar. Riktigt intressant och skrämmande läsning, men hur trovärdig är denna bok egentligen? Det verkar mest vara ur en polisernas perspektiv?
Citera
2008-03-03, 15:43
Medlem
JJDecays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chriztah
Nu har jag läst ut boken; Dödens Änglar. Riktigt intressant och skrämmande läsning, men hur trovärdig är denna bok egentligen? Det verkar mest vara ur en polisernas perspektiv?

Boken är bra, men som allt skrivet har alla teorier om hur pass trovärdig den är. Det beror nog helt på vem du frågar
Citera
2008-03-03, 17:54
Medlem
[quote=salaris]
Citat:

är det pansarskott ska man vara försiktig, dessa får man inte provskjuta ens, i fredstid. en stor procent exploderar direkt när man trycker av.

Det är vanligt att media och andra utan full koll, blandar ihop pansarskott och granatgevär. Vad som egentligen använts i Köpenhamn eller för all del i Skåne vet jag inte, men jag tvivlar på att det varit spränggranater.

Med granatgevär Carl Gustaf kan en vanlig "fullbumpa" göra ganska stor skada, utan att ha sprängverkan. Speciellt om den vobblar in i en träkåk med en grupp människor inuti.

Spränggranater får inte skjutas i fredstid med CG heller, men även lys- eller rökgranater kan ställa till med ganska mycket skit.

Som skrämselfaktor är de ju ganska effektiva...
.
.
Citera
2008-03-06, 01:08
Medlem
Nu va det så att ett pansarskott användes. AT4.
O nej det e inte förbjudet att övningskjuta med dock är det bara förband som skall på utlandstjänst och dylikt som får skjuta med dem.
Citera
2008-03-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAGNUM.75
Nu va det så att ett pansarskott användes. AT4.
O nej det e inte förbjudet att övningskjuta med dock är det bara förband som skall på utlandstjänst och dylikt som får skjuta med dem.

kanske förbättrade sedan min tid i lumpen, vi fick se avfyrning i ställning då.
Citera
2008-03-08, 13:56
Medlem
Spoke_islands avatar
[quote=salaris]
Citat:

Dom gamla p-skotten, Miniman, fick bara skjutas skarpt, i fredstid, från s.k Skottstol pga explosionsrisk. De nya P-skott M86, har jag skjutit skarpt med. Exportversionen av den heter AT4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in