2010-09-01, 00:55
Medlem
Kannans avatar
Man får visst jobba på flera nationer om man vill. Var till och med förman på en nation utan att vara medlem i den. Nu var detta visserligen ett år sedan, men har inte hört nåt som säger motsatsen, och jag är rätt så insatt i nationsvärlden.

Vilka klubbar tror ni går bäst den här terminen då? Ska Kålles fortsätta vara Lunds stureplan med löjligt långa köer där man kan vara för sent ute om man börjar köa vid 21-tiden?
Citera
2010-09-01, 08:14
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Man får visst jobba på flera nationer om man vill. Var till och med förman på en nation utan att vara medlem i den. Nu var detta visserligen ett år sedan, men har inte hört nåt som säger motsatsen, och jag är rätt så insatt i nationsvärlden.

Vilka klubbar tror ni går bäst den här terminen då? Ska Kålles fortsätta vara Lunds stureplan med löjligt långa köer där man kan vara för sent ute om man börjar köa vid 21-tiden?

Äh, så farligt är det ju inte på Kålles.

Lunds Nation ska öppna en ny houseklubb (Wonderland) som kommer gå samtidigt som Kålles. Antagligen kommer en del att gå dit, inkl undertecknad.
Citera
2010-09-01, 08:27
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jo, jag vet. Däremot är jag osäker på vilket stöd tillståndsenheten har för den här nya regeln, med tanke på att Lunds nationer samsas om ett enda tillstånd. Om man jobbar på Göteborgs eller Krischan spelar ingen roll, för om någon bryter mot tillståndet så pass grovt att det dras in, så dras det in för samtliga nationer. Med tanke på att det är ett tillstånd verkar det märkligt att man inte skulle kunna jobba på flera nationer oavsett medlemskap.

Jag menar, det är trevligt att hjälpa vänner på andra nationer om de behöver extra arbetskraft någon kväll.

Nja, jag tror att alla nationerna har separata tillstånd, de var åtminstone alla representerade på kursen för alkoholcertifiering (C-cert). Men det är rörigt det där. Jag vet t.ex. att Malmös tillstånd hängt löst några gånger, men det skulle ju inte påverka de andra nationerna. Det hänger ihop med nationernas organisationsform eller nåt sånt. Men nationerna lever ju på undantag nu och förlorar de tillstånden, så får de inte tillbaka dem. Att ha ett slutet sällskap på 35000 personer är inte riktigt att beakta som ett slutet sådant.

Citat:

Då bröt du ganska så rejält mot reglerna som gäller för att få ha serveringstillstånd. Det finns att läsa i a och b-cert utbildningsmaterialet (som du väl har läst om du var förman?).
Citera
2010-09-01, 09:04
Medlem
Smesyltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Någon här som har aktiverat sig i Sydskånska nationen? Eller som redan är medlem?

Jag gick med i sydskånska igår. Det verkade vara ett skönt hak!
Citera
2010-09-01, 09:14
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Någon här som har aktiverat sig i Sydskånska nationen? Eller som redan är medlem?
Jag är skriven i SSK ja. Gillar klubben, men kommer dock inte vara aktiv detta året. Soft nation, av det lilla jag hunnit se.
Citera
2010-09-01, 09:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Nja, jag tror att alla nationerna har separata tillstånd, de var åtminstone alla representerade på kursen för alkoholcertifiering (C-cert). Men det är rörigt det där. Jag vet t.ex. att Malmös tillstånd hängt löst några gånger, men det skulle ju inte påverka de andra nationerna. Det hänger ihop med nationernas organisationsform eller nåt sånt. Men nationerna lever ju på undantag nu och förlorar de tillstånden, så får de inte tillbaka dem. Att ha ett slutet sällskap på 35000 personer är inte riktigt att beakta som ett slutet sådant.
Nej, alltså det här är jag säker på. Kuratorskollegiet har ett tillstånd. För att få dra nytta av det måste nationerna inför varje verksamhet skicka in en blankett till tillståndsenheten och tala om att de tänker nyttja det, samt vilka som står som kvällsansvariga.

Faktum är att det är tyvärr precis så det ser ut: skulle Malmö (eller någon annan) missbruka tillståndet för mycket skulle det gå ut över alla. Det är ett slutet tillstånd som alltså står på KK. Det är rätt så roligt däremot att det är ett "slutet tillstånd" det handlar om.
Citera
2010-09-01, 15:30
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me

Då bröt du ganska så rejält mot reglerna som gäller för att få ha serveringstillstånd. Det finns att läsa i a och b-cert utbildningsmaterialet (som du väl har läst om du var förman?).
Japp, gjorde A-cert hösten 2009 senast och då sa dom ingenting om det iaf. Vad har du fått denna information ifrån? Jag hade mycket god kontakt med Quratorn på nationen jag var förman på, och hon/han borde väl veta vad som gäller? Som sagt, var ett par år sedan nu det skedde, kan ju ha hänt en del.

Men som vi alla vet - det här med tillstånd och lagar och regler som rör detta - det är rejält flummigt och jag tror alla nationer bryter mot de exakta stadgarna på ett eller annat sätt faktiskt.

Någon mer än mig som minns den gamla goda tiden då man fick dricka medan man jobbade?
Citera
2010-09-01, 19:14
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Japp, gjorde A-cert hösten 2009 senast och då sa dom ingenting om det iaf. Vad har du fått denna information ifrån? Jag hade mycket god kontakt med Quratorn på nationen jag var förman på, och hon/han borde väl veta vad som gäller? Som sagt, var ett par år sedan nu det skedde, kan ju ha hänt en del.

Men som vi alla vet - det här med tillstånd och lagar och regler som rör detta - det är rejält flummigt och jag tror alla nationer bryter mot de exakta stadgarna på ett eller annat sätt faktiskt.

Någon mer än mig som minns den gamla goda tiden då man fick dricka medan man jobbade?

Den dagen de "riktiga" sexorna förbjöds försvann min vilja att stå i baren
Studentlivet blir verkligen mer och mer utarmat på galna saker (det är dock fortfarande den bästa tillvaron).
Citera
2010-09-01, 21:15
Medlem
Tagens avatar
Det kanske är svårt att säga med så många studenter, men jag undrar lite om vad medelåldern är för de som studerar på lund, vad kan den tänkas ligga på?
Citera
2010-09-01, 21:28
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagen
Det kanske är svårt att säga med så många studenter, men jag undrar lite om vad medelåldern är för de som studerar på lund, vad kan den tänkas ligga på?
Jag skulle säga att min känsla i alla fall är att 50 % börjar studera ett år efter studenten, 20 % börjar direkt efter studenten, 20 % börjar två år efter studenten och resterande 10 % börjar senare än två år efter studenten.

Så medelåldern bland studenterna på universitetet är ca 22-23 år.
Citera
2010-09-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoverymen
Lunds kommun borde ändra antagnings reglerna helt och hålet. Tycker de ska ta in folk efter vart de bor och inte efter betyg. Till exempel en från stor stad som ska flytta till Lund och studera hur patetisk låter det inte. Det finns faktiskt folk som bor i självaste staden Lund men inte har kommit in p.g.a för många sökande och de har hamnat i reservlistan.

Ni får fan ta och ge er och stanna kvar i era äckliga städer så att de som bor i sin egen stad får den platsen ni tar

Trött på dina värdelösa skitinlägg. Om du är en jävla nolla som varken presterade bra under gymnasietiden som vilken apa som helst kan göra eller inte har hjärna för att skriva ett bra högskoleprov så kan du ju ta och flytta och gå på någon skithögskola.

Lund är det bästa universitetet i Sverige tillsammans med Uppsala och ligger på en 50lats på världsrankningen, nollor som dig har inget där att göra.

Citat:
Nej i princip alla högskolor och universitet inom Sverige har samma program och kurser.

Och du tror att en ekonomieexamen från Högskolan på Gotland smäller lika högt som motsvarande från Lund? Det finns en anledning varför dom bästa söker sig till Lund och Uppsala (HHS för handel, KI för medicin, KTH för teknik osv. osv.)

Medelmåttor som dig hör inte hemma på dessa universiteten.
Senast redigerad av zyyper 2010-09-01 kl. 21:49.
Citera
2010-09-01, 21:55
Medlem
Citat:
Antagningsreglerna borde avskaffas, man bör istället ta in elever som är behörighet och inte kolla först behörigheten och sedan deras poäng och sedan placera ut dem i olika grupper.

En person som har MVG i allt betyder det inte att han är duktigare och smartare än den andra som har G. Han som har MVG i allt är bara ett tecken på att han har presterat än den genomsnittliga. Men det är inget som den efterblivna regeringen ser till. Därför bör man först och främst rösta bort moderaterna.

I skolan fick man alltid lära sig att "Alla är lika värda", Men nu vet man att den falska fasaden inte håller sig på plats.

Nej alla är inte lika värda.
Dåliga betyg från gymnasiet visar på att man är en oambitiös idiot som varken besitter karaktär eller sjåslöshet, det stämmer till 90%. Sedan finns det dom som är smarta men helt enkelt inte presterade bra under gymnasietiden (familjeproblem eller vad det nu kunde tänkas vara) och för dom finns högskoleprovet.

Och lyckas man varken med att få bra betyg från gymnasiet eller med att skriva ett bra högskoleprov så är man en riktig jävla medelmåtta/nolla, som inte hör hemma på dom bästa universiteten eller inom dom akademiska studierna över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in