2010-12-18, 01:11
Medlem
Gör som du vill men vill ännu en gång påpeka att Parentesen är ett ställe där man faktiskt kan bo på utan att bli störd av festerna, utveckla ett missbruk eller misslyckas med sina studier. Visst, sköter man inte sitt pluggande så är man körd. Tror faktiskt att du blir mer "störd" om du flyttar in i ett hyreshus än vad du blir om du flyttar till en studentkorridor. Jag har vänner som båe bor på Vildanden, Sparta, Delphi, Ulrikedal osv och de har alla sagt att de inte har upplevt "oljud" som har fått dem att tappa koncentrationen och som går ut över studierna. Men visst det finns efter-tenta-perioder där det ska firas och tjoas, men det har man förståelse för att folk är glada.
Citera
2010-12-18, 01:28
Medlem
Jag har sagt det förr och säger det igen, Lund är en helt underbart stad på alla plan. Påståenden som att majoriteten skulle vara dryga, elaka och ofestvilliga är nog det bland det dummaste jag har hört. Om man inte är nöjd med sin nuvarande situation så får man se till att göra någonting åt den, ta initiativ, jag lovar att det finns människor som hakar på helt oberoende på ditt, utseende, kön eller nationalitet. Det handlar inte om att få allting serverat, sök upp det du vill ha.

Min erfarenhet efter 6månader i Lund är att nästan ALLA är oerhört trevliga, festsugna och samtidigt tar sin studier relativt seriöst. Går man inte med inställningen att allting är värdelöst och har förutfattade meningar så är det klart att resultatet blir därefter. Om någon kväll skulle vara tråkigt så innebär det inte att man behöver anta att resterande kvällar också kommer vara det.

Mitt råd: Ta för er, sök upp det som tilltalar er, staden kryllar av studenter och likasinnade!
Citera
2010-12-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobsylt
Jag har sagt det förr och säger det igen, Lund är en helt underbart stad på alla plan. Påståenden som att majoriteten skulle vara dryga, elaka och ofestvilliga är nog det bland det dummaste jag har hört. Om man inte är nöjd med sin nuvarande situation så får man se till att göra någonting åt den, ta initiativ, jag lovar att det finns människor som hakar på helt oberoende på ditt, utseende, kön eller nationalitet. Det handlar inte om att få allting serverat, sök upp det du vill ha.

Min erfarenhet efter 6månader i Lund är att nästan ALLA är oerhört trevliga, festsugna och samtidigt tar sin studier relativt seriöst. Går man inte med inställningen att allting är värdelöst och har förutfattade meningar så är det klart att resultatet blir därefter. Om någon kväll skulle vara tråkigt så innebär det inte att man behöver anta att resterande kvällar också kommer vara det.

Mitt råd: Ta för er, sök upp det som tilltalar er, staden kryllar av studenter och likasinnade!

Det finns olika infallsvinklar på det här och inte enbart prisandet och hyllandet som pågår inne i lundabubblan.

Och visst, jag håller med om att det finns en hel del positiva saker om man passar in i ramverket och kan lära sig att utnyttja det och se det för vad det är men sedan finns det alltid människor som jag och jesus123 som känner oss relativt exkluderade från den verkligheten de andra tycker sig leva i.

Precis som jag skrivit innan så är jag inte främmande för att se nya saker eller göra nya saker, tvärtom så försöker jag att motbevisa mina fördomar istället för att bara tänka för mig själv att "nej, jag går inte dit".

Vad pratar du för skit om att få allting serverat, sedan när har det framkommit i min text att jag suttit och rullat tummarna och tyckt Lund är skit på grund av att "det inte händer något" för att jag sitter på min röv och inte gör något?

Jag har tagit initiativ till det mesta och även de nyfunna vännerna men våra fördomar har blivit besannade gång på gång.

Tycker att du borde läsa vad jag skriver innan du drar förhastade slutsatser din jävla pajas, det är väl klart att man inte har befogenhet att klaga om man inte har upplevt saker och ting för sig själv och tagit initiativet att uppleva dem?

Gång på gång har jag påpekat att jag inte prövat de mindre nationerna och tänker att göra det så fort jag är klar med mina resttentor för att se om det kan vara något. Även att det finns undantag för de skitnödiga "hippa" människorna som lever i lundabubblan om att allting skulle vara så fantastiskt och jag tror att de förstorar upp det något enormt.

Med det sagt har jag även påpekat att de som varit i Lund längre har större kontaktnät och kan därmed uttala sig lite mer positivt då de inte känner sig exkluderade från den "fina" gemenskapen ni verkar ha och att de får de feta festerna som finns lite avsides också.

Tyvärr har jag träffat väldigt få människor både på kursen och ute i Lund som tilltalar mig överhuvudtaget - men inte för inte så ger jag upp kampen om att finna de sköna typerna som alla pratar om.
Citera
2010-12-18, 01:56
Medlem
Herregud allting cirkulerar inte kring dig, jag svarar på tråden generellt. Jag har väl lika stor rätt som du har att uttrycka mina känslor för staden och försöka bidra med så mycket som möjligt så att andra ska få en bättre syn på staden.

Du säger att du har testat det mesta och gjort vad du kan för att försöka ändra synen? Frågan är egentligen vart problemet ligger om majoriteten studenterna är nöjda med sin studiesituation och du inte är det? Du menar alltså att problemet ligger hos alla andra? Kan du vara mer trångsynt, se över dig själv istället.

Kalla det förstorat om du vill, men jag gör enbart som du, delar med mig av mina erfarenheter.
Citera
2010-12-18, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobsylt
Herregud allting cirkulerar inte kring dig, jag svarar på tråden generellt. Jag har väl lika stor rätt som du har att uttrycka mina känslor för staden och försöka bidra med så mycket som möjligt så att andra ska få en bättre syn på staden.

Du säger att du har testat det mesta och gjort vad du kan för att försöka ändra synen? Frågan är egentligen vart problemet ligger om majoriteten studenterna är nöjda med sin studiesituation och du inte är det? Du menar alltså att problemet ligger hos alla andra? Kan du vara mer trångsynt, se över dig själv istället.

Kalla det förstorat om du vill, men jag gör enbart som du, delar med mig av mina erfarenheter.

Precis samma sak som det inte gör kring dig heller, det enda jag gjorde var att ge ett annat perspektiv och med mina erfarenheter av Lund som en studentstad och allting är inte smicker och glamour som många vill få det till.

Visst, har ingenting emot att du yttrar dig i tråden för nykomlingar men du svarade ju på mitt meddelande och jag gav ett gensvar. Dessutom tycker jag även att folk borde få mer än en bild av hur Lund är.

Jag reserverar mig för en förändring som jag själv innerligt hoppas på men inte upplevt än.

Det är ju det jag sa i min text också att jag och jesus123 kan vara den procenten som tillhör de som inte passar in i ramverken. Trist är det väl i så fall, men jag planerar inte att flytta mitt arsle från Lund på ett tag och vill därför uppleva det de andra tycker sig uppleva.

Nej, jag har inte påstått att problemet ligger hos alla andra utan bara det att jag inte känner att jag passar in och att jag har mer överliggande negativa erfarenheter av studentlivet med undantag för få gånger och att det känns allmänt trist och torrt.

Så, alltså, om man ger kritik mot den "underbara" staden Lund och spräcker bubblan som folk verkar ha runt sig så är man alltså trångsynt och då är det fel på mig?

Må så vara att ett litet antal (antar jag?) inte passar in, men att det skulle vara något större fel på någon som ger vika för sina övertygelser och vill få det besannat för sig själv att det ska bli kul och att man kan hitta på andra saker som överskuggar de negativa erfarenheterna så säger det mer om dig än vad det säger om mig.

Godnatt och sov gott!

Senast redigerad av Urgrund 2010-12-18 kl. 02:04.
Citera
2010-12-18, 02:19
Medlem
Mitt inlägg var för det första inte ett rakt svar på ditt, som nämnt tidigare.

För att människor ska få mer än en bild så krävs det som du nämnt tidigare flera perspektiv, både ditt och mitt, sättet du uttryckte dig på insinuerade i mina ögon att mitt förhållningssätt var inte var likvärdigt med ditt därmed min reaktion.

Jo så kan det mycket väl vara, jag tror å andra sidan att det finns något i allt virrvarr här nere som tilltalar alla.

Nu missförstår du mig, du är inte trångsynt pga av att du kritiserar staden utan min tolkning av det du skrev var att du hade försökt det mesta och med slutsatsen att du inte kunde göra så mycket mer än att vänta, vilket lät som att problemet låg hos andra.

Nu är det du som drar förhastade slutsatser om människor. Det jag sa var också baserat på min tolkning av ditt sätt att uttrycka dig. Om det var slutsatsen du drog om mig så måste jag tyvärr säga att den är felaktig. Det är självklart att du själv måste få uppleva det "roliga" för att övertygas. Synd att du misstolkade mig så, försöker enbart underlätta studentlivet för nuvarande och kommande studenter genom att delge vad som har fungerat för mig och eventuellt skulle kunna fungera för andra, sedan hur vida det gör det är en annan fråga.
Senast redigerad av bobsylt 2010-12-18 kl. 02:24.
Citera
2010-12-18, 12:56
Medlem
Ok, jag får inte fram den när jag söker iaf. Kan du länka?

Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Tycker inte direkt att det hänt något speciellt på nattklubbar i Malmö, antingen är det bara en fjortisklubb med spännblattar eller så är man för ung för att få komma in eller så är det en temaklubb med bra musik fast där är alla brudar upptagna i princip.

Tänkte pröva nation i Januari igen och se om det kan bli något.

Är ingen fest men en FB-träff och finns i en annan tråd, "lundensare och malmöiter" är sökorden.

Tycker det är tråkigt med en fest där man bara diskuterar totalt ointressanta grejer eller där det är brudar som är skitdryga, elaka eller tråkiga. Vill ha röj som fan och att alla är med och dansar och stökar och allt som finns.

DET är en bra fest.
Citera
2010-12-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesus123
Ok, jag får inte fram den när jag söker iaf. Kan du länka?

Här är tråden:

https://www.flashback.org/t1304941

Skulle vara kul om man känner igen någon student som kommer dit.

Citera
2010-12-18, 15:09
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Jag letar efter riktig vilda fester där man ägnar sig åt civil olydnad och där saker och ting blir riktigt sjuka och inte slutar i diskussioner om en halsduk har två delar eller vad den nya innegrejen är eller politiskt korrekt tjafs.

Finns det i Lund?

Det finns helt klart, i mängder. Men jag vetefan hur man hittar dem om man inte känner massa korridorsfolk. Man kan ju dra runt på sparta och leta efter hög musik typ...
Citera
2010-12-18, 16:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesus123
Nu pluggar jag ju där själv så jag borde ju ha lite insyn, eller? Kan heller inte se att jag påstod att ämnena var skit, så du borde kanske läsa mitt inlägg igen Du nämner nationerna och jag tänkte prova på att jobba på en klubb en kväll och se vad det ger.

Problemet är ju just när man inte har något kontaktnät, och det inte finns så många att snacka med där man pluggar. Men men, jag hoppas på nationerna som sagt
Jag svarade mest allmänt. Det är ganska populärt överlag att klanka ner på SOL som instutition och då enbart ta med de negativa aspekterna i sina beräkningar. Se mitt inlägg som allmänt snarare än en attack på dig. Vi är flera med insyn här i tråden.
Citera
2010-12-18, 19:02
Medlem
[quote=Urgrund]Här är tråden:

jesus123, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

1. Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
2. Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.
Citera
2010-12-18, 19:04
Medlem
[quote=jesus123]
Citat:
Här är tråden:

jesus123, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

1. Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
2. Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.

Det är i Laidback. De har vissa krav för att vistas där. Tror det är 200 inlägg och varit medlem i 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in