Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-17, 22:41
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupoz
Uhm, va?
Behöver du avatar och användarnamn för att se om personen har en viss politisk åsikt?
Om du inte är helt pantad lär du märka var personen står i frågan som diskuteras och eftersom användaren kommer posta med samma username i tråden så kan du enkelt följa personens inlägg.
Återigen ett helmysko argument.

Jag tycker det här är lite småkul. Somliga är tydligen för tankspridda för att sköta sina smurfar ordentligt men förväntar sig att andra (och kanske de själva?) ska orka sitta och hålla reda på anonym535, anonym 836 osv i en tråd. Det förstår du väl själv att det inte fungerar i längden utan bara saboterar för diskussionen? Sen finns det givetvis fördelar också såsom att man slipper att vissa har förutfattade meningar om användare, men jag tycker nackdelarna är för stora.

Citat:
Ingen behöver slita alls.
Det är enkla ändringar i forumets kod och några extra tabeller i databasen.
Varje post i databasen har användarens ID sparat.
Skulle posten bli rapporterad kommer Mod att se följande
"Inlägg har blivit rapporterat pga. blablablabla av [användare].

Användaren som postade har följande regelbrott i bagaget:
Brott mot blabla [Datum] [Åtgärd. tex. Varning/Avstängning]
Brott mot blahablaha [Datum] [Åtgärd]
"

Man kan också lägga till:
"Användaren har fått följande inlägg rapporterade när han/hon har postat som anonym:[Lista med länkar och kort summering här i stil med Sökfunktionen]."
Detta för att stoppa dem som vill trolla som anonym.

Databasen kan kika användarens tidigare regelbrott då IDt är sparat.
Mod ser aldrig IDt och kan inte identifiera användaren genom IDt.

Någon skrev att detta kommer öka trollandet vilket det inte kommer att göra då Mods fortfarande ser alla tidigare regelbrott och kan straffa användaren.

Det håller inte i praktiken enligt mig. T ex har jag för vana att hålla lite reda på vissa medlemmar och har de slängt ur sig ett antal OT inlägg i ett flertal trådar där jag modererar kan det generera i tillsägelse, då jag sällan delar ut för enstaka inlägg. Dessutom är det tveksamt om det fungerar på andra sätt i vårt modererande men det är detaljer vi inte behöver ta upp här.
Citera
2009-10-17, 22:45
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vem har citerat mig är ju en extremt mycket bättre funktion än detta, och det tror jag nästan alla tycker
Jag har inget behov av den funktionen. Jag prenumererar på alla trådar jag skriver i och därmed kommer jag alltid till det senaste inlägg jag har läst. När jag då läser vidare i tråden kommer jag att se om någon har citerat mig...
Citera
2009-10-17, 22:46
Medlem
Von0bens avatar
En sak kan jag hålla med om, och det är att funktionen att se vilka som är online är helt onödig. Man borde också kunna välja att dölja registreringsdatum (förutom för moderatorerna) då vissa har en tendens att tjafsa om sånt i onödan.
Citera
2009-10-17, 22:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
En sak kan jag hålla med om, och det är att funktionen att se vilka som är online är helt onödig. Man borde också kunna välja att dölja registreringsdatum (förutom för moderatorerna) då vissa har en tendens att tjafsa om sånt i onödan.
Du kan själv välja om du vill surfa anonymt, eller ej. Varför införa en funktion som det redan finns en lösning på?

Registreringsdatum tycker jag inte är så mycket att bry sig om eftersom det väldigt snabbt visar sig vilka som har något att tillföra och vice versa, oavsett hur länge de har varit medlemmar.
Citera
2009-10-17, 22:50
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Varför är det viktigt att veta vem som är moderator?
Och det står inte någonstans att man är _tvungen_ att posta som anonym.
Om moderatorn vill visa att han/hon är mod ja då postar personen inte som anonym.
En moderator ska ju självfallet kunna posta både anonymt och med sitt vanliga username i en och samma tråd.
Enda gången en moderator behöver visa att han/hon är Mod är om personen ger ut tillsägelser i tråden.
Ditt argument är korkat.

Det är inte jag som inte klarar av att hålla ordning på mina konton...

Citat:
Uhm, va?
Behöver du avatar och användarnamn för att se om personen har en viss politisk åsikt?
Om du inte är helt pantad lär du märka var personen står i frågan som diskuteras och eftersom användaren kommer posta med samma username i tråden så kan du enkelt följa personens inlägg.
Återigen ett helmysko argument.

Ja, det behöver jag. En användare som jag aldrig sett förut har jag såklart inte skaffat mig någon uppfattning om. Däremot användare jag sett förr vet jag ungefär var de står. Men det försvinner ju med ert förslag.

Citat:
Återigen, värderar du personen "mentalt" utifrån personens användarnamn och avatar? Om svaret är ja så är du korkad och detta argument kan strykas. Om inte så har jag ingen aning om vad du menar. Personen skriver fortfarande precis likadant, enda skillnaden är att du inte kan klicka på någons profil och se vad han har skrivit för inlägg.

Jag värderar användare utifrån hur bra inlägg han/hon skriver. Det är väl inte korkat? Om jag exempelvis i Historia vet att den användaren brukar skriva mycket vettigt så är det en mental notering jag gjort kring denne användare. Det försvinner helt med ert förslag. Användarnamnen och avatarer är ju bara ett sett att hålla ordning på vem som är vem. Tar man bort det har jag ju inte längre någon möjlighet till detta.

Citat:
Ja, det är just det som är meningen. Ingen ska kunna följa någon och se hans inlägg om inte han/hon vill det. Det är just det som är hela grejen med att posta anonymt.
Du ska inte kunna klicka på någons profil och se vad personen skrivit om personen valt att posta anonymt.
Återigen, att posta anonymt är inte obligatoriskt utan du måste klicka i en ruta för att posta anonymt.
Du kan fortfarande följa dina favoritskribenter och läsa alla deras inlägg som de har valt att länka till sin användare.

Jag anser att det förstör om det kommer in en massa anonyma konton i diskussionerna.

Citat:
Du har inte kommit med några argument på hur detta skulle förstöra något alls. Enda du kommit med är att du inte kan se användarnamn och avatar och det är ett så korkat argument så det kan inte räknas som ett argument.

Jag har visst kommit med argument. Huruvida förslaget förstör för mig kan ju inte du avgöra.
Förstår heller inte varför du har en avatar om det nu är så dåligt.

Citat:
Ingen behöver slita alls.
Det är enkla ändringar i forumets kod och några extra tabeller i databasen.
Varje post i databasen har användarens ID sparat.
Skulle posten bli rapporterad kommer Mod att se följande
"Inlägg har blivit rapporterat pga. blablablabla av [användare].

Senast jag kollade var "att göra"-listan för detta forumet rätt så lång.
Det brukar heta att det är superenkelt.

Citat:
Användaren som postade har följande regelbrott i bagaget:
Brott mot blabla [Datum] [Åtgärd. tex. Varning/Avstängning]
Brott mot blahablaha [Datum] [Åtgärd]
Citat:
"

Man kan också lägga till:
"Användaren har fått följande inlägg rapporterade när han/hon har postat som anonym:[Lista med länkar och kort summering här i stil med Sökfunktionen]."
Detta för att stoppa dem som vill trolla som anonym.

Troll kan ju vara tramsare som bara vill förstöra diskussioner. Behöver nödvändigtvis inte vara direkta regelöverträdelser. Att ha massa anonyma konton kan också ge uppfattningen att fler personer är av en viss åsikt fast det inte är så. Något som 1.07 ska förhindra.

Citat:
Databasen kan kika användarens tidigare regelbrott då IDt är sparat.
Mod ser aldrig IDt och kan inte identifiera användaren genom IDt.

Någon skrev att detta kommer öka trollandet vilket det inte kommer att göra då Mods fortfarande ser alla tidigare regelbrott och kan straffa användaren.

Jo, det kommer öka trollandet då det blir mycket svårare att avgöra om en användare är seriös eller inte.
Citera
2009-10-17, 23:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Enda gången jag ser en nytta av att folk kan posta anonymt är ifall de vill fråga antingen vad något är värt utan att riskera att åka dit för 1.01, eller ställa frågor rörande narkotikatillgång utan att riskera problem på grund av 1.09. Vet man inte vem som postar eller har möjlighet att kontakta denne så kan det inte bli en annons eller kranfiske av det. Utöver detta bör de flesta klara av att inte berätta så pass mycket personligt att det går att identifiera dem.
Citera
2009-10-17, 23:28
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Enda gången jag ser en nytta av att folk kan posta anonymt är ifall de vill fråga antingen vad något är värt utan att riskera att åka dit för 1.01, eller ställa frågor rörande narkotikatillgång utan att riskera problem på grund av 1.09. Vet man inte vem som postar eller har möjlighet att kontakta denne så kan det inte bli en annons eller kranfiske av det. Utöver detta bör de flesta klara av att inte berätta så pass mycket personligt att det går att identifiera dem.

Visst går det, men själv tror jag att det hade blivit mycket intressantare trådar om folk inte behöver oroa sig för att det de skriver kommer bli kopplat till dom om de någon gång skulle bli avslöjade.
Citera
2009-10-17, 23:57
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Visst går det, men själv tror jag att det hade blivit mycket intressantare trådar om folk inte behöver oroa sig för att det de skriver kommer bli kopplat till dom om de någon gång skulle bli avslöjade.

Det hade blivit mindre seriösa trådar framför allt.
Citera
2009-10-18, 00:06
Medlem
Anus, då jag tycker att man kan lika gärna stå för det om man nu skriver så korkade saker som "jag gillar att misshandla folk"
Citera
2009-10-18, 00:41
Medlem
lupozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerlan
Anus, då jag tycker att man kan lika gärna stå för det om man nu skriver så korkade saker som "jag gillar att misshandla folk"

Well, om vi tar mig till exempel.
Jag tänkte för ett tag sen starta en tråd där jag ville ha hjälp och råd angående en nära släktings liv. Hon håller på och krånglar rejält, hennes familj krånglar rejält och det ser ut som att hon ligger risigt till.

Detta är inget jag vill ha kopplat till min användare om någon kikar "Visa alla inlägg av denna användare" alt. "visa alla startade trådar av denna användare".

Att då behöva göra en ny användare, vänta 3 dagar och sen sitta och krångla med olika användare för att kunna svara i tråden gjorde att jag struntade att starta tråden.

Hade jag helt enkelt kunna göra "Posta som anonym" så hade allting blivit så mycket enklare och jag hade inte behövt vara rädd att någon skulle känna igen detaljerna och kunna räkna ut att användaren som går under användarnamnet lupoz egentligen är xxxxxxx.
Citera
2009-10-18, 00:47
Bannlyst
1. Jag är en av "Dom där" som faktiskt kan stå för vad jag tycker, IRL eller Online.
2. Idén förstör mycket för mig personligen, då jag sammankopplar användares åsikter och liknande med varandra. Det försämrar också då jag tycker det är trevligt att kunna ta vissa frågor i PM med folk.
3. Om det nu är så att ni vill diskutera men inte kan stå för en användare ingen Nödvändigtvis vet vem det är, vad gör ni då på ett forum.
4. Jag förstår inte på något sätt varför ni inte anser att det är tillräckligt anonymt med en användare ingen känner till. Och ingen kan koppla en användare till en IRL person ifall inte denna användaren är så dum och berättar om sitt användarnamn, och då kan man skylla sig själv.
5. Jag tycker diskutionerna blir mycket mer personliga med användarnamn och Avatarer. Som om man diskuterade med någon man kände, inte bara "Anonym xxx", så man kan få en bild av personen och skapa mer intressanta diskutioner. Jag vet att det inte är ett community, men det kan ju fortfarande vara trevligt eller?
6. Om ni vill vara så jävligt anonyma, gå nån annanstans.
7. Hur många, exakt HUR många, skulle ha glädje av funktionen? Jämför med dem som skulle avsky den. Jag kan gissa vilken sida som har majoritet. Bara för att du själv och vadå, kanske max 5-6 till är så fega att dem inte kan stå för sina åsikter eller så dumma att dem inte kan hemlighålla en användare, ska vi inte skaffa en dum funktion som skulle göra så att t.ex jag skulle lämna forumet och aldrig se tillbaka. Jag säger inte att det är fler än jag som skulle det, men det är vad jag skulle göra.

Svara gärna exakt på frågorna istället för att ta smådelar av dem och förvränga mina ord.
Citera
2009-10-18, 00:47
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Well, om vi tar mig till exempel.
Jag tänkte för ett tag sen starta en tråd där jag ville ha hjälp och råd angående en nära släktings liv. Hon håller på och krånglar rejält, hennes familj krånglar rejält och det ser ut som att hon ligger risigt till.

Detta är inget jag vill ha kopplat till min användare om någon kikar "Visa alla inlägg av denna användare" alt. "visa alla startade trådar av denna användare".

Att då behöva göra en ny användare, vänta 3 dagar och sen sitta och krångla med olika användare för att kunna svara i tråden gjorde att jag struntade att starta tråden.

Hade jag helt enkelt kunna göra "Posta som anonym" så hade allting blivit så mycket enklare och jag hade inte behövt vara rädd att någon skulle känna igen detaljerna och kunna räkna ut att användaren som går under användarnamnet lupoz egentligen är xxxxxxx.

Gör ett nytt acc nu då, så har du det sen när du behöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in