2010-11-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Mig veterligen är det inte försent att gå med i en nation, men inskrivningen (aka receptionen) har inte öppet lika ofta nu när det inte är någon shitstorm med vilsna människor som ska bli medlemmar.

Ang kårmedlemskapet så är det borttaget men du måste vara medlem i en nation för att få bo i AFB's bostäder.

Räcker det inte att vara med i studentlund?
Citera
2010-11-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Hej! Hur skriver man in sig på en nation i Lund?
Eller är alla inskrivningar stängda?

Du går till en nation, hittar expeditionen och säger att du vill skriva in dig. Enda du bör tänka på är att gå dit när dom har öppet (brukar stå på resp. nations hemsida).

Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Transport Sthlm - Lund, använder de flesta tåget? Är det långt från stationen i Lund till de "vanligaste" bostadsområdena? Samma fråga gällande flyget, går det någon smidig buss från Malmö in till Lund som inte kostar särskilt mycket?

Delphi/kämnärs är väl fömodligen det område som ligger längst från stationen, tar 10 min med buss eller cykel.
Finns direktbuss (mer eller mindre) från Södervärn i Malmö till Norra fäladen i Lund, där den vänder. Tror den kostar 42 kr, dvs samma som tågbiljet Malmö-Lund.
Citera
2010-11-24, 22:29
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Räcker det inte att vara med i studentlund?

Jag tror faktiskt inte att man "bara" kan vara med i studentlund. Du kan ju betala avgiften direkt dit men måste sedan så skriver du ju in dig på en nation.

Är lite osäker där, ska kolla opp.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Studentlund.se
Det andra steget kallas inskrivning. Detta innebär att du besöker den nation du vill vara medlem i. Där blir du välkomnad av nationens novischvärdar, som kan hjälpa dig till rätta och svara på dina frågor.

På nationen kontrolleras ditt personliga antagningsbesked som visar att du blivit slutligt antagen till Lunds universitet. Först efter besöket på din nation får du ett medlemskort.
Citera
2010-11-24, 22:32
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Heh, bara undrar. (lång historia )
Så det är i princip så att om du glömmer det under de första veckorna så är det förgäves att fortsätta plugga för den här terminen, eftersom du måste vara ansluten till en nation, eller till studentlund för att skriva tentor (och man inte kan skriva in sig senare än de första tre veckorna eller så efter studiestarten)? Jippi...
Som tidigare skrivet, du behöver inte vara medlem för att skriva tentor, men ditt liv blir väldigt trist utan medlemsskap. De flesta nationer har expeditionstid 10-13 varje vardag, kika in och fixa.

Fråga om du vill veta mer om de olika nationerna också
Citera
2010-11-28, 08:46
Medlem
Jag har en del funderingar angående nationerna i Lund. Om jag blir antagen så känns ett medlemsskap onekligen lockande, finner flera uppdrag inom nationerna som känns intressanta. Kikade dock runt en del på Studentlund och läste lite om de olika.

För det första, hur fungerar det? Anmäler sig folk från Stockholm i en nation och de från Malmö i en annan, eller går folk dit de känner för?

För det andra, vilka nationer gäller? Efter att ha läst lite snabbt om dem lockar Lund och Göteborg allra mest. Är detta två bra nationer?

Tacksam för alla givande svar
Citera
2010-11-28, 10:30
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Jag har en del funderingar angående nationerna i Lund. Om jag blir antagen så känns ett medlemsskap onekligen lockande, finner flera uppdrag inom nationerna som känns intressanta. Kikade dock runt en del på Studentlund och läste lite om de olika.

För det första, hur fungerar det? Anmäler sig folk från Stockholm i en nation och de från Malmö i en annan, eller går folk dit de känner för?

För det andra, vilka nationer gäller? Efter att ha läst lite snabbt om dem lockar Lund och Göteborg allra mest. Är detta två bra nationer?

Tacksam för alla givande svar

Folk går det vilken nation de känner för. Jag vet inte speciellt mycket om nationerna, men jag tror Lunds Nation är lite snobbig. Kan ju vara tungt om man är sosse.

Vad är det för något du vill pyssla med i nationen?
Citera
2010-11-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Folk går det vilken nation de känner för. Jag vet inte speciellt mycket om nationerna, men jag tror Lunds Nation är lite snobbig. Kan ju vara tungt om man är sosse.

Vad är det för något du vill pyssla med i nationen?

Jag kan tänka mig något inom matlagning faktiskt, har ett genuint intresse för det. På Göteborg verkar det ju finnas flera möjligheter för just detta.
Citera
2010-11-28, 10:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Jag kan tänka mig något inom matlagning faktiskt, har ett genuint intresse för det. På Göteborg verkar det ju finnas flera möjligheter för just detta.

Tror du kan få laga mat på nästan varenda nation.

Aja, det kommer nog in någon här snart som kan svara på dina frågor bättre än vad jag kan.
Citera
2010-11-28, 11:41
Medlem
pernil90s avatar
Citat:

Göteborgs har ju lunch varje dag så där kan du definitivt få laga mat, om du visar framfötterna är det inte heller speciellt svårt att bli lunchmästare.
Citera
2010-11-28, 12:56
Medlem
Det låter kanon, men i övrigt då? Vilka nationer rekommenderar ni då? Är det kanske olika typer av människor som dras till de olika eller ser det rätt likartat ut?

Vill väl mest veta hur det ser ut lite generellt sådär, och kanske lite input kring Göteborg.

Btw, varför finns ingen nation a la Stockholm?
Citera
2010-11-28, 13:01
Medlem
Citat:
Det låter kanon, men i övrigt då? Vilka nationer rekommenderar ni då? Är det kanske olika typer av människor som dras till de olika eller ser det rätt likartat ut?

Vill väl mest veta hur det ser ut lite generellt sådär, och kanske lite input kring Göteborg.

Btw, varför finns ingen nation a la Stockholm?

Göteborg - brats (gå INTE dit)
Lund - brats
Malmö - brats
Sydskånska - blandat
Östgöta - blandat
Västgöta - inte varit
Kalmar - inte varit
Smålands - vänstersympatisörer och annat löst folk
Blekingska - inte varit
Hallands - inte varit
Helsingkrona - inte varit
Krischansta - ganska bra, blandat
Wermlands - inte varit
Citera
2010-11-28, 13:18
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:

Det är absolut två bra nationer. Göteborgs är riktigt bra, är med där själv. Jag skulle aldrig välja en nation som inte är en citynation.

Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Göteborg - brats (gå INTE dit)

Det är väl bättre att besöka nationerna och bilda sin egen uppfattning? Eller?
Senast redigerad av Gurkan100 2010-11-28 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in