Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-27, 12:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Intressant idé. I den bakomliggande databasen måste det såklart kopplas till den riktiga användaren som postar inlägget, och när moderatorer tittar på trådarna så ser de det riktiga nicket, inte fejknicket som alla användare ser. På så vis så försvåras inte modereringen och trollning uteblir om nu någon skulle vilja använda denna metod för att trolla runt med detta istället för nya konton.

Rent instinktivt så ryggar man (jag) ju tillbaka, vafalls, så här kan man ju INTE göra, då vet man ju inte vem man pratar med!

Men å andra sidan, det skulle främja fler intressanta topics som folk kanske inte skulle våga prata om för att de inte orkar skapa flera konton för att diskutera känsliga ämnen och behöva vara orolig över att blanda ihop kontona osv.

Och egentligen är det inte nicket eller postcounten man diskuterar med, det är ju innehållet i inlägget man diskuterar med.

Så jag är, faktiskt, svagt positiv till idén. Kanske att den går att utveckla lite mer dock.
Citera
2009-08-27, 14:04
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Tycker jag verkligen inte, idioter skall kännas igen så man vet vem man har att göra med i diskussioner/argumentationer

Vad är egentligen viktigast, debattören eller dennes argument?
Citera
2009-08-27, 14:18
Medlem
micaeles avatar
Kan man inte redan gömma sig tillräckligt bakom smurfkonton och anonyma nick? Detta är ju nästan samma sak som att tillåta medlemmar att radera sina inlägg närhelst så behövs, för anonymitetens skull.

Nej, som alltid - lagt kort ligger. Står man inte för något man skriver (även om man är anonym bakom ett internetnamn) ska man inte skriva det alls. Vill man få ur sig tankar och frågor som absolut inte får kopplas till ens 'riktiga' nick är det ju fullt tillåtet att skapa smurfkonton en masse.
Citera
2009-08-27, 14:53
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tycker att det ar en fantastisk idé om jag ska vara arlig. Dessutom skulle man ju kunna diskutera kring att rapporterade inlagg av anonyma anvandare bedoms hardare, och sadant som normalt sett bara hade givit en tillsagelse i dessa fall ger en vecka. Dessutom kan det ju vara ratt intressant att se hur diskussionerna framskrider utan att folk direkt domer andra efter deras postcount eller vem det ar som skriver.

Jag har sjalv varit med om debattorer som i princip gatt in for att satta sig pa tvaren mot vad man an sager bara for att man hade olika asikter i nagon annan trad. Sadant skulle ju kunna forsvinna.

Sen har vi ju de redan namnda positiva effekterna som ett minskat antal anvandaree t ex.

Jag kan tanka mig att det finns gott om anvandare som undviker att skriva i vissa tradar som kanske ar ratt seriosa bara for att de inte kanner att de vill ga ut med for mycket personlig information. Dessutom ges anvandare som inte kanner nagot behov att egentligen vara anonyma mojlighet att kunna delta i diskussioner som de kanske inte hade deltagit i annars.

Jag tror att mojligheten att vara anonym hade gjort Flashback enormt mycket mer intressant.
Citera
2009-08-27, 15:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^

Detta var sm sagt en tanke, bra eller anus?

Om jag förstått TS rätt så skulle FB införa ett administrativt komplicerat system bara för att redan anonyma användare skulle bli ännu mer anonyma...

Jag har en bestämd känsla av att FBs moderatorer har tillräckligt med arbetsuppgifter utan ett sånt system.
Citera
2009-08-27, 15:20
Medlem
csts avatar
Nja, då tycker jag nog att det är bättre att inga användarnamn visas för icke-inloggade besökare. Det är en sak att alla på FB ser vad jag skriver, men en helt annan att varenda svensktalande människa i världen kan det.
Citera
2009-08-27, 15:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Nja, då tycker jag nog att det är bättre att inga användarnamn visas för icke-inloggade besökare. Det är en sak att alla på FB ser vad jag skriver, men en helt annan att varenda svensktalande människa i världen kan det.

Det däremot kunde vara intressant.
Citera
2009-08-27, 15:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om jag förstått TS rätt så skulle FB införa ett administrativt komplicerat system bara för att redan anonyma användare skulle bli ännu mer anonyma...

Jag har en bestämd känsla av att FBs moderatorer har tillräckligt med arbetsuppgifter utan ett sånt system.
(min fetmarkering)

Man behöver ju bara utöka inläggstabellen med ett fritextfält som innehåller det fejkade nicket. Vid visning, 1. kolla om det finns data i det fältet, isf visa fejknicket istället för nicket, annars visa nicket. Undantag, om den som tittar är moderator, visa alltid det riktiga nicket.

Vid postning av inlägg, utöka med kryssruta för [X] Jag vill vara anonym. När posten lagras i databasen så hämtar man upp antingen befintligt anonymt nick som redan finns på inlägg från samma användare i den tråden, eller om inget finns, skapas ett nytt.

Typ..

Och moderatorerna påverkas inte alls, de ser allt precis som vanligt. Däremot så är det väl en dags arbete för programmerarna att fixa iordning denna funktion, vilket ligger 1000 år frammåt i tiden vad gäller prioritering då travelforum och wiki osv ska göras först.
Citera
2009-08-27, 15:54
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det däremot kunde vara intressant.
Med tanke på hur många som läser på FB utan att vara inloggade tycker jag att detta är en riktigt bra idé. Har dock ingen aning om ifall den kan lösas tekniskt.
Citera
2009-08-27, 15:55
Medlem
Heinzes avatar
Nej, det var ingen bra idé (dock var mitt förslag till den påhittade tråden utmärkt!)
Citera
2009-08-27, 15:56
Medlem
Sorkus avatar
Jag har faktiskt själv föreslagit exakt detta (i outlaw, så ni kan inte se det) och är helt för att man ska kunna posta anonymt med sitt konto utan att behöva ha smurfar.

Eller åtminstone möjligheten att koppla flera användarnamn tills ens flashback konto skulle räcka, men inser också att stora delar av sidan skulle behöva skrivas om för att få det att fungera på det sättet...
Citera
2009-08-27, 16:32
Medlem
R.Rs avatar
Iden i sig är inte så tokig, även om jag inte personligen skulle ha användning av det (vad jag tror i varje fall). Däremot ställer jag mig negativ därför att jag vet att det skulle ta lång tid att åtgärda det och hur mycket extrajobb beng skulle få lägga ner, då ser jag hellre att andra projekt prioriteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in