Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-27, 17:29
Moderator
Humbugs avatar
Tanken är god och jag tror att jag gillar den delvis. Mycket av problemen med multipla användare skulle ju försvinna, men det svider lite i gomspalten.
Det skulle leda till en massa gissningslekar bland användarna, med bestraffningar som följd.

Flashback anseende sjönk rejält i mina ögon i och med katthistorien men frågan är om det inte är användarna som inte accepterar anonymiteten som ska bort.

En sak är iallafall klar - detta får inte hända igen!
Citera
2009-08-27, 18:04
Medlem
cheeffs avatar
Tycker det låter rörigt och tråkigt. Skulle ha svårt att kunna diskutera seriöst med någon som skulle välja att kryssa i ett sådant val. Om jag t.e.x. nu diskuterar med någon och den kommer med en uppgift så kan jag ganska snabbt avgöra hur pålitlig den uppgiften är beroende på denne användares historia. Man lär liksom "känna" varandra lite.

Nä även om man "gömmer" sej bakom ett nick så ska man väl åtminstonde våga skriva vad man tycker och tänker bakom detta nick och "vågar" man inte det så får man helt enkelt låta bli.

Även om som sagt katthistorien gett en liten fadd smak i munnen så tillhör det tack och lov inte till vanligheterna och förhoppningsvist har folk lärt sej mer nu.
Citera
2009-08-27, 18:17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tycker det låter som en teoretiskt sett mycket god idé men förmodligen bara teoretiskt, den är övermänskligt god och förutsätter att folk verkligen skulle vara intresserade av att enbart debattera sakfrågor, utan minsta intresse för eller hänsyn till person. Det är nog bara ett fåtal individer som har den personlighetstypen och därför krävs i praktiken dessa eftergifter för personlig sällskapssjuka som sådant som användarnamn, avatarer och signaturer ändå är.
Citera
2009-08-27, 18:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Teoretiskt sett kan vi (vem som helst) regga 100 konton, anonym1 till anonym100 och göra inloggningsuppgifterna publika. Sen är det bara att välja nåt av dom när man vill posta anonymt. Vi delar broderligt på dessa konton alltså.
Vill jag svara anonymt i en tråd så kollar jag om någon annan redan gjort det i den tråden och ser jag att anonym2-4 är upptagna redan i tråden så väljer jag anonym5 när jag svarar. Eftersom varje anonymkonto i varje tråd är olika personer så är det inte missbruk av multipla konton (dvs, man diskuterar inte med sig självt)

Så i praktiken går det ju att göra på detta viset så länge alla är snälla och inte loggar in på anonym1 och svarar på anonym1-s inlägg så att säga.

Nu tycker jag inte att man ska göra så här då det finns en hel del nackdelar med detta, t.ex. att flera samtidigt kan titta i tråden och välja att svara anonymt och välja samma anonym5 eftersom vi gör det samtidigt osv.

Men det *går* rent teoretiskt att göra så. Var bara det jag ville säga.
Sen lägger man på ett monkey-script för att fixa detta automatiskt så är vi nästan hemma, utan att FB-programmerarna har behövt göra någonting.
Citera
2009-08-27, 18:22
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Tycker det låter som en teoretiskt sett mycket god idé men förmodligen bara teoretiskt, den är övermänskligt god och förutsätter att folk verkligen skulle vara intresserade av att enbart debattera sakfrågor, utan minsta intresse för eller hänsyn till person. Det är nog bara ett fåtal individer som har den personlighetstypen och därför krävs i praktiken dessa eftergifter för personlig sällskapssjuka som sådant som användarnamn, avatarer och signaturer ändå är.
Visst är det så. Jag tror att den lilla koppling man kan göra till en medlem (mha avatar, namn och minnen) förgyller diskussioner mer än vad det förgör.
Det må vara lite av community-stuk, men samtidigt har man god koll på vilka som debatterar bra och är roliga att skriva med och mot, precis som det finns personer man gärna undviker att ge sig i kast med - kanske tack vare deras kunskap, eller tack vare deras idioti och fanatism.
Allt sammantaget gör det FB till ett levande forum som på ett lyckosamt sätt kombinerar diskussionens frihet samtidigt som det blandar in en känsla av community och samhörighet.
Citera
2009-08-27, 18:30
Moderator
impieteers avatar
Tekniska lösningar är extremt svåra att implementera på det här forumet. Det blir mest bara intressanta tankelekar av det än riktiga förslag som kan bli verklighet. Regler och praxis är inte så svårt som folk tror att ändra på om man har bra på fötterna och är lite envis, men att få en trasig funktion tillbaka eller en helt ny funktion införd är nästan helt omöjligt.

Därför totalsågar jag förslaget på ren realism, det kommer aldrig att hända.

Problemet med anonymitet är ju att Flashback kan aldrig skydda användarna från dem själva hur många regler man än har. Är det tillräckligt intressant att ta reda på vem som döljer sig bakom ett konto så flyttar diskussionen och detektivarbetet över till andra forum, bloggar, chattar och PM och då är det inte till mycket tröst för den outade att namnet inte står i klartext på just detta forum.

Det bästa vore om de som vill vara anonyma lärde sig att inte avslöja sig så lätt. Det borde finnas en bra FAQ i hur man diskuterar anonymt på internet någonstans på Flashback och det kanske det gör, fast jag inte hittar någon. Det handlar om sunt förnuft och att inte använda samma namn och adresser på flera ställen och lite till, så är halva jobbet gjort.
Citera
2009-08-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
(min fetmarkering)

Man behöver ju bara utöka inläggstabellen med ett fritextfält som innehåller det fejkade nicket. Vid visning, 1. kolla om det finns data i det fältet, isf visa fejknicket istället för nicket, annars visa nicket. Undantag, om den som tittar är moderator, visa alltid det riktiga nicket.

(Fetmarkeringen)

Det behövs väl egentligen inte heller och är väl relativt onödigt om man som användare då inte ska få chansen att välja sitt egna då "anonyma" nick.
Det är nog lite bättre att ha en boolean där, alltså true eller false, om man vill vara anonym för användare på Flashback i nämnda tråd.

Ja, bägge sätten fungerar ju, men jag får en magkänsla av att en boolean blir lite snabbare.

Förövrigt gillar jag idén och hoppas verkligen den blir till verklighet.

Edit: Och angående djurplågaren i Lerum så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, men det var riktigt jävla dåligt att outa människan. Usch.
Senast redigerad av Isterband 2009-08-27 kl. 18:35.
Citera
2009-08-27, 18:42
Medlem
smurfkonton är en mycket bättre lösning. Lerupmannen var dum som inte hade ett konto, dessutom hade han ju samma nick på andra sidor. Tror nästan att han ville bli tagen 8han erkände väl på direkten?)
Citera
2009-08-27, 18:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Iden i sig är inte så tokig, även om jag inte personligen skulle ha användning av det (vad jag tror i varje fall). Däremot ställer jag mig negativ därför att jag vet att det skulle ta lång tid att åtgärda det och hur mycket extrajobb beng skulle få lägga ner, då ser jag hellre att andra projekt prioriteras.

Jag är helt övertygad om att du har rätt.

Dessutom finns det inget som heter "Moderatorerna blir inte extrabelastade" då man implementerar en ny funktion. Att skriva det nya anonym-MODET tar inte lång tid (jag har själv skrivit ett till SMF) men sen ska det läggas in och anpassas till övriga FB. Det måste testas och utvärderas (mods). Regelverket måste skrivas om. Information måste gå ut till alla mods. Information måste gå ut till alla användare (mods). Användare kommer att kontakta mods för att anmäla sitt intresse (mods). Så fort man får något problem med den nya funktionen så blir mods indragna.
Citera
2009-08-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
smurfkonton är en mycket bättre lösning. Lerupmannen var dum som inte hade ett konto, dessutom hade han ju samma nick på andra sidor. Tror nästan att han ville bli tagen 8han erkände väl på direkten?)

Varför anser du att smurfkonton är en bättre lösning? Det försämrar statistiken på Flashback och det tar upp plats i databasen om alla ska skaffa sig smurfar hit och dit.

Citat:
Ursprungligen postat av FB-regler
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Den som på forumet (via inlägg, PM eller IRC) postar, eller hotar att posta, personuppgifter, IP-nummer eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet riskerar avstängning, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Ett annat undantag kan vara ifall uppgifterna redan är allmänt kända, eller finns publicerade på andra webbplatser. Då kan en sammankoppling vara tillåten, men först efter att detta har meddelats på forumet av någon av forumets administratörer.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbsidor är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.

Användare på Flashback har rätt till anonymitet. Oavsett vad fan användaren än skriver. Det var grymt, jävla, fittigt, dåligt av användare att bryta mot den regeln.
Sköt deckarhistorierna på någon obskyr IRC eller annan plats om man nu måste leka Kalle Blomqvist.
Citera
2009-08-28, 00:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag gillar som sagt idén.

Det känns nämligen lite overkill att t.ex. skapa ett nytt konto för att fråga om vilket bästa fotsvamps-medlet är eller fråga vilken könssjukdom man kan tänkas ha, eller vad en prostituerad kostar i Timrå, bara för att få ha sitt konto "rent" från förutfattade meningar och slippa polares gliringar. Det är bara En del av det.

Jag tror nog att de flesta varit med om att INTE skapa en tråd, av anledningen att inte "smutsa" ner sin kontohistorik. En tråd som kunde vara nog så intressant och väcka stora diskussioner.

Samtidigt har det funnits en hel del trådar som jag hade mycket att tillföra till genom egna erfarenheter/kunskap osv som jag valt att inte svara i för att inte kopplas ihop med sådana ämnen.

I det stora hela så tror jag att vi förlorar en massa intressanta och viktiga inlägg genom att inte underlätta för anonyma inlägg. Finns nog många som tänker som jag, inte orkar skapa smurfar för att svara på inlägg osv i obekväma ämnen.

Visst, ingen saknar mina icke skapade inlägg, de som inte blev av och visst, jag kan skapa en smurf. Men då är det lättare att skita i att skriva inlägget överhuvudtaget.

Så för min del, ju mer jag tänker på det, desto mer gillar jag förslaget.
Citera
2009-08-28, 14:11
Medlem
LadyTeas avatar
Tycker det är ett jättebra förslag! Hoppas det kan läggas på "att göra" listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in