2010-08-16, 15:30
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
o

Förra året var det ett par killar som missade kostymen första dagen och dök upp i enkla sommarkläder, shorts och nån t-shirt. De såg minst sagt bortkomna ut och har fortfarande inte helt repat sig från det förstaintryck de gav..

Det rekommenderas att man har jackett på sig innan klockan 3 första dagen för att sedan springa in på toa och byta om till frack när klockan slår 3. Jag hade glömt min jackett hemma och blev nästan utesluten från hela utbildningen.
Citera
2010-08-16, 15:44
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dny
HAHAHA ofta, kommer du i kostym kommer folk kolla snett på dig

Eftersom jag går ekonomi i Lund torde jag ju veta hur alla är klädda under våra föreläsningar. Har man inte en kostym med sig ned som student i Lund är man faktiskt rätt körd.
Citera
2010-08-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Eftersom jag går ekonomi i Lund torde jag ju veta hur alla är klädda under våra föreläsningar. Har man inte en kostym med sig ned som student i Lund är man faktiskt rätt körd.

Antar att detta enbart gäller ekonomi?
Citera
2010-08-16, 15:53
Medlem
Flyttar ner nu till helgen. Som den framtida civ.ekonomare man är så har jag i skrivandets stund på mig kostymen medan jag städar mitt rum. Lite svettigt, men man måste ju vänja sig. Tänkte köra fracken men de långa skörten där bak var i vägen för mycket när man satt på huk.
Citera
2010-08-16, 16:02
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Antar att detta enbart gäller ekonomi?

Nej men kostym är nog ett måste på de flesta linjerna, alltså inte på föreläsningar så klart utan vid andra tillställningar. Fin sittningar och typ novischfester. Så man gör bäst i att investera i en schysst kostym.

Edit: En kostym ska ingå i var mans standardgarderob! Finns alltid tillfällen att klä upp sig och skippar man det kommer man stå och se in på alla andra som har roligt på fester!
Senast redigerad av _slipknot1_ 2010-08-16 kl. 16:04.
Citera
2010-08-16, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det här inlägget var roligt. Övriga inlägg är väl lite väl genomskinliga? Det är alltså kostym som gäller för ekonomerna eftersom de är lite speciella. Övriga program kan man komma till i Converse, jeans och t-shirt utan problem.

Hur är det med juristerna och nollningen, visst är det kostym som gäller för killarna då? Ett ex till mig som nollades '06 sa att det var kostym som gällde för killarna under nollningen.

(Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att du studerar juridik i Lund)
Citera
2010-08-16, 16:26
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Hur är det med juristerna och nollningen, visst är det kostym som gäller för killarna då? Ett ex till mig som nollades '06 sa att det var kostym som gällde för killarna under nollningen.

Min kompis nollades i våras och han hade inte kostym på sig annat än vid festen i AF-borgen. Man blir ändå tilldelad ett tema som man ska fixa kläder till och då är den där feta kostymen inte mycket att hänga i granen längre. Ta på dig en långärmad skjorta och mörka jeans/chinos så kan det inte gå fel, var du än ska gå.
Citera
2010-08-16, 16:29
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Flyttar ner nu till helgen. Som den framtida civ.ekonomare man är så har jag i skrivandets stund på mig kostymen medan jag städar mitt rum. Lite svettigt, men man måste ju vänja sig. Tänkte köra fracken men de långa skörten där bak var i vägen för mycket när man satt på huk.

Bara att vänja sig, jag ska börja termin två nu och då är det även obligatoriskt att sova i fracken. Självklart blir den skrynklig under natten så jag brukar få gå upp en timme innan för att stryka den, funderar även på om man ska ha två stycken varav en av dem alltid är på kemtvätt så man alltid har någon som är någorlunda pråper.

Ursäktar även för dubbelposten.
Citera
2010-08-16, 16:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E

Kostym gäller på JF:s Novischfest. Under nollningen och sittningarna är det antingen valfri klädsel eller temakläder (info om sånt kommer när det blir aktuellt). På Juridicum klär sig de flesta propert, men absolut inte kostym. En del väljer att bära en udda kavaj, andra kör skjorta men det vanligaste är nog jeans + t-shirt.

Det finns ingen anledning att klä upp sig bara för att man ska läsa något särskilt. Att vara hel och ren är väl en själklarhet, och att ha förmågan att klä sig snyggt är aldrig fel, men att man skulle bli utfryst bara för att man inte har kostym är ärligt talat bara skitsnack. Däremot bör man som man alltid ha en kostym redo att ta på sig. Det är vissa fester, både i JF:s regi men också i nationernas, som kräver kostym.

Ja, du har rätt i att jag pluggar juridik i Lund och jag hoppas du fick någorlunda svar på din fråga.
Citera
2010-08-16, 16:33
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Kostym gäller på JF:s Novischfest. Under nollningen och sittningarna är det antingen valfri klädsel eller temakläder (info om sånt kommer när det blir aktuellt). På Juridicum klär sig de flesta propert, men absolut inte kostym. En del väljer att bära en udda kavaj, andra kör skjorta men det vanligaste är nog jeans + t-shirt.

Det finns ingen anledning att klä upp sig bara för att man ska läsa något särskilt. Att vara hel och ren är väl en själklarhet, och att ha förmågan att klä sig snyggt är aldrig fel, men att man skulle bli utfryst bara för att man inte har kostym är ärligt talat bara skitsnack. Däremot bör man som man alltid ha en kostym redo att ta på sig. Det är vissa fester, både i JF:s regi men också i nationernas, som kräver kostym.

Ja, du har rätt i att jag pluggar juridik i Lund och jag hoppas du fick någorlunda svar på din fråga.

Här har alla nervösa svaret. Är inget att oroa sig för hur man går klädd såvida man inte är typ punkare eller emo osv.
Citera
2010-08-16, 16:35
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Här har alla nervösa svaret. Är inget att oroa sig för hur man går klädd såvida man inte är typ punkare eller emo osv.
Inte ens då, skulle jag säga. Det finns alltid idioter som tycker att man är sämre för att man har blått hår och nitarmband, men träffar man bara rätt människor är det inte på något vis ett problem. Och om det är något Lund har så är det en salig blandning människor, så det löser sig för de flesta om man bara är social.

Nåja, jag tror de flesta förstår andemeningen.
Citera
2010-08-16, 17:43
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Inte ens då, skulle jag säga. Det finns alltid idioter som tycker att man är sämre för att man har blått hår och nitarmband, men träffar man bara rätt människor är det inte på något vis ett problem. Och om det är något Lund har så är det en salig blandning människor, så det löser sig för de flesta om man bara är social.

Nåja, jag tror de flesta förstår andemeningen.

Det fina med Lund är att man kan klä sig och se ut hur fan man vill och folk bryr sig inte ett jota! Varken andra studenter eller "vanligt folk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in