Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
du kan ju ställa in själv vilken tid den ska lägga in uppdaterignarna, tex mellan kl 04. 0ch 06 på morgonen
Nej jag kan ställa in villkoren tid jag INTE vill att uppdateringarna ska ske. Men det skiter min dator högaktningsfullt i.Titta nu öppnar han på locket igen! DÅ ska vi sätta igång med en installation!

Det finns en inställning till om att varna innan installation ska ske. Men det har jag tolkat som att den ska varna när man håller på med datorn så man hinner spara undan sånt man arbetar med. Och det gör den också ibland och då får man välja en tid man vill att installationen ska ske. Om det sedan sker då kan jag inte säga.

Kan det vara så att stora installationer kräver omstart mitt i så då måste datorn vänta till nästa gång jag startar? Oerhört irriterande är det dock!
Citera
2018-05-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Nej jag kan ställa in villkoren tid jag INTE vill att uppdateringarna ska ske. Men det skiter min dator högaktningsfullt i.Titta nu öppnar han på locket igen! DÅ ska vi sätta igång med en installation!

Varför läste du inte vad jag skrev 2018-05-14, 07:15 ?!

Citat:
Ursprungligen postat av lbl
1: Låt den göra Färdigt nån gång.

2: Kör Win Update själv / manuellt var dag samma tidpunkt när du har tid att låta den hålla på.

Win Update körs bara en gång om dan, så då är sen ditt problem (oftast) borta.
(För OM det skulle komma någon SuperDuperViktig SäkerhetsUppdatering så kanske den installerar ändå.)

Skaffa Win 10 Pro, så kan du ställa in / stänga av mer av Win Update själv.

Följ punkt 2 så bör det bli som du vill.
Citera
2018-05-19, 14:59
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Det finns en inställning till om att varna innan installation ska ske. Men det har jag tolkat som att den ska varna när man håller på med datorn så man hinner spara undan sånt man arbetar med. Och det gör den också ibland och då får man välja en tid man vill att installationen ska ske. Om det sedan sker då kan jag inte säga.

Kan det vara så att stora installationer kräver omstart mitt i så då måste datorn vänta till nästa gång jag startar? Oerhört irriterande är det dock!

jag är i samma sits, jag väntar också på att en sån uppdatering ska ske, rikgit irriternade.
Citera
2018-05-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Varför läste du inte vad jag skrev 2018-05-14, 07:15 ?!

Följ punkt 2 så bör det bli som du vill.
Vad ska man då ha automatisk uppdatering till som dessutom inte går att stänga av? Då blir man ju tvungen att göra det manuellt istället.

Vad händer när jag kommer hem efter en längre resa. Då sätter den ju igång ändå så fort jag slår på den. Det kanske är bäst att göra som du säger i sista punkten och skaffa dyrversionen så har man lite bättre kontroll.
Citera
2018-05-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
jag är i samma sits, jag väntar också på att en sån uppdatering ska ske, rikgit irriternade.
Jag lider med dig! Om jag kommer på hur man ska göra så talar jag om det för dig.
Citera
2018-05-19, 15:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Vad ska man då ha automatisk uppdatering till som dessutom inte går att stänga av? Då blir man ju tvungen att göra det manuellt istället.

Vad händer när jag kommer hem efter en längre resa. Då sätter den ju igång ändå så fort jag slår på den. Det kanske är bäst att göra som du säger i sista punkten och skaffa dyrversionen så har man lite bättre kontroll.

Använd det här och få full kontroll - https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/104945-stop-windows-10-updates-properly-completely.html.

Förvisso manuell körning men full kontroll.
Citera
2018-05-19, 19:54
Medlem
igår kväll startade min bärbara dator en stor uppdatering av Windows 10 och nu går datorn jätte segt.

Tips någon? Testat att starta om men hjälper inte. Datorn är väl över 3 år gammal.
Citera
2018-05-19, 20:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenely82
igår kväll startade min bärbara dator en stor uppdatering av Windows 10 och nu går datorn jätte segt.

Tips någon? Testat att starta om men hjälper inte. Datorn är väl över 3 år gammal.

Kör en Diskrensing. Inaktiverar alla onödiga tillägg och appar. Du kanske behöver uppgraderar hårdvaran då Windows 10 är ett stort och aningen resurskrävande operativsystem.
Citera
2018-05-19, 20:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenely82

Många har fått problem efter de senaste uppdateringarna av olika skäl.

Datornamn och modellnummer?

Kontrollera om det finns fler uppdateringar.
Uppdatera drivrutiner.
Nyinstallera.

Ovan brukar vara de alternativ det handlar om för att åstadkomma förbättring, förutom en återställning.
Citera
2018-05-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det gar att stänga av uppdateringar. Det finns goda tips om detta i trad här i detta forum - nu hinner jag dock inte ta fram detta. Men man behöver inte göra nagra större ingrepp. Det finns vissa specialprogram man kan ladda ned kostnadsfritt och sedan köra.

Bumpar denna tråd, genom att citera mig själv. Dock har jag den uppfattningen, att det numera inte går att stänga av uppdateringar i Windows 10 - rätta mig, om jag har fel! Här omnämns en del tips:
(FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Själv har jag sedan datorn nyligen uppdaterades problemet, att en app, "Expedia Hotels" ständigt skickar meddelanden när datorn startats.
Citera
2018-05-20, 12:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Bumpar denna tråd, genom att citera mig själv. Dock har jag den uppfattningen, att det numera inte går att stänga av uppdateringar i Windows 10 - rätta mig, om jag har fel! Här omnämns en del tips:
(FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Själv har jag sedan datorn nyligen uppdaterades problemet, att en app, "Expedia Hotels" ständigt skickar meddelanden när datorn startats.

Full kontroll över W.updates - https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/104945-stop-windows-10-updates-properly-completely.html. Även om man använder W.defender som Av.

Här finns en svensk språkfil för Wumt att hämta - http://forum.ru-board.com/topic.cgi?forum=5&topic=48142.

Vad är det för app?
Citera
2018-05-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Full kontroll över W.updates - https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/104945-stop-windows-10-updates-properly-completely.html. Även om man använder W.defender som Av.

Här finns en svensk språkfil för Wumt att hämta - http://forum.ru-board.com/topic.cgi?forum=5&topic=48142.

Vad är det för app?

Tack för tipset! Appen heter "Expedia hotels, flights, cars..". Jag har avinstallerat den - men ändå kommer det upp ett meddelande om att ingen installation är möjlig - trots att jag inte försökt installera den! Det verkar styras via uppdateringarna, möjligen via appen "Microsoft store". Jag har aldrig använt dessa appar. Att avinstallera Microsoft Store verkar däremot inte möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in