Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Faller på bl.a. om inte sökning på användarnamn så inskränkningen av den enæs yttrande/informationsfrihet genom den andræs luripaxande av ord till nick, och om inte av detta så av allmän immunitet mot böjda/felstavade varianter. Men huruvida anonymiteten räddas av skit fram-/bakom spakarna på sökfunktionen är egalt eftersom Google & externt kompani fungerar, vilket är ungefär det svar som givits på denna fråga flera gånger tidigare. Det är kort sagt ingen vits med curling på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Låter bekvämt men onödigt.
Ser egentligen ingen anledning till varför folk skulle vilja kommentera anonymt i trådar då människor kommer att trolla hit och dit. Folk bör istället stå för vad de säger utan att skämmas för det. Man vill dessutom veta vem man argumenterar mot.
Just med Google o sånt menar jag att även om det teoretiskt skulle vara möjligt att lokalisera alla inlägg en användare gjort, skulle det rent praktiskt vara ett krävande projekt som en person enkelt inte klarar av. Dvs, anonymiteten säkerställs ytterligare. Så som jag ser det i teorin, skulle inte funktionen vara tillgänglig för alla användare. Man får utgå från en formel där variablerna är 1. tid man varit på sidan. 2. antal posts. 3. Eventuella varningar och avstängningar. Utifrån denna formel bestäms det om man får tillgång till denna funktion. Hur formeln skulle se ut vet jag inte men rent hypotetiskt ska den inte vara svår att ta fram. Skulle även kunna vara andra, fler eller färre variabler, tesen är densamme.
Kriterierna som ska vara uppfyllda är. 1. man ska inte ha uppvisat större trolltendenser. 2. Ens aktivitet och tid på sidan ska ha lett till en punkt då användarens anonymitet inte längre är säkerställd.
Med en sån här modell blir det inte moderatorernas värderingar som avgör om en viss användare ska få detta privilegium (Även om moderatorer får belöna användare med denna funktion). Missbruk av denna funktion leder till avstängning samt att privilegiet försvinner för alltid.
Självklart gynnar det diskussionen om man vet vem man talar med. Lättare att vara kritisk mot informationen om man vet vilket verklighetsperspektiv motparten har. MEN, på flashback är halva poängen anonymitet. Oavsett om man ser motpartens alla inlägg blir det svårt att avgöra vad som är grunden för argumenten som förs. Därför är det, o kommer alltid vara argumenten som är viktigast på ett sånt här forum, o inte vem som framför dom.
I samband med att forumet växer, och att kunskapsbasen växer, så har även säkerställandet av anonymiteten minskat. Säger inte att man är mindre anonym, men desto mer aktiv man är, desto mer tid man varit aktiv, desto mindre säkerställt är ens anonymitet som användare.
Jag kan ju tillägga att jag själv har mindre än 100 poster o skulle på långa vägar inte få den här funktionen direkt.