Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Nutt
Jag vet att det här med att få in ickestudenter på nation var uppe nyligen men då ingen stabil lösning hittades tänkte jag lyffta den igen. Jag har såklart ett eget kort, och därmed även tillgång till appen, men skulle behöva få in en god vän som inte studerar alls för tillfället. Tror ni det skulle fungera att ta en printscreen av appen och ändra namn och personnummer (behöver kortnummret ändras det med kanske?) och sedan visa printscreenen? Det är i alla fall den enda lösning jag har hittat hittills, men skulle det fungera? Hur stor är risken att vakten börjar vända och vrida på telefonen eller kollar närmare? Nån brukar agera dörrvakt som har lust att svara på hur rutinerna för kontroll av digital studentlegitimation ser ut? Eller har någon ett bättre sätt att få in ickestudenter?
Jag hade inte skapat en bildkopia av appen, eftersom alla entrévärdar vet (eller ska veta) att appens äkthet kan kontrolleras genom att svepa över skärmen och då få fram kortets baksida. Att då enbart ha en bild och hävda att det är en print kommer inte duga.
Det finns bara två bra sätt att få in icke-studenter.
1. Kontakter på den nationen man vill in på, antingen i quratelet eller hos vaktstyrkan.
2. Be polaren registrera sig genom sen anmälan på någon kurs. Då kan ha bli en legit student (även om han eller hon inte tänker läsa kursen) och då också få ut antingen studentkort eller gästkort.
Jag vill verkligen avråda från alla former av förfalskningar. Det kan vara tal om urkundsförfalskning, och nationerna tar samlade krafttag mot alla former av förfalskade intyg den här terminen. Ett par fall har polisanmälts och i ett av dessa har ett par tusen kronor i böter utdömts. Typiskt ovärt för en festkväll.