Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou

Det tycker jag borde diskuteras mer.
Jag kan ingenting om databasgrejer, men det borde väl inte vara omöjligt att ha någon sorts funktion som döljer användarnamnet och avataren om man vill göra det ibland?
Argumentet brukar ju vara "Det blir rörigt i diskussionerna", men man kan väl bara ha temporära nick, som "Anonym 1", "Anonym 2" och så vidare?
Det finns väl egentligen inget behov av att du ska kunna kolla upp att jag tänker bygga en ballongskjutare idag, eller att micaele tycker att ass vacuuming är en anledning till att kolla på porr, det är väl vad vi skriver i den här diskussionen som är det väsentliga?
Tycker du att det är pinsamt att folk går in och läser dina poster i porrforat eller dylikt så är det tillåtet att flera stycken användare, så länge ni inte skriver i samma tråd.

Så det finns inget behov för det, du får ha så många konton du vill.
Citera
2010-02-08, 13:25
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Tycker du att det är pinsamt att folk går in och läser dina poster i porrforat eller dylikt så är det tillåtet att flera stycken användare, så länge ni inte skriver i samma tråd.

Så det finns inget behov för det, du får ha så många konton du vill.
Jag vet, och av just den anledningen tycker jag det är märkligt att man inte kan välja att posta anonymt, det förenklar ju bara för användare som vill det emellanåt.

Ponera att jag vill skapa en tråd angående min näsrygg, då måste jag posta en bild på min näsa.
Jag vill inte bli outad, så jag skapar en ny användare.
En vecka senare vill jag fråga om en otrohetsaffär, men det vill jag ju inte heller outa eller sammankoppla, då måste jag göra ännu en användare.

Så varför kan man inte ha den här funktionen bara?
Eftersom man ändå får göra hur många smurfar man vill förstår jag inte vad argumentet är.
Om det är något tekniskt tjafs i vägen förstår jag att det inte är mycket att göra, men ingen har nämnt det än så länge vad jag har sett (jag har förvisso inte forskat så jättedjupt i det).
Citera
2010-02-08, 17:16
Bannlyst
Citat:

Det tycker jag borde diskuteras mer.
Jag kan ingenting om databasgrejer, men det borde väl inte vara omöjligt att ha någon sorts funktion som döljer användarnamnet och avataren om man vill göra det ibland?
Argumentet brukar ju vara "Det blir rörigt i diskussionerna", men man kan väl bara ha temporära nick, som "Anonym 1", "Anonym 2" och så vidare?
Det finns väl egentligen inget behov av att du ska kunna kolla upp att jag tänker bygga en ballongskjutare idag, eller att micaele tycker att ass vacuuming är en anledning till att kolla på porr, det är väl vad vi skriver i den här diskussionen som är det väsentliga?

Tror snarare problemet ligger på modereringsplanet om man skulle använda sig av temporära nick.
hur skulle man kunna hålla nivån och varna/banna användare om man skulle få använda sig av temporära nick de måste ju på något sätt vara kopplade till en vanlig användare, men är man då anonym.
Citera
2010-02-08, 17:25
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Kapar tråden lite.

Förr kunde man se ungefär när man postat i en tråd bara genom att hålla markören över ikonen framför varje trådstart.

Man fick ett meddelande som sa "du har postat ett eller flera meddelanden i detta ämne, det senaste 05-05.05"

Jag gillade den funktionen och skulle vilja ha en funktion som tog mig direkt till mina postningar i aktuell tråd.
Jag vet att man givetvis kan söka men jag vill ha det lättare..

Håller med om att det var en bra funktion! På den tiden kunde man även se hur många inlägg man gjort i ett ämne, bara genom att föra muspekaren över ikonen bredvid ämnet. Småsaker visserligen, men sådant som nog uppskattas hos många och något FB senare kanske kan återinföra.
Citera
2010-02-08, 17:33
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Varför då egentligen?
Varför ska mitt användarnamn behöva kopplas ihop med olika åsikter?
Man är ändå anonym, vill jag skriva någonting som jag inte vill ska kunna knytas till den här användaren kan jag helt enkelt skapa en ny, men det känns som ett onödigt jobbigt moment.
Är det någonstans man inte behöver stå för sina åsikter är det väl här, men varför måste det vara så omständligt att vara anonym?
För att det är dina åsikter och det behövs ett namn bakom dessa. Varför ledningen har bestämt så kan man dividera in finitum, men eftersom vi använder plattformen går vi också med på dessa krav.
Om du vill diskutera saker utan att blanda in din 'vanliga' användare går det på fem sekunder att skapa en ny som du kan diskutera med i två dagar och sedan glömma bort. Men enklast är ju såklart att stå för allt man tycker och säger med huvudkontot, bortsett komprometterande ärenden som kanske skulle kunna avslöja ens person.
Du står ju de facto för dina åsikter här - eftersom inga inlägg raderas är det underförstått att man måste ansvara för det man skrivit och ta konsekvenserna av dessa ifall man har varit oförsiktig.

Själv tycker jag det är trevligt att ha ett namn och en bild bakom varje åsikt man stöter på, då får man en viss uppfattning om sina debattmotståndare och kan anpassa sin dialog därefter. Dessutom är det trevligt, på ett community-vis (som att svära i kyrkan, jag vet). Det är dock inte ett dugg svårt att vara anonym, så länge du inte uppger personliga uppgifter eller ledtrådar som kan dras till din lekamen.

För egen del skulle jag aldrig vistas på ett forum där alla inlägg kom från anonym0001, anynom0002, anynom0003 osv. Skulle du? Jag trivs att ha en virtuell identitet bakom alla inlägg och åsikter - det gör debatterandet roligare och lättare.

Citat:
Nej, det finns inget behov - men om man vill kolla igenom din tidigare posthistorik (precis som min) skall det stå en fritt. Jag har ingen uppenbar anledning till detta, men eftersom FB har valt att stämpla vart inlägg med en virtuell identitet är det också följden utav detta. Själv tycker jag bara det är roligt att folk kollar upp vad jag skriver och tycker (visst ego, måhända?) och bildar sig en uppfattning utefter detta. Då blir debatten roligare och mer färgstark, som jag ser det.
Citera
2010-02-08, 21:26
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Tror snarare problemet ligger på modereringsplanet om man skulle använda sig av temporära nick.
hur skulle man kunna hålla nivån och varna/banna användare om man skulle få använda sig av temporära nick de måste ju på något sätt vara kopplade till en vanlig användare, men är man då anonym.
Där har du en bra poäng.
Fast jag tycker ändå inte riktigt argumentet håller, för vad är den egentliga skillnaden mellan en avbockningsfunktion, "Visa inte mig som postare" typ, eller att regga en ny användare?
Det skulle ju till och med kunna vara enklare för moderatorerna med min funktion, om man gjorde så att nicket bara doldes i just dom inläggen man väljer att göra det i, fast det är ju ändå egentligen den riktiga användaren som postar.
Kanske blir paradoxalt om moderatorerna ändå ska se igenom "osynligheten", men jag litar i alla fall på Flashbacks moderatorer, så för min del hade det varit okej.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
För att det är dina åsikter och det behövs ett namn bakom dessa. Varför ledningen har bestämt så kan man dividera in finitum, men eftersom vi använder plattformen går vi också med på dessa krav.
Om du vill diskutera saker utan att blanda in din 'vanliga' användare går det på fem sekunder att skapa en ny som du kan diskutera med i två dagar och sedan glömma bort. Men enklast är ju såklart att stå för allt man tycker och säger med huvudkontot, bortsett komprometterande ärenden som kanske skulle kunna avslöja ens person.
Du står ju de facto för dina åsikter här - eftersom inga inlägg raderas är det underförstått att man måste ansvara för det man skrivit och ta konsekvenserna av dessa ifall man har varit oförsiktig.

Själv tycker jag det är trevligt att ha ett namn och en bild bakom varje åsikt man stöter på, då får man en viss uppfattning om sina debattmotståndare och kan anpassa sin dialog därefter. Dessutom är det trevligt, på ett community-vis (som att svära i kyrkan, jag vet). Det är dock inte ett dugg svårt att vara anonym, så länge du inte uppger personliga uppgifter eller ledtrådar som kan dras till din lekamen.

För egen del skulle jag aldrig vistas på ett forum där alla inlägg kom från anonym0001, anynom0002, anynom0003 osv. Skulle du? Jag trivs att ha en virtuell identitet bakom alla inlägg och åsikter - det gör debatterandet roligare och lättare.

Nej, det finns inget behov - men om man vill kolla igenom din tidigare posthistorik (precis som min) skall det stå en fritt. Jag har ingen uppenbar anledning till detta, men eftersom FB har valt att stämpla vart inlägg med en virtuell identitet är det också följden utav detta. Själv tycker jag bara det är roligt att folk kollar upp vad jag skriver och tycker (visst ego, måhända?) och bildar sig en uppfattning utefter detta. Då blir debatten roligare och mer färgstark, som jag ser det.
Fast det finns ju ett behov, eftersom att folk gör smurfar.
Och att inga inlägg raderas står jag bakom helt ut, men samma sak där, i princip dagligen frågar folk hur man kan radera sina inlägg, men jag tror främst att det är att sammankopplas med inlägget, och inte själva texten, som är problemet i många fall.
Och jag håller verkligen med om att det är trevligt med nick och avatarer, jag värnar ju om min användare.
Jag har lagt ner tid på en avatar jag är nöjd med, jag vill tro att i alla fall vissa känner igen mig (trots Rate Me-tråden..) och jag tycker om att ha "kompisar" här på forumet.
I till exempel drogdelarna är det skönt att känna igen en del användare, då vet man vad dom har skrivit tidigare, hur deras erfarenheter ser ut, och så vidare.
Men det finns vissa forumsdelar, som typ Krim, Organiserad brottslighet och Relationsakuten, där i princip hälften (eller?) av alla inlägg kommer från uppenbara smurfar.

Så möjligheten att vara fullständigt anonym finns ju redan, jag förstår bara inte varför den inte kan förenklas lite.
Citera
2010-02-08, 22:10
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Känns som förslaget hamnar långt ner i listan av "att göra" på Flashback Forum.. Idén i sig är väl inte helt tokig, men det finns redan en lösning på prolemet som presenteras av flera användare längre upp..

Och jo, det finns en viss fördel med att veta vad användaren i fråga har postat innan.. Om inte annat så man kan relatera till dennes ståndpunkt i olika frågor och därigenom inte behöver dra samma frågor/förklaringar på tänk i varenda jävla tråd..
Citera
2010-02-08, 22:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Anonymiteten ligger i att ditt användarnamn på Flashback inte via hjälp från moderatorer eller admins på något sätt kan kopplas till dig som person. Utöver detta är påföljderna för de användare som, utifrån information du själv delat med dig, outar dig de kraftigaste vi har till vårt förfogande, det vill säga avstängning av kontot.

För att ingen ska känna att det finns ämnen han eller hon inte vågar diskutera då åsikterna eller berättelserna inte ska kopplas samman med ett huvudkonto så tillåter vi att användare har flera konton. Anonymiteten mellan kontona är även här något flashback värnar om.

Som jag ser det erbjuds alltså möjlighet för den som vill diskutera något känsligt, men ändå ha ett alternativt konto detta inte ska förknippas med. Den enda kostnaden detta innebär för användaren är att han eller hon tvingas hålla koll på sina egna konton, och då komma ihåg att logga ut respektive in med rätt konto.

Skulle vi däremot tillåta anonyma postningar över hela forumet hade saker och ting garanterat spårat ut på väldigt kort tid. Vi hade haft trådar där Anonym diskuterar med Anonym. Plötsligt lägger sig Anonym in i debatten och trollar, men ingen kan skilja Anonym och Anonym åt, vilket leder till att Anonym känner sig påhoppad av Anonym (när det i själva verket var Anonym som var elak) och vips är hela diskussionen åt helvete.
Citera
2010-02-08, 22:50
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
..Och jo, det finns en viss fördel med att veta vad användaren i fråga har postat innan.. Om inte annat så man kan relatera till dennes ståndpunkt i olika frågor och därigenom inte behöver dra samma frågor/förklaringar på tänk i varenda jävla tråd..
Absolut, det finns många fördelar med att ha kloka användare, och många, bland annat jag själv, hade nog valt att posta som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
..
Skulle vi däremot tillåta anonyma postningar över hela forumet hade saker och ting garanterat spårat ut på väldigt kort tid. Vi hade haft trådar där Anonym diskuterar med Anonym. Plötsligt lägger sig Anonym in i debatten och trollar, men ingen kan skilja Anonym och Anonym åt, vilket leder till att Anonym känner sig påhoppad av Anonym (när det i själva verket var Anonym som var elak) och vips är hela diskussionen åt helvete.
Jag vet inte om jag håller med om det.
Som jag sagt tidigare så finns ju i princip redan funktionen, med skillnaden att det här förslaget gör det enklare.
Att "Anonym" och "Anonym" skulle blandas ihop är ju lätt att lösa, "Anonym 1" till exempel, eller så skulle man kunna fylla i ett temporärt användarnamn, som ett kommentatorsfält på en blogg ungefär.
Så det tycker jag som sagt inte är ett hållbart argument.

Men visst, ni har rätt i att det kanske är onödigt, man kan ju som micaele tidigare sa relativt enkelt vara anonym.
Och det kanske bara är bra att det tar 3 dagar, då får ju Flashback troligtvis lite pengar i form av snabbreg-SMS, vilket jag bara tycker dom har förtjänat.
Så det kanske inte är något höjdarförslag trots allt.

Men jag står fast vid att många "Hur tar man bort sitt konto?!"-trådar nog hade kunnat undvikas om man gjorde såhär
Citera
2010-02-08, 22:54
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Citat:
Men jag står fast vid att många "Hur tar man bort sitt konto?!"-trådar nog hade kunnat undvikas om man gjorde såhär

Dom får vi nog bara bort igenom att införa ett läs, skriv, förståelse och kunskapstest om internet och säkerheten där innan man får skaffa sig ett internet-abbonemang..

Eller massavlivning av alla idioter som inte fattar att läsa regler för forum dom blir medlemmar i..
Men det vore ju dumt..
Citera
2010-02-08, 23:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Att "Anonym" och "Anonym" skulle blandas ihop är ju lätt att lösa, "Anonym 1" till exempel, eller så skulle man kunna fylla i ett temporärt användarnamn, som ett kommentatorsfält på en blogg ungefär.
Och då kan få ett utav följande två scenarier: Antingen orkar man inte hitta på nya nick hela tiden, och vips har man ett etablerat 'anonymt' användarnamn, eller så kommer folk att sno varandras anonyma nick och utge sig för att vara någon annan enbart i syfte att jävlas.
Citat:
Det tror jag med, men jag tror också att de hade ersatts med 'Jag glömde bocka i anonymiseringsrutan. Kan ni göra det åt mig i efterhand?'.
Citera
2010-02-08, 23:09
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
som övertygar mig.
Det har du faktiskt jävligt rätt i, jag håller med er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto