2021-07-18, 06:10
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidsyren
Fråga till er som jobbar i butik:
Ibland fungerar inte streckkoden och ofta får man då frågan "du såg inte vad den kostade?" varpå man efter bästa förmåga försöker minnas vad den kostar och när man producerat ett svar slås priset jag sagt in som "livsmedel" eller något i den stilen.
Hur går tankeverksamheten när ni ställer en sådan fråga? Vet ni redan ungefär vad varan kostar och vill bara dubbelkolla med kunden så vi är överens?
Får alla kunder samma förtroende att uppge pris eller bedömmer ni kunden efter hur pålitlig dessa ser ut? Kanske baserat på faktorer som stammis, känd på byn, välklädd eller nåt annat vedertaget kriterie?

Vi undrar givetvis vad varan kostar..?

Dom som sitter i kassan är sällan ute på golvet (iaf hos oss) och har noll koll på vad grejer kostar.
Istället för att då faktiskt ringa personal som är ute på golvet och kan gå och kolla det riktiga priset, är det enklare att fråga kunden om det, därefter slå in den på vilken gruppartikel det nu är, klart.
Citera
2021-07-18, 06:32
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vi undrar givetvis vad varan kostar..?

Dom som sitter i kassan är sällan ute på golvet (iaf hos oss) och har noll koll på vad grejer kostar.
Istället för att då faktiskt ringa personal som är ute på golvet och kan gå och kolla det riktiga priset, är det enklare att fråga kunden om det, därefter slå in den på vilken gruppartikel det nu är, klart.

Hur ska ni säkerställa att kunden är ärlig och inte uppger ett lägre pris på varan i fråga?
Citera
2021-07-18, 06:51
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Hur ska ni säkerställa att kunden är ärlig och inte uppger ett lägre pris på varan i fråga?

Nu sitter jag aldrig i kassan längre, men är på den avdelningen i andra syften nån gång i veckan, generellt vet jag att dom som sitter där inte bryr sig nämnvärt, dom litar på kunden, låter priset för ”bra” tar dom upp telefonen och ringer nån på golvet som dubbelkollar.

Självklart är det beroende på vilken typ av vara det är ska jag säga!
Ex färskvaror/frukt rings det alltid om, men är det typ nya pappertallrikar så frågar man oftast kund.
En av anledningarna är att kollo inte är lika bra bemannat som frukt/deli, kan vara svårt att hitta nån som kan kolla priserna där åt en.
Vår butik är så stor och nästan alla är ”fast” på sin avdelning (och har då ingen aning om priset på andra avdelningar), finns bara jag och en till som kan hoppa runt på alla.

Jag själv har ett rätt bra hum om pris på varor eftersom jag är på i princip alla avdelningar i butiken, skulle det diffa på nån krona det jag slår in är det inte hela världen.
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-18 kl. 06:55.
Citera
2021-07-18, 11:22
Medlem
Citat:
Självklart är det beroende på vilken typ av vara det är ska jag säga!
Ex färskvaror/frukt rings det alltid om, men är det typ nya pappertallrikar så frågar man oftast kund.

Tack för ditt svar.
Inser att jag begick synden att ställa flera frågor i samma inlägg så försöker spalta upp det.

1. Kan du även svara på den utvecklade frågan?: "Får alla kunder samma förtroende att uppge pris eller bedömmer ni kunden efter hur pålitlig dessa ser ut? Kanske baserat på faktorer som stammis, känd på byn, välklädd eller nåt annat vedertaget kriterie?"

2. Jag försöker att inte skriva så ledande frågor men med "vedertagna kriterier" syftar jag dels på om det finns en etablerade strategi bakom?
Killgissningar nedan:
Psykosocialt: att om en kassör behöver ringa en kollega så påverkar detta arbetsglädjen och känslan av "så jävla dåligt av xxx att inte lägga in dessa i systemet".
Psykosocialt: Kassören kan känna en stress över att den krånglande varan påverkar köbildningen och känslan av att man inte vill tvinga en kollega att öppna en kassa till i onödan.
Ekonomisk kalkyl: Om en vara är uppskattad värd mindre än tex 100kr skulle det stopp det innebär att ringa en kollega sänka lönsamheten i kassan med mer än vad varan är värd. Det skulle i teorin vara ekonomiskt försvarbart att skänka varan till kunden. Priset som skrivs in är mer för att det bara måste stå något på kvittot.

3. Alla föreslagna kriterier ovan kräver ett uttalad strategisk plan uppifrån. Så den egentliga frågan blir nog om arbetssättet att fråga kund om pris är något som uppmuntras av butikschef/skiftledare/skyddsombud/huvudkontoret? (jag vet inte hur hierarkin ser ut i en butik så om jag missar något steg ber jag om ursäkt).

4. Påverkar yttre faktorer beslutet om att priskolla?
Lång kö: fråga kund. Ingen kö: Ring kollega
Snart rast: fråga kund. Precis efter rast: Ring kollega
Chefen ledig: Fråga kund. Chefen står i kassan bakom: Ring kollega
Citera
2021-07-18, 12:30
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Inser att jag begick synden att ställa flera frågor i samma inlägg så försöker spalta upp det.

1. Kan du även svara på den utvecklade frågan?: "Får alla kunder samma förtroende att uppge pris eller bedömmer ni kunden efter hur pålitlig dessa ser ut? Kanske baserat på faktorer som stammis, känd på byn, välklädd eller nåt annat vedertaget kriterie?"

2. Jag försöker att inte skriva så ledande frågor men med "vedertagna kriterier" syftar jag dels på om det finns en etablerade strategi bakom?
Killgissningar nedan:
Psykosocialt: att om en kassör behöver ringa en kollega så påverkar detta arbetsglädjen och känslan av "så jävla dåligt av xxx att inte lägga in dessa i systemet".
Psykosocialt: Kassören kan känna en stress över att den krånglande varan påverkar köbildningen och känslan av att man inte vill tvinga en kollega att öppna en kassa till i onödan.
Ekonomisk kalkyl: Om en vara är uppskattad värd mindre än tex 100kr skulle det stopp det innebär att ringa en kollega sänka lönsamheten i kassan med mer än vad varan är värd. Det skulle i teorin vara ekonomiskt försvarbart att skänka varan till kunden. Priset som skrivs in är mer för att det bara måste stå något på kvittot.

3. Alla föreslagna kriterier ovan kräver ett uttalad strategisk plan uppifrån. Så den egentliga frågan blir nog om arbetssättet att fråga kund om pris är något som uppmuntras av butikschef/skiftledare/skyddsombud/huvudkontoret? (jag vet inte hur hierarkin ser ut i en butik så om jag missar något steg ber jag om ursäkt).

Magkänsla
Citera
2021-07-18, 14:52
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Jag gör ingen skillnad på vem jag frågar och har inte märkt att mina kollegor gör det heller. Folk som fuskar kommer nämligen i alla former och kan lika gärna vara Gunnel,72 år som Anton, 17 bast. Men som jag tidigare skrev är det ofta när det gäller grejer från kollo, inte varor från kött/frukt/deli.
Killgissningar nedan:

Oftast är det dom som är nya på stället som tycker det är lite ”pinsamt” att ringa ut till folk på golvet, vi är som sagt en del anställda och vissa sätter aldrig sin fot i kassan om det inte är i största nödfall. Gällande köbildning är det ALLTID kassaledaren som säger ifrån när en kassa ska öppna/stängas, det är inget kassören avgör själv vilket jag dagligen får intrycket av att folk tror. Ex: Om jag passerar kassan för att hämta något och det är kö, i 4/5 fall får jag frågan ”kan du inte öppna?”. När jag svarar att jag inte jobbar i kassan blir folk oftast otrevliga och börjar tjafsa om att ”men det är ju kö!”. Vi har ett schema som kassaledaren skriver på morgonen, där står exakt tid för vilka som när/var/hur ska sitta i kassan samt när dessa ska ha rast och vilka som då byter av. Kassören bestämmer alltså inte själv när/var/hur denne ska öppna/stänga en kassa. Så funkar det hos oss och har funkat ungefär likadant i alla butiker jag jobbat. Ibland tar ett samtal ang pris/tjafsig kund tid, MEN det är inte kassörens problem utan upp till kassaledaren att bedöma om ännu en kassa behövs. Om en vara inte ligger inne i systemet så blir åtminstone jag tacksam över att någon ringer mig och upplyser mig om det. Det är inget annat än den mänskliga faktorn som missat att lägga in den, och ju större butik desto större sortiment, dvs enorma mängder artiklar. Gällande veckans extrapriser är det samma, det är avdelningsansvarig som ser till att dessa stämmer på måndag morgon, och missas någon vara så kan man ge sig f•n på att valfri pensionär har påpekat detta innan kl 9 samma dag.

Över kassörskan är det som jag nämnde ovan, kassaledaren. Vi upplyser alla nya vid deras uppkörning att undrar man något ex pris på vara så ringer man resp avdelning för det (finns lista med nummer brevid telefonen). Kommer man inte fram kan man ringa nån annan ute på golvet som kan springa och titta efter.

I mitt fall frågar jag kunden eftersom det går ofta snabbast, och det antar jag gäller för mina kollegor också. Dessutom finns det avdelningar som sällan har tid att gå och kolla pris eller för den delen inte är så duktiga på att ens ha telefon på sig. Varken butikschefen eller handlaren själv står aldrig i kassan, det skulle dessa aldrig ”nedlåta” sig till att göra. Aldrig. Man läser ofta att folk med psykopatiska drag innehar chefsbefattningar, om du frågar mig (och många med mina kollegor..) instämmer vi till fullo här.

Oj, här var det en del frågor..😂!!
Ska svara så gott jag kan, utifrån mitt perspektiv givetvis och hur det funkar hos oss (större butik, ca 45-50.000 kunder/vecka, antal anställda ca 85st, antal arbetande anställda/dag (alltså folk som fysiskt finns på plats en vanlig vardag mellan kl 7-22) ca 15-20 stycken, uppdelat på de olika avdelningarna.

Hoppas nu jag fick med allting här, om inte så enlighten me!
Sen undrar jag ju givetvis, hur kommer det sig att du undrar allt detta?

Ha en fortsatt fin dag ☀️👋🏼
Citera
2021-07-18, 22:45
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur gick det, fick du jobb på Maxi/Stora Coop?

Tyvärr så har dom alla butikerna jag varit hos bara sagt ursäkter. ”Vänta till sommaren, hösten kan vi nog behöva folk” och så vidare. Får helt enkelt plugga upp mina betyg o hitta en bättre utbildning.
Citera
2021-07-18, 23:45
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337
Tyvärr så har dom alla butikerna jag varit hos bara sagt ursäkter. ”Vänta till sommaren, hösten kan vi nog behöva folk” och så vidare. Får helt enkelt plugga upp mina betyg o hitta en bättre utbildning.

Många butiker söker folk under sommaren och ger starka lovord på att det "kan bli fortsättning" efter. Om det inte finns någon 64-åring som jobbar där så kommer det inte bli någon fortsättning.

Lite hård sanning men jag har sett sommarvikariater komma och gå som tror starkt på fortsättning och jag vet redan att det inte kommer bli någon fortsättning förrän Staffan hos oss fyller 2 år till från och med i år.
Citera
2021-07-19, 00:33
Medlem
Citat:
Hoppas nu jag fick med allting här, om inte så enlighten me!
Sen undrar jag ju givetvis, hur kommer det sig att du undrar allt detta?

Ha en fortsatt fin dag ☀️👋🏼

Tack åter för utförligt svar. Du är guld för att stilla mitt nyfikna sinne. Jag tror du fick med allt och lite till.

Anledningen var nog så enkel att fröet såddes när jag fick frågan om pris när jag handlade och insåg att jag ofta på senare år får frågan om priser istället för att kassören tar reda på det själva vilket var vanligare för bara 15-20 år sen. Något hade helt klart förändrats. Antingen i attityden till mig som kund eller att arbetet i butik har ändrats i samband med att samhället utvecklas. Inget får ta tid nu. Tid är pengar. Alla är underbemannade för att optimera vinster.
Jag letade efter svar utan att hitta något vettigt och ju mer jag tänkte på det desto mer insåg jag hur distanserad jag är från att jobba i butik. Jag har alltid jobbat med teknik, programmering, automation, projektering och älskar att jobba med maskiner just för man slipper alla mjuka frågor.
Allt jag gör i min nuvarande roll finns det satta standarder och uttalade strategier bakom. Ibland även lagar att förhålla sig till. Om någon leverantör inte sköter sig i ett projekt kan jag peka på en överenskommen text och säga att "detta har ni lovat att leverera, detta har ni fått betalt för, andra leverantörer valdes bort för att de inte kunde uppfylla det här kravet men ni sa att ni kunde."
Jag får helt enkelt betalt för att vara så jävla fyrkantig det bara går. Om jag ska vara mjuk måste jag kunna försvara både till uppdragsgivare och slutkund varför jag valde att vara mjuk (det betyder inte att jag är rädd för att vara mjuk när jag anser det skulle gynna uppdraget, bara jag kan förklara så är det lugnt).

Någonstans funderade jag på hur strategiska mål inom handeln kan se ut. Det måste ju vara lite djupare än "Sälja meeeeeer"
Det ska ju enligt rykten finnas dom som ENBART jobbar med att skylta butiker för att få folk att köpa så mycket som möjligt. Varför skulle det då inte kunna finnas personer som studerar och räknar på kassa-strategier som är ekonomiskt fördelaktiga och sen implementerar dessa strategier i nåt utbildningspaket för kassapersonal typ?

Eller så bara övertänker jag och livet på ICA är ganska likt nu som det var 1970. Kunderna kommer och kunderna går. På Roy och Rogers mack.
Citera
2021-07-19, 06:36
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Någonstans funderade jag på hur strategiska mål inom handeln kan se ut. Det måste ju vara lite djupare än "Sälja meeeeeer"
Det ska ju enligt rykten finnas dom som ENBART jobbar med att skylta butiker för att få folk att köpa så mycket som möjligt. Varför skulle det då inte kunna finnas personer som studerar och räknar på kassa-strategier som är ekonomiskt fördelaktiga och sen implementerar dessa strategier i nåt utbildningspaket för kassapersonal typ?

Eller så bara övertänker jag och livet på ICA är ganska likt nu som det var 1970. Kunderna kommer och kunderna går. På Roy och Rogers mack.

Klart det finns andra saker än att sälja mer. Till exempel att få ner kostnaderna så att man kan konkurrera bättre. Det har man väl gjort ypperligt genom att på många ställen nästan helt ta bort kassapersonalen. Bodde bredvid en AutoMat affär ( jäkligt dålig hemsida dock ) tidigare som visar på att kassapersonal egentligen bara är överflödiga. Man bara går in och handlar helt själv, ingen annan där, och helsike vad skönt det är. Lite dyrare var det, men det var ju en liten affär så ungefär i den prisordningen. Vissa saker var dyra, andra saker var OK pris. Funkade perfekt för små köp. När jag handlar på typ Willys så självscannar jag alltid också, lär döda massa jobb.

Jag funderar förresten på varför så många tänker att det är attraktivt att jobba på vanliga mataffärer? Det lär ju vara en av de sämsta arbetsplatserna för många. Arbetsgivaren kan slita och slänga personal för det finns ju alltid någon på kö som vill visa framfötterna för att "få in en fot". Jag känner en som jobbar på en större mataffär och det verkar vara precis så. Hela tiden försöker de att inte ge betalt för övertid så h*n måste hela tiden hålla koll på sina tider och bråka. Alltid något som måste göras precis innan h*n avslutar sitt pass, osv.
Citera
2021-07-19, 07:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337

Hos oss är sommarjobbarna klara redan i januari/februari.
Men enda fram i JUNI månad kan jag ta emot samtal/cv från folk som vill ha jobb under sommaren..
Men som du mycket riktigt fått besked är det ofta till hösten som butiker behöver ny personal, skolan börjar, folk flyttar osv.
Citera
2021-07-19, 07:28
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Tack åter för utförligt svar. Du är guld för att stilla mitt nyfikna sinne. Jag tror du fick med allt och lite till.

Anledningen var nog så enkel att fröet såddes när jag fick frågan om pris när jag handlade och insåg att jag ofta på senare år får frågan om priser istället för att kassören tar reda på det själva vilket var vanligare för bara 15-20 år sen. Något hade helt klart förändrats. Antingen i attityden till mig som kund eller att arbetet i butik har ändrats i samband med att samhället utvecklas. Inget får ta tid nu. Tid är pengar. Alla är underbemannade för att optimera vinster.
Jag letade efter svar utan att hitta något vettigt och ju mer jag tänkte på det desto mer insåg jag hur distanserad jag är från att jobba i butik. Jag har alltid jobbat med teknik, programmering, automation, projektering och älskar att jobba med maskiner just för man slipper alla mjuka frågor.
Allt jag gör i min nuvarande roll finns det satta standarder och uttalade strategier bakom. Ibland även lagar att förhålla sig till. Om någon leverantör inte sköter sig i ett projekt kan jag peka på en överenskommen text och säga att "detta har ni lovat att leverera, detta har ni fått betalt för, andra leverantörer valdes bort för att de inte kunde uppfylla det här kravet men ni sa att ni kunde."
Jag får helt enkelt betalt för att vara så jävla fyrkantig det bara går. Om jag ska vara mjuk måste jag kunna försvara både till uppdragsgivare och slutkund varför jag valde att vara mjuk (det betyder inte att jag är rädd för att vara mjuk när jag anser det skulle gynna uppdraget, bara jag kan förklara så är det lugnt).

Glad att jag kunde stilla din nyfikenhet haha!
Är det något mer du undrar över så svarar jag gärna, kan t.ex. direkt svara på det jag fetat från din text!

Visst finns det såna folk! I vårt fall har vi en supertrevlig kille som kommer till oss inför alla stora högtider, jul/påsk etc och vars enda jobb är att ”pynta” i butiken, ex med girlanger, stjärnor (inför jul) osv.
Men även när det gäller att större skyltar (ex entréskylt) ska bytas ut eller göras om.
Vet inte vad hans tjänst heter specifikt, men inom detaljhandeln är det väl jämförbart med ”visual mercendiser” (stavning?) skulle jag tro.

Denna killen har 4 fasta butiker som är ”hans” som han alternerar mellan året runt beroende på behov.
Detta är faktiskt något jag själv funderat på då jag gillar allt inom heminredning etc, och jag fixar alltid till nån fin typ av skyltning (ex en picknickkorg med fina papptallrikar/muggar från kollo som jag fyller med frukt/grönt från avdelningen) dom pass jag har på frukt&grönt, detta för att det enbart finns killar på den avdelningen och dom har både noll intresse och noll ”öga” för sånt där haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in