Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-11, 14:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Verkar som version 1803 ställer till det för folk.
Fick en rapport från en person där antivirusprogrammet Avast kopplas bort av Defender. Ominstallation av Avast hjälpte inte.

Har inte själv fått den än.

Provade att uppdatera från länken.
Felkod 80070652

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-update-shows-error-code-80070652-ran-fix/38bfb577-3125-4449-bae0-e8dc7f079e0b

Är ju helt sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Frågor och Genmälen om Windows 10 Update hör hemma i tråden
(FB) *** Den enda tråden om problem, frågor, tips med Windows Update ***
och inte här.

OK, så bra. En egen tråd för WU behövs nog.

Ovanstående gällde iallafall version 17134.48

Edit: och lösningen fanns här:
https://support.avast.com/en-us/article/Troubleshoot-Antivirus-UI-Failed-load
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-11 kl. 15:02.
Citera
2018-05-11, 19:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick nu 17134.48.

Direkt efter uppdateringen fungerade Avast AV och meddelade att jag var skyddad.
När man nu startar Avast så kommer en svart ruta med meddelandet att "det var pinsamt men UI går inte att öppna".

Defender tog över antivirusfunktionen.

Det kommer säkert en "fix" från Avast inom en snar framtid men det borde ändå gå att lösa redan nu genom att inaktivera W.defender HELT OCH HÅLLET.
Citera
2018-05-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Har tänkt tanka uppdateringen när jag kommer hem från jobbet.

Kan dom inte fixa lite utseende på Windows 10? Allting helt platt och fult enligt mig, med alla valbara färger i många fall tråkiga och ser solblekta ut. Windows 7 var snyggt enligt mig. Windows 10 och Microsoft Edge tog tillbaka enorma uppskalade grejer (ser ju ut som upplösningen är 800x600 på saker) med fula färger. Vad tycker ni om uppdateringarna runt utseendet?

https://support.microsoft.com/en-gb/help/13768/desktop-themes-featured
Citera
2018-05-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det kommer säkert en "fix" från Avast inom en snar framtid men det borde ändå gå att lösa redan nu genom att inaktivera W.defender HELT OCH HÅLLET.

Riktigt! loggade in som en annan användare och där ser man att win10 har stängt av Programmet Avast.

Och att win10 prioriterar sitt eget antivirus över 3:e parts - och det är ju egentligt ganska intressant!

Intressant att windows ser Avast som ett virus - rent formellt. Vi nerdar vill ha skriftlig dokumentation!

Vitsen med att ha ett 3:e parts anti virus är ju att det är just 3:e part - hade windows själva fått råda så hade både kamera och microfon varit förinställda i läget "ON"
Senast redigerad av Bluis 2018-05-11 kl. 19:32.
Citera
2018-05-11, 19:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Riktigt! loggade in som en annan användare och där ser man att win10 har stängt av Programmet Avast.

Och att win10 prioriterar sitt eget antivirus över 3:e parts - och det är ju egentligt ganska intressant!

Intressant att windows ser Avast som ett virus - rent formellt. Vi nerdar vill ha skriftlig dokumentation!

Vitsen med att ha ett 3:e parts anti virus är ju att det är just 3:e part - hade windows själva fått råda så hade både kamera och microfon varit förinställda i läget "ON"

Vad jag menade var att det faktiskt GÅR att inaktivera W.defender HELT vilket ger utrymme för ett annat Av.

Kamera och mik är satta till ON som förvalt.
Citera
2018-05-11, 22:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Windows vädjar om att uppdatera till senaste version 2018. Gjorde detta. Tappade ljudet. Satt ett par timmar med att försöka lösa problemet men det gick inte. Har Realtek. Uppdaterade gjorde allt som stod i råden man googlade sig till. Inget hjälpte. Gick tillbaka till den tidigare versionen = ljud igen. Vad är rådet här egentligen? Vad funkar för att man ska få ljud om man nu uppdaterar?
Citera
2018-05-12, 05:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis

Ingen läste lösningen som fanns på länken. Remote Desktop Services var inställd på manuell start. Ställde om till automatisk och startade den.

1. Simultaneously press the Win and R keys on your keyboard to run the Windows Services console, then type services.msc and click OK.

2. In the Services console, locate and right-click Remote Desktop Services and select Properties.

3. In the General tab, click the drop-down menu next to Startup type and select Automatic. Then click Apply to confirm changes.

4. Restart your PC and try to open Avast Antivirus again.

Beskrivning på vad Remote Desktop Services gör:
Gör att användare kan ansluta interaktivt till en fjärrdator. Fjärrskrivbord och värdservern för fjärrskrivbordssessioner är beroende av den här tjänsten. Förhindra fjärranvändning av datorn genom att avmarkera kryssrutorna på fliken Fjärrsessioner i dialogrutan Egenskaper för System på Kontrollpanelen.

Kompisen med samma problem hämtade och installerade om Avast och felet försvann.
Det var Avast som ställde till det.

"This is really embarassing. AV services is not responding"
Citera
2018-05-13, 20:22
Medlem
Jag har ett problem som får mig att vilja gå in på microsofts huvudkontor och utföra ett litet blodbad. Min laptop vill alltid göra uppdateringar när jag öppnar locket/slår på den!!!! Och då menar jag ALLTID!!!! Det är förstås windows 10 hemma versionen som det handlar om. Söker man på internet så får man upp en massa träffar om hur man stänger av windows update. Det är inte intressant för mig. Jag har alltid varit en person som uppdaterar mina datorer automatiskt. Men det jag blir så jävla förbannad på är att fast jag ställt in min aktiva tid på dagtid så borde Windows inte uppdatera under den jävla tiden!!!!! (Ursäkta mig en stund. Jag måste plåstra på blodkärlet som sprack i tinningen.)

Det är alltid vid sämsta möjliga tidpunkt den väljer att uppdatera på! Typ är på väg till konserten och ska bara skriva ut biljetterna innan jag åker. Så öppnar man locket på laptopen. "Uppdatering pågår. Stäng inte av strömmen"!!! Tiden tickar på och man blir allt mer stressad att inte hinna till konserten. Ja men alltså va' FAN!!! Varför kunde den inte ha gjort det under natten då!!!! Det var ju det jag ställt in!!! Hur svårt ska det vara att fatta!!!! (Oj, nu sprack ett till blodkärl!)

Så då tänkte jag att det kanske har med strömsparläget att göra. Men när jag stänger igen locket så ska datorn gå in i strömsparläget och det ska windows tydligen kunna starta upp själv ifrån och installera sina uppdateringar.

Så vad är problemet? Några förslag på hur jag ska lösa det? Vad jag vill är att datorn ska utföra sina uppdateringar under natten när jag sover. Ingen annan tid! Gärna när locket är stängt för katterna springer fram och tillbaka över tangentbordet hela tiden.
Citera
2018-05-13, 22:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Jag har ett problem som får mig att vilja gå in på microsofts huvudkontor och utföra ett litet blodbad. Min laptop vill alltid göra uppdateringar när jag öppnar locket/slår på den!!!! Och då menar jag ALLTID!!!! Det är förstås windows 10 hemma versionen som det handlar om. Söker man på internet så får man upp en massa träffar om hur man stänger av windows update. Det är inte intressant för mig. Jag har alltid varit en person som uppdaterar mina datorer automatiskt. Men det jag blir så jävla förbannad på är att fast jag ställt in min aktiva tid på dagtid så borde Windows inte uppdatera under den jävla tiden!!!!! (Ursäkta mig en stund. Jag måste plåstra på blodkärlet som sprack i tinningen.)

Det är alltid vid sämsta möjliga tidpunkt den väljer att uppdatera på! Typ är på väg till konserten och ska bara skriva ut biljetterna innan jag åker. Så öppnar man locket på laptopen. "Uppdatering pågår. Stäng inte av strömmen"!!! Tiden tickar på och man blir allt mer stressad att inte hinna till konserten. Ja men alltså va' FAN!!! Varför kunde den inte ha gjort det under natten då!!!! Det var ju det jag ställt in!!! Hur svårt ska det vara att fatta!!!! (Oj, nu sprack ett till blodkärl!)

Så då tänkte jag att det kanske har med strömsparläget att göra. Men när jag stänger igen locket så ska datorn gå in i strömsparläget och det ska windows tydligen kunna starta upp själv ifrån och installera sina uppdateringar.

Så vad är problemet? Några förslag på hur jag ska lösa det? Vad jag vill är att datorn ska utföra sina uppdateringar under natten när jag sover. Ingen annan tid! Gärna när locket är stängt för katterna springer fram och tillbaka över tangentbordet hela tiden.

Gör du rätt när du ställer in tiden?

Windows update går att stänga av och på med ett enkelt knapptryck från t.e.x aktivitetsfältet med hjälp av 3:dje partsprogram. Det är förstås ingen lösning om du använder Windows defender antivirus.

Själv har jag inga problem med det så länge jag ignorerar meddelanden om uppdateringar under min aktiva tid men, klickar jag på något av dem så kan det sätta igång.
Citera
2018-05-14, 07:15
Medlem
Citat:
Min laptop vill alltid göra uppdateringar när jag öppnar locket/slår på den!!!! Och då menar jag ALLTID!!!!

Men ...

1: Låt den göra Färdigt nån gång.

2: Kör Win Update själv / manuellt var dag samma tidpunkt när du har tid att låta den hålla på.

Win Update körs bara en gång om dan, så då är sen ditt problem (oftast) borta.
(För OM det skulle komma någon SuperDuperViktig SäkerhetsUppdatering så kanske den installerar ändå.)

Skaffa Win 10 Pro, så kan du ställa in / stänga av mer av Win Update själv.
Citera
2018-05-14, 10:03
Medlem
carminaburanas avatar
Problem med Asus Gl702
Jag är nöjd överlag med den, men ibland, så vaknar den en ur sleep. I vanlgia fall dyker asus rog loggan upp, men en snurra under, men ibland, kanske 1/7 starter, så kommer ej snurran upp, bara loggan, och den kan stå så i en timme. man kör en hard reset ochs en funkar den igen.
Men nu ville win uppdatera sig, och det går inte. den säger att den installerat uppdaterignaran ,men när den startar om sig själv får jag upp "Vi kunde inte slutföra uppdateringarna. Ändringar ångras. Stäng inte av datorn". Sen startar den om sig själv efter det, och fungerar. Om jag låter datorn stå, eller tom sätter den i sleep, så komer den att försöka starta om sig själv igen senare, och då hamanr jag i den rog loggan utan snurra. hard reset på det, och samma visa igen.

Nån som vet hur man ska göra? om jag vill stänga av datorn så kommer alternativen "sleep, install updates and restart, och install updates and turn off." inget annat, så den kommer fortsätta försöka tills detta är löst. jag vill helst inte ominstallera hela windows. Det går inte att rulla tillbaka til en tidgare win version, det blir samma visa

jag har försökt med denna fix,

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?97137-GL502VS-won-t-install-feature-update-1709

https://www.asus.com/support/FAQ/1034929?_ga=2.70271056.1387407656.1526253322-280524354.1526025301

men när jag disablear SMART så bootar datorn om till bios hela tiden. den enda som hjälper är att restore to default, annars bootar den direkt till bios vis "save and exit"
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-14 kl. 10:15.
Citera
2018-05-14, 10:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

du kan ju ställa in själv vilken tid den ska lägga in uppdaterignarna, tex mellan kl 04. 0ch 06 på morgonen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in