Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-28, 15:54
Medlem
svampdamps avatar
Efter lite närmare eftertanke så ändrar jag min tidigare åsikt och ställer mig positiv till en eventuell anonymisering. Jag är dock skeptisk till att man ska kommentera anonymt, trådskaparen ska ha befogenhet att bocka i "Tillåt anonyma inlägg" vid skapandet av nya trådar.
Citera
2009-08-28, 15:57
Bannlyst
Vad menar ni med att vara anonym på FB egentligen?
Citera
2009-08-28, 15:59
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Vad menar ni med att vara anonym på FB egentligen?

Att du kan välja att inte visa ditt namn när du svarar på trådar eller inlägg
Citera
2009-08-28, 16:26
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Tycker jag verkligen inte, idioter skall kännas igen så man vet vem man har att göra med i diskussioner/argumentationer

Svår fråga. Jag håller med både dig och TS. Vore skönt att för egen skull kunna vara anonym ibland men man vill ju faktiskt kunna hålla reda på de andra medlemarna också, så man känner igen .. idioterna
Citera
2009-08-28, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Att du kan välja att inte visa ditt namn när du svarar på trådar eller inlägg

Men det är bara alias ju som betyder inget, eller?
Citera
2009-08-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Men det är bara alias ju som betyder inget, eller?

Varför skulle det inte betyda något? Ibland kanske man vill posta något som man inte vill ska förknippas med just sitt användarnamn och har man mycket att tala om så blir det en aning jobbigt att skapa nya konton för varje tråd.
Citera
2009-08-28, 16:37
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Varför skulle det inte betyda något? Ibland kanske man vill posta något som man inte vill ska förknippas med just sitt användarnamn och har man mycket att tala om så blir det en aning jobbigt att skapa nya konton för varje tråd.

Det ska väl ändå inte vara nödvändigt? Har man en del obskyra frågor/diskussioner man vill ta upp kan man väl skapa en smurf man använder till dom och nöja sig med det?
Citera
2009-08-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det ska väl ändå inte vara nödvändigt? Har man en del obskyra frågor/diskussioner man vill ta upp kan man väl skapa en smurf man använder till dom och nöja sig med det?

Men det är helt jäkla fantastiskt onödigt att skräpa ner databasen på detta viset! Dessutom är det jobbigt att skapa smurfar, vänta tre dagar (om man inte vill betala), logga in och logga ut och greja, avslöjar man därefter lite för mycket på sin smurf sedan så är den ju körd också.
Citera
2009-08-28, 18:12
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
[...]
Men det skulle nog bli en hel del problem också, modsen skulle få en hel del extra arbete, så det faller nog på den punkten om inget annat.
Så länge modsen kan få ut uppgifter på vem som är vem så ser jag inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kort och gott anus
Utveckla gärna

Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Som upplagt för trolltrådar.
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Nja, det lär inte hända. Leder nog bara till fler troll och tomma provokationer.
Nja, inte mer än nu med tanke på alla smurfar som finns, tvärt om så borde folk vara räddare för trolltrådar om mods kan koppla det anonyma nicket till ens riktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Intressant idé. [...]
Men å andra sidan, det skulle främja fler intressanta topics som folk kanske inte skulle våga prata om för att de inte orkar skapa flera konton för att diskutera känsliga ämnen och behöva vara orolig över att blanda ihop kontona osv.

Och egentligen är det inte nicket eller postcounten man diskuterar med, det är ju innehållet i inlägget man diskuterar med.
[...]
Precis vad jag tänkte när jag skrev tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kan man inte redan gömma sig tillräckligt bakom smurfkonton och anonyma nick? Detta är ju nästan samma sak som att tillåta medlemmar att radera sina inlägg närhelst så behövs, för anonymitetens skull.

Nej, som alltid - lagt kort ligger. Står man inte för något man skriver (även om man är anonym bakom ett internetnamn) ska man inte skriva det alls. Vill man få ur sig tankar och frågor som absolut inte får kopplas till ens 'riktiga' nick är det ju fullt tillåtet att skapa smurfkonton en masse.
Man kan gömma sig, men man ska inte behöva anstränga sig så pass på ett forum som trots allt ska vara anonymt om man vill. Dessutom så är det tråkigt med alla tusentals (kanske tiotusentals) smurkonton som står tomma och är använda max 10-12 gånger. Tar livet av forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om jag förstått TS rätt så skulle FB införa ett administrativt komplicerat system bara för att redan anonyma användare skulle bli ännu mer anonyma...

Jag har en bestämd känsla av att FBs moderatorer har tillräckligt med arbetsuppgifter utan ett sånt system.
Det behöver inte bli speciellt komplicerat, om forumet är bra uppbyggt så fixas det på någon dag eller två. Nu vet jag att flashback är lite speciellt men det borde inte vara omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Tanken är god och jag tror att jag gillar den delvis. Mycket av problemen med multipla användare skulle ju försvinna, men det svider lite i gomspalten.
Det skulle leda till en massa gissningslekar bland användarna, med bestraffningar som följd.

Flashback anseende sjönk rejält i mina ögon i och med katthistorien men frågan är om det inte är användarna som inte accepterar anonymiteten som ska bort.

En sak är iallafall klar - detta får inte hända igen!
Bättre med gissningslekar än att folk blir utpekade och inburade av polisen. Sen kommer man aldrig kunna stoppa folk som ska förstöra från ett öppet forum.

Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Tycker det låter rörigt och tråkigt. Skulle ha svårt att kunna diskutera seriöst med någon som skulle välja att kryssa i ett sådant val. Om jag t.e.x. nu diskuterar med någon och den kommer med en uppgift så kan jag ganska snabbt avgöra hur pålitlig den uppgiften är beroende på denne användares historia. Man lär liksom "känna" varandra lite.

Nä även om man "gömmer" sej bakom ett nick så ska man väl åtminstonde våga skriva vad man tycker och tänker bakom detta nick och "vågar" man inte det så får man helt enkelt låta bli.

Även om som sagt katthistorien gett en liten fadd smak i munnen så tillhör det tack och lov inte till vanligheterna och förhoppningsvist har folk lärt sej mer nu.
Om man väljer att vara anonym så måste man ju helt klart lära sig att argumentera bättre, jag tror det är nyttigt att folk får kämpa för att få igenom sina åsikter snarare än att glida på gamla meriter. Det finns ju ett antal personer som skulle kunna skriva vilken skit som helst och ändå bli betraktade som gudar pga. av saker de skrev för ganska så lång tid sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
smurfkonton är en mycket bättre lösning. Lerupmannen var dum som inte hade ett konto, dessutom hade han ju samma nick på andra sidor. Tror nästan att han ville bli tagen 8han erkände väl på direkten?)
Än en gång, smurkonton är inte bra, de gör modereringen väldigt svår då vem som helst kan skriva vilken skit som helst och inte riskera något straff på sin riktiga användare. Med detta systemet skulle även de som är anonyma riskera straff på sina konton.
Citera
2009-08-28, 20:45
Medlem
Ettan^s avatar
Det kanske tjänas en del pengar på de som skapar smurfkonton och inte vill vänta 3 dagar? Det skulle ju vara ett seriöst hinder om något.
Citera
2009-08-29, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Varför anser du att smurfkonton är en bättre lösning? Det försämrar statistiken på Flashback och det tar upp plats i databasen om alla ska skaffa sig smurfar hit och dit.

jag tycker att det negativa som kommer med denna idé är värre än det som kommer med smurfkonton.

Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^

Än en gång, smurkonton är inte bra, de gör modereringen väldigt svår då vem som helst kan skriva vilken skit som helst och inte riskera något straff på sin riktiga användare. Med detta systemet skulle även de som är anonyma riskera straff på sina konton.

Man får visst straff på sin riktiga användare. man kan inte försöka skapa flera konton för att undvika ett straff. fråga en mod om du inte tror mig.
Citera
2009-08-29, 02:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Man får visst straff på sin riktiga användare. man kan inte försöka skapa flera konton för att undvika ett straff. fråga en mod om du inte tror mig.
Mer proxy så är man ganska så säker på den sidan. Självklart kan man göra x antal fel som avslöjar en (något jag inte kommer att lista upp här av förklarliga skäl) men alla med IQ över svampbobs-nivå klarar av att skapa en smurf med proxy och kan smurfa loss utan att riskera sitt vanliga konto.

Med förslaget i den här tråden så har man alltid samma ansvar att inte trolla som om man skrev med sitt inarbetade konto, då man ju defacto skriver med sitt inarbetade konto, och blir av med det om man använder "anonymfunktionen" till att trolla. Man visar att man är seriös och ansvarstagande genom att när man använder anonymitetsfunktionen så gör man det med sitt riktiga konto i pant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in