Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-23, 19:21
Medlem
Ja!s avatar
Detta är den saknade pusselbiten.
Citera
2009-12-20, 13:07
Medlem
Von0bens avatar
Jag vet inte om det här är rätt tråd för min request; men jag skulle gärna ha en funktion där man fick välja att dölja antingen antal inlägg eller registreringsdatum

Följande scenario händer för ofta:

Jag skriver något i en debatt-tråd.
Användare "X" gillar inte detta och istället för att skriva svar skriver han något OT i denna stil

"Herregud.. har du 3000 inlägg sen April.. get a life"
"Herreguid lever du i datorn eller..3000 inlägg..patetiskt"
"Fan vad patetisk du är som har 3000 inlägg för du inget annat.."

Jag tillbringar kanske 1 timmer eller två på FB per dag sammanlagt med att läsa och skriva
Eftersom jag inte är någon "lurkare" blir det tydligen lätt såna mängder. Och jag är rätt övetygad om att jag inte spammar eller "posthorar" (jag vill absolut inte ha många inlägg, tvärtom..).

Tycker det är tröttsamt att höra såna kommentarer av folk som saknar argument.
Borde man inte kunna välja att dölja antal inlägg under sin profil?
Citera
2009-12-20, 13:35
Medlem
sirPrices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Flashback anseende sjönk rejält i mina ögon i och med katthistorien men frågan är om det inte är användarna som inte accepterar anonymiteten som ska bort
Vad är det för "katthistoria" du menar?
Citera
2009-12-20, 13:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirPrice
Vad är det för "katthistoria" du menar?

Djurplågare lös i Lerum och Den stora tråden om djurplågaren i Lerum ! antar jag..
Senast redigerad av epost72 2009-12-20 kl. 13:48.
Citera
2009-12-20, 18:21
Medlem
Våra användarnamn och avatarer är en del av våran identitet här på FB..

Tanken var god TS, men FB är inte FB utan att du får det där pulserande hatet genom kroppen när du ser en gammal "väns" avatar här på FB..
Citera
2009-12-20, 18:23
Medlem
EvilAnnanass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Tycker jag verkligen inte, idioter skall kännas igen så man vet vem man har att göra med i diskussioner/argumentationer
+1, även på FB vill man ha sina källor...
Citera
2009-12-20, 20:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag vet inte om det här är rätt tråd för min request; men jag skulle gärna ha en funktion där man fick välja att dölja antingen antal inlägg eller registreringsdatum

Följande scenario händer för ofta:

Jag skriver något i en debatt-tråd.
Användare "X" gillar inte detta och istället för att skriva svar skriver han något OT i denna stil

"Herregud.. har du 3000 inlägg sen April.. get a life"
"Herreguid lever du i datorn eller..3000 inlägg..patetiskt"
"Fan vad patetisk du är som har 3000 inlägg för du inget annat.."

Jag tillbringar kanske 1 timmer eller två på FB per dag sammanlagt med att läsa och skriva
Eftersom jag inte är någon "lurkare" blir det tydligen lätt såna mängder. Och jag är rätt övetygad om att jag inte spammar eller "posthorar" (jag vill absolut inte ha många inlägg, tvärtom..).

Tycker det är tröttsamt att höra såna kommentarer av folk som saknar argument.
Borde man inte kunna välja att dölja antal inlägg under sin profil?

Jag kan säga rakt ut att du är en av de användare jag ha mest svårt för på FB. Men tycker dock att det finns betydligt bättre sätt att argumentera mot en sak än att ta till post-count. Jag har själv ett väldigt högt count, och jag är här nån timme om dagen, och ibland kan det gå en dag eller två att jag inte är här. Men detta går över efter ett tag. När du har en längre tid från registreringen under bältet så är det inte lika tydligt att du postar mycket. Kan säga detta med erfarenhet från mitt andra konto.

Det jag skulle hoppas på är att folk fattade följande. Bara för att någon har ett högt post-count så innebär det inte att de bara postar skit. Utan att de är aktiva skribenter och tycker om att argumentera och debattera. Det finns ett antal användare här som har 300 posts sedan typ 2006 och när de väl skriver något så är det rent ut sagt bara trams.
Citera
2010-01-29, 21:24
Medlem
epost72s avatar
https://www.flashback.org/sp21182103
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Någonstans skulle de vara intressant att experimentera lite med FB.
Ingen synlig postcount,, inga avatarer, inget användarnamn inga regdatum, inga signaturer.
Bara för att se hur diskussionerna går, jag tror att folk bryr sig mer än man kan tro, och har man inga sådana detaljer att titta på så är det endast vad personen skriver som man bedömer.

Man kan ju dölja en del om man vill pröva, avatarer och signaturer (alltså för sig själv)

Vad sägs om att dölja mer saker för sig själv helt enkelt?

Om inte annat skulle det som sagt vara intressant att kunna dölja mer detaljer.
Notera att jag nu endast avser att dölja saker för sig själv, under Redigera alternativ vid rubriken "Alternativ för ämnesvisning"

EDIT
Anledningen till att jag väljer att lägga posten här är att idén gränsar till detta med att anonymisera FB,
Min post i tråden som papperskorgades väckte lite intresse.
Senast redigerad av epost72 2010-01-29 kl. 21:37.
Citera
2010-01-29, 21:42
Bannlyst
Bra idé, jag är verkligen på en RIKTIG anonym identitet på Flashback.
För vissa personer kan hela ens privata liv skrivas på fb för man tycker det är tryggt, men risken finns att man tabbar sig och någon känner igen personen. och vipps så kan han privata liv stå i fara.
Citera
2010-01-30, 00:08
Medlem
fizzles avatar
...och då har man ingen annan att skylla än sig själv.

Tycker jag har hört detta förut?
Citera
2010-01-30, 00:59
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
Bra idé, jag är verkligen på en RIKTIG anonym identitet på Flashback.
För vissa personer kan hela ens privata liv skrivas på fb för man tycker det är tryggt, men risken finns att man tabbar sig och någon känner igen personen. och vipps så kan han privata liv stå i fara.
Då skall väl skuld läggas på person, inte på Flashback? Om man är så intrikat att man lägger ut hela sitt privatliv på ett forum där vem som helst har tillträde att läsa, så får man också ta konsekvensen då man uppdagas.

Om man finner FB tryggt, skall man också förstå att det finns folk här vars enda leverne går ut på att ta reda på andras identitet. Skulle man läsa i princip alla min ~15k inlägg kan man säkerligen lista min identitet, t.ex. - trots att jag varit någorlunda noggrann med att inte avslöja allt för många detaljer.

Kontentan är att man själv ansvarar för allt man skriver på internet. Om man finner behov av att prata av sig på sådant sätt att identitet kan avslöjas (och detta kan medföra svårigheter) bör man vända sig till en psykolog - inte amatörpsykologerna här på FB.
Citera
2010-01-30, 09:24
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Det är ju en jättebra idé, faktiskt ett logiskt steg i FB:s utveckling. Som det ser ut idag ger ju inläggshistoriken en väldigt bra överblick över vem du är; ofta händer det att man diskuterar området där man bor, sina intressen, sitt yrke etc., vilket sammanlagt gör att det går att få fram vem en person är.
Jag skulle gissa att det går att få väldigt bra information om vem som helst på forumet som har mer än 300 inlägg och rör sig i mer än ett delforum(några olika typer av information krävs ju).

Av denna anledning begränsas användare som vill bevara sin anonymitet att diskutera sina egna erfarenheter, eftersom man då kan bli outad långsiktigt sett, och det är ju tvärtemot vad man vill; personliga erfarenheter är det unika med internet, att de enkelt går att dela med alla i hela världen och inte bara en mindre bekantskapskrets som förr i världen.
Det gör att vi alla kan lära oss så otroligt mycket mer. Men det finns alltså hinder mot detta.

Exempel; tänk att en anställd läser tråden om Skatteverket i Företagsskvaller och tänker skriva ett inlägg med förstahandsinfo. Han/hon kommer halvvägs innan han kommer på att han kanske kan bli röjd med tanke det andra han skrivit på forumet som gör att man lätt kan få fram en bild av vem personen är. Kanske har han ett ovanligt intresse som gör att om andra anställda på SKV läser tråden vet de direkt vem som skrivit inlägget, och de kan få information om hela hans privatliv genom att läsa hans historik. Något som de flesta fruktar att det skulle komma ut.

Exempel;
Gillar Hammarby
Åker varje år till Gotland
Har en Volvo 240
Är halvfinne

Har man utelämnat denna info och sedan även säger var man är anställd så är man röjd direkt bland medanställda. Det är därför det just i såna här fall borde vara möjligt att skriva ett anonymt inlägg.

Sen måste naturligtvis missbruk av anonymitet stävjas och bestraffas dubbelt eftersom det förstör forumets viktigaste funktioner.

Hoppas att folk som inte kan tänka förutsättningslöst låter bli att skriva bakåtsträvande inlägg i tråden.
Att inte vara helt anonym stoppar informationsflödet i vissa fall. Hela FB:s idé bygger på fri information.

Vi analyserar ditt fall. Trovärdigheten på ett inlägg som en fullständigt anonym står bakom måste rimligtvis vara lika mycket som trovärdigheten för en medlem med 0 posts som du inte vet något om (redan här faller ju förslaget lite men vi fortsätter). Denna trovärdighet är i alla fall mitt fall, där jag härdats av troll och skit under så många år, väldigt nära noll. På vilket sätt och i vilken värld hade ni tänkt att fullständig anonymitet och trovärdighet skulle gå ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in