Citat:
Ursprungligen postat av kammmma
Mina katter käkar alltid upp flugorna dom fångar!

Min katt fångar möss och leker med dem tills de dör, då blir de tråkiga och läggs till allmän beskådan på altanen som troféer. Totalt onödigt dödande och visst ska välutvecklade människor inte pyssla med sådant.
Men här kommer min tanke om sans och balans in. Rent juridiskt likställer vi inte djur och människor det är fakta. Läser man här tycker nog många att det borde vara så. Dödar någon min guldhamster, då jävlar ska man dömas till 12 års fängelse för mord och få epitetet "hamstermördare" inristat i pannan så alla tittar snett den dag man kommer ut. Men är det rimligt?
Det här är säkert en kille som kunnat bli jättefarlig om han fått fortsätta döda djur. Men nu får han hjälp. Det känns bistert att ingen verkar vilja att han får hjälp, utan på något sätt ska samhället bli bättre och tryggare om han fortsätter må skit.
Det här med att skada djur är vanligt förekommande bland folk som mår dåligt. Det är faktiskt ingenting psykvården ser extra allvarligt på som många här tror. Inte alls. Det är inte så att man ser på patienten som mördare för det. Däremot inser man ju att personen är i stort behov av hjälp.