Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Tror snarare problemet ligger på modereringsplanet om man skulle använda sig av temporära nick.
hur skulle man kunna hålla nivån och varna/banna användare om man skulle få använda sig av temporära nick de måste ju på något sätt vara kopplade till en vanlig användare, men är man då anonym.
Där har du en bra poäng.
Fast jag tycker ändå inte riktigt argumentet håller, för vad är den egentliga skillnaden mellan en avbockningsfunktion, "Visa inte mig som postare" typ, eller att regga en ny användare?
Det skulle ju till och med kunna vara enklare för moderatorerna med min funktion, om man gjorde så att nicket bara doldes i just dom inläggen man väljer att göra det i, fast det är ju ändå egentligen den riktiga användaren som postar.
Kanske blir paradoxalt om moderatorerna ändå ska se igenom "osynligheten", men jag litar i alla fall på Flashbacks moderatorer, så för min del hade det varit okej.
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
För att det är dina åsikter och det behövs ett namn bakom dessa. Varför ledningen har bestämt så kan man dividera in finitum, men eftersom vi använder plattformen går vi också med på dessa krav.
Om du vill diskutera saker utan att blanda in din 'vanliga' användare går det på fem sekunder att skapa en ny som du kan diskutera med i två dagar och sedan glömma bort. Men enklast är ju såklart att stå för allt man tycker och säger med huvudkontot, bortsett komprometterande ärenden som kanske skulle kunna avslöja ens person.
Du står ju de facto för dina åsikter här - eftersom inga inlägg raderas är det underförstått att man måste ansvara för det man skrivit och ta konsekvenserna av dessa ifall man har varit oförsiktig.
Själv tycker jag det är trevligt att ha ett namn och en bild bakom varje åsikt man stöter på, då får man en viss uppfattning om sina debattmotståndare och kan anpassa sin dialog därefter. Dessutom är det trevligt, på ett community-vis (som att svära i kyrkan, jag vet). Det är dock inte ett dugg svårt att vara anonym, så länge du inte uppger personliga uppgifter eller ledtrådar som kan dras till din lekamen.
För egen del skulle jag aldrig vistas på ett forum där alla inlägg kom från anonym0001, anynom0002, anynom0003 osv. Skulle du? Jag trivs att ha en virtuell identitet bakom alla inlägg och åsikter - det gör debatterandet roligare och lättare.
Nej, det finns inget behov - men om man vill kolla igenom din tidigare posthistorik (precis som min) skall det stå en fritt. Jag har ingen uppenbar anledning till detta, men eftersom FB har valt att stämpla vart inlägg med en virtuell identitet är det också följden utav detta. Själv tycker jag bara det är roligt att folk kollar upp vad jag skriver och tycker (visst ego, måhända?) och bildar sig en uppfattning utefter detta. Då blir debatten roligare och mer färgstark, som jag ser det.
Fast det finns ju ett behov, eftersom att folk gör smurfar.
Och att inga inlägg raderas står jag bakom helt ut, men samma sak där, i princip dagligen frågar folk hur man kan radera sina inlägg, men jag tror främst att det är att sammankopplas med inlägget, och inte själva texten, som är problemet i många fall.
Och jag håller verkligen med om att det är trevligt med nick och avatarer, jag värnar ju om min användare.
Jag har lagt ner tid på en avatar jag är nöjd med, jag vill tro att i alla fall vissa känner igen mig (trots Rate Me-tråden..) och jag tycker om att ha "kompisar" här på forumet.
I till exempel drogdelarna är det skönt att känna igen en del användare, då vet man vad dom har skrivit tidigare, hur deras erfarenheter ser ut, och så vidare.
Men det finns vissa forumsdelar, som typ Krim, Organiserad brottslighet och Relationsakuten, där i princip hälften (eller?) av alla inlägg kommer från uppenbara smurfar.
Så möjligheten att vara fullständigt anonym finns ju redan, jag förstår bara inte varför den inte kan förenklas lite.