Citat:
Ursprungligen postat av
Pastmaster
Då är det inget snack om saken, indek är jättepopulär på LTH. Fler elever från elitskolor i Sthlm väljer hellre indek på LTH än KTH pga. att utbildningen är jämlik med I på KTH.
LTH är uppdelat som ett stort campus med flera olika byggnader, för högskoleingenjörsinriktningarna ligger på Helsingborg Campus. Väljer du I kommer din sektion ligga i samma byggnad som M-sektionen, nämligen M-huset. Man har en bra samhörighet med alla sektioner, man kommer lära känna alla sektioner under nollningen som håller på i 5 veckor (inklusive teknologkårens avslutningsfest). I är en relativt stor sektion som ändå är en självständig nation som W. Man brukar ta in runt 90-100 antagna varje höst.
Man har en arbetsmarknadsmässa på hösten som anordnas av teknologkåren med efterföljande gasque.
Och i februari har samtliga sektioner varsin arbetsmarknadsdag som anpassas till din inriktning med olika arbetsgivare som bjuds in av din sektions AKG.
Nationerna har olika inriktningar men de som känns mest anonyma är Lunds nation och Helsingkrona. Man får inget grepp om dessa nationer, kanske för att de är stora? ÖG är dock den äldsta nationen som var först med fem rätters meny på en gourmetrestaurang som både Malmös och Göteborgs har senare efterapat. Men det är inget fel med lite omväxling. De är ändå olika varandra. Göteborgs Bonne Pur'ee satsar på modern gastronomi medan Gyllene kalven på Malmös är konservativ.
Malmö nation och Göteborgs nation brukar locka festglada människor från olika utbildningar. Göteborgs vill marknadsföra sig som festnationen. Deras tre ledord är "Gemenskap, hjärta och fest". En betydligt mindre nation men också den nation som drar mycket folk på sina klubbar: Kålles och Kajplats XV. Man är också den enda nation som har skybar, brukar hållas ojämna torsdagar på Kajutan. Man har en fin utsikt över Lund. Serveras lunch mån-fre för 35 kr. Det hänger väldigt många snygga brudar på Göteborgs vill jag tillägga. Det finns många ekonomer och jurister.
Malmö nation är inte en lika fin nation, såväl exteriör som interiör. Korridorerna ser rätt nedgångna ut, men de erbjuder flest bostäder. Quratelet brukar också anordna konserter på innergården som brukar vara uppskattat. Man har haft artister som Goldfish och Kygo, bland annat. Deras luncher serveras också mån-fre som satsar på allt från husmanskost till gourmet, den är väldigt populär så det gäller att man är i tid. Man har också tre rätters meny på söndagar som är Ivans. Legendarisk lunchservering för endast 45 kr. Återigen drar det mycket ekonomer och jurister. Denna nation sägs vara stockholmarnas alternativ till Uppsalas Stockholms nation, för man är nationsvän med Sthlm nation. Göteborgs nation har också väldigt mycket stockholmare jämfört med andra nationer. De ligger också väldigt centralt och nära till både LTH och Ekonomihögskolan.
Wermlands anses som den miljömuppiga nationen med många miljövetare som hänger där. De erbjuder alltid ekologisk mat. Tornanationerna på Tornavägen har jag ingen större koll på mer än att Hallands är den sportiga nationen och Krischan serverar unika men goda hamburgare och har en mysig pub som heter Snapphanen.
Något jag vill tillägga om Göteborgs nation är första maj som är en stor folkfest ute på innergården där man hyr in artister och scen samt har en DJ. Det finns mycket att säga om nationen men jag vill inte avslöja för mycket, lämnar kvar lite överraskningar som du själv får utforska.
Jag har noll koll på Sydskånska och Blekingska så det får någon annan berätta som har erfarenhet.
Du är inskriven på Göteborgs va?
Göteborgs är inte den enda nationen med Skybar. Lunds har sitt Penthouse som dessutom erbjuder nattklubben på samma höjd. Första maj på Göteborgs är mild folkfest tillskillnad från Valborgsyran på Malmös, även ÖG.s har en valborgsyra. Dessutom hyr inte Göteborgs in någon artist, de använder sina egna DJ.s och band. Malmös hyr in artister, i år är det Nause.