2010-07-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doeskallen
har inte fått någon information om när terminen, nollningen osv startar. När ska man börja bli orolig är ju knappt 3 veckor tills man behöver dra sig ner änna

Haha, du råkar inte vara från västkusten? "änna" :-)

Hur som helst, du behöver inte oroa dig, du kommer få all info du behöver. Se till att flytta ner någon/några dagar innan terminsstart bara så du hinner komma i ordning och få ett hum om staden, det blir dåligt med tid att packa upp kartonger när det väl drar igång. Jag är lite avundsjuk på dig, troligen har du de roligaste åren i ditt liv framför dig...
Citera
2010-07-30, 18:34
Medlem
det stämmer mannen

är la bara lite nojjig, det kommer väl snart antar jag
Citera
2010-08-02, 15:33
Medlem
Jag fick min Nolleguide från a-sektionen på LTH idag. Läste igenom den direkt och nu är jag så förväntansfull att jag knappt kan sitta still! Kommer att bli stört roligt!
Citera
2010-08-03, 18:57
Medlem
på v-sektionen verkar de va riktigt seriösa med nollningen, och jag har fått ett kul häfte att läsa om allt som tycks vara skrivet med glimten i ögat. Men en liten fråga oxå: Om man ska studera ex väg o vatten, underlättar det för studierna att ha en laptop? kanske en konstig fråga, men jag tänkte om de flesta som studerar brukar ha det för ex anteckningar på föreläsningar o laborationer. känner ingen som studerat på högskola på många år..
Citera
2010-08-03, 19:32
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagan
på v-sektionen verkar de va riktigt seriösa med nollningen, och jag har fått ett kul häfte att läsa om allt som tycks vara skrivet med glimten i ögat. Men en liten fråga oxå: Om man ska studera ex väg o vatten, underlättar det för studierna att ha en laptop? kanske en konstig fråga, men jag tänkte om de flesta som studerar brukar ha det för ex anteckningar på föreläsningar o laborationer. känner ingen som studerat på högskola på många år..

Att ta med sig laptop på föreläsningar blir ovanligare och ovanligare med undantag för ekonomihögskolan möjligtvis. En del föreläsare blir dessutom helt vansinniga på folk som sitter och skriver på föreläsningarna och ber dem stänga ner datorerna av respekt för föreläsare och andra som sitter i rummet och störs av knackningarna.

Men förutom det, så är en laptop bra att ha. Den kan behövas vid grupparbeten och liknande, och dessutom är det skönt att ha på rummet att glo på film med och sånt där!
Citera
2010-08-03, 20:27
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Att ta med sig laptop på föreläsningar blir ovanligare och ovanligare med undantag för ekonomihögskolan möjligtvis. En del föreläsare blir dessutom helt vansinniga på folk som sitter och skriver på föreläsningarna och ber dem stänga ner datorerna av respekt för föreläsare och andra som sitter i rummet och störs av knackningarna.

Dessutom är det omöjligt att skriva många formler på dator så pass snabbt som behövs på de flesta av civilingenjörsprogrammens kurser, så nej, till föreläsningarna behöver du ingen laptop, utan där är penna och papper helt oslagbara.
Citera
2010-08-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Dessutom är det omöjligt att skriva många formler på dator så pass snabbt som behövs på de flesta av civilingenjörsprogrammens kurser, så nej, till föreläsningarna behöver du ingen laptop, utan där är penna och papper helt oslagbara.
Jag tror inte det skulle vara några större problem att hänga med när man väl lärt sig latex. Däremot hade jag fått psykbryt rätt snabbt om någon satt i närheten av mig och skrev på en laptop under en föreläsning.
Citera
2010-08-04, 18:50
Medlem
Hur mycket kan man få ut från CSN? Bidrag + maxat lån? Hur får ni det att gå runt där nere, med boende och matkostnad plus bira på det? Är det många som jobbar vid sidan om?
Citera
2010-08-04, 19:26
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Hur mycket kan man få ut från CSN? Bidrag + maxat lån? Hur får ni det att gå runt där nere, med boende och matkostnad plus bira på det? Är det många som jobbar vid sidan om?
2696 kr bidrag + 5444 kr lån = 8140 kr totalt.

Hyran varierar självklart, men någonstans mellan 2600 och 4200 hamnar nog de flesta. Utöver det behöver du mat. Jag äter för ca 2000 kr/månad. Det är bara att kalkylera, men svårt att klara sig är det knappast.

Visst finns det de som jobbar extra men även om jag inte har siffror på det så gör nog de flesta inte det. (Att jobba på sommaren är en annan sak, så det räknar jag inte in här för det är väl betydligt vanligare.)
Citera
2010-08-04, 19:42
Medlem
Va? Har folk fått skolmaterial hemskickat? Jag har bara fått "Åh vad roligt att du har valt det här programmet"-folder med information som man redan visste.
Citera
2010-08-04, 19:53
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Va? Har folk fått skolmaterial hemskickat? Jag har bara fått "Åh vad roligt att du har valt det här programmet"-folder med information som man redan visste.

Om du med studiematerial menar kurslitteratur så måste man själv köpa detta.
Citera
2010-08-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Om du med studiematerial menar kurslitteratur så måste man själv köpa detta.
Nä jag syftar på inlägget som skrevs på förra sidan

Citat:
Ursprungligen postat av C0lle
Jag fick min Nolleguide från a-sektionen på LTH idag. Läste igenom den direkt och nu är jag så förväntansfull att jag knappt kan sitta still! Kommer att bli stört roligt!

Eller Läkarprogrammet kanske är för fina för nollning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in