Citat:
Klart det finns andra saker än att sälja mer. Till exempel att få ner kostnaderna så att man kan konkurrera bättre. Det har man väl gjort ypperligt genom att på många ställen nästan helt ta bort kassapersonalen. Bodde bredvid en AutoMat affär ( jäkligt dålig hemsida dock ) tidigare som visar på att kassapersonal egentligen bara är överflödiga. Man bara går in och handlar helt själv, ingen annan där, och helsike vad skönt det är. Lite dyrare var det, men det var ju en liten affär så ungefär i den prisordningen. Vissa saker var dyra, andra saker var OK pris. Funkade perfekt för små köp. När jag handlar på typ Willys så självscannar jag alltid också, lär döda massa jobb.
Jag funderar förresten på varför så många tänker att det är attraktivt att jobba på vanliga mataffärer? Det lär ju vara en av de sämsta arbetsplatserna för många. Arbetsgivaren kan slita och slänga personal för det finns ju alltid någon på kö som vill visa framfötterna för att "få in en fot". Jag känner en som jobbar på en större mataffär och det verkar vara precis så. Hela tiden försöker de att inte ge betalt för övertid så h*n måste hela tiden hålla koll på sina tider och bråka. Alltid något som måste göras precis innan h*n avslutar sitt pass, osv.
Jag funderar förresten på varför så många tänker att det är attraktivt att jobba på vanliga mataffärer? Det lär ju vara en av de sämsta arbetsplatserna för många. Arbetsgivaren kan slita och slänga personal för det finns ju alltid någon på kö som vill visa framfötterna för att "få in en fot". Jag känner en som jobbar på en större mataffär och det verkar vara precis så. Hela tiden försöker de att inte ge betalt för övertid så h*n måste hela tiden hålla koll på sina tider och bråka. Alltid något som måste göras precis innan h*n avslutar sitt pass, osv.
När det gäller ditt sista stycke;
Visst är det oftast en speciell sorts rövhål som av nån anledning är just handlare/butikschef, har mött dom alla på dom olika butiker jag jobbat.
Men jobbet är otroligt bra betalt, och du kan i princip nästan ”skräddarsy” ditt schema själv, så länge du inte är avdelningsansvarig ex.
För min egen del jobbar jag enbart några kvällar i veckan och varannan helg, och jag är bara anställd på halvtid. Detta pga att min kropp tyvärr inte klarar av en heltid nu längre, men tack vare lönen slipper jag vara sjukskriven dom resterande 50%.
Jag har många års erfarenhet inom både butik och hotell (hotell räknas in som branschvana inom handel) vilket gör att jag har en timlön en bit under 200kr/h vilket i sin tur gör att jag på min halvtid får ut ungefär en heltid.
Jag har ca 3-4 dagar ledigt per vecka där kroppen får vila.
Dessutom gillar jag jobbet, jag gillar att sälja, och jag gillar att träffa allt folk. Och jag gillar att ”vara igång” (trots att kroppen säger ifrån varje gång jag kommer hem), ofta visar stegräknaren på 12-15.000 steg per arbetspass.
Men visst är det som du skriver att folk kommer och går, och numer anställs det (till kassa och förbutik åtminstone) bara yngre och ofta helt utan branschvana just för att det är billig arbetskraft.
Det snålas på allt som går att snålas på gällande personal.
Trist att höra att din vän har så mycket problem i sin butik!
Visst för att dom ofta kör med en, men man ska också själv vara medveten om vad som är okej/inte okej.
Det är exempelvis inte tillåtet att sitta i kassan hur länge som helst, efter 2h (om jag nu inte minns fel) måste man få gå ifrån och göra annat under 10 min, det är det inte många som har koll på.
Jag sitter med i fackklubben på min arbetsplats och bara i förra veckan upplyste jag en yngre (hyfsat nyanställd) att denne alls inte behöver stanna över några extra minuter för att vänta på att bli avlöst av näste man.
Det är endast arbetsgivaren som kan beordra övertid, inte avdelningsansvarig, och även om det bara rör sig om 5-10min/gång så blir det ändå tid av det eftersom det är något som händer ofta.
Och obetald tid dessutom, för arbetsgivaren har inte beordrat det och betalar således inte för det heller.
Jag råder din vän att gå med i fackklubben, och om det inte finns någon så starta en!
Det brukar åtminstone få chefen att tagga ner lite. Dessutom är det otroligt intressant när man läser om vad som faktiskt är okej/inte okej för chefen att kräva!
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-19 kl. 07:49.
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-19 kl. 07:49.