Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ptja. Det är lika enkelt som att regga ett konto och det är trots allt inte särskilt svårt. Vet man dessutom med sig att man kanske har varit lite väl öppen med vem man är så har man förmodligen redan skapat ett andra konto så man inte behöver vänta dom tre dagarna om det är nånting man "måste" akutposta anonymt men handen på hjärtat - hur ofta måste man akutposta nånting anonymt?
Fast då tycker jag att det är känsligt i överkant, jag menar; hur många har ett så pass unikt yrke att man riskerar att bli outad om man berättar vad man jobbar med?
Problemet är att det knappast räcker med ett trollkonto. Jag vill inte ha ett speciellt konto med alla mina känsliga frågeställningar/alla frågeställningar som ökar risken för outning. Man kommer efter ett tag till punkten då man behöver ett nytt trollkonto. Själv är jag uppe i rätt många trollkonton nu, och det är jag knappast ensam om.
Yrket är en pusselbit som tillsammans med andra kan leda fram till ett mönster där outning är möjlig. Man uppmanas ju t o m att inte ge ut information som kan ge ledtrådar om vem man är. Vilket yrke man har, vilken utbildning man gått, var man bor, vilka föreningar man är med i etc etc. Listan kan göras lång över vilka saker man inte bör nämna för att inte riskera outning. Om man inte tänker efter är det lätt att resonera som du. Men efter tusentals inlägg leder det till att man avslöjar någonting här, någonting där och till slut kan pusslet läggas. Detta leder till att diskussionerna blir hämmade. Om du tvivlar är det bara att kolla lite trådar där ex.vis yrkesval diskuteras, för att se att många är försiktiga vilket är väldigt synd för diskussionsvärdets skull.
https://www.flashback.org/sok/yrke