2009-08-21, 16:23
  #1405
Bannlyst
det var ju någon i tråden "den största organism du dödat" eller vad den hette där en person berättade att han dödat en hund i utlandet.

Tror GM kan vara intressant för de påstådda hästattacker och geten som blev massakerad för ett tag sedan i Lerum. (bla mycket mycket annat)
__________________
Senast redigerad av SteveUrkel 2009-08-21 kl. 16:30.
Citera
2009-08-21, 16:23
  #1406
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det är läkare som avgör om han är sjuk. Hans verklighetsuppfattning verkar OK, utifrån vad man läser här. Men har har ju en psykiatrisk diagnos sedan tidigare (vet ej vilken,d et skrev han inte)

MrsJossie (tjejen som fick sin hund mördad) skrev detta på sin blogg:

Citat:
Gärningsmannen är 20 år, han är sjuk. Allvarligt sjuk. Annars utför man inte något liknande detta.
Fick reda på lite om hans bakgrund. Han fick bland annat diagnosen Asbergers Syndrom så sent som vid 17årsåldern. Han var ofta instängd, svåråtkomlig men som så många beskriver honom; ändå social.
Citera
2009-08-21, 16:24
  #1407
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
man kan inte mörda ett djur
På FB kan man det!
Citat:
via flashback? Alla Joels inlägg här är väl genomlästa flera varv och han har väl inte skrivit något om mord i Linköping eller katter i Årsta?
Jag tror inte heller vi kommer att hitta någonting mer avslöjande av honom här.
Citera
2009-08-21, 16:25
  #1408
Bannlyst
Alltså ni 2 personer som nästintill ber om att få pengarna på offrets blogg, vafan håller ni på med!?
Citera
2009-08-21, 16:26
  #1409
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nej, katter greppar inte mycket, de lever på instinkt. Människor har förvisso en moral (olika väl utvecklad) men som bekant tenderar den att sättas ur spel när människor mår dåligt. Jag försvarar honom inte för att han är sjuk,det jag ifrågasätter är viljan att han faktiskt fortsätter att må dåligt som "straff" för att han plågat katter. Vad har man då för etik själv om det är så man ser på människor om gör fel när de är sjuka?
Du har rätt...och fel.
Det finns inget korrekt svar på frågan.
Vedergällning eller inte?
Citera
2009-08-21, 16:28
  #1410
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men här kommer min tanke om sans och balans in. Rent juridiskt likställer vi inte djur och människor det är fakta. Läser man här tycker nog många att det borde vara så. Dödar någon min guldhamster, då jävlar ska man dömas till 12 års fängelse för mord och få epitetet "hamstermördare" inristat i pannan så alla tittar snett den dag man kommer ut. Men är det rimligt?

Om moster Agda råkar sätta sig på din hamster, kan du ju inte gärna låsa in henne. Men om hon däremot njuter av att göra det med vilje, och fantiserar om att bli seriemördare osv...

Man får ju lägga ihop alla bitar och se helheten.

Vidare så är det väl allmänt vedertaget att juridik väldigt sällan kan jämställas med moral och etik?
Annars hade väl folk inte klagat på att människomördare släpps ut för tidigt?
Citera
2009-08-21, 16:30
  #1411
Medlem
Von0bens avatar
Det här snacket om att den store "skådespelaren" skulle "må dåligt" och beskrivningarna av honom som om han gjort det han gjort utifrån nån sorts depressionskänsla tror jag inte alls på. Jag tror inte man begår den här typen av brott utan en grundläggande personlighetsstörning av narcisstisk/psykopatisk typ. Och en sådan personlighetsstörning är ju inget som kan betraktas som nån form av tillfällig må-dålighet. Därför betvivlar jag att han kan bli vårdad och sedan "normal" efter behandlingen.
Citera
2009-08-21, 16:30
  #1412
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Du menar alltså på fullt allvar att om man sticker kniven i en kattrygg så är det grymmare än om man t ex våldtar sitt eget barn? Hur graderar du olika typer av grymhet då?

Jag säger inte att det han gjort inte var grymt. Men jag vågar påstå att för offren är det t ex grymmare att vara utsatt för incest. Katten lider inte av att vara död, även om den naturligtvis hellre hade levt i några år till..

Vad jag menar är att mord är grövre än någonting annat. Du verkar bara se till "offret" men inte "offren". Inställningen jag har fått av den här killens brott är ju att han dödat djuren för att komma åt ägarna. Hans njutning verkar ligga i att se hur anhöriga lider. Visst är säkert dödandet i sig en kick för honom., men i alla fall jag har fått inställningen att det är de anhörigas reaktioner på det inträffade som han får mest njutning av. Varför dessa brev annars? Varför går han fram till folk på stan och säger saker som "hur kan någon ha gjort en sån här sak"? För att han vill se deras reaktioner. Han vill se all den smärta han orsakat, det verkar vara kicken...

Så enligt mig spelar det ingen roll om det var djur eller människor för honom. Det var reaktionerna han var ute efter.
Citera
2009-08-21, 16:32
  #1413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
det var ju någon i tråden "den största organism du dödat" eller vad den hette där en person berättade att han dödat en hund i utlandet.

Tror GM kan vara intressant för de påstådda hästattacker och geten som blev massakerad för ett tag sedan i Lerum. (bla mycket mycket annat)

Vid hästattacker finns oftast ett sexuellt sadistiskt motiv då slidan attackeras. och Joel gillar varken hästar eller djur ur den aspekten (enligt honom själv) Men jag förmodar att han skulle erkänna det om det var han. Känns så.
Citera
2009-08-21, 16:32
  #1414
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Vad jag menar är att mord är grövre än någonting annat. Du verkar bara se till "offret" men inte "offren". Inställningen jag har fått av den här killens brott är ju att han dödat djuren för att komma åt ägarna. Hans njutning verkar ligga i att se hur anhöriga lider. Visst är säkert dödandet i sig en kick för honom., men i alla fall jag har fått inställningen att det är de anhörigas reaktioner på det inträffade som han får mest njutning av. Varför dessa brev annars? Varför går han fram till folk på stan och säger saker som "hur kan någon ha gjort en sån här sak"? För att han vill se deras reaktioner. Han vill se all den smärta han orsakat, det verkar vara kicken...

Så enligt mig spelar det ingen roll om det var djur eller människor för honom. Det var reaktionerna han var ute efter.

Håller med till viss del, han kunde lika gärna dumpat djuren i någon skog där aldrig någon skulle se dem, han behövde nödvändigtvis inte skicka brev till ägare osv
Citera
2009-08-21, 16:33
  #1415
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Det här snacket om att den store "skådespelaren" skulle "må dåligt" och beskrivningarna av honom som om han gjort det han gjort utifrån nån sorts depressionskänsla tror jag inte alls på. Jag tror inte man begår den här typen av brott utan en grundläggande personlighetsstörning av narcisstisk/psykopatisk typ.
En kombination är det nog!
Citat:
Och en sådan personlighetsstörning är ju inget som kan betraktas som nån form av tillfällig må-dålighet. Därför betvivlar jag att han kan bli vårdad och sedan "normal" efter behandlingen.
Det finns nog medicin.
Frågan är hur vi kan vara säkra på att han tar den...
Citera
2009-08-21, 16:33
  #1416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Vad jag menar är att mord är grövre än någonting annat. Du verkar bara se till "offret" men inte "offren". Inställningen jag har fått av den här killens brott är ju att han dödat djuren för att komma åt ägarna. Hans njutning verkar ligga i att se hur anhöriga lider. Visst är säkert dödandet i sig en kick för honom., men i alla fall jag har fått inställningen att det är de anhörigas reaktioner på det inträffade som han får mest njutning av. Varför dessa brev annars? Varför går han fram till folk på stan och säger saker som "hur kan någon ha gjort en sån här sak"? För att han vill se deras reaktioner. Han vill se all den smärta han orsakat, det verkar vara kicken...

Så enligt mig spelar det ingen roll om det var djur eller människor för honom. Det var reaktionerna han var ute efter.

Så är det absolut. Men jag kan inte hålla med om att det på något sätt innebär att rubriceringen borde vara mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in