2011-11-23, 01:38
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Fan ta dem som inte känner skuld!

Varför ska någon av oss på FB känna skuld?
Knappast du själv och inte jag.

Men för den skull kan man väl känna respekt för de som togs av daga i Förintelselägren och inte bete sig som en pajas i manegen.

/VV
Citera
2011-11-23, 04:04
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
[...]
Sex miljoner "Förintade" s.k "utvalda" och Fan ta dem som inte känner skuld!
Skuld??

Kanske är det så att somliga som säger att man "betackar [sig] för mångkultur" kan känna en viss skuld? Det ligger väl så att säga i sakens natur? Morgondagens presumtiva förövare kanske?

Edit: För att känna skuld måste man ju ha något att känna skuld för. Så här är jag inte helt överens med Vänlige Viktor ovan. /edit

I övrigt finner jag ingen som helst anledning att känna någon särskild skuld bara för att man får lära sig om Förintelsen. Däremot kan det vara på sin plats att man förhoppningsvis lär sig känna empati med människor som enbart utifrån hudfärg, härkomst, sexuell läggning eller religiös tro utsätts för övergrepp. Och sådana övergrepp behöver inte alltid betyda mord och folkmord. Det räcker så bra så med diskriminering och olika hatbrott eftersom det är så det brukar börja.
Senast redigerad av d00rkey 2011-11-23 kl. 04:07.
Citera
2011-11-23, 10:41
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13974262.ab

Här kommer fler sagoberättare(?).
Tydligen ska vi nu, av andra pajasar, få höra att de Röda Khmererna aldrig gjort något ont.
Att allt de gjorde var sagor.

Jo tjena!

/VV

Och vad har Röda Khmererna med förintelseöverlevare att göra? Har Grocher flyttat till Kambodja?
Citera
2011-11-23, 12:26
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Och vad har Röda Khmererna med förintelseöverlevare att göra? Har Grocher flyttat till Kambodja?

De har inte så mkt med de som överlevde Förintelsen att göra.
Men deras resonemang verkar i allra högsta grad ha liknelser med hur du och dina trosfränder resonerar.
"Allt är en sjuk lögn" så länge som man inte håller med er i era tankar.

/VV
Citera
2011-11-23, 13:52
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Och vad har Röda Khmererna med förintelseöverlevare att göra? [...]
Citat:
De har inte så mkt med de som överlevde Förintelsen att göra.
Men deras resonemang verkar i allra högsta grad ha liknelser med hur du och dina trosfränder resonerar.
"Allt är en sjuk lögn" så länge som man inte håller med er i era tankar.

/VV
Jomen. Före detta Röda khmerer vill ha massmorden i Kambodja historiskt ogjorda. Precis som nazister, och deras nutida avynglingar, vill ha Förintelsen ogjord. Röda Khmererna verkar dock ha "sinne" för att bestrida faktum redan i processerna (kanske för att det ändå har gått rätt lång tid) till skillnad från de gamla nassarna.

Undrar vilka det är som gärna sprider den "sjuka lögnen" om massmorden i Kambodja? Kan det månne vara "judemedia", "judeforskarna" eller liknande??
Citera
2011-11-23, 15:51
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jomen. Före detta Röda khmerer vill ha massmorden i Kambodja historiskt ogjorda. Precis som nazister, och deras nutida avynglingar, vill ha Förintelsen ogjord. Röda Khmererna verkar dock ha "sinne" för att bestrida faktum redan i processerna (kanske för att det ändå har gått rätt lång tid) till skillnad från de gamla nassarna.

Undrar vilka det är som gärna sprider den "sjuka lögnen" om massmorden i Kambodja? Kan det månne vara "judemedia", "judeforskarna" eller liknande??

Så har du återigen lyckat solka ner en tråd med ditt OT-dravel. Jag hoppas du är nöjd med dig själv.
Citera
2011-11-23, 15:52
Medlem
felias avatar
Citat:
De har inte så mkt med de som överlevde Förintelsen att göra
/VV

Och varför postar du det då?
Citera
2011-11-23, 18:23
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Som VV påpekar, visa liknelse mellan dessa två händelser. De ville också "förinta", men misslyckades. Men inte judar förstås, men andra oliktänkande.

Men klart det har aldrig kanske hänt????
Citera
2011-11-23, 18:33
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Som VV påpekar, visa liknelse mellan dessa två händelser. De ville också "förinta", men misslyckades. Men inte judar förstås, men andra oliktänkande.

Men klart det har aldrig kanske hänt????

Bra att du går in och förtydligar VV's långsökta metaforer. Vet inte hur jag skulle klara mig utan din hjälp.
Citera
2011-11-24, 00:05
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Hade du klarat av att läsa fler meningar än en enda hade du förstått.
Svaret på din fråga står i mening nummer två.

/VV
Citera
2011-11-24, 00:30
Medlem
felias avatar
Citat:
Hade du klarat av att läsa fler meningar än en enda hade du förstått.
Svaret på din fråga står i mening nummer två.

/VV

Ser ingenting om Mietek Grocher i den meningen. Titta igen vad tråden handlar om och försök besvara frågor du får.
Citera
2011-11-24, 21:53
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Skuld??

Kanske är det så att somliga som säger att man "betackar [sig] för mångkultur" kan känna en viss skuld? Det ligger väl så att säga i sakens natur? Morgondagens presumtiva förövare kanske?

Edit: För att känna skuld måste man ju ha något att känna skuld för. Så här är jag inte helt överens med Vänlige Viktor ovan. /edit

I övrigt finner jag ingen som helst anledning att känna någon särskild skuld bara för att man får lära sig om Förintelsen. Däremot kan det vara på sin plats att man förhoppningsvis lär sig känna empati med människor som enbart utifrån hudfärg, härkomst, sexuell läggning eller religiös tro utsätts för övergrepp. Och sådana övergrepp behöver inte alltid betyda mord och folkmord. Det räcker så bra så med diskriminering och olika hatbrott eftersom det är så det brukar börja.

Dumheten vet inga gränser..

För min del så får denna sjuka lögnaren gärna att fortsätta förpesta våra ungdomars skolor med sina sjuka lögner. Med sin lilla show.
Sammantaget så är ironin fantastisk.

Detta sjuka folket visar hur sjuka dom verkligen är.
Istället för att glädjas för att inte ett jäkel av dessa "utvalda" har blivit "Förintade" så jäklar så slåss dessa "utvalda" med hela sin kraft och styrka att sex miljoner av deras egna har blivit "Förintade"!

Snacka om ett sjukt folkslag..
Senast redigerad av Keruac 2011-11-24 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in