2010-09-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagen
Det kanske är svårt att säga med så många studenter, men jag undrar lite om vad medelåldern är för de som studerar på lund, vad kan den tänkas ligga på?
Årets Civ.Ekare var 21 i genomsnitt. Detta är dock självklart inte ens nära den totala medelåldern.
Citera
2010-09-01, 23:57
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej, alltså det här är jag säker på. Kuratorskollegiet har ett tillstånd. För att få dra nytta av det måste nationerna inför varje verksamhet skicka in en blankett till tillståndsenheten och tala om att de tänker nyttja det, samt vilka som står som kvällsansvariga.

Hmm... Jag är lite undrande fortfarande. Men strunt samma, det är en djungel och jag kan inte gå in i detaljer på exempel och fortfarande vara hyfsat anonym här!

Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Japp, gjorde A-cert hösten 2009 senast och då sa dom ingenting om det iaf. Vad har du fått denna information ifrån? Jag hade mycket god kontakt med Quratorn på nationen jag var förman på, och hon/han borde väl veta vad som gäller? Som sagt, var ett par år sedan nu det skedde, kan ju ha hänt en del.

Men som vi alla vet - det här med tillstånd och lagar och regler som rör detta - det är rejält flummigt och jag tror alla nationer bryter mot de exakta stadgarna på ett eller annat sätt faktiskt.

Någon mer än mig som minns den gamla goda tiden då man fick dricka medan man jobbade?

Nja, det brukar inte tas upp på A-cert eftersom det egentligen är arbetsgivarens ansvar att se till att man inte tar in arbetskraft som man egentligen inte får ha, och a-cert är mest inriktat på de som ska arbeta i baren - de behöver inte ha detaljkunskap. Däremot finns det i materialet för c-cert, kolla på din nation, jag tror säkert det finns i någon pärm någonstans!

Jo, jag tror alla bryter mot det på ett eller annat sätt. Det är ju mycket sunt förnuft som gäller i organisationen också, och så länge man inte skapar problem så är tillståndsenheten ganska lugna också. Det är ju först t.ex. när grannarna klagar som man ser till att ljudnivåregler efterföljs ordentligt osv.
Citera
2010-09-11, 01:10
Medlem
redbet111s avatar
Ärade Flashbackare!

Varför är Krischans nation helt utvecklingsstörda?

Fredags kväll..
Börjar väldigt bra. Förfest i lägenheten med kurs kamrater. Bra musik och roliga människor. Sen drar vi på annan förfest hos en polare. Stannar ett tag men bestämmer sedan för att dra vidare. Hamnar först utanför hallands men drar vidare då det är för lång kö. Beger oss till Krischans nation (har aldrig varit där tidigare) och betalar 100 kr i inträde.

Väl inne går vi till baren. Runt baren står 3 andra personer med var sin drink i handen. Jag räcker fram en sedel för att beställa. Uppskattar att omkring 6 personer jobbade vid just den baren. Alla dessa personer hade ett visst underligt ansiktsuttryck, påminner om min halvt utvecklingsstörda kusin.

Inte en enda "anställd" kollar upp på mig. Dom liksom vandrade omkring där bakom disken och småpratade, drack lite öl, mumsade godis och verkade inte bry sig ett smack om sina gäster. Jag söker ögonkontakt (svårt då dom mest glodde i golvet), vevade med sedeln, ropade och hejade. Inte en ända reaktion. Efter exakt 20 min så drar jag en anställd mot mig och frågar va dom håller på med. Först då kan jag äntligen beställa, halleluja!

Givetvis är det otroligt svårt att hälla upp två shots i små platsmuggar och ytterligare 5 min passerar. När vi äntligen får vårt dricka så spiller givetvis den "anställde" mina shots på skjortan. Jag försöker släppa detta och efter ännu 5 min så är vår beställning klar.

Viktigt att påpeka så var det ingen kö runt baren vid denna tidpunkt.

En stund senare så gör jag nytt försök att beställa dricka. Går nu till en annan bar på nationen. Även där får man vänta låååång tid innan ens personalen tar emot någon beställning. Sedan kommer några typer bakom mig i kön och dessa går givetvis före. Ingen tur ordning här inte.

Utöver allt detta var musiken ordentligt dålig, sällsynt med tjejer och vimlade med utlänningar. Tillslut så ger jag upp, säger hejdå och beger mig hemåt. När jag ska hämta ut min jacka i garderoben så hittar dom den inte. Runt 3 personer försöker febrilt att leta reda på den. Tillslut får jag själv peka ut den som tillhör mig.

Har aldrig upplevt något liknande på någon annan nation. Kan någon beskriva vad som pågår hos deras medlemmar? Jag kommer nog aldrig sätta min fot där igen.
Citera
2010-09-11, 13:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Ärade Flashbackare!

Varför är Krischans nation helt utvecklingsstörda?

Fredags kväll..
Börjar väldigt bra. Förfest i lägenheten med kurs kamrater. Bra musik och roliga människor. Sen drar vi på annan förfest hos en polare. Stannar ett tag men bestämmer sedan för att dra vidare. Hamnar först utanför hallands men drar vidare då det är för lång kö. Beger oss till Krischans nation (har aldrig varit där tidigare) och betalar 100 kr i inträde.

Väl inne går vi till baren. Runt baren står 3 andra personer med var sin drink i handen. Jag räcker fram en sedel för att beställa. Uppskattar att omkring 6 personer jobbade vid just den baren. Alla dessa personer hade ett visst underligt ansiktsuttryck, påminner om min halvt utvecklingsstörda kusin.

Inte en enda "anställd" kollar upp på mig. Dom liksom vandrade omkring där bakom disken och småpratade, drack lite öl, mumsade godis och verkade inte bry sig ett smack om sina gäster. Jag söker ögonkontakt (svårt då dom mest glodde i golvet), vevade med sedeln, ropade och hejade. Inte en ända reaktion. Efter exakt 20 min så drar jag en anställd mot mig och frågar va dom håller på med. Först då kan jag äntligen beställa, halleluja!

Givetvis är det otroligt svårt att hälla upp två shots i små platsmuggar och ytterligare 5 min passerar. När vi äntligen får vårt dricka så spiller givetvis den "anställde" mina shots på skjortan. Jag försöker släppa detta och efter ännu 5 min så är vår beställning klar.

Viktigt att påpeka så var det ingen kö runt baren vid denna tidpunkt.

En stund senare så gör jag nytt försök att beställa dricka. Går nu till en annan bar på nationen. Även där får man vänta låååång tid innan ens personalen tar emot någon beställning. Sedan kommer några typer bakom mig i kön och dessa går givetvis före. Ingen tur ordning här inte.

Utöver allt detta var musiken ordentligt dålig, sällsynt med tjejer och vimlade med utlänningar. Tillslut så ger jag upp, säger hejdå och beger mig hemåt. När jag ska hämta ut min jacka i garderoben så hittar dom den inte. Runt 3 personer försöker febrilt att leta reda på den. Tillslut får jag själv peka ut den som tillhör mig.

Har aldrig upplevt något liknande på någon annan nation. Kan någon beskriva vad som pågår hos deras medlemmar? Jag kommer nog aldrig sätta min fot där igen.
Jävligt tråkigt när det är så. Jag har själv inget med Krischan att göra, men jag var också där igår en liten stund och fick då, av en av Krischans förmän, lite förklaring på varför det var kass: nya och oerfarna jobbare/förmän. Alltså, det är klart att allt inte går helt hundra första gången man driver klubb men det var tydligen en del missar. Du noterade kanske att fönsterna immade som fasen? Det berodde på att de glömt sätta igång fläkt/air condition tidigt på kvällen...

Jag är övertygad om att det var allmän oerfarenhet som gjorde Krischan mindre bra igår. Jag gjorde samma vandring som du, och började på Hallands där jag inte orkade köa, utan gick vidare norrut. Vi slutade på Helsingkrona och hade en otippat skön kväll.

Du får tagga till inför kvällen istället. Jag tror att det kommer bli jäkligt bra.
Citera
2010-09-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jävligt tråkigt när det är så. Jag har själv inget med Krischan att göra, men jag var också där igår en liten stund och fick då, av en av Krischans förmän, lite förklaring på varför det var kass: nya och oerfarna jobbare/förmän. Alltså, det är klart att allt inte går helt hundra första gången man driver klubb men det var tydligen en del missar. Du noterade kanske att fönsterna immade som fasen? Det berodde på att de glömt sätta igång fläkt/air condition tidigt på kvällen...

Jag är övertygad om att det var allmän oerfarenhet som gjorde Krischan mindre bra igår. Jag gjorde samma vandring som du, och började på Hallands där jag inte orkade köa, utan gick vidare norrut. Vi slutade på Helsingkrona och hade en otippat skön kväll.

Du får tagga till inför kvällen istället. Jag tror att det kommer bli jäkligt bra.

Synd ni gick vidare, det var bra med ös på hallands =) Rätt många snyga tjejer också. Är hallands populärt för jag har bara hunnit gå ut där än så länge?
Citera
2010-09-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavens
Synd ni gick vidare, det var bra med ös på hallands =) Rätt många snyga tjejer också. Är hallands populärt för jag har bara hunnit gå ut där än så länge?
Vafan, fick ni inga gratisbiljetter till Östgötska? Vi hade sketchafton med läkarna och sedan fick alla företrädersbiljetter dit.
btw Pavens, kom du in på Logopedprogrammet?
Citera
2010-09-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Vafan, fick ni inga gratisbiljetter till Östgötska? Vi hade sketchafton med läkarna och sedan fick alla företrädersbiljetter dit.
btw Pavens, kom du in på Logopedprogrammet?

Jo hörde att det var sketchafton men jag hängde på socionomernas nollning för den är bara så grym =)
Japp, jag kom in! Gick inte du också i lund för isåfall är vi klassisar
Citera
2010-09-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavens
Jo hörde att det var sketchafton men jag hängde på socionomernas nollning för den är bara så grym =)
Japp, jag kom in! Gick inte du också i lund för isåfall är vi klassisar
då är vi klassisar
Citera
2010-09-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
då är vi klassisar

Göttans! Blir fyra sjukt roliga år
Citera
2010-09-12, 14:29
Medlem
Tycker att ni båda ska hitta varandra i klassen. Eller så blir det fyra långa år där ni försöker lista ut vem som är vem.
Citera
2010-09-12, 15:19
Medlem
^instämmer. Hitta på ett kodord med svar. Under slutet av valfri föreläsning kan den ena högt hosta "ost" och den andra då svara "Sahlin". På detta sätt kan ni identifiera varandra.
Citera
2010-09-14, 20:51
Medlem
Såg att det fanns en gammal tråd utan större respons på ämnet, men är det någon som har koll på hur nollningen för ekonomerna går till på vårterminen? Är ju mitt i vintern så utomhusaktiviteter kanske går bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in