2009-09-14, 06:24
Avslutad
Hade själv ett judebesök för många år sedan i grundskolan. Där berättade gubben att han fick bli vittne till en rå kastrering då en SS-vakt tog två tegelstenar och krossade testiklarna på en fånge.
Även en annan tragedi då dem hängde judar upp och ner och eldade under som gjorde att deras kranium till sist sprängdes. Yuck.
Citera
2009-09-14, 07:35
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-Helzing
Jag anser att Mieteks historier kan uppfattas som överdrivna och därtill även politiskt vinklade, men överlag är det en mörk sanning som han belyser och bortser man från dessa förvridna överdrifter är det egentligen inte mycket som kan ifrågasättas, med historien som fokus s.a.s.
Bortser du då även från de "förvridna uppgifter" (som du kallar dem) - den ena mer "överdriven", dvs lögnaktig, än den andra - i denna tråd (<----klicka)?
Mietek Grocher är nämligen inte ensam om att ljuga...
Citera
2009-09-14, 09:09
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Bortser du då även från de "förvridna uppgifter" (som du kallar dem) - den ena mer "överdriven", dvs lögnaktig, än den andra - i denna tråd (<----klicka)?
Sorry, menade givetvis att citera c-Helzing så här: "förvridna överdrifter".
Citera
2009-09-14, 09:36
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hade själv ett judebesök för många år sedan i grundskolan. Där berättade gubben att han fick bli vittne till en rå kastrering då en SS-vakt tog två tegelstenar och krossade testiklarna på en fånge.
Även en annan tragedi då dem hängde judar upp och ner och eldade under som gjorde att deras kranium till sist sprängdes. Yuck.

Det är sådant här som gör ögonvittnena så skrattretande. Hänga judar upp och ner och elda bort deras kranium, tillåt mig småle. Vi snackart läger med väldiga mängder fångar. Bland dessa ska nästan ofantligt många olika bestialiska tortyrmetoder nyttjats lite överallt av onda mörkermän från helvetet som samtliga är genomsadistiska. Inga nyanser utan alltid detta totalt svartvita med oskyldiga offer och galna ondsinta tyskar.

Det är inte så som läger fungerar. Även tyskarna hade ett stort egenintresse av att upprätthålla en hård disciplin och rationalitet. Tyskarnas militärproduktion kom ju till stor del från lägersystemet. Även om tyskarna ville så tvekar jag det grövsta på att de hade tillåtits att genomföra dessa typer av illdåd.
Citera
2009-09-14, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless

Mietek och de andra runtresande har säkerligen ljugit om vissa händelser, men överlag, mig veterligen, är det en sanning som man belyser vilken, oavsett hur mycket man nu än går till överdrift för att ge större grund till historien, de facto ägt rum. Er exemplifiering - med barnen som slets itu i nazianda -är med all sannolikhet en grov lögn, ja. En lögn gör dock inte historien i sig till en stor lögn, resterande fakta återstår.
Citera
2009-09-14, 12:04
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Väldigt intressant diskussion här och min uppfattning står kvar i detta:

* Mycket av det Mietek Grocher nämnde är enligt mig falskt.....
Att den tyska soldaten Sepps favoritssysla skulle vara att slita småbarna kroppar itu ställer jag mig minst sagt tvecksam till.

Framgår det verkligen att den tyske soldaten Sepp har som favoritsyssla att slita barn itu?
Eller sitter du och överdriver och ljuger?

Berätta nu var Herr Grocher sagt att det var en favoritsyssla.

/VV
Citera
2009-09-14, 12:11
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-Helzing
Mietek och de andra runtresande har säkerligen ljugit om vissa händelser, men överlag, mig veterligen, är det en sanning som man belyser vilken, oavsett hur mycket man nu än går till överdrift för att ge större grund till historien, de facto ägt rum. Er exemplifiering - med barnen som slets itu i nazianda -är med all sannolikhet en grov lögn, ja. En lögn gör dock inte historien i sig till en stor lögn, resterande fakta återstår.
Då måste man ju fråga sig: är det verkligen ok att han berättar sånt skit för skolbarn som om det vore sant?
Citera
2009-09-14, 14:42
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Då måste man ju fråga sig: är det verkligen ok att han berättar sånt skit för skolbarn som om det vore sant?

Folk överdriver.
Precis som TS förmodligen gör när han skriver att det var tyskens favoritsysselsättning.
Om det både är påhitt och medvetet så ljuger de, vilket inte alls är snyggt.

Men, om det slets barn i stycken vet knappast någon säkert, även om det inte låter rimligt.
Det har dock säkerligen funnits fler 'orimliga' saker i historien som vid närmare beskådan varit sanna.
Hur kan man veta säkert att en stark person inte kan ha slitit ett barn i stycket?
Jag är övertygad om att stora och starka karlar alá Magnus Samuelsson skulle klara av det om de bara ville.
Fan, de sliter ju isär telefonkataloger så varför inte små späda och sköra barn?

Finns det verkligen någon här som säkert kan säga att det inte förekom?
Som tex skulle kunna lova sin högra hand på att det inte vare sig förekom eller skulle kunna ha förekommit?

/VV
Citera
2009-09-14, 14:50
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Folk överdriver.
Precis som TS förmodligen gör när han skriver att det var tyskens favoritsysselsättning.
Om det både är påhitt och medvetet så ljuger de, vilket inte alls är snyggt.

Men, om det slets barn i stycken vet knappast någon säkert, även om det inte låter rimligt.
Det har dock säkerligen funnits fler 'orimliga' saker i historien som vid närmare beskådan varit sanna.
Hur kan man veta säkert att en stark person inte kan ha slitit ett barn i stycket?
Jag är övertygad om att stora och starka karlar alá Magnus Samuelsson skulle klara av det om de bara ville.
Fan, de sliter ju isär telefonkataloger så varför inte små späda och sköra barn?

Finns det verkligen någon här som säkert kan säga att det inte förekom?
Som tex skulle kunna lova sin högra hand på att det inte vare sig förekom eller skulle kunna ha förekommit?

/VV

Det handlar om att man lär ut väldigt tvivelaktiga uppgifter till barn, vars utbildning inte ska kantas av lösa anklagelser. Den som kommer med anklagelserna bör också åläggas bevisbördan. Att det inte är omöjligt att det förekom är helt oväsentligt.
Senast redigerad av Torshamn 2009-09-14 kl. 14:52.
Citera
2009-09-14, 15:27
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn
Det handlar om att man lär ut väldigt tvivelaktiga uppgifter till barn, vars utbildning inte ska kantas av lösa anklagelser. Den som kommer med anklagelserna bör också åläggas bevisbördan. Att det inte är omöjligt att det förekom är helt oväsentligt.
Jag instämmer.
Citera
2009-09-14, 16:19
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshamn

Det är ju faktiskt TS som anklagar någon för lögn.
Visa nu att ni lever som ni lär och plocka fram bevisen för att hans vittnesmål är falskt.

/VV
Citera
2009-09-14, 16:33
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det är ju faktiskt TS som anklagar någon för lögn.
Visa nu att ni lever som ni lär och plocka fram bevisen för att hans vittnesmål är falskt.

/VV

Om vi skulle använda bevisbördan som det är brukligt inom juridiken, så skulle fortfarande bevisbördan vara hans eftersom han aldrig bevisat att det ägde rum. Det är inte min uppgift att bevisa allt som inte existerar/äger rum i världen.

Enligt din logik skulle jag kunna säga att jag var där i lägret med honom hela tiden, och således vet att han inte var med om det. Bevisa att jag inte var där. Varsågod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in