2010-07-12, 02:11
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
jag är inte förvånad om det om ytterligare 100år fortfarande traskar omkring snubbar som överlevt nåt läger, sålänge det finns pengar att inkassera kommer minnena vara som huggna i sten

Sant så sant. Numera ärver de "överlevnaden".
Citera
2010-07-18, 14:58
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Att du tror något så befängt förvånar inte./VV

Det är enbart en pengagrej numera, hela wiesental-sfären är en sedelpress som drivs av vårt (dock inte mitt) samvete och enbart tanken på att lägren skulle hända igen är absurd.
Citera
2010-07-18, 21:02
Medlem
Här har vi ännu ett grundläggande revisionistiskt felresonemang; att judar skulle ha hittat på folkmord för att tjäna pengar.

Varken Tyskland eller något tyskt företag har betalat ut ett nickel för dödade judar, de har bara betalat ut pengar till dem som överlevde.

Om judarna framför allt var intresserade av att få ut pengar, så skulle de ha försökt hålla ner antalet döda, inte överdriva det.
Citera
2010-11-09, 14:54
Medlem
Har också lyssnat på denna otroligt duktiga berättaren för 4 år sedan, de lät som allt ha sa var sant, han grät ofta, han hade ibland svårt att säga saker som tex det där om babyn som slets itu och blev slagna in i betong väggar.
Tror nog inte att han ljuger men överdriver kanske en aning

Edit: Han tjänar inte pengar på att åka runt och berätta, det gör han gratis och böckerna han säljer så betalar de nya böcker och träd i Israel
Senast redigerad av ReinfeldtM 2010-11-09 kl. 14:57.
Citera
2010-11-10, 14:43
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinfeldtM
Har också lyssnat på denna otroligt duktiga berättaren för 4 år sedan, de lät som allt ha sa var sant, han grät ofta, han hade ibland svårt att säga saker som tex det där om babyn som slets itu och blev slagna in i betong väggar.
Tror nog inte att han ljuger men överdriver kanske en aning

Edit: Han tjänar inte pengar på att åka runt och berätta, det gör han gratis och böckerna han säljer så betalar de nya böcker och träd i Israel

Jag har träffat flera av dessa "överlevande" personligen.
Signifikant för dem är att de ständigt förtalar varandra.

Och, jo, de tjänar ganska bra med pengar på sina "föreläsningar".
Citera
2010-11-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Bevisligen hade han ju överlevt eftersom han stod där, och inte var död.

Nä, skämt åsido är det svårt att förstå vad du har för poäng.

Går det att slita sönder spädbarn i två delar? Det är nog inte så lätt att hitta någon som har testat, och som har lust att berätta om det. Men om man tänker på vad riktigt starka människor kan göra på cirkusföreställningar, och tävlingar av typen "världens starkaste man", så verkar det inte vara fysiskt omöjligt.

När det gäller den psykiska förmågan att plåga och ha ihjäl oskyldiga människor, så kan man hänvisa till Milgrams lydnadsexperiment. Det visar att även psykiskt friska människor som vuxit upp i moderna demokratiska samhällen är beredda att utföra dödlig tortyr, om de fått order av sin chef.

Att fångvakter låter ett problem som de själva orsakat bli "någon annans problem" torde vara uppenbart för alla som kan något om väktarbranschen.

Och att vakter skulle ha slagit och spottat på småbarn och gravida kvinnor låter inte heller som någon orimlighet som ger skäl att ifrågasätta hela berättelsen.

Milgrams experimentet kan man ju använda åt andra sidan också, då det procentuella utförandet minskade drastiskt när personen i fråga var i närhet av offret.
Citera
2010-11-11, 14:08
Medlem
unsungs avatar
OT raderat

// moderator
Citera
2010-11-11, 18:01
Medlem
Har även lyssnat på Mietek under en föreläsning i skolan. Detta måste varit under första delen av 90-talet. På den tiden då den s.k. Thulevågen svepte över Sverige.

Han såg mycket gammal och fårad ut redan då, minns att jag tog väldigt illa vid mig av hans berättelser. Speciellt då hans röst flertalet gånger svek honom och han brast ut i gråt framför oss.

Att han möjligen broderat ut sin berättelse aningen med åren har för mig inte någon större betydelse.
Citera
2010-11-11, 23:06
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus Lath
Har även lyssnat på Mietek under en föreläsning i skolan. Detta måste varit under första delen av 90-talet. På den tiden då den s.k. Thulevågen svepte över Sverige.

Han såg mycket gammal och fårad ut redan då, minns att jag tog väldigt illa vid mig av hans berättelser. Speciellt då hans röst flertalet gånger svek honom och han brast ut i gråt framför oss.

Att han möjligen broderat ut sin berättelse aningen med åren har för mig inte någon större betydelse.

Nä så länge en mycket gammal och fårad man satt och ljög er rakt upp i ansiktet med gråt i halsen så köpte ni lögnen?
Att sen denna klåparen ljög sig blå? "Det hade ingen större betydelse".

Ungefär på denna nivån hamnar vi..
Citera
2010-11-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Förr inte så länge sedan besöktes min skola av en man som hette Mietek Grocher, en polsk jude som säger sig ha överlevt förintelsen. Han påstod en rad intressanta saker, som jag själv tvivlar på har skett då det låter för sjukt.

Det allra sjukaste och mest otroliga var att han påstod att en nazist vid namn Sepp hade sagt åt en judisk kvinna att ge ifrån sitt barn då den skulle till gaskammaren, då kvinnan upprepade gånger avviserade detta krav tog då denna nazist vid namn Sepp barnet från kvinnan och slet barnet i två delar, drog i benen och armarna och slet itu barnet. Dett kan väl inte stämma? Är det fysiskt möjligt?

En annan mysko sak han berättade var att han lyckades fly ur en gaskammare i Maidanek. Han påstod att han lyckades fly genom att en officer började prata med en annan officer och tog några steg bort och just i det ögonblicket lyckades han slinka i väg från dem och fly sitt ''öde''. Han menade att officeraren inte vågade då han hade fått allvarliga reprimander som han kallade det.

Gubben menade också saker som att nazisterna ofta trakaserade gradvida kvinnor genom att brutalt misshandla dem, spotta på dem och ibland döda dem, ibland slog de bebisars huvuden i betongväggar och annat.

Detta var ett litet axplock av allt han hade att säga, han pratade i hela 2 timmar och det var bara en massa historier som dessa. Hur hög sanningshalt är dessa uppgifter tror ni? Hände sådana här saker på riktigt eller är det fabrikation från hans sida?

Han är en av de kändaste påstodda överlevarna från förintelsen och reser runt varje vecka till olika skolor i Sverige, han har även skrivit en egen bok som heter ''jag överlevde''.

Det hände nog väldigt mycket sjukt på den tiden. Det där med att slita itu ett barn låter visserligen ganska otroligt, men vem vet. Låter svårt fysiskt sett men kanske går. Tror nog definitivt saker och ting kan stämma, och det finns nog ännu fler sjuka saker som har hänt men som vi aldrig kommer få reda på. Sen är det mycket möjligt, eller kanske till och med troligt att detaljer i minnena kan ha ändrats med tiden, speciellt med tanke på åldern.

Men jag har faktiskt besökt koncentrationslägret Stutthof utanför Gdansk i Polen två gånger nu (en gång i nian och sen åkte jag även dit för bara några veckor sen nu under trean på gymnasiet). Första gången hade vi en ung polsk guide som kunde perfekt svenska (jag skojar inte, han lät precis som en svensk) men nu andra gången så hade vi en man på ca 80 år som själv hade suttit i ett koncentrationsläger (dock inte i det vi var på) och han var riktigt bra enligt mig. Och han berättade mängder av sjuka grejer som hände och det är rätt svårt att föreställa sig hur det egentligen var även om man varit där, även om det så klart är en väldigt bra upplevelse att få. En sak han berättade var bland annat att om man ville gå på toa under natten (toan var utanför barrackerna) så fick man först signalera till vakten för att få klartecken. Fick man det fick man springa ut- saken är bara den att ibland sköt vakten, helt utan förvarning. Om jag inte minns helt fel så berättade han att detta hade hänt någon närstående/anhörig till honom (fast jag är inte helt säker på att det var det han berättade för jag kommer inte ihåg så bra, kanske blandar ihop det med något annat han berättade). Hur som helst är det en väldigt bra grej att åka och se ett läger i verkligheten och åtminstone förstå lite hur det verkligen var. Sen just det här lägret var förhållandevis litet och det fanns inte mycket alls kvar, men ändå, så var det.
Citera
2010-11-12, 00:34
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Nä så länge en mycket gammal och fårad man satt och ljög er rakt upp i ansiktet med gråt i halsen så köpte ni lögnen?
Att sen denna klåparen ljög sig blå? "Det hade ingen större betydelse".

Ungefär på denna nivån hamnar vi..

Å här sitter en sanningssägare och berättar att de som var där på plats inget vet, utan att han vet bättre.
Jösses.

/VV
Citera
2010-11-15, 20:47
Medlem
unsungs avatar
Inlägg flyttade hit; https://www.flashback.org/t297930

// moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto