Citat:
Ursprungligen postat av Jamakra
Jag måste få en sak utredd.
Efter att ha läst i tråden och sökt mkt angående nationer har jag kommit till slutsatsen att om man är anmäld till en nation har man tillgång till alla utom smålands pga samarbetet med studentlund. Right?
Var det innan studentlund tillkom samarbeten mellan citynationerna och tornanationerna?

Alla som är medlemmar i Studentlund har tillgång till Smålands, de som bara är medlemmar i Smålands har bara tillgång till Smålands. Är man medlem i Smålands men ändå vill kunna äta lunch, dricka öl eller gå på klubb på någon annan nation så får man helt enkelt se till att skaffa dubbelt medlemskap (vilket givetvis inte är är några som helst problem).
Citynationernas samarbete har hållt på ett bra tag och Tornanationernas likaså. Det finns tendenser som tyder på att man som student föredrar antingen City eller Torna. Det enda officiella samarbetet (mig veterligen) som citynationerna har är C-kortet. Köper man det blir klubbinträdet lite lägre på alla citynationer. Tornanationernas enda officiella samarbete är den gemensamma novischfesten varje höst. Däremot så hjälps man åt inofficiellt. Citynationerna har sina problem som de måste ta hand om, och Tornanationerna har sina. Med tanke på att Lunds studentliv är egentligen är ganska litet när man varit här ett tag, och särskilt om man fått en hög post på sin nation, så känner man de flesta i närheten. Därför kan man snarare likna "samarbetena" som gött häng, än officiella samarbeten.
Det enda samarbetet som faktiskt betyder något på annat än social nivå är Studentlund, och Kuratorskollegiet. Där är alla nationer (utom Smålands) med och alla arbetar tillsammans för att gemensamt gynna Lunds studentliv.