Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men här kommer min tanke om sans och balans in. Rent juridiskt likställer vi inte djur och människor det är fakta. Läser man här tycker nog många att det borde vara så. Dödar någon min guldhamster, då jävlar ska man dömas till 12 års fängelse för mord och få epitetet "hamstermördare" inristat i pannan så alla tittar snett den dag man kommer ut. Men är det rimligt?
Om moster Agda råkar sätta sig på din hamster, kan du ju inte gärna låsa in henne. Men om hon däremot njuter av att göra det med vilje, och fantiserar om att bli seriemördare osv...
Man får ju lägga ihop alla bitar och se helheten.
Vidare så är det väl allmänt vedertaget att juridik väldigt sällan kan jämställas med moral och etik?
Annars hade väl folk inte klagat på att människomördare släpps ut för tidigt?