2012-09-30, 12:42
Medlem
Som några redan varit inne på... sex säljer. Som Adversarius skrev har McDonalds satt saken i system. Det är därför de är så framgångsrika. Den kvinnliga halvan av kundkretsen köper inte sex, utan flockinstinkt. Kvinnor är mer som får, och enligt undersökningar dras därför även de till miljöer med många kvinnor. Judar världen runt har alltid förstått att utnyttja kvinnor som nycklar till sin business.
Citera
2012-09-30, 12:46
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
110:-/Tim är ingångslön för de utan erfarenhet. Har man jobbat några år tjänar man 125-150:-/Tim + OB

Frågan är ju vad de räknar som erfarenheter. Min sambo har flera år arbetslivserfarenheter, har sommarjobbat konstant sen hon var 15. Samt jobbar ett halvår i en annan matbutik, samt ett halvår på ett konditori. Samt utbildad konditor.

Där hon är nu pendlar hon mellan delikatessen, bageriet och kassa/kolonial.

Egentligen borde väl hon tjäna mer än 110kr/h, men de kanske räknar på hur länge hon jobbet på just det företaget, och inte räknar med vad hon gjort innan?
Citera
2012-09-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Frågan är ju vad de räknar som erfarenheter. Min sambo har flera år arbetslivserfarenheter, har sommarjobbat konstant sen hon var 15. Samt jobbar ett halvår i en annan matbutik, samt ett halvår på ett konditori. Samt utbildad konditor.

Där hon är nu pendlar hon mellan delikatessen, bageriet och kassa/kolonial.

Egentligen borde väl hon tjäna mer än 110kr/h, men de kanske räknar på hur länge hon jobbet på just det företaget, och inte räknar med vad hon gjort innan?

Allt hon arbetat med INNAN, som HAR med nuvarande arbetet att göra, dvs sånt hon kommer ha nytta av i livsmedelsbranchen skulle Jag räkna in. Tror att det enligt kollektivavtalet ska räknas in. Men det finns ju många pajaser som butikschefer som försöker komma undan för att få mer i egen ficka istället för att göra rätt för sig.
Citera
2012-09-30, 13:11
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hage1980
Som sagt det är deltiden som gör det, vilken kille skulle vilja jobba 40-75procent.
Off topic tycker jag affärerna är sviniga som inte låter biträden jobba heltid.

En kille som studerar sammtidigt och gärna har tid över för studier och lite annat?

Iallafall i Bergen, Norge så är det vanligt med killar i butikerna, även om majoriteten är kvinnor, så är det typ 60-40 uppdelning ofta, så ingen direkt otroligt stor skillnad.

Sedan är en lön på 210 norska kr/h en lördag, och en bas på 140 kr + en massa andra tillägg inte helt fel alls när man ändå ska prata om lönen.

edit: allt detta för en person helt utan någon som hellst erfarenhet inom den branchen, så inte konstigt att killar söker sig till matbutiker här.
Senast redigerad av Jafan89 2012-09-30 kl. 13:15.
Citera
2012-09-30, 13:27
Avslutad
Med andra ord är det egentligen könsdiskriminering vi pratar om nu?
Citera
2012-09-30, 13:34
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Kassapersonal - nästan alltid kvinnor, främst på grund av tradition. Män vill helt enkelt inte vara kassörer i allmänhet. Kassapersonal måste man dessutom alltid möta, undantaget en kontrollfri självskanning..

Det spelar väl ingen roll vad de vill göra? Om kassaarbete är en del av arbetsuppgifterna så får man helt enkelt bita ihop och göra det. Man ska inte kunna välja de "roliga" arbetsuppgifterna, och låta övrig personal ta hand om "tråkiga" arbetsuppgifter. Just rollen som butiksmedarbetare innebär varierande arbetsuppgifter. Man sitter inte enbart i kassan, och man kan sällan välja bort det heller.

Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenSelect
Som några redan varit inne på... sex säljer.

Kanske om det vore en annan bransch. Men nu handlar det om matbutiker. Folk behöver gå och handla mat (och i vissa fall hygienartiklar, dasspapper etc) som finns i matbutikerna. Det kvittar liksom om det är en ung, snygg, sexig supermodell som skulle kunna vara en ung kopia/dubbelgångare av Cindy Crawford eller om det är en ful, gammal skruttig gubbe som sitter i kassan. Man går och handlar mat för att det alltid behövs, inte för att dregla eller för att flörta med kassörskan.
Citera
2012-09-30, 13:40
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kanske om det vore en annan bransch. Men nu handlar det om matbutiker. Folk behöver gå och handla mat (och i vissa fall hygienartiklar, dasspapper etc) som finns i matbutikerna. Det kvittar liksom om det är en ung, snygg, sexig supermodell som skulle kunna vara en ung kopia/dubbelgångare av Cindy Crawford eller om det är en ful, gammal skruttig gubbe som sitter i kassan. Man går och handlar mat för att det alltid behövs, inte för att dregla eller för att flörta med kassörskan.

Men jag hade nog inte gått och köpt godis och andra småsaker så ofta som jag gör om Olga 57 suttit i kassan. Då hade det blivit strikt veckohandling.
Citera
2012-09-30, 13:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Men jag hade nog inte gått och köpt godis och andra småsaker så ofta som jag gör om Olga 57 suttit i kassan. Då hade det blivit strikt veckohandling.

Det får stå för dig då. Men både jag och i princip som jag känner, vi struntar i vem som sitter i kassan. Det spelar ingen roll om det är Olga, 57 år, eller Amanda på 19 år som sitter där. Eller möjligen Peter, 37 år. Småhandlande som tex godis och läsk varje dag påverkas inte. Om vi vill ha det, så går vi och köper det när vi vill.

Jag är totalt ointresserad av vem som sitter i kassan. Sex säljer inte överallt.
Citera
2012-09-30, 14:09
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
På en Ica här i norra Stockholm så arbetar bara(!) tjejer som tycks vara mellan 18-30.

Jag blev förvånad då jag någon dag plötsligt såg killar i två av kassorna och frågade då lite hastigt varför man aldrig sett killar arbeta i kassorna förut. Visade sig att båda två var inhyrda av något bemanningsföretag.

Att könskvotera med procent och liknande tycker jag kan vara larvigt, men att göra som cheferna för denna butik gör får mig att bli riktigt arg!

Haha! Det är exakt samma på ett ICA Maxi i min närhet också. ENBART KVINNOR i kassorna.
Sökte dit som extrapersonal när jag studerade och lämnade cv:t till en anställd då chefen var bortrest. Fick svaret i denna stilen "Ja, detta kan bli lite svårt för dig då vi endast behöver kassapersonal, tror jag.."
Fick senare jobb på Coop Konsum som enda killen bland ca. 10 kvinnor. Min livs bästa anställning so far!

En negativ sak med att bara anställa kvinnor borde väl ändå vara för att det blir mer "skitsnack" och "tal bakom ryggen" då? Låter generaliserat men så är min uppfattning.
Citera
2012-09-30, 15:26
Medlem
NEZTs avatar
Nej, jag har sett människor av det manliga könet jobba där.
Citera
2012-09-30, 16:18
Medlem
Wargtasss avatar
Inte om man tänker på ICA-Jerry

På Kvantum här i stan finns det en hel del män
Citera
2012-09-30, 16:54
Avslutad
nej, sönerna till butikscheferna jobbar också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera