Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-05, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tartaglia
Det finns ju alltid någon som kan se det iaf.
Om inte moderator så kan admin för hela sajten se det.

Men man skall ju alltid vara säker på att det går att ta reda på.
Är det tillräckligt allvarligt så spelar det ingen roll om man kör genom
hundra anon-proxy.
Ar inte staten jag ar radd for, snarare OG som jag gjorde narr av i en annan trad. Enligt ett par PM bor jag passa mig (varnigar av utomstaaende, inga hot). Ar jag saker i FB:s anonyma varld eller kommer ett par hormonoverbelastade OG-medlemmar besoka mig nar jag kommer hem till Sverige?
Citera
2010-03-05, 12:41
Medlem
Tartaglias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldo-1994
Ar inte staten jag ar radd for, snarare OG som jag gjorde narr av i en annan trad. Enligt ett par PM bor jag passa mig (varnigar av utomstaaende, inga hot). Ar jag saker i FB:s anonyma varld eller kommer ett par hormonoverbelastade OG-medlemmar besoka mig nar jag kommer hem till Sverige?

Kör genom en proxy i nåt land långt åt helvete o sedan genom en annan proxy i en annan världsdel, sedan loggar du in på FB. Tyvärr är det som du gjort redan ett avslutat kapitel. De loggarna finns redan.
Citera
2010-03-05, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tartaglia
Kör genom en proxy i nåt land långt åt helvete o sedan genom en annan proxy i en annan världsdel, sedan loggar du in på FB. Tyvärr är det som du gjort redan ett avslutat kapitel. De loggarna finns redan.
Ay caramba, hur stor ar chansen att de gor nagat och hur stor ar chansen att ngn moderator pa FB lamnar ut IP? Jag menar, det var fan bara en liten skittrad, inte gor det val ngt at det?
Citera
2010-03-05, 12:55
Medlem
Tartaglias avatar
Citat:
Ay caramba, hur stor ar chansen att de gor nagat och hur stor ar chansen att ngn moderator pa FB lamnar ut IP? Jag menar, det var fan bara en liten skittrad, inte gor det val ngt at det?

Liten risk
Citera
2010-03-05, 13:13
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
I stort sett ingen risk alls. En sådan medveten läcka skulle underminera FB och ta död på hela forumet.

Endast några få moderatorer, typ 2-3 st (kanske färre idag) har blivit betrodda att få se IP-nummer för att kunna göra trollsökningar m.m. Resten av moderatorerna får/kan inte ta del av denna information.
Citera
2010-03-05, 13:15
Medlem
Tartaglias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
I stort sett ingen risk alls. En sådan medveten läcka skulle underminera FB och ta död på hela forumet.

Endast några få moderatorer, typ 2-3 st (kanske färre idag) har blivit betrodda att få se IP-nummer för att kunna göra trollsökningar m.m. Resten av moderatorerna får/kan inte ta del av denna information.

Du har rätt, jag ser att man kan ta det jag skrev felaktigt. (Som att det finns en liten risk, isf obetydlig risk)
Citera
2011-12-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Anonymiteten ligger i att ditt användarnamn på Flashback inte via hjälp från moderatorer eller admins på något sätt kan kopplas till dig som person. Utöver detta är påföljderna för de användare som, utifrån information du själv delat med dig, outar dig de kraftigaste vi har till vårt förfogande, det vill säga avstängning av kontot.

För att ingen ska känna att det finns ämnen han eller hon inte vågar diskutera då åsikterna eller berättelserna inte ska kopplas samman med ett huvudkonto så tillåter vi att användare har flera konton. Anonymiteten mellan kontona är även här något flashback värnar om.

Som jag ser det erbjuds alltså möjlighet för den som vill diskutera något känsligt, men ändå ha ett alternativt konto detta inte ska förknippas med. Den enda kostnaden detta innebär för användaren är att han eller hon tvingas hålla koll på sina egna konton, och då komma ihåg att logga ut respektive in med rätt konto.

Skulle vi däremot tillåta anonyma postningar över hela forumet hade saker och ting garanterat spårat ut på väldigt kort tid. Vi hade haft trådar där Anonym diskuterar med Anonym. Plötsligt lägger sig Anonym in i debatten och trollar, men ingen kan skilja Anonym och Anonym åt, vilket leder till att Anonym känner sig påhoppad av Anonym (när det i själva verket var Anonym som var elak) och vips är hela diskussionen åt helvete.

Det där var ett ganska oinitierat inlägg för att vara skrivet av en moderator, tycker jag. Gå in på något forum som tillåter anonyma inlägg, ex.vis familjeliv. Man använder ett specifikt namn som är detsamma för varje tråd man vill vara anonym i. Det fungerar utmärkt.
Citera
2011-12-15, 19:03
Medlem
Det konstigaste med denna tråd är folk som säger "att det är bra som det är, det är bara att skapa ett smurfkonto och skriva från när du vill göra ett anonymt inlägg."
Inga problem. Det är ju "bara" att gå igenom följande steg för att få skriva ditt inlägg: 1. Gå in och registera en ny e-mailadress. (Varför får man inte registrera sitt smurfkonto på samma mailadress.) 2. Skapa ditt nya flashbackkonto. (Sen har man också inloggningsuppgifterna till ett nytt mail-konto samt ett nytt FB-konto att hålla reda på, som om man inte hade nog redan.) 3. Vänta tre dagar på att få skriva ditt inlägg, eller betala 30 kr. Och så påstår folk att detta är ett enkelt och smidigt sätt att lösa problemet med att folk ibland vill kunna skriva anonyma inlägg. Alltså, processen jag beskriver ovan är ENKEL OCH SMIDIG??
Hade det verkligen varit smidigt att göra anonyma inlägg hade vi sluppit många av de integritetsproblem som finns i dag. Men som det är nu blir många debatter väldigt hämmade. Ett exempel är när man diskuterar yrken och utbildningar. Den typen av trådar tenderar ibland att bli närmast parodiska p g a många medlemmars rädsla att bli outade om de uppger ex.vis vilket yrke de har.
Citera
2011-12-15, 22:52
Medlem
Citat:

Du behöver inte oroa dig, jag blir hotad över PM varje dag av lite allt möjligt folk. Svara eller släng bort det bara.
Citera
2011-12-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLichtenstein
Du behöver inte oroa dig, jag blir hotad över PM varje dag av lite allt möjligt folk. Svara eller släng bort det bara.

Självförvållande då du väljer att bibehålla troll-rollen.
Citera
2011-12-16, 02:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Det konstigaste med denna tråd är folk som säger "att det är bra som det är, det är bara att skapa ett smurfkonto och skriva från när du vill göra ett anonymt inlägg."
Inga problem. Det är ju "bara" att gå igenom följande steg för att få skriva ditt inlägg: 1. Gå in och registera en ny e-mailadress. (Varför får man inte registrera sitt smurfkonto på samma mailadress.) 2. Skapa ditt nya flashbackkonto. (Sen har man också inloggningsuppgifterna till ett nytt mail-konto samt ett nytt FB-konto att hålla reda på, som om man inte hade nog redan.) 3. Vänta tre dagar på att få skriva ditt inlägg, eller betala 30 kr. Och så påstår folk att detta är ett enkelt och smidigt sätt att lösa problemet med att folk ibland vill kunna skriva anonyma inlägg. Alltså, processen jag beskriver ovan är ENKEL OCH SMIDIG??
Ptja. Det är lika enkelt som att regga ett konto och det är trots allt inte särskilt svårt. Vet man dessutom med sig att man kanske har varit lite väl öppen med vem man är så har man förmodligen redan skapat ett andra konto så man inte behöver vänta dom tre dagarna om det är nånting man "måste" akutposta anonymt men handen på hjärtat - hur ofta måste man akutposta nånting anonymt?

Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Hade det verkligen varit smidigt att göra anonyma inlägg hade vi sluppit många av de integritetsproblem som finns i dag. Men som det är nu blir många debatter väldigt hämmade. Ett exempel är när man diskuterar yrken och utbildningar. Den typen av trådar tenderar ibland att bli närmast parodiska p g a många medlemmars rädsla att bli outade om de uppger ex.vis vilket yrke de har.
Fast då tycker jag att det är känsligt i överkant, jag menar; hur många har ett så pass unikt yrke att man riskerar att bli outad om man berättar vad man jobbar med?
Citera
2011-12-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ptja. Det är lika enkelt som att regga ett konto och det är trots allt inte särskilt svårt. Vet man dessutom med sig att man kanske har varit lite väl öppen med vem man är så har man förmodligen redan skapat ett andra konto så man inte behöver vänta dom tre dagarna om det är nånting man "måste" akutposta anonymt men handen på hjärtat - hur ofta måste man akutposta nånting anonymt?

Fast då tycker jag att det är känsligt i överkant, jag menar; hur många har ett så pass unikt yrke att man riskerar att bli outad om man berättar vad man jobbar med?

Problemet är att det knappast räcker med ett trollkonto. Jag vill inte ha ett speciellt konto med alla mina känsliga frågeställningar/alla frågeställningar som ökar risken för outning. Man kommer efter ett tag till punkten då man behöver ett nytt trollkonto. Själv är jag uppe i rätt många trollkonton nu, och det är jag knappast ensam om.

Yrket är en pusselbit som tillsammans med andra kan leda fram till ett mönster där outning är möjlig. Man uppmanas ju t o m att inte ge ut information som kan ge ledtrådar om vem man är. Vilket yrke man har, vilken utbildning man gått, var man bor, vilka föreningar man är med i etc etc. Listan kan göras lång över vilka saker man inte bör nämna för att inte riskera outning. Om man inte tänker efter är det lätt att resonera som du. Men efter tusentals inlägg leder det till att man avslöjar någonting här, någonting där och till slut kan pusslet läggas. Detta leder till att diskussionerna blir hämmade. Om du tvivlar är det bara att kolla lite trådar där ex.vis yrkesval diskuteras, för att se att många är försiktiga vilket är väldigt synd för diskussionsvärdets skull. https://www.flashback.org/sok/yrke
Senast redigerad av ipar 2011-12-16 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in