2011-12-17, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Problemet är att det knappast räcker med ett trollkonto. Jag vill inte ha ett speciellt konto med alla mina känsliga frågeställningar/alla frågeställningar som ökar risken för outning. Man kommer efter ett tag till punkten då man behöver ett nytt trollkonto. Själv är jag uppe i rätt många trollkonton nu, och det är jag knappast ensam om.
Yrket är en pusselbit som tillsammans med andra kan leda fram till ett mönster där outning är möjlig. Man uppmanas ju t o m att inte ge ut information som kan ge ledtrådar om vem man är. Vilket yrke man har, vilken utbildning man gått, var man bor, vilka föreningar man är med i etc etc. Listan kan göras lång över vilka saker man inte bör nämna för att inte riskera outning. Om man inte tänker efter är det lätt att resonera som du. Men efter tusentals inlägg leder det till att man avslöjar någonting här, någonting där och till slut kan pusslet läggas. Detta leder till att diskussionerna blir hämmade. Om du tvivlar är det bara att kolla lite trådar där ex.vis yrkesval diskuteras, för att se att många är försiktiga vilket är väldigt synd för diskussionsvärdets skull. https://www.flashback.org/sok/yrke
Yrket är en pusselbit som tillsammans med andra kan leda fram till ett mönster där outning är möjlig. Man uppmanas ju t o m att inte ge ut information som kan ge ledtrådar om vem man är. Vilket yrke man har, vilken utbildning man gått, var man bor, vilka föreningar man är med i etc etc. Listan kan göras lång över vilka saker man inte bör nämna för att inte riskera outning. Om man inte tänker efter är det lätt att resonera som du. Men efter tusentals inlägg leder det till att man avslöjar någonting här, någonting där och till slut kan pusslet läggas. Detta leder till att diskussionerna blir hämmade. Om du tvivlar är det bara att kolla lite trådar där ex.vis yrkesval diskuteras, för att se att många är försiktiga vilket är väldigt synd för diskussionsvärdets skull. https://www.flashback.org/sok/yrke
Personligen tror jag att många som är paniskt rädda för att bli outade lider av hybris. Det är ganska få av dom aktiva användarna som kan vara av intresse att outa eller ens reflektera över vem dom är. Kort sagt så är det ingen som egentligen är intresserad över vem nån annan är. Oavsett vad man själv tror.
Ledtrådar till vem man är tenderar att vara lite mer personliga än var man bor och vad man jobbar med. Om det nu inte är så att man jobbar med att slicka rent ICAs fönster i Bastuträsk eller nåt sånt.
Har man dessutom ett alternativt konto som man inte har några direkt infekterade åsikter utan som man är mer personlig med så kommer ingen att bry sig.
Släpp er hybris, ingen bryr sig om vem du är och har du fått ihop flera tusen inlägg så är det ingen som orkar snoka igenom alla för att leta efter privat information.