Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Skulle du vara lika benägen att tro att gärningen är möjlig, trolig och i det närmaste bevisad om den utpekade gärningsmannen hette "Shlomo den råstarke kosherslaktaren och hallicken från Odessa" och offren påstods vara palestinska bäbisar?
Nu hade trådstartaren inte bara ifrågasatt huruvida Sepp verkligen hade gjort det, utan huruvida det var fysiskt möjligt. Och då spelar inte förövarens etnicitet förstås inte någon roll. Nazisoldaterna hade samma fysiska, och liknande psykologiska, förutsättningar som israeliska soldater idag har att utföra tortyr.
När vi nu ännu är inne på israeliska övergrepp sedan 1948, så har Israels militär
totalt under hela sin 61-åriga existens dödat några tiotusental fiender - de flesta kombattanter, men också en hel del civila. Man kan tycka att det är onödigt många, men det är fortfarande en storleksordning mindre än de 300 000 civila judiska dödsoffer i förintelsen som IHR räknar. För att inte tala om de fyra miljoner som David Irving räknar. Om det nu bara är revisionister som gills.
Att du inte kan göra en jämförelse mellan Nazityskland och Israel utan att rabbla upp antisemitiska klichéer som är betydligt äldre än båda dessa länder, säger en del om din grad av objektivitet.
Jag är inte säker på att det är fysiskt möjligt, och har inte heller någon större lust att ta reda på det. Men den som bestämt hävdar att det är fysiskt omöjligt, och använder det som skäl att avfärda berättelsen i sin helhet, har en del att bevisa.
För att man ska tro på att en judisk soldat verkligen skulle ha begått en sådan handling i palestinska områden, så är det minsta man kan begära ett rykte. Det finns många rykten om israeliska övergrepp - både sanna och falska - men jag kan inte påminna mig om något Sepp-fall.
Ett bildbevis är förstås också önskvärt. Kameror finns det gott om på Västbanken och i Gaza (till skillnad från tillgången på kameror i Auschwitz). Och palestinierna skäms inte för att fotografera och ladda upp det absolut grövsta som deras kamrater råkar ut för.
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Naturligtvis existerade förbud att tortera koncentrationslägerfångar, oavsett ålder eller kön. Inte endast tortyr var i SS-stadgarna för lägervakter strikt förbjudet, även varje form av överfallsmisshandel.
Innan vi går vidare så tycker jag att du hänvisar till de dokument som reglerade dessa förbud.