Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-17, 16:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Problemet är att det knappast räcker med ett trollkonto. Jag vill inte ha ett speciellt konto med alla mina känsliga frågeställningar/alla frågeställningar som ökar risken för outning. Man kommer efter ett tag till punkten då man behöver ett nytt trollkonto. Själv är jag uppe i rätt många trollkonton nu, och det är jag knappast ensam om.

Yrket är en pusselbit som tillsammans med andra kan leda fram till ett mönster där outning är möjlig. Man uppmanas ju t o m att inte ge ut information som kan ge ledtrådar om vem man är. Vilket yrke man har, vilken utbildning man gått, var man bor, vilka föreningar man är med i etc etc. Listan kan göras lång över vilka saker man inte bör nämna för att inte riskera outning. Om man inte tänker efter är det lätt att resonera som du. Men efter tusentals inlägg leder det till att man avslöjar någonting här, någonting där och till slut kan pusslet läggas. Detta leder till att diskussionerna blir hämmade. Om du tvivlar är det bara att kolla lite trådar där ex.vis yrkesval diskuteras, för att se att många är försiktiga vilket är väldigt synd för diskussionsvärdets skull. https://www.flashback.org/sok/yrke

Personligen tror jag att många som är paniskt rädda för att bli outade lider av hybris. Det är ganska få av dom aktiva användarna som kan vara av intresse att outa eller ens reflektera över vem dom är. Kort sagt så är det ingen som egentligen är intresserad över vem nån annan är. Oavsett vad man själv tror.

Ledtrådar till vem man är tenderar att vara lite mer personliga än var man bor och vad man jobbar med. Om det nu inte är så att man jobbar med att slicka rent ICAs fönster i Bastuträsk eller nåt sånt.
Har man dessutom ett alternativt konto som man inte har några direkt infekterade åsikter utan som man är mer personlig med så kommer ingen att bry sig.

Släpp er hybris, ingen bryr sig om vem du är och har du fått ihop flera tusen inlägg så är det ingen som orkar snoka igenom alla för att leta efter privat information.
Citera
2012-01-06, 14:28
Medlem
Bara den här tråden är i sig ett tillräckligt argument för att det är dags att anonymisera Flashback: https://www.flashback.org/t1746672
Citera
2012-01-06, 15:22
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan123456
Bara den här tråden är i sig ett tillräckligt argument för att det är dags att anonymisera Flashback: https://www.flashback.org/t1746672
Nej, det är den inte. Det finns mig veterligen inte en enda användare som varit genuint försiktig med sin anonymitet som har outats. Alla som outas slarvar på någon nivå själv.

Flashback kan knappast göra mer för att öka skyddet. Jag börjar nästan väga mot att en bortplockning av 1.06 är det enda raka. Tvingas folk ta ansvar för sin anonymitet så gör de det. I nuläget tvingas vi moderatorer ta ansvar för ett gäng användare som aldrig tänkt tanken på att det är dumt att posta bilder med gps-taggar, ta bilder på den nya t-shirten där en unik tatuering syns och en massa annat.

Men har du förslag på vad mer som kan göras så lyssnar jag gärna.
Citera
2012-01-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej, det är den inte. Det finns mig veterligen inte en enda användare som varit genuint försiktig med sin anonymitet som har outats. Alla som outas slarvar på någon nivå själv.

Flashback kan knappast göra mer för att öka skyddet. Jag börjar nästan väga mot att en bortplockning av 1.06 är det enda raka. Tvingas folk ta ansvar för sin anonymitet så gör de det. I nuläget tvingas vi moderatorer ta ansvar för ett gäng användare som aldrig tänkt tanken på att det är dumt att posta bilder med gps-taggar, ta bilder på den nya t-shirten där en unik tatuering syns och en massa annat.

Men har du förslag på vad mer som kan göras så lyssnar jag gärna.

Det kan säkert bero på oaktsamhet och inkompetens hos användarna i vissa fall. Men nu är det väl så, vad jag förstår, att även ett flertal moderatorer inkl du själv blivit outade?
Citera
2012-01-06, 16:16
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Det kan säkert bero på oaktsamhet och inkompetens hos användarna i vissa fall. Men nu är det väl så, vad jag förstår, att även ett flertal moderatorer inkl du själv blivit outade?
Jag är lika outad som att DanteAlighieri är, eller har varit, moderator.

Fast vad en eventuell outning av mig har med något att göra begriper jag inte. Min ståndpunkt är ganska tydlig och den ändras även om jag en vacker dag sällar mig till den outade skaran. Så än en gång: argument mot det jag säger, tack.
Citera
2012-01-06, 16:17
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Men hur har du tänkt att det skulle gå till att skydda användarna från dem själva? Om en användare skriver 10 000 inlägg där 9996 av dem är helt intetsägande och jätteanonyma men ett säger att användaren heter Rasmus, ett annat postat 2 år senare att han bor i Borås och ett tredje postat ett år senare att han fyller år just idag, och ett fjärde några månader senare att han är 21 år gammal och han vid varje inlägg helt glömt bort de andra inläggen, så har du en användare som tycker att han är jätteanonym men som i själva verket är totalt outad för den som är tillräckligt galen för att orka läsa igenom och hitta alla inlägg.
Citera
2012-01-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Men hur har du tänkt att det skulle gå till att skydda användarna från dem själva? Om en användare skriver 10 000 inlägg där 9996 av dem är helt intetsägande och jätteanonyma men ett säger att användaren heter Rasmus, ett annat postat 2 år senare att han bor i Borås och ett tredje postat ett år senare att han fyller år just idag, och ett fjärde några månader senare att han är 21 år gammal och han vid varje inlägg helt glömt bort de andra inläggen, så har du en användare som tycker att han är jätteanonym men som i själva verket är totalt outad för den som är tillräckligt galen för att orka läsa igenom och hitta alla inlägg.

Ja, jag hade alltså tänkt den metod som diskuterats sida och och sida ner i denna tråd...
Citera
2012-01-06, 16:25
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ja, jag hade alltså tänkt den metod som diskuterats sida och och sida ner i denna tråd...

Ja, jag förtydligade bara vad de kända outningarna på forumet beror på. Nämligen att folk skriver så mycket om sig själv att det bara är att lägga pussel för den som orkar och vill.

Det finns en klar poäng med att göra vissa diskussioner helt anonyma, särskilt när det gäller sånt som oftast inte är diskussion utan en täckmantel för att de inblandade egentligen vill göra affärer med varandra.
Citera
2012-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag är lika outad som att DanteAlighieri är, eller har varit, moderator.

Fast vad en eventuell outning av mig har med något att göra begriper jag inte. Min ståndpunkt är ganska tydlig och den ändras även om jag en vacker dag sällar mig till den outade skaran. Så än en gång: argument mot det jag säger, tack.

Medoden som diskuterats genom hela denna tråd. Och som redan applicerats på familjelivs(!) forum sen flera år tillbaka. Hade Flashback också gett sina medlemmar möjligheten att skriva anonyma inlägg hade vi sluppit massa personliga tragedier där folk blir uthängda. Att inte ens moderatorerna själva klarar av att bibehålla sin anonymitet säger väl allt.

Sen kan jag direkt slå hål på myten du nämner att ingen som är noggrann med sin integritet outas. Det finns ett uttryck, "Det är sannolikt att något osannolikt kommer inträffa". Jag hade en smurf där jag yppade mycket känsliga saker, och jag var extremt noga med att inte uppge några saker som kunde leda till outning.

Nu förvränger jag lite vad som exakt sas, men i en diskussion på msn med en vän dryftade vi längden på en viss kändis. Jag skrev då: Jag har mött Jan Björklund på Birger Jarlsgatan. Skulle uppskatta att han var 175 högst. Vännen googlar "Jan Björklund + längd" och översta träffen på google ett flashbackinlägg där jag uttryckte mig närmast identiskt: "Jag har mött Jan Björklund på Birger Jarlsgatan. Skulle uppskatta att han var 175 högst."

Osannolikt sammanträffande javisst, men enligt ordstävet ovan finns det massor av osannolika saker som kan inträffa. Hur du än skyddar dig, kan du alltid bli outad. Och i princip vid varje inläggs som skrivs, finns en risk. Sammantaget blir risken stor efter tusentals inlägg, hur noga man än är med att värna anonymiteten. Det finns inget mer integritskränkande än ett outat Flashback-konto. Man skriver känsliga saker under inbillad anonymitet, och allt du skrivit bevaras för vem som helst att läsa för all framtid.

Här kan jag länka till en tråd i familjelivs forum så kan du se hur deras anonymitetsfunktion ser ut. Den används väldigt frekvent när användarna vill dryfta känsliga frågor, och det fungerar utmärkt: http://www.familjeliv.se/Forum-4-46/m61753618.html
Citera
2013-01-17, 05:14
Medlem
LFEs avatar
Förslag: Anonymisera Konto

Hej.
På sistone har det varit lite oroligheter om säkerheten på Flashback och regleringen av internet i allmänhet.

Som ett bot mot detta föreslår jag att Flashback självklart raderar så mycket som det går när det gäller Cookies/IP information mm.

Men när det gäller inlägg så bör de aldrig raderas just för att inte förstöra tidigare debatter.
Detta har varit anledningen till att admin förut ej beviljat radering av konton.

Jag föreslår istället en annan funktion: Anonymisering.
När man anonymiserar sitt konto försvinner namnet på kontot samt på alla inlägg skrivna av personen.

Ett problem är QUOTE funktionen och jag vet inte om den också skulle kunna kopplas till funktionen men även utan det så blir det till hjälp.

När man anonymiserar sitt konto så förbrukar man rättigheten att skriva inlägg i framtiden kontot stängs av.

Vad tycks?
Lägg gärna in en poll om det går bra!

PS: Jag hade också gärna föreslagit att man ska kunna välja att ursprungligen posta "anonymt" men jag tror nog att de flesta håller med mig om att det skulle förstöra den lilla igenkänlighet vi har kvar här på forumet av varandra.
Senast redigerad av LFE 2013-01-17 kl. 05:20.
Citera
2013-01-17, 05:35
Medlem
johanjosefssons avatar
Ingen dum idè! Problemet är bara som sagt, vad man gör med alla miljontals Quotes av inlägg där namnet på användaren syns eller har skrivits. Då blir man ju inte "helt" anonym ändå.
Citera
2013-01-17, 06:33
Medlem
Robss avatar
Problemet blir att jag som vill följa en diskussion, vill kunna exempelvis urskilja TS från de andra.

Exempel:
TS har en teori om att jorden kommer gå under 2513
TS får en hel del frågor om hur han kommit fram till den här slutsatsen, flertal personer kanske även tycker att TS är en idiot.
TS försvarar sig och förklarar mer om sina teorier mer detaljerat och grundläggande.

Om TS och andra i tråden skulle välja att bli anonyma, så skulle vi nog få det rätt svårt att veta vad TS har skrivit i fortsättningen och vem som skrivit vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in