Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-17, 12:03
  #49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur var makarnas relation?

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Mycket intressant historia. Precis som nämnts innan så tror jag mannen är involverad i detta.

Perfekt alibi, skulle han lämna festen bara en kort stund skulle ingen märka något. Han har nycklar, han kan röra sig i hemmet utan att lämna misstänksamma fingeravtryck etc. Historien förtäljer ju inte deras relation med varandra direkt förutom att de var ett par. Hatade han henne? Hade hon hög livförsäkring? Hade han en älskare som dessutom lockade? etc etc. Frågan är var kroppen blev av, kanske gömde han denna eller gjorde sig av med den på väg tillbaka på till festen.

Nej här ligger en hund begraven. Tror jag.

Mycket möjligt att maken var involverad på något sätt. Vi vet inte hur deras relation var. Ej heller om hustrun hade en hög livförsäkring eller/och om maken hade en älskarinna. Om det fanns både en hög livförsäkring samt en älskarinna så kan detta mycket väl ha gjort att han "ville bli av" med sin hustru.

Jag tror att det ligger ett antal vovvar begravna här. Tyvärr kommer vi nog aldrig att få några svar.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-17 kl. 12:06.
Citera
2013-02-18, 18:36
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Hiskeligt spännande fall, och som en del andra tror även jag att maken ligger bakom. Varför?
  • Han gick ensam på bankett (perfekt alibi).
  • Enligt polisen hade ingen brutit sig in = nyckel bör ha använts.
  • Han borde också ha kännedom om hur han lättast smyger iväg med kroppen efteråt.

Såhär bör det har gått till:

Efter banketten svängde domaren inom ett gömställe där han tog på sig andra kläder och eventuell huva för att inte kännas igen av barnen (alternativt bytte om i bilen). Han kom in och på något sätt "tog ut" frugan, kanske sövde henne med eter eller något innan barnet kom in i rummet. "Mamma är sjuk" sa han i hopp om att barnet skulle lämna dem ensamma. Han skrämde barnen och bar ut kroppen som han gjorde sig av med. Därefter kör han tillbaka, omaskerad, och "får veta vad som hänt". Det är inte så att barnen har någon tidsuppfattning så det kunde ha gått två timmar mellan bankettens slut och hemkomsten, dessutom kan maken ha sagt att frugan sa "tänk på mig ibland" om polisen skulle börja nysta i fallet i tron om att hon försvann självmant. Så enligt min - högst amatörmässiga - teori sa hon inte så till sin make utan detta är en efterhandskonstruktion.

Motivet? Ja, säg det.

Kan frugan ha haft en livförsäkring så att motivet var pengar? Kanske är en dum fråga iofs.
Citera
2013-02-18, 21:50
  #51
Medlem
Å andra sidan sett borde det ju rimligtvis ha krävts en kropp för att pengarna skulle betalas ut.

Kanske var det så att maken hade träffat en ny fjälla.
Citera
2013-11-26, 23:54
  #52
Avstängd
Mannen fabulerade väl ihop något för att få det att låta sjukt och mystiskt. "Tänk på mig ibland" dvs helt olösligt. Skilsmässor kan va dyra som någon annan va inne på.
Citera
2013-11-27, 17:36
  #53
Medlem
ingen som tänkt på att mannen var DOMMARE .. på 50 talet i USA. hade lätt kunnat mörda henne och komma undan med det genom kontakter osv.
Citera
2013-11-28, 11:32
  #54
Medlem
Skaraborg2s avatar
En domare med troligtvis många kontakter av alla slag.

Citat:
Ursprungligen postat av ventodipassioni
ingen som tänkt på att mannen var DOMMARE .. på 50 talet i USA. hade lätt kunnat mörda henne och komma undan med det genom kontakter osv.

Visst har jag tänkt på att den försvunna kvinnans man var domare under 1940-talet.

Om han nu ev. var inblandad i hustruns försvinnande och död så hade han säkert goda möjligheter att undkomma lagens långa arm. Som domare hade han med stor sannolikhet skaffat sig många olika slags kontakter under årens lopp.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-11-28 kl. 11:35.
Citera
2013-11-28, 14:58
  #55
Medlem
Tror inte att det var mannen , det är ju långt ifrån något "perfect crime" egentligen att ta sig in så djävulskt smidigt. Då hade det ju varit smartare att faktiskt ta lite pengar eller slå sönder dörren lite eller vad som helst för att vilseleda , så smart borde man ändå vara ifall man själv är domare . Jag tror nästan att det kanske var "teater" och att det fanns en verklig hotbild emot henne , vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om . Skaffa ny identitet , fast det är klart då hade det varit smartare att fejka en olycka av något slag men argumentet där är väl att det skulle vara svårare att utföra rent tekniskt.
Citera
2013-11-29, 16:14
  #56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hennes försvinnande förblev olöst.

Citat:
Ursprungligen postat av unclepaul
Tror inte att det var mannen , det är ju långt ifrån något "perfect crime" egentligen att ta sig in så djävulskt smidigt. Då hade det ju varit smartare att faktiskt ta lite pengar eller slå sönder dörren lite eller vad som helst för att vilseleda , så smart borde man ändå vara ifall man själv är domare . Jag tror nästan att det kanske var "teater" och att det fanns en verklig hotbild emot henne , vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om . Skaffa ny identitet , fast det är klart då hade det varit smartare att fejka en olycka av något slag men argumentet där är väl att det skulle vara svårare att utföra rent tekniskt.

Du kan mycket väl ha rätt också. Ingen vet ju vad som låg bakom hennes försvinnande och inte lär vi heller få reda på vad som var orsaken.

På sätt och vis så var det ett "perfect crime" eftersom hustrun förblev försvunnen samt att det hela förblev olöst.

Visst det kan mycket väl ha funnits en hotbild emot henne.
Citera
2013-11-29, 18:21
  #57
Medlem
Hon dog väl eller nått.
Citera
2013-11-29, 19:27
  #58
Medlem
La-Perlas avatar
Det jag kommer att tänka på är om det kan vara någon från hennes tidigare liv. Nu har jag inte läst på mer än om det som står i denna tråd men det skulle kunna vara en möjlighet.

Exempelvis kan det ha varit en gammal kärlek, som inte kunnat acceptera att hon gift om sig och bildat familj. Eller en gammal släkting som velat ta tillbaka henne på något vis. Det behöver inte nödvändigtvis vara maken utan det kan likväl vara hon som haft "funny business" för sig.

Hon kanske lämnade sitt gamla liv för att gifta sig med en domare. Det borde väl ha haft rätt hög status? Hennes tidigare kärlek kanske förföljt henne en tid och följde henne hem den dagen efter att hon handlat och misshandlade henne. Denne kan ha haft koll på henne en längre tid och även då om hon är ensam hemma. Sedan kom ett perfekt tillfälle bankett-kvällen och han kunde på något sätt slå till igen.

Denna person kan ju ha knackat på dörren och Dorothy kan ju ha öppnat eftersom det är en gammal vän. Därför fanns inga brytmärken. Personen kan ju ha ansett att Dorothy varit sjuk som lämnat honom men nu när han tagit tillbaka henne så kommer allt stå rätt till igen - vad som hänt efter det kan man ju fortsätta spekulera i.
Citera
2013-11-29, 19:36
  #59
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unclepaul
Tror inte att det var mannen , det är ju långt ifrån något "perfect crime" egentligen att ta sig in så djävulskt smidigt. Då hade det ju varit smartare att faktiskt ta lite pengar eller slå sönder dörren lite eller vad som helst för att vilseleda , så smart borde man ändå vara ifall man själv är domare . Jag tror nästan att det kanske var "teater" och att det fanns en verklig hotbild emot henne , vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om . Skaffa ny identitet , fast det är klart då hade det varit smartare att fejka en olycka av något slag men argumentet där är väl att det skulle vara svårare att utföra rent tekniskt.

Det kan ändå vara mannen, om hans plan från början var att bära bort hustrun medan barnen sov och tanken var att ge intryck av att hon själv hade lämnat huset. Maskeringen kan ha varit en "reservplan" om något skulle gå snett och mannen behöva fly, t.ex. om frun hade vaknat eller om någon slagit larm. Skulle jag arrangera ett försvinnande, skulle jag helst låtit det verka som om offret självmant givit sig av och inte riskera att polisen upptäcker att mitt arrangerade inbrott är fejk.

Det är fullt möjligt att polisen var mer försiktiga under utredningen med hänsyn till mannens ställning som domare. Helt sankrosankt borde dock inte en domare i USA ha varit ens på den tiden.

Hur som helst har jag en känsla av att de populära skildringar av fallet som vi läst utelämnar en hel del fakta och omständigheter, så jag önskar att det funnits möjlighet att ta del av själva utredningen. Då hade vår gissningslek blivit mer stimulerande..
Citera
2013-11-29, 22:18
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det kan ändå vara mannen, om hans plan från början var att bära bort hustrun medan barnen sov och tanken var att ge intryck av att hon själv hade lämnat huset. Maskeringen kan ha varit en "reservplan" om något skulle gå snett och mannen behöva fly, t.ex. om frun hade vaknat eller om någon slagit larm. Skulle jag arrangera ett försvinnande, skulle jag helst låtit det verka som om offret självmant givit sig av och inte riskera att polisen upptäcker att mitt arrangerade inbrott är fejk.

Det är fullt möjligt att polisen var mer försiktiga under utredningen med hänsyn till mannens ställning som domare. Helt sankrosankt borde dock inte en domare i USA ha varit ens på den tiden.

Hur som helst har jag en känsla av att de populära skildringar av fallet som vi läst utelämnar en hel del fakta och omständigheter, så jag önskar att det funnits möjlighet att ta del av själva utredningen. Då hade vår gissningslek blivit mer stimulerande..

Ja , det är ju klart att det kan vara så att det var han som gjorde det och att tanken var just som du säger att hon bara skulle vara spårlöst försvunnen en dag utan att det fanns någon direkt anledning att tro att det skulle vara givet att det fanns någon förövare.

Jag sa bara vad jag själv trodde. Det du nämner är risken att polisen upptäcker ett fejkat inbrott , frun vaknar eller liknande, det känns som en för stor risk att ta men själv skulle jag resonera att chansen att barnen ser något som de inte borde eller att frun ser igenom den där maskeringen ändå (ifall något gick snett och han behövde fly som du sa) som en större risk att något går fel. Ett av barnen såg honom och hörde honom prata , flickan var 9-10 år om jag inte minns fel , kan bara säga att inte en chans när jag var i den åldern att jag inte skulle känt igen min egen farsa även om han var rejält maskerad, det är ju ändå ens pappa , man kan sättet de rör sig på och pratar för tydligt.


Det är ju också därför jag inte tror att det var mannen som låg bakom försvinnandet, inte att just fejkat inbrott skulle vara den bästa planen utan bara att det sättet som han måste ha utfört det på ifall han var skyldig känns så extremt riskabel för att vara något som man satsar på efter att ha flera år på sig att planera. Han kan ändå ligga bakom det iofs det måste ju inte vara han själv som utför det hela men om man vill bevara en så mörk hemlighet som att mörda sin egen hustru så vill man helst inte blanda in för många , bara att erbjuda någon jobbet är en risk i sig.

Till exempel måste man ändå säga att som familjefar borde det inte vara så omöjligt att se till att barnen inte är i huset vid något tillfälle. Jag kan naturligtvis ha fel som tror att det är för iskallt spelat när man i sådana fall ändå får anta att man trots allt talar om en mördare, men jag reagerade lite på att så många verkade känna sig säkra på att det var mannen baserat på just den detaljen att det var så "smidigt" utfört och att han dessutom var domare.

Synd att man med största sannolikhet aldrig kommer få veta hur det gick till och varför , det enda man kan göra är att hålla på och bygga scenarion så här som vi gör i tråden. Någon som vet något om barnens livsöden ?
__________________
Senast redigerad av unclepaul 2013-11-29 kl. 22:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback