Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-17, 21:17
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
först och främst kan man införa en funktion för att dölja sitt användarnamn uppe i högra hörnet.

Där har vi däremot ett bra förslag! Har faktiskt haft liknande tankegångar själv.
Citera
2009-10-17, 21:18
Medlem
Farbror Fazers avatar
Du har fortfarande inte svarat på mitt tidigare inlägg, och du argumenterar fortfarande med alla som en idiot.
Citera
2009-10-17, 21:20
Medlem
Den här tråden gör mig kluven. Det verkar som om tråden i själva verket handlar om tillit till iden att en separat användare har full anonymitet trots att ip-adressen är fullt synlig (även om den ligger inpackad i någon annan ip-adress för att döljas sett ur FBs perspektiv). Skulle det inte istället räcka med att FB garanterar full ip-anonymitet upp till en nivå där inte ens moderatorerna kan se ip-adresser? Det skulle räcka med att moderatorerna kan använda en funktion som jämför två eller fler användares ip-adresser och returnerar sant eller falskt som svar så att moderatorerna kan avgöra vem som är samma person för att stävja brott mot regeln om otillbörligt smurfande t.ex? I praktiken skulle vi då ha precis så full anonymitet som går att ha rent lagmässigt då den enda som kan nå ip-adresser och nätverkstrafik i så fall blir admin själv och de som admin enligt lag är tvungen att redovisa för när så avkrävs enligt lag. Själva iden med ett 4chan liknande postande är dock ganska lockande för det fungerar faktiskt rätt bra där även om modereringen kan tänkas vara lite småjobbig. Så jag är fortfarande kluven.
Citera
2009-10-17, 21:24
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Den här tråden gör mig kluven. Det verkar som om tråden i själva verket handlar om tillit till iden att en separat användare har full anonymitet trots att ip-adressen är fullt synlig (även om den ligger inpackad i någon annan ip-adress för att döljas sett ur FBs perspektiv). Skulle det inte istället räcka med att FB garanterar full ip-anonymitet upp till en nivå där inte ens moderatorerna kan se ip-adresser? Det skulle räcka med att moderatorerna kan använda en funktion som jämför två eller fler användares ip-adresser och returnerar sant eller falskt som svar så att moderatorerna kan avgöra vem som är samma person för att stävja brott mot regeln om otillbörligt smurfande t.ex? I praktiken skulle vi då ha precis så full anonymitet som går att ha rent lagmässigt då den enda som kan nå ip-adresser och nätverkstrafik i så fall blir admin själv och de som admin enligt lag är tvungen att redovisa för när så avkrävs enligt lag. Själva iden med ett 4chan liknande postande är dock ganska lockande för det fungerar faktiskt rätt bra där även om modereringen kan tänkas vara lite småjobbig. Så jag är fortfarande kluven.

Dock är det bara ett fåtal moderatorer idag som kan se IP-adresser. Alla kan inte det.

Sedan lämnar admin inte ut IP-adresser till någon.
Citera
2009-10-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Dra härifrån om det inte passar. Svårare än så är det inte.

Varför ska tusentals användare behöva bli lidande bara för att du och några till inte känner att ni klarar av att hålla er anonyma (trots att man är helt anonym här).
Men vaddå lidande?

Det här är inget community som fejsbook, stajlplace eller hamsterpaj. Visst, när man väl kvalificerar sig till laidback så kan väl funktionen vara avstängd där, men vad fyller användarnamnen för nytta om diskussionerna ska hålla sig "ontopic"?

Leta brudar kan ni göra nånannanstans, diskussionsforum kallades det senast jag kolla.
Citera
2009-10-17, 21:42
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B787
Men vaddå lidande?

Det här är inget community som fejsbook, stajlplace eller hamsterpaj. Visst, när man väl kvalificerar sig till laidback så kan väl funktionen vara avstängd där, men vad fyller användarnamnen för nytta om diskussionerna ska hålla sig "ontopic"?

Leta brudar kan ni göra nånannanstans, diskussionsforum kallades det senast jag kolla.
Eller så håller ni ordning på smurfarna...
Citera
2009-10-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Eller så håller ni ordning på smurfarna...
Eller så slutar ni gosa och leta ragg på forum klart tillägnade diskussioner. Tror nästan det kunde höja nivån på forumet.

IRL is the shit, eller hur va det nu? Hmmmm...
Citera
2009-10-17, 21:49
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Men vaddå lidande?

Hur ska man veta vem som är moderator?
Hur ska man veta vem som är av en viss åsikt? Exempelvis i en politisk diskussion kan det vara positivt att veta var personen står politiskt.

Jag ges dessutom ingen möjlighet med ert förslag att mentalt värdera användare vilket jag önskar kunna göra. Han är en idiot, han är dock en mycket bra skribent etc.

Jag har vissa favoriter här på Flashback vars inlägg jag gillar att läsa. Ska jag berövas på den möjligheten? Ert förslag vore ungefär som en partiledardebatt där alla har burka och röstförvrängare.

Tycker det känns korkat att administrationen ska slita som fan för något som skulle förstöra forumet bara för att ni är tankspridda?
Hört talas om användarvänlighet?
Citera
2009-10-17, 22:17
Medlem
lupozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Hur ska man veta vem som är moderator?

Varför är det viktigt att veta vem som är moderator?
Och det står inte någonstans att man är _tvungen_ att posta som anonym.
Om moderatorn vill visa att han/hon är mod ja då postar personen inte som anonym.
En moderator ska ju självfallet kunna posta både anonymt och med sitt vanliga username i en och samma tråd.
Enda gången en moderator behöver visa att han/hon är Mod är om personen ger ut tillsägelser i tråden.
Ditt argument är korkat.

Citat:
Hur ska man veta vem som är av en viss åsikt?
Exempelvis i en politisk diskussion kan det vara positivt att veta var personen står politiskt.
Uhm, va?
Behöver du avatar och användarnamn för att se om personen har en viss politisk åsikt?
Om du inte är helt pantad lär du märka var personen står i frågan som diskuteras och eftersom användaren kommer posta med samma username i tråden så kan du enkelt följa personens inlägg.
Återigen ett helmysko argument.

Citat:
Jag ges dessutom ingen möjlighet med ert förslag att mentalt värdera användare vilket jag önskar kunna göra. Han är en idiot, han är dock en mycket bra skribent etc.
Återigen, värderar du personen "mentalt" utifrån personens användarnamn och avatar? Om svaret är ja så är du korkad och detta argument kan strykas. Om inte så har jag ingen aning om vad du menar. Personen skriver fortfarande precis likadant, enda skillnaden är att du inte kan klicka på någons profil och se vad han har skrivit för inlägg.

Citat:
Jag har vissa favoriter här på Flashback vars inlägg jag gillar att läsa. Ska jag berövas på den möjligheten? Ert förslag vore ungefär som en partiledardebatt där alla har burka och röstförvrängare.
Ja, det är just det som är meningen. Ingen ska kunna följa någon och se hans inlägg om inte han/hon vill det. Det är just det som är hela grejen med att posta anonymt.
Du ska inte kunna klicka på någons profil och se vad personen skrivit om personen valt att posta anonymt.
Återigen, att posta anonymt är inte obligatoriskt utan du måste klicka i en ruta för att posta anonymt.
Du kan fortfarande följa dina favoritskribenter och läsa alla deras inlägg som de har valt att länka till sin användare.

Citat:
Tycker det känns korkat att administrationen ska slita som fan för något som skulle förstöra forumet bara för att ni är tankspridda?
Hört talas om användarvänlighet?
Du har inte kommit med några argument på hur detta skulle förstöra något alls. Enda du kommit med är att du inte kan se användarnamn och avatar och det är ett så korkat argument så det kan inte räknas som ett argument.

Ingen behöver slita alls.
Det är enkla ändringar i forumets kod och några extra tabeller i databasen.
Varje post i databasen har användarens ID sparat.
Skulle posten bli rapporterad kommer Mod att se följande
"Inlägg har blivit rapporterat pga. blablablabla av [användare].

Användaren som postade har följande regelbrott i bagaget:
Brott mot blabla [Datum] [Åtgärd. tex. Varning/Avstängning]
Brott mot blahablaha [Datum] [Åtgärd]
"

Man kan också lägga till:
"Användaren har fått följande inlägg rapporterade när han/hon har postat som anonym:[Lista med länkar och kort summering här i stil med Sökfunktionen]."
Detta för att stoppa dem som vill trolla som anonym.

Databasen kan kika användarens tidigare regelbrott då IDt är sparat.
Mod ser aldrig IDt och kan inte identifiera användaren genom IDt.

Någon skrev att detta kommer öka trollandet vilket det inte kommer att göra då Mods fortfarande ser alla tidigare regelbrott och kan straffa användaren.
Citera
2009-10-17, 22:29
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Eller så slutar ni gosa och leta ragg på forum klart tillägnade diskussioner. Tror nästan det kunde höja nivån på forumet.

IRL is the shit, eller hur va det nu? Hmmmm...
"Gosa och ragga"... wtf? Nu får du fanimej visa på ett enda exempel där jag gosar eller raggar! Ska hela forumet ändras för att ett fåtal paranoida pundarskallar inte är kapabla att hålla ordning på vad de skriver alternativt sina smurfar? På vilket sätt skulle 'ökad anonymitet' på ett redan anonymt forum höja nivån på forumet?
Citera
2009-10-17, 22:33
Medlem
fizzles avatar
Kom igen, det här förslaget är lösningen till ett icke existerande problem.

Ta själva ansvar för vad ni skriver, jävla curlingbarn.
Citera
2009-10-17, 22:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10.000
Ja, jag har många gånger skitit i att säga vad jag tycker pga att jag varit osäker på om någon känner till smurfen etc.

Visst händer det några av gångerna att man orkar skapa en ny smurf men oftast inte, och gör man det så glömmer man ändå bort varför man skapade den när man väl får skriva med den eller så är det man tänkte skriva helt inaktuellt.

Nja, avartarerna är kopplade till användaren och blir inte särskilt svårt att lista ut vem det är då. Men visst hindrar inget att man får en random avartar för varje anonym heller för de som tycker det är viktigare att det ska vara färgglatt än anonymt.
Men allvarligt talat... Hur svårt kan det vara att hålla sig anonym med en smurf? Om du ger fan i att tala om att du "bor i en mindre stad och är landslagsman i varpa" kommer du med all sannolikhet kunna skriva vad som helst utan att avslöjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in