2009-08-21, 15:58
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsin
Joels mor var idag hos den mördade hundens ägare och bad om ursäkt för allt. Tänk vilket helvete hon går igenom nu.

Ja, jag såg också att vi fått det bekräftat att han uppenbarligen fick en Aspergersdiagnos vid 17-års ålder. Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden...
Citera
2009-08-21, 15:59
Medlem
FritzDaCats avatar
LÄGG NER Linköpings-fallet, och försök hitta katt-mördaren i Årsta istället!
Citera
2009-08-21, 16:00
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Pågår det fortfarande?
Citera
2009-08-21, 16:06
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis

Just nu känns det som att många här sitter och gottar sig i kattplågarens öde och faktiskt njuter av tanken på hur illa behandlad han nog ska bli. Precis som han njöt av att andra plågades. FY FAN.

Exakt. Han njöt.
Jag kan inte säga att katterna antaglien inte har dödat nå't för skojs skull, så gör katter. Skillnaden är att katterna inte greppar det faktum att dom orsakar smärta. Eller sitter på den utvecklade moral (well...?) som människor gör.

Det är en fråga om avsikt.
Han njöt av att skada oskyldiga, vi vill se en väldigt skyldig man... tillrättavisad.
Citera
2009-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Är det verkligen möjligt att man via flashback skall kunna lista ut om Joel också är linköpingsmördaren eller dödat katter Årsta m.m ?(inte mördat, man kan inte mörda ett djur) via flashback? Alla Joels inlägg här är väl genomlästa flera varv och han har väl inte skrivit något om mord i Linköping eller katter i Årsta? För på något annat sätt går det ju knappast att "lösa" det hela om man inte är polis?

Det känns som att fallet faktiskt kan överlämnas till polisen nu?!
Citera
2009-08-21, 16:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Vadå inte restomkring och dödat djur? Där redan klart att han gjort just det, t o m utomlands har han dödat djur!

Ja, nu har det ju kommit fram att han varit utomlands.
Mitt inlägg baserar sej på att det långt före Joels aktivitet dödades och skadades djur våldsamt. Bara inte i denna mängd - vad vi vet.

Men jag tror du kan fråga vilken krim.polis som helst så får du svar att olika vansinnesdåd kan trigga igång andra.
Eller fråga brandmän, bränder har en effekt på vissa människor som får dom att njuta och själva följer efter.
Jag är gammal nog att hunnit se lite av sådant här tidigare.
Jag är närmast rädd för just den "dominoeffekten" nu.
Mvh
Senast redigerad av Eliza CT 2009-08-21 kl. 16:13.
Citera
2009-08-21, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sträckt_Uggla
Exakt. Han njöt.
Jag kan inte säga att katterna antaglien inte har dödat nå't för skojs skull, så gör katter. Skillnaden är att katterna inte greppar det faktum att dom orsakar smärta.

Mina katter käkar alltid upp flugorna dom fångar!
Citera
2009-08-21, 16:10
Medlem
Citat:
Exakt. Han njöt.
Jag kan inte säga att katterna antaglien inte har dödat nå't för skojs skull, så gör katter. Skillnaden är att katterna inte greppar det faktum att dom orsakar smärta. Eller sitter på den utvecklade moral (well...?) som människor gör.

Det är en fråga om avsikt.
Han njöt av att skada oskyldiga, vi vill se en väldigt skyldig man... tillrättavisad.

Nej, katter greppar inte mycket, de lever på instinkt. Människor har förvisso en moral (olika väl utvecklad) men som bekant tenderar den att sättas ur spel när människor mår dåligt. Jag försvarar honom inte för att han är sjuk,det jag ifrågasätter är viljan att han faktiskt fortsätter att må dåligt som "straff" för att han plågat katter. Vad har man då för etik själv om det är så man ser på människor om gör fel när de är sjuka?
Citera
2009-08-21, 16:12
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av rosaeleena
Shit, jag visste också bara om två (exkl. polisens) Mjao och Båtsman.

Jag kan med 99% säkerhet säga att det finns ytterligare ett brev. Fick höra i lördags kväll av en kompis att hans kompis fått ett brev där det stod i detalj hur katten har plågats. Skall ta reda på om detta är Mjao eller Båtsman.
Citera
2009-08-21, 16:15
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nej, katter greppar inte mycket, de lever på instinkt. Människor har förvisso en moral (olika väl utvecklad) men som bekant tenderar den att sättas ur spel när människor mår dåligt. Jag försvarar honom inte för att han är sjuk,det jag ifrågasätter är viljan att han faktiskt fortsätter att må dåligt som "straff" för att han plågat katter. Vad har man då för etik själv om det är så man ser på människor om gör fel när de är sjuka?

Att han är sjuk spelar inte in så mycket i det här fallet.

Som jag har påpekat innan, om han hade varit fullkomligt borta och inte begripit vad han gjort hade det varit en annan femma. Men nu är Joel tillräckligt frisk för att fullt medvetet utföra dom här handlingarna, han är frisk nog att veta att han gör fel och försökte dölja att det var just han som gjorde det.

Han är säkert också medveten om att en störning kan ses som förmildrande, och spelar på just det.
Citera
2009-08-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kammmma
Mina katter käkar alltid upp flugorna dom fångar!

Min katt fångar möss och leker med dem tills de dör, då blir de tråkiga och läggs till allmän beskådan på altanen som troféer. Totalt onödigt dödande och visst ska välutvecklade människor inte pyssla med sådant.

Men här kommer min tanke om sans och balans in. Rent juridiskt likställer vi inte djur och människor det är fakta. Läser man här tycker nog många att det borde vara så. Dödar någon min guldhamster, då jävlar ska man dömas till 12 års fängelse för mord och få epitetet "hamstermördare" inristat i pannan så alla tittar snett den dag man kommer ut. Men är det rimligt?

Det här är säkert en kille som kunnat bli jättefarlig om han fått fortsätta döda djur. Men nu får han hjälp. Det känns bistert att ingen verkar vilja att han får hjälp, utan på något sätt ska samhället bli bättre och tryggare om han fortsätter må skit.

Det här med att skada djur är vanligt förekommande bland folk som mår dåligt. Det är faktiskt ingenting psykvården ser extra allvarligt på som många här tror. Inte alls. Det är inte så att man ser på patienten som mördare för det. Däremot inser man ju att personen är i stort behov av hjälp.
Citera
2009-08-21, 16:21
Medlem
Citat:
Att han är sjuk spelar inte in så mycket i det här fallet.

Som jag har påpekat innan, om han hade varit fullkomligt borta och inte begripit vad han gjort hade det varit en annan femma. Men nu är Joel tillräckligt frisk för att fullt medvetet utföra dom här handlingarna, han är frisk nog att veta att han gör fel och försökte dölja att det var just han som gjorde det.

Han är säkert också medveten om att en störning kan ses som förmildrande, och spelar på just det.

Det är läkare som avgör om han är sjuk. Hans verklighetsuppfattning verkar OK, utifrån vad man läser här. Men har har ju en psykiatrisk diagnos sedan tidigare (vet ej vilken,d et skrev han inte)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in