Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-01, 07:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hm, fick lite problem på en dator [nyare bärbara] med kB 4093105.

https://www.windows10forums.com/threads/new-1709-cumulative-update-kb4093105-fails.16744/

Är det fler som har råkat ut för samma scenarie? Lösning på problemet?
Citera
2018-05-01, 09:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Löste detta problem med att hämta hem detta verktyg - Windows 10 Update Assistant / Windows10Upgrade9252

När installationen är klar så har man den senaste build. Avinstallerar själva programmet Windows 10 Update Assistant med hjälp av te.x Revo Uninstaller. Kör sedan en diskrensning och sfc /scannow via CMD som administratör. Därefter så har du en fräsch dator igen.
Citera
2018-05-04, 10:31
Medlem
uakams avatar
Varför man bör skjuta upp updatering för windows 10

Jag fick veta att jag bör skjuta upp updatering av windows 10 1803 för nu. Fick ingen anledning till detta o skulle veta om någon vet varför.
Citera
2018-05-04, 11:04
Medlem
pponmms avatar
Vart fick du höra det? Var det en vän som sa det eller läste du det online?

Är det detta du har fått om bakfoten?

Källa: pureinfotech.com
Citat:
However, it’s not that the rumor was wrong, according to a report from Windows Central, Microsoft was planning to officially launch the new version on April 10, but a blocking bug that couldn’t be overlooked appeared, and the release date had to be delayed.
Citera
2018-05-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uakam
Jag fick veta att jag bör skjuta upp updatering av windows 10 1803 för nu. Fick ingen anledning till detta o skulle veta om någon vet varför.

Du kan inte skjuta upp något som redan tre veckor sedan stoppats av Microsoft själva, så du ligger saftigt efter.

Och om du istället för att starta onödiga nya trådar, tar och läser i därför redan existerande tråd, nämligen
(FB) *** Den enda tråden om problem, frågor, tips med Windows Update *** och där börjar med inlägget
skrivet 2018-04-17, 16:11 så blir du klokare.

Nyaste utgåvan av Win10 är Build 1804.
Senast redigerad av lbl 2018-05-04 kl. 13:00.
Citera
2018-05-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Löste detta problem med att hämta hem detta verktyg - Windows 10 Update Assistant / Windows10Upgrade9252

När installationen är klar så har man den senaste build. Avinstallerar själva programmet Windows 10 Update Assistant med hjälp av te.x Revo Uninstaller. Kör sedan en diskrensning och sfc /scannow via CMD som administratör. Därefter så har du en fräsch dator igen.

Har tänkt tanka uppdateringen när jag kommer hem från jobbet.

Kan dom inte fixa lite utseende på Windows 10? Allting helt platt och fult enligt mig, med alla valbara färger i många fall tråkiga och ser solblekta ut. Windows 7 var snyggt enligt mig. Windows 10 och Microsoft Edge tog tillbaka enorma uppskalade grejer (ser ju ut som upplösningen är 800x600 på saker) med fula färger. Vad tycker ni om uppdateringarna runt utseendet?

Jag är vanligtvis personen som formaterar min dator OFTA. Jag laddar hem saker, sparar filer, dokument osv. Rensar sällan varpå min dator till slut är seg. Jag slänger då in allt i en skräpmapp på en hårddisk ifall jag någon gång skulle behöva dessa och formaterar. Om jag skulle uppdatera och rensa alla mappar på skräp, avinstallera alla program som inte används och även köra diskrensning, möjligtvis rensa lite med Privazer eller något. Kan jag få tillbaka likvärdig prestanda som vid en helt ny installation eller tror du alla småfiler från gamla program, registret och annat fortfarande kommer sega ner?
Citera
2018-05-04, 16:18
Medlem
Ja, det är ju tur och skönt att man inte har så förbenade bråttom att installera nya versioner av Win10 som en del har.

För då slipper man (oftast) buggar.

Citat:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.701901/windows-10-chrome

Citat:
Bugg i nya Windows 10-uppdateringen fryser skärmen när Chrome startas

Windows 10 April Update kom visst med en barnsjukdom.

=====

Microsoft stora april-uppdatering till Windows 10 började rulla ut i veckan och redan nu står det klart att uppdateringen behöver lagas med en fix. Flera användare har nämligen stött på en bugg som fryser skärmen helt vid uppstart av programmen Hey Cortana och Google Chrome.

Står om nån slags tillfällig Knapptryckar-Fix där också.
Citera
2018-05-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Ja, det är ju tur och skönt att man inte har så förbenade bråttom att installera nya versioner av Win10 som en del har.

För då slipper man (oftast) buggar.

Citat:
Bugg i nya Windows 10-uppdateringen fryser skärmen när Chrome startas

Windows 10 April Update kom visst med en barnsjukdom.

=====

Microsoft stora april-uppdatering till Windows 10 började rulla ut i veckan och redan nu står det klart att uppdateringen behöver lagas med en fix. Flera användare har nämligen stött på en bugg som fryser skärmen helt vid uppstart av programmen Hey Cortana och Google Chrome.

Och så var då första fixen ute för Maj 2018.

Den lär ska fixa detta ovan, fick den idag, men den är daterad igår.

Kod:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4103721/windows-10-update-kb4103721

Tänk vad skönt det vore om de istället testade FÖRST, och SEN släppte nya versionerna av Win10, så man slapp alla dessa extrafixar hela tiden ...
Jobbigt när man Tvingas boota om, med alla öppna Webbsidor osv...
Citera
2018-05-10, 07:56
Medlem
Och idag 10 maj kom det åter en ny uppdatering till Build 1803 Spring Update (1804 har inte lanserats än, vad MS än sa tidigare...)[Och med MediaCreationTools får man fortfarande en 1803-version], nämligen "Security Update for Adobe Flash Player for Windows 10 Version 1803 for x64-based Systems (KB4103729)".

Och det finns redan info ute om nästa stora uppdatering, för i höst kommer Build 1809, Redstone 5.

Kod:
https://pureinfotech.com/windows-10-redstone-5-version-1809-new-features/

Verkar inte vara speciellt mycket nytt som är intressant, möjligen då att fler Prg/Appar ska få Flikar.
Citera
2018-05-11, 06:10
Medlem
PeterNosters avatar
Verkar som version 1803 ställer till det för folk.
Fick en rapport från en person där antivirusprogrammet Avast kopplas bort av Defender. Ominstallation av Avast hjälpte inte.

Har inte själv fått den än.

Provade att uppdatera från länken.
Felkod 80070652

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-update-shows-error-code-80070652-ran-fix/38bfb577-3125-4449-bae0-e8dc7f079e0b

Är ju helt sjukt.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-11 kl. 06:37.
Citera
2018-05-11, 14:46
Medlem
PeterNosters avatar
Fick nu 17134.48.

Direkt efter uppdateringen fungerade Avast AV och meddelade att jag var skyddad.
När man nu startar Avast så kommer en svart ruta med meddelandet att "det var pinsamt men UI går inte att öppna".

Defender tog över antivirusfunktionen.
Citera
2018-05-11, 14:50
Medlem
Jag hade samma problem med Avast - både antivirusdelen och VPN funktionen -

Jag installerade om hela Avast och nu fungerar det som det skall - VPN är lite dodgy, det ser ut som om jag sitter i London när jag egentligen skall sitta i A-dam.

Om du försöker avinstallera Avast - så dyker det upp ett "reparera" eller "avinstallera" - "reparera" funkade inte kan jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in