Citat:
Ursprungligen postat av Jamakra
Att smålands inte har någon bal kan jag nog komma över..
Fan vad alla ska hata på Smålands. Förstår ärligt talat inte varför. De stör ju ingen (när de inte ordnar ockupationsfestivaler...)
Citat:
Men! Vad är grejen med bal egentligen? Mina fördomar är att man kommer dit snuskigt (dyrt) finklädd och stelt sitter och är rädd att spilla på kläderna när man äter. För att sen dansa vals i säg AFborgen natten lång. För en lagom social (inte hyper på att prata med folk jag inte känner, bordsplacering är sent from hell) kille som jag känns det.. roligare med vanlig fest/sittning...
Kanske är ute och cyklar stora rundan nu.. men kom inte riktigt in i studentlivet nu i höstas
Grejen med bal är att det är oslagbart att festa i frack, tillsammans med vänner som också har frack eller långklänning. Alla har verkligen ansträngt sig för att vara välklädda. Maten som serveras är också betydligt bättre än sittningsmat och lagas av riktiga kockar som kan sina saker. Vals dansar man inte länge. För traditions skull ska man väl dansa 1-2 valser men sen är det vanlig festmusik som framförs av band eller dj. Sexan som följer är också löjligt underhållande. T o m toalettpauserna är roliga, eftersom man där står ett gäng och tjuvdricker ur den obligatoriska pluntan.
Jag har varit på bal i Lund och i Uppsala och har haft kul alla gånger. Grejen med Lund är att man (eller jag iaf.) känner så många som går på bal och att festa med vänner är alltid kul. I Uppsala var vi ett mindre sällskap som var på bortaplan vilket även det var roligt.
Jag tycker att du ska engagera dig i någon nation. På så vis lär du känna folk som sannolikt ska gå på bal. Det blir betydligt roligare om du känner någon eller några eller många när du går.
Citat:
EDIT: lika bra att fråga redan nu, var skaffar/hyr man frack? Och tillåter CSN det? :S
Frackkompaniet i AF-borgen. Jag har egen frack så jag vet faktiskt inte vad det kostar att hyra, men traska dit och kolla läget. Annars tror jag att minst ett ställe på L:a Fiskaregatan säljer frackar.