Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-31, 04:32
Medlem
Ha två olika konton bara, det är tillåtet; Ett där du skriver massa skräp och ett där du är mera seriös eller vad du nu vill försöka vara.
Citera
2010-01-31, 05:12
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Faller på bl.a. om inte sökning på användarnamn så inskränkningen av den enæs yttrande/informationsfrihet genom den andræs luripaxande av ord till nick, och om inte av detta så av allmän immunitet mot böjda/felstavade varianter. Men huruvida anonymiteten räddas av skit fram-/bakom spakarna på sökfunktionen är egalt eftersom Google & externt kompani fungerar, vilket är ungefär det svar som givits på denna fråga flera gånger tidigare. Det är kort sagt ingen vits med curling på Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av temp
Låter bekvämt men onödigt.

Ser egentligen ingen anledning till varför folk skulle vilja kommentera anonymt i trådar då människor kommer att trolla hit och dit. Folk bör istället stå för vad de säger utan att skämmas för det. Man vill dessutom veta vem man argumenterar mot.

Just med Google o sånt menar jag att även om det teoretiskt skulle vara möjligt att lokalisera alla inlägg en användare gjort, skulle det rent praktiskt vara ett krävande projekt som en person enkelt inte klarar av. Dvs, anonymiteten säkerställs ytterligare. Så som jag ser det i teorin, skulle inte funktionen vara tillgänglig för alla användare. Man får utgå från en formel där variablerna är 1. tid man varit på sidan. 2. antal posts. 3. Eventuella varningar och avstängningar. Utifrån denna formel bestäms det om man får tillgång till denna funktion. Hur formeln skulle se ut vet jag inte men rent hypotetiskt ska den inte vara svår att ta fram. Skulle även kunna vara andra, fler eller färre variabler, tesen är densamme.

Kriterierna som ska vara uppfyllda är. 1. man ska inte ha uppvisat större trolltendenser. 2. Ens aktivitet och tid på sidan ska ha lett till en punkt då användarens anonymitet inte längre är säkerställd.

Med en sån här modell blir det inte moderatorernas värderingar som avgör om en viss användare ska få detta privilegium (Även om moderatorer får belöna användare med denna funktion). Missbruk av denna funktion leder till avstängning samt att privilegiet försvinner för alltid.

Självklart gynnar det diskussionen om man vet vem man talar med. Lättare att vara kritisk mot informationen om man vet vilket verklighetsperspektiv motparten har. MEN, på flashback är halva poängen anonymitet. Oavsett om man ser motpartens alla inlägg blir det svårt att avgöra vad som är grunden för argumenten som förs. Därför är det, o kommer alltid vara argumenten som är viktigast på ett sånt här forum, o inte vem som framför dom.

I samband med att forumet växer, och att kunskapsbasen växer, så har även säkerställandet av anonymiteten minskat. Säger inte att man är mindre anonym, men desto mer aktiv man är, desto mer tid man varit aktiv, desto mindre säkerställt är ens anonymitet som användare.

Jag kan ju tillägga att jag själv har mindre än 100 poster o skulle på långa vägar inte få den här funktionen direkt.
Citera
2010-01-31, 06:17
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Så jag ska kunna gömma mina för dig, men inte tvärtom? Vad spelar det för roll ifall man har 1, 1000 eller 10000 inlägg?
Du kan ju skriva lika mycket komprometterande som jag.

Nu har jag ju skrivit massa annat men såg att jag missade svara på det här och vill göra det.

Skillnaden blir att man efter x antal posts över en längre period bygger upp en trovärdighet som går att verifiera med den formel jag skrev om i en tidigare post.

Jag kan skriva lika komprometterande. Eftersom jag ännu inte har verifierats som trovärdig är sannolikheten att jag faktiskt gör det större än sannolikheten att du skulle göra det. Därför får inte jag tillgång till denna funktion. Du däremot har en pålitlighet som gör att du får möjligheten att använda funktionen. Om du däremot missbrukar den, ges den inte på nytt och detta kombineras med annan standard bestraffning.

Skulle även kunna fungera att en funktion man får tillgång till ser ut som nedan:

"* Kryssa för rutan om ni inte vill att denna post ska synas i er historik."

Går såklart att koppla ihop den posten med dig men processen försvåras, vilket resulterar i att du blir mer anonym.

En sån funktion bör inte vara så svår att utveckla. Ni som har mer teknisk kunskap kanske vet mer om det skulle gå? Sen allt det andra jag skrivit, är det svårt att utveckla? Eller tar det för mycket resurser från annat?
Citera
2010-01-31, 13:10
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
https://www.flashback.org/sp21182103

Vad sägs om att dölja mer saker för sig själv helt enkelt?

Om inte annat skulle det som sagt vara intressant att kunna dölja mer detaljer.
Notera att jag nu endast avser att dölja saker för sig själv, under Redigera alternativ vid rubriken "Alternativ för ämnesvisning"

EDIT
Anledningen till att jag väljer att lägga posten här är att idén gränsar till detta med att anonymisera FB,
Min post i tråden som papperskorgades väckte lite intresse.

Vill man bara dölja för sig själv funkar adblock element hider bra för att t ex slippa se folks signaturer, man kan också slippa se alla avatarer eller smileys. Eller signaturer för all del.

Det kanske du visste redan, men jag tänkte tipsa om det ifall nån annan missat det

Själv har jag t ex eliminerat whoco-smileyn från Flashback. Det känns skönt.
Citera
2010-01-31, 13:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Vill man bara dölja för sig själv funkar adblock element hider bra för att t ex slippa se folks signaturer, man kan också slippa se alla avatarer eller smileys. Eller signaturer för all del.

Det kanske du visste redan, men jag tänkte tipsa om det ifall nån annan missat det

Själv har jag t ex eliminerat whoco-smileyn från Flashback. Det känns skönt.

adblock element hider var väldigt bra, jag ska experimentera lite.

Tack för tipset.
Citera
2010-01-31, 22:54
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-N1
TS fick du något i tvåan eller?

Sätter vi in anonymt så kommer ju fler och fler att skriva massa skräp.
Halva poängen är nästan att se vem användaren är (iallafall namnet)

Vad kul om det är massa trådar och svar från anonym.

Jag hoppas iallafall att detta inte komemr igenom.

Du börjar ditt inlägg med en skräpkommentar, sen klagar du på att det skulle bli ännu mer skräp om man inför en anonym-funktion. Du verkar ju helt befriad från tänkande organ.
Sen märks det att du (i likhet med många andra) inte har bemödat sig att ens läsa första sidan på tråden innan man droppar samma kommentar: "Det skulle ju bli mycket mer troll/skräp/nonsens". Då undrar jag hur man premiera ett nytt användarkonto, på vilket man kan göra precis vad man vill. Utan att riskera bestraffning på sitt vanliga konto istället för ett anonymt konto som är kopplat till sin normala användare?
Citera
2010-02-01, 00:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartsimpson
Just med Google o sånt menar jag att även om det teoretiskt skulle vara möjligt att lokalisera alla inlägg en användare gjort, skulle det rent praktiskt vara ett krävande projekt som en person enkelt inte klarar av. Dvs, anonymiteten säkerställs ytterligare.
Det är en subjektiv bedömning & som jag bedömer det (Höhö.) misstag av illvilja för dumhet. Anonymiteten säkras därmed inte väsentligen …
Citat:
Så som jag ser det i teorin, skulle inte funktionen vara tillgänglig för alla användare. Man får utgå från en formel där variablerna är 1. tid man varit på sidan. 2. antal posts. 3. Eventuella varningar och avstängningar. Utifrån denna formel bestäms det om man får tillgång till denna funktion. Hur formeln skulle se ut vet jag inte men rent hypotetiskt ska den inte vara svår att ta fram. Skulle även kunna vara andra, fler eller färre variabler, tesen är densamme.
… men görs selektiv. Tekniskt problemfritt men rakt motsatt Flashbacks likaprincip för användare.
Citat:
Kriterierna som ska vara uppfyllda är. 1. man ska inte ha uppvisat större trolltendenser. 2. Ens aktivitet och tid på sidan ska ha lett till en punkt då användarens anonymitet inte längre är säkerställd.

Med en sån här modell blir det inte moderatorernas värderingar som avgör om en viss användare ska få detta privilegium (Även om moderatorer får belöna användare med denna funktion). Missbruk av denna funktion leder till avstängning samt att privilegiet försvinner för alltid.
Nej, ditt förslag av både dis- & kvalificering förutsätter moderators &/eller admins värdering och öppnar för fler olägenheter då formella klavertramp måste i konsekvens' namn bemötas med bindel & hårdhandskad autopilot.
Citat:
Självklart gynnar det diskussionen om man vet vem man talar med. Lättare att vara kritisk mot informationen om man vet vilket verklighetsperspektiv motparten har. MEN, på flashback är halva poängen anonymitet. Oavsett om man ser motpartens alla inlägg blir det svårt att avgöra vad som är grunden för argumenten som förs. Därför är det, o kommer alltid vara argumenten som är viktigast på ett sånt här forum, o inte vem som framför dom.
Just, det har endast sekundärt med användare att göra. 1.06[—8; egentligen hela reglementet]:s syfte är att säkra fri diskussion …
Citat:
I samband med att forumet växer, och att kunskapsbasen växer, så har även säkerställandet av anonymiteten minskat. Säger inte att man är mindre anonym, men desto mer aktiv man är, desto mer tid man varit aktiv, desto mindre säkerställt är ens anonymitet som användare.

[…]
… och dess medel är att skydda användares yttrandefrihet, inte dumhet.

Och bådas våra ord är blott upprepningar.
Citera
2010-02-01, 00:39
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag vet inte om det här är rätt tråd för min request; men jag skulle gärna ha en funktion där man fick välja att dölja antingen antal inlägg eller registreringsdatum

Följande scenario händer för ofta:

Jag skriver något i en debatt-tråd.
Användare "X" gillar inte detta och istället för att skriva svar skriver han något OT i denna stil

"Herregud.. har du 3000 inlägg sen April.. get a life"
"Herreguid lever du i datorn eller..3000 inlägg..patetiskt"
"Fan vad patetisk du är som har 3000 inlägg för du inget annat.."

Jag tillbringar kanske 1 timmer eller två på FB per dag sammanlagt med att läsa och skriva
Eftersom jag inte är någon "lurkare" blir det tydligen lätt såna mängder. Och jag är rätt övetygad om att jag inte spammar eller "posthorar" (jag vill absolut inte ha många inlägg, tvärtom..).

Tycker det är tröttsamt att höra såna kommentarer av folk som saknar argument.
Borde man inte kunna välja att dölja antal inlägg under sin profil?

Nej det borde man inte. Om du inte står ut med att folk skriver att du posthorar eller inte följer KFK
så är du på fel forum.
Citera
2010-02-08, 08:18
Medlem
toydolls avatar
Då blir jag tyvärr tvungen att skriva ner en följdfråga, hoppas TS inte blir ledsen

Finns det någon anledning till att det man skrivit måste vara synligt för alla? Jag kan komma på flera anledningar till att det inte skulle vara synligt.
Citera
2010-02-08, 08:39
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Då blir jag tyvärr tvungen att skriva ner en följdfråga, hoppas TS inte blir ledsen

Finns det någon anledning till att det man skrivit måste vara synligt för alla? Jag kan komma på flera anledningar till att det inte skulle vara synligt.
Tja, en anledning är ju att FB är ett diskussionsforum och då kan dina tidigare inlägg ha bäring på en aktuell diskussion t.ex.
Det har diskuterats att ha en anonym forumdel, men anonyma inlägg (dvs anonym i betydelsen inte kopplat till ett nick) ställer också till med en del problem och svårigheter.
Citera
2010-02-08, 08:56
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Kort och gott för att det du säger ska du stå för. Eftersom detta här är ett diskussionsforum där alla kan skriva och alla är delaktiga, ska också alla kunna se allting. Mycket alla i den meningen, men det är ju så det fungerar.

Hur skulle man annars göra? Fylla i en lista på vilka användare som inte får läsa vissa trådar / inlägg?
Citera
2010-02-08, 09:09
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kort och gott för att det du säger ska du stå för.
Varför då egentligen?
Varför ska mitt användarnamn behöva kopplas ihop med olika åsikter?
Man är ändå anonym, vill jag skriva någonting som jag inte vill ska kunna knytas till den här användaren kan jag helt enkelt skapa en ny, men det känns som ett onödigt jobbigt moment.
Är det någonstans man inte behöver stå för sina åsikter är det väl här, men varför måste det vara så omständligt att vara anonym?
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det har diskuterats att ha en anonym forumdel.
Det tycker jag borde diskuteras mer.
Jag kan ingenting om databasgrejer, men det borde väl inte vara omöjligt att ha någon sorts funktion som döljer användarnamnet och avataren om man vill göra det ibland?
Argumentet brukar ju vara "Det blir rörigt i diskussionerna", men man kan väl bara ha temporära nick, som "Anonym 1", "Anonym 2" och så vidare?
Det finns väl egentligen inget behov av att du ska kunna kolla upp att jag tänker bygga en ballongskjutare idag, eller att micaele tycker att ass vacuuming är en anledning till att kolla på porr, det är väl vad vi skriver i den här diskussionen som är det väsentliga?
Senast redigerad av _abou 2010-02-08 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in