2013-10-19, 19:09
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
De som studerar på Campus i Helsingborg, kan de joina någon nation i Lund eller är det nåt helt annat system då?
De kan gå med i Studentlund, och därmed nation, eller välja att köpa gästkort. Inga problem alls.
Citera
2013-10-19, 19:13
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Förutsatt att du inte känner en vakt/någon med rött kort/någon tillräckligt högt uppsatt att denne kan göra lite som den vill blir det tyvärr svårt. Kan du på något sätt få tag på ett gammalt grönt kort brukar det oftast gå att vifta lite nonchalant med det och knata in, detta är dock en chansning och bygger på att det inte finns vakter (dvs funkar ej på klubb) och att studenterna i entrén är lite osäkra och inte vågar stoppa någon som stövlar in med grönt kort.
Problemet är att de gröna korten enbart är giltiga tillsammans med giltig studentlegitimation. På klubb är det något som hanteras av vakter/entrévärdar, så där tar det sannolikt stopp.
Citera
2013-10-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cab00se92
Någon som vet var man kan klippa sig billigt i Lund?
Och då vill jag inte gå till "turk-klipp" och allt vad det heter. En helt vanlig svensk frisörsalong alltså

En bra frisör i Lund är Salong Valentin! Det ligger på Kungsgatan 2B och det är så sjukt prisvärt! Hon som klipper heter Manja och det kostar 220kr för studenter (30% rabatt). Har aldrig någonsin haft en frisör som varit så noggrann, duktig och samtidigt så billig! Kan varmt rekommenderas.
Citera
2013-10-24, 16:49
Medlem
Någon som har koll på billigaste stället i stan som fixar punkteringar, och vad det kostar/ligger?
Citera
2013-10-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren
Någon som har koll på billigaste stället i stan som fixar punkteringar, och vad det kostar/ligger?

Cykelhandlaren på bankgatan tar 100-150 kronor, minns inte exakt, om du kommer dit med ett löst hjul. En av de minst pratglada människorna du nånsin kommer träffa men han är snabb och i min mening billig
Citera
2013-10-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollganovic
Cykelhandlaren på bankgatan tar 100-150 kronor, minns inte exakt, om du kommer dit med ett löst hjul. En av de minst pratglada människorna du nånsin kommer träffa men han är snabb och i min mening billig
Har tyvärr inga verktyg, så kan inte ha ett löst hjul tyvärr... Hade jag haft tillgång till egna grejer hade jag fixat det själv, men tack för tipset!
Citera
2013-10-24, 22:33
Medlem
Hur svårt är det att få tag på boende till vår terminen tror ni? Jag har inte stått speciellt länge i kö i den kommunala bostadsförmedlingen och den studentbundna, vad den nu heter, kan man ju inte köa till fören man är antagen vilket iofs kanske är rätt bra. Bo på vandrarhem kan man ju göra någon vecka eller så men länge än så blir ju lite segt.
Citera
2013-10-24, 22:46
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Hur svårt är det att få tag på boende till vår terminen tror ni? Jag har inte stått speciellt länge i kö i den kommunala bostadsförmedlingen och den studentbundna, vad den nu heter, kan man ju inte köa till fören man är antagen vilket iofs kanske är rätt bra. Bo på vandrarhem kan man ju göra någon vecka eller så men länge än så blir ju lite segt.
Den kommunala kräver minst att du köar några år. Vad jag har hört (enligt kompisar som fått där) är det 3.5-5 år som krävs för en mindre lägenhet exempelvis på Väster, Norra Fäladen och Klostergården (vilket väl inte är de attraktivaste områdena). Har strax under tre år och hade inte en chans på något jag sökte trots att jag sökte bostäder tidigt i somras.

Ett tips är att sondera Blocket och Kollektiv24 och Bopoolen och såna sajter så tidigt som bara möjligt. Korridorsrum via AFB (studentkön) tar väl inte så jättelång tid när man väl börjat plugga så gäller väl mest att hitta något tillfälligt en termin eller så
Senast redigerad av SunWukong 2013-10-24 kl. 22:49.
Citera
2013-10-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Med lite tur så ska du nog kunna få något inneboende, finns hur mycket som helst om du letar noga. Lägg ut en annons på blocket med bild och presentation, så brukar det gå bra.
Citera
2013-10-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren

Jag tar alltid min cykel till Cykellab1 på Tornavägen 13 (i korsningen Tunavägen-Tornavägen).
De är snabba och billiga. Runt 110 kr har jag för mig han tar för en punktering.
Citera
2013-10-28, 01:00
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag vet att det här med att få in ickestudenter på nation var uppe nyligen men då ingen stabil lösning hittades tänkte jag lyffta den igen. Jag har såklart ett eget kort, och därmed även tillgång till appen, men skulle behöva få in en god vän som inte studerar alls för tillfället. Tror ni det skulle fungera att ta en printscreen av appen och ändra namn och personnummer (behöver kortnummret ändras det med kanske?) och sedan visa printscreenen? Det är i alla fall den enda lösning jag har hittat hittills, men skulle det fungera? Hur stor är risken att vakten börjar vända och vrida på telefonen eller kollar närmare? Nån brukar agera dörrvakt som har lust att svara på hur rutinerna för kontroll av digital studentlegitimation ser ut? Eller har någon ett bättre sätt att få in ickestudenter?
Citera
2013-10-28, 22:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag vet att det här med att få in ickestudenter på nation var uppe nyligen men då ingen stabil lösning hittades tänkte jag lyffta den igen. Jag har såklart ett eget kort, och därmed även tillgång till appen, men skulle behöva få in en god vän som inte studerar alls för tillfället. Tror ni det skulle fungera att ta en printscreen av appen och ändra namn och personnummer (behöver kortnummret ändras det med kanske?) och sedan visa printscreenen? Det är i alla fall den enda lösning jag har hittat hittills, men skulle det fungera? Hur stor är risken att vakten börjar vända och vrida på telefonen eller kollar närmare? Nån brukar agera dörrvakt som har lust att svara på hur rutinerna för kontroll av digital studentlegitimation ser ut? Eller har någon ett bättre sätt att få in ickestudenter?
Jag hade inte skapat en bildkopia av appen, eftersom alla entrévärdar vet (eller ska veta) att appens äkthet kan kontrolleras genom att svepa över skärmen och då få fram kortets baksida. Att då enbart ha en bild och hävda att det är en print kommer inte duga.

Det finns bara två bra sätt att få in icke-studenter.

1. Kontakter på den nationen man vill in på, antingen i quratelet eller hos vaktstyrkan.
2. Be polaren registrera sig genom sen anmälan på någon kurs. Då kan ha bli en legit student (även om han eller hon inte tänker läsa kursen) och då också få ut antingen studentkort eller gästkort.

Jag vill verkligen avråda från alla former av förfalskningar. Det kan vara tal om urkundsförfalskning, och nationerna tar samlade krafttag mot alla former av förfalskade intyg den här terminen. Ett par fall har polisanmälts och i ett av dessa har ett par tusen kronor i böter utdömts. Typiskt ovärt för en festkväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in