2015-12-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Du lär troligen komma inom 16 reserver togs in förra året, men det beror på vilken ansökningsgrupper du är i. Om du ska komma på upproret så meddelar de dig. Det finns också en chans att folk hoppar av tidigt i terminen och att du kan få plats då.

Tack för svar.

Det handlar om högskoleprovsgruppen:
Citat:
Högskoleprov (HP)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 6

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 16

I det första urvalet låg jag på 18:e reserv. Talar det till min för- eller nackdel att det handlar om högskoleprovsgruppen?
Citera
2016-01-02, 19:51
Medlem
beastlyys avatar
Läser i Göteborg, på ett program som även finns i Lund. Gått 1 termin i GBG, men känner för varje dag att studentlivet är inte vad jag hade trott, samt att denna staden hade jag hellre jobbat i än studerat.

Jag har lite drygt 2,5 år på min kandidat. Är jag helt efterbliven ifall jag hoppar av. Pluggar matte C (Behöver detta i Lund, endast B i GBG har bara matte B från gymnasiet.) Sen söker in till Lund 2017 när jag jobbat 1 år till och pluggat matten samt förhoppningsvis höjt mitt högskoleprov med 0.3p?

Har sköna personer att hänga med i klassen. Men utgång betyder vanliga krogar vilket jag börjar tröttna på. Är nyfiken på nationslivet. Är det så kul som det glorifieras som?

4 månader i Göteborg i "onödan" + tenta av matte C är det värt det? Kommer troligen bara läsa på Universitet 1 gång i mitt liv och vill ha så roligt som möjligt, här i gbg får jag halft tristess och jobbar redan extra efter första och andra kursen. Jag sa till mig själv innan jag började att jag bara skulle leva livet och festa, träffa människor, plugga och njuta under de 2 första åren för att söka relaterade jobb sista året men har för mycket fritid. De ända studenterna jag träffar är de som läser samma program som jag. Vill ju träffa lite andra fakulteter också, allt är så utspritt här i Göteborg..
Senast redigerad av beastlyy 2016-01-02 kl. 20:16.
Citera
2016-01-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Läser i Göteborg, på ett program som även finns i Lund. Gått 1 termin i GBG, men känner för varje dag att studentlivet är inte vad jag hade trott, samt att denna staden hade jag hellre jobbat i än studerat.

Jag har lite drygt 2,5 år på min kandidat. Är jag helt efterbliven ifall jag hoppar av. Pluggar matte C (Behöver detta i Lund, endast B i GBG har bara matte B från gymnasiet.) Sen söker in till Lund 2017 när jag jobbat 1 år till och pluggat matten samt förhoppningsvis höjt mitt högskoleprov med 0.3p?

Har sköna personer att hänga med i klassen. Men utgång betyder vanliga krogar vilket jag börjar tröttna på. Är nyfiken på nationslivet. Är det så kul som det glorifieras som?

4 månader i Göteborg i "onödan" + tenta av matte C är det värt det? Kommer troligen bara läsa på Universitet 1 gång i mitt liv och vill ha så roligt som möjligt, här i gbg får jag halft tristess och jobbar redan extra efter första och andra kursen. Jag sa till mig själv innan jag började att jag bara skulle leva livet och festa, träffa människor, plugga och njuta under de 2 första åren för att söka relaterade jobb sista året men har för mycket fritid. De ända studenterna jag träffar är de som läser samma program som jag. Vill ju träffa lite andra fakulteter också, allt är så utspritt här i Göteborg..
Nationer är i princip trånga och sunkiga klubbar med billig alkohol och endast studenter. Inte roligare än någon annan klubb eller bar om du frågar mig, tvärtom. Jag tar hellre tåget till Köpenhamn/Malmö eller sätter mig på en bar i Lund.
Citera
2016-01-03, 00:31
Medlem
Ziayas avatar
Citat:

Jo då. Vill du ha fest och leva studentens glada dagar, då ska du köra på Lund. Fest hela tiden i stort sett, varvat med plugg förstås.
Du har alla nationer att välja på där du kan dansa och dricka billigt. Besök allihop. De har en massa andra aktiviteter med, för den som inte bara vill festa.Man tröttnar och känner sig gammal vid 26. Kanske 25. Så man ska passa på innan dess.
Jag minns faktiskt inte alla så väl, men detta kan jag säga
Bratsens nationer, uppstyrt, och för den som vill känna sig lite glammig: Malmös nation och Göteborgs,
Kulturfolk, vänsterorienterat, Smålands (alternativ, live), Blekingska (musik, live), Kalmar (smått obskyr).
Teknolognationer, Kristianstad, Hallands, Sydskånska (rätt neutrala) Hellsingkrona (studentikos och spexig framför andra, lite nördigt)
Mainstream, lite mer nedtonat studentikosa, Lunds och Östgöta

Wermlands-dålig koll, grönt och eko

Det finns mycket i lund. Vill du ha kul och träffa nytt folk bör du åka.Se till att fixa bostad först dock.
Citera
2016-01-03, 00:35
Medlem
Ziayas avatar
Just det. Västgöta. Många sittningar och utbytesstudenter. Finns annat trevligt än nationerna men dessa är studentlivets hjärta.
Skål!
Citera
2016-01-04, 10:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Systemvetenskap?
Hur som helst, gjort en liknande resa. Sjukt värt byte till Lund från GBG, ffa av de orsaker du själv anger.
Citera
2016-01-05, 11:37
Medlem
DividendChamps avatar
När brukar man få inloggning till STIL konto som ny studerande i Lund?
Citera
2016-01-08, 11:14
Medlem
beastlyys avatar
Tänkte ta ett sabbatsår från min kandidat och läsa 1 år frikurser i Lund. Intresserad av statistik grundkurs, företagsekonomi, marknadsföring och kommunikation.

Letat lite på sidan och hittat några, men hur funkar det är det via betyg/hp och i mån av plats som gäller?

Kommer jag läsa med andra som läser fria kurser eller ihop med kandidatprogram?

Kan man vara delaktig i en nation direkt första terminen, hade gärna bott på korridor under detta året, hur svårt är det att få det via en nation?

Kommer ha stått i kö i 2 år i Michael stiftelsen när jag söker dessa kurser.
Senast redigerad av beastlyy 2016-01-08 kl. 11:20.
Citera
2016-01-08, 11:54
Medlem
Citat:
Tänkte ta ett sabbatsår från min kandidat och läsa 1 år frikurser i Lund. Intresserad av statistik grundkurs, företagsekonomi, marknadsföring och kommunikation.

Letat lite på sidan och hittat några, men hur funkar det är det via betyg/hp och i mån av plats som gäller?

Kommer jag läsa med andra som läser fria kurser eller ihop med kandidatprogram?

Kan man vara delaktig i en nation direkt första terminen, hade gärna bott på korridor under detta året, hur svårt är det att få det via en nation?

Kommer ha stått i kö i 2 år i Michael stiftelsen när jag söker dessa kurser.

Statistik och FEK läser man tillsammans med folk från olika program(Statsvetare, ekonomer). Du kan vara delaktig direkt om du är antagen till någon kurs. Du kan ställa dig i AFB kön.
Citera
2016-01-08, 18:25
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vordnad
Statistik och FEK läser man tillsammans med folk från olika program(Statsvetare, ekonomer). Du kan vara delaktig direkt om du är antagen till någon kurs. Du kan ställa dig i AFB kön.

VT2016 Kurs Statistik: Grundkurs LU-62301 Lunds universitet BI 10.90 11 0

Verkar inte alls svårt att komma in på grundkursen för statistik, desto svårare för företagsekonomi, och marknadsföring. Blir att nöta HP.

Tack för din hjälp!

Även hur lätt är det att komma in i en bekantskapskrets när man bara läser strökurser? Är hyfsat social och tänkte att nationerna underlättar mycket, kan man engagera sig i 2 stycken? Då jag under detta år tänkte leva studentlivet fullt ut.
Citera
2016-01-09, 11:27
Medlem
Citat:
VT2016 Kurs Statistik: Grundkurs LU-62301 Lunds universitet BI 10.90 11 0

Verkar inte alls svårt att komma in på grundkursen för statistik, desto svårare för företagsekonomi, och marknadsföring. Blir att nöta HP.

Tack för din hjälp!

Även hur lätt är det att komma in i en bekantskapskrets när man bara läser strökurser? Är hyfsat social och tänkte att nationerna underlättar mycket, kan man engagera sig i 2 stycken? Då jag under detta år tänkte leva studentlivet fullt ut.

Det är inga egentliga problem att vara engagerad i två nationer. De flesta håller väl sig till en, men kan gör rimligen som man vill.
Citera
2016-01-10, 18:13
Medlem
Någon annan som har problem med sitt stilkonto? Hur vet jag vad som är användarnamnet? Kan dessutom inte ens byta lösenord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in