Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Kan dra ett sammandrag om hur *min* uppfattning om nationerna är:
De vid LTH (Krischan, Helsingkronas, Sydskånska): Främst bytisar och lth-are. Krischan har okej lunch varje onsdag.
Lite längre ner (Hallands, VGs): Rätt mysiga men också mycket bytisar. Hallands brukar ha forbollspub och jag tror de har ett lag också. VGs har ett pingisdisco som drar tankarna tillbaka till högstadiet.
Centrumnationerna (Lunds, Malmös, GBG, ÖG): Mycket ekonomer, framförallt på malmös och gbg. Lite mer skjorta och pikeér. Bättre DJs än ovanstående. Lunds är stora och har allt möjligt folk, ÖGs är små och mer som en familj.
Övriga: Kalmars har bra pub men mycket bytisar. Jag har ingen uppfattning om värmlands eller småländska. Blekingska ligger åt helvete fel om du inte bor på vildanden.
Nationerna kan associeras mer med typ av folk än typ av utbildning. Enda stora rollen val av nation spelar är typ nationsfesten, annars är det skit samma. Du kan tom. jobba på en annan nation än den du är med i om du vill.
Vet faktiskt inte om jag håller med dig om mer än det sista. Kan ju ge min bild av det hela. När jag talar om folk jag känner så rör det sig i princip uteslutande om de som är aktiva eller som bor på nationerna, inte folk jag känner som är medlemmar.
Tornavägen
Hallands: sportnationen. Flera lag i flera sporter. Har en populär klubb på fredagar och en ännu populärare pub som också är på fredagar (innan puben). Har, som sagt, en sportbar där de visar större matcher, särskil Champions League. Utöver detta har de Lunds i särklass fräschaste sittningslokal. De har dessutom ett stort öl- och whiskeysortiment. De jag känner på Hallands är jäkligt roliga att umgås med.
Västgöta: om någon nation är bytisnation så är det VG:s. På fredagar har de något resturangliknande ibland som är klockrent om man vill gå ut och göra något utan att för den delen gå ut. Billig och god mat. Har Lunds populäraste onsdagsklubb (vilket kanske mest beror på att alternativen inte är så mycket att hänga i granen). Även här är de jag känner hyggligt folk. En bra nation att bli löjligt full på.
Krischan: en ganska liten nation med mycket gemenskap. Onsdagspuben brukar vara bra och ett par gånger i månaden sitter ett gäng och lirar irländsk musik där. I klubbväg har de försökt etablera lite nischade alternativ till citynationerna men det har väl gått sådär. Även här är de jag känner trevliga.
Sydskånska: den ena av två musiknationer. Har i nuläget 5 olika klubbar som täcker in olika genrer och pubar som täcker in ytterligare 2-3. Bara nu i vår har Movits! och Danko Jones spelat live där. Kul om man gillar att festa till mer nischad musik, mindre kul om man vill festa till det som ligger på Spotifys topplista. Har hört det mesta om Sydskånska - allt från att de är svåra pretton som bara kan festa till musik som folk aldrig hört talas om till att det är kul som fan att komma till ett ställe där man får höra guldkornen och slippa radioskvalet. Jag gillar grejen, och de jag känner är sköna människor.
Helsingkrona: vet väldigt lite om stället egentligen. Antalet gånger jag varit där kan räknas på ena handens fingrar. Mina fördomar handlar om datorspel, schlager och hårdrock.
Citynationerna
Malmö: ofta omnämnd som bratnationen. Om det finns fler jurister och ekonomer vet jag inte, och oavsett vad så vet jag inte om det spelar någon roll. De jag känner är uteslutande trevliga människor. Däremot kan det nog vara så att man där, mer än någon annanstans, måste känna folk för att ha kul. Det är Malmö nation som går ut på Malmö nation, vilket gör att man kan vara väldigt ensam om man inte känner klientelet. Om det finns någon nation som kan göra anspråk på att festa bra så är det nog Malmös. Mytomspunna internfester och grisigast bal.
Lund: stadens största nation sett till antalet medlemmar. Har en jäkligt trevlig klubb- och lunchlokal högst upp i sitt nationshus med utsikt ända till Köpenhamn. Trevlig utsikt när man röker, helt enkelt. Kör klubb torsdag och lördag och det brukar väl vara helt ok. Drar man ett skönt gäng till Lunds har man kul. De flesta har någon gång varit på Lunds och även om jag inte håller den som någon favorit är det gött att glida dit sent en torsdagkväll och komplettera kvällen. Det som är lite trist med Lunds är att de är så stora att det är lite intetsägande, lite grått. Ingen vet egentligen vilka som hänger på Lunds, typ.
Östgöta: även detta är en nation jag vet lite om. De har en god söndagsbrunch. De har klubb samtidigt som Lunds, och jag brukar välja att gå till Lunds.
Göteborgs: har Lunds i särklass populäraste nationsklubb - Kålles - som är helt jävla smockfull varenda jävla gång. Nationen är känd för sina fester, som sägs vara bäst i stan. Störst bal (Nordens näst största bal näst Nobelfesten) och andra mindre fester som också är svåra att få biljetter till. De jag känner här är roliga.
Övriga
Kalmar: den enda nationen som inte har klubb. Däremot har de en ofantligt trevlig tisdagspub där de serverar god mat. Utöver det hör man inte särskilt mycket om Kalmar - varken gott eller ont - men de jag känner här är hyggliga typer.
Blekingska: den andra av två musiknationer. Nischade klubbar och trevliga lokaler. Även baren är välutrustad med öl och whiskey. Nationen är ganska blyg och de flesta verkar inte ha någon direkt bild av stället eftersom de aldrig varit där. Blekingska ligger off i förhållande till allt annat, men det är väl värt att ta sig dit. Även här är de jag känner bra människor som är schyssta att umgås med.
Wermlands: har dålig koll här. Åt en god söndagsmiddag där en gång, var på en sämre sittning en annan gång (och då menar jag sämre som i rent organisatoriskt, vi hade kul ändå). Wermlands var något av en underdog för 5-6 år sedan, men den statusen har de helt tappat. Har försökt etablera flera klubbar de senaste åren för att konkurrera med andra nationer men det har gått dåligt. Hur många har t ex hört talas om hiphop på Wermlands? Det enda jag hör om stället nuförtiden är att de jobbar mycket med sitt spex. Om det är roligt vet jag inte.
Smålands: Lunds enda politiska nation. Vänster, solidaritet, stenkastning, antirasism och feminism är några av orden jag associerar med stället. Har ett gäng olika klubbar och har valt att enbart servera vegansk mat på sina pubar o. dyl. (väl?). Utöver det här har jag dålig koll på Smålands, har varit där alldeles för lite.
---------
Har gjort mitt bästa för att skriva ihop en så objektiv beskrivning som möjligt, men det är svårt då jag inte för fem öre är objektiv. Överlag finns det fantastiska människor på alla nationer, precis som det finns rötägg. Kommer man in i gemenskapen, vilket är enkelt om man inte är helt jävla tappad, så öppnar sig en värld av internfester, efterfester, förfester, gratis utekvällar, fördelar i kön, söta flickor, roliga pojkar, livserfarenhet, möjligheten att testa nya grejer och en jävla massa mer.
När jag valde nation så gick jag runt till ett gäng ställen och snackade skit en stund och sedan valde jag nationen där jag blivit bäst mottagen och fick bäst vibbar. Tänker ni inte engagera er så är det smartast att bara välja en nation med många bostäder (Helsingkrona, Lunds, Malmös och Smålands).
Frågor på det?