2010-08-31, 22:01
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
1. Vart jobbar du?
ICA

2. Hur mycke tjänar du?
26-30kkr.

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?
Heltid

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?
Nej

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.
Skickade mail på en platsannons, fick napp och började sen jobba.

Fullbetald ligger man på typ 120 + OB. Men tror den ligger på runt 95-100 eller nåt som ny.

Stressigt på så vis att vagnarna som kommer måste plockas upp, men man blir ju jämt störd av kunder som frågar en om olika saker så hinner man inte så hinner man inte. Man säger ju inte direkt åt en kund att man är upptagen med att plocka. Man släpper det man håller på med för stunden och återgår sedan till det man höll på med vilket inte alltid är så lätt att komma ihåg.

Enformigt på så vis att det är samma hela tiden, fast på olika sätt. Eller hur man nu ska förklara det. Hade ju brutalsugit om det inte fanns några kunder. Det roliga blir ju när man lär känna kunderna som återkommer hela tiden. Går ju lika bra att stå och snacka skit med en kund medan man plockar som när man plockar själv.

Det är ju en viss skillnad på att jobba på golvet/kontoret med prissättning, erbjudanden, inköp osv som ska funka om man jämför med de som jobbar extra som kommer dit, sätter sig i kassan eller är på golvet och sladdar runt och plocka varor. De ringer om det är nåt problem och man får fixa det. Okej, det är inte raketforskning men det är ändå tillfredsställande att "gå till botten" med problem som uppstår så det inte händer igen.

Fråga om det är nåt mer du vill veta.

Är det inte väldigt få heltidstjänster inom detalj/servicehandeln?
Har du 40h på ditt anställningskontrakt?
Eller är du en av alla dessa som jobbar heltid fast du endast e schemalagd på 10-12 h per vecka?
Är du fortfarande en knegare eller vad har du för yrkestitel?

Går man in på ICA:s hemsida verkar det ju finnas en hel del karriärsmöjligheter. Fina ord, eller stämmer det även i verkligheten?
Citera
2010-09-01, 01:52
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Hur är arbetstiderna? Är det 30 minuters lunchrast, 1 timmes? Några fler raster etc? Beroende på öppettider 9-22 är det nedan korrekt?
8-5?
9-6?
12-21?
13-22 ?

Antar att det varierar rätt mycket från butik till butik men vi har alla möjliga tider. 7-16 är vanligt bland de som jobbar där dagligen och har familj etc. Dvs öppna komma dit, larma av, baka bröd, kolla datum, ta emot varor etc. Sen 12-21/13-21 är det alltid nån som jobbar. "Pluggtiderna" är vanligtvis 18-21. Har ibland schemalagda 8-21-pass, men det är rätt sällan och ibland blir det så för nån pluggperson som ska börja 18 är sjuk så man får fortsätta till 21 när man börjat 8. 9-18, 10-18:45, 17-21, dvs lite utspritt över dagen så det alltid är lika många där förutom på kvällen.

De som pluggar har på helgerna vanliga tider, typ 13-21 eller 8-17 = $$$.

Jobbar man 13-21 exempelvis har man 1h lunch vid typ 15-16 och sen en kvart på kvällen. Alltid en timmes lunch.
Och fan vad svårt det är att hitta på nåt att äta även om man går och kollar på mat och kan planera hela dagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Stinkproducent
Är det inte väldigt få heltidstjänster inom detalj/servicehandeln?
Har du 40h på ditt anställningskontrakt?
Eller är du en av alla dessa som jobbar heltid fast du endast e schemalagd på 10-12 h per vecka?
Är du fortfarande en knegare eller vad har du för yrkestitel?

Går man in på ICA:s hemsida verkar det ju finnas en hel del karriärsmöjligheter. Fina ord, eller stämmer det även i verkligheten?

Kanske fel av mig att skriva heltid, det stämmer som du säger att jag är skriven på kontraktet på nåt liknande i timantal men jobbar typ 160-170h/månad. Är kanske 1-3 pers av kanske 20 som har fast lön, alla andra har timlön. Inte jobbat under 160h/månad de senaste åren så vad som står på kontraktet gör inte så mycket, skulle jag bara få de timmarna som står på kontraktet skulle jag nästan bara bli glad.

Är en knegare med den finfina yrkestiteln butiksbiträde. Men vi har postservice också så det måste man ju också kunna.
Ingen aning om det stämmer men det finns säkert key account managers ultra high tech osv även inom ICA, dock inte i själva butikerna utan förmodligen på huvudkontoret i Solna eller banken i Borås.
Finns massa utbildningar man kan gå vidare inom ICA som jag förstått det, dock inte kollat upp riktigt vad dessa innebär. Har bara varit på lite småkurser i ekonomi och optimering av orderprogrammet som beställer nästan alla varor själv, gäller bara att underhålla det med rätt lagersaldon etc.
Sen så kan man kolla på tv-reklamen i förväg och imorn släpps nästa veckas på intranätet. GISSA OM DET BLIR POPCORN OCH FÖTTERNA PÅ BORDET PÅ KONTORET!

Börjar dock tröttna efter 4 år nu då jag inte känner mig lika motiverad men vet inte vad jag ska göra istället... Det går mest på rutin nu liksom. Man vet var allt står (vi lagerför väl ca 10-15 000 st artiklar) och har vi det inte tar det 2 sekunder att kolla upp om vi har det via datorn och det är sällan det inträffar några större problem som måste lösas. Känns sådär att jobba i butik hela livet faktiskt, men jobbar med en del som gjort och kommer göra det och de verkar inte må speciellt dåligt av det.
Citera
2010-09-02, 15:33
Medlem
Jag jobbar i butik. Stressigt, enformigt, dåliga tider.

Idag har du ingen kompetens, du är bara en lätt utbytbar person som sitter i kassan eller plockar upp varor. Jag skulle inte rekommendera jobbet som något att satsa på. Dock är det en bra chans för studerande att tjäna extra.
Citera
2010-09-02, 21:00
Medlem
Söka jobb i mataffär, direkt i butiken, TIPS??

Hej!
Imorgon har jag planerat att knalla runt på ICA, Willys och Coop här i stan för att dela ut CV för att söka extrajobb. Jag är 19 år och pluggar just nu på folkhögskola, och det vore inte så dumt med lite extra!

Jag undrar nu om någon har något bra tips till mig? Jag kommer åka dit efter jag har slutat, cirkus klockan 13, är det en dåligt tajmad tid? Har svårt att komma dit tidigare på vardagarna...
Är det personalchefen jag ska fråga efter eller någon annan? Ska jag bara ge dem CV:t och mitt personliga brev och tacka för att de tog sin tid och gå iväg och hoppas på att de ringer? Har någon varit i min situation, och hur gjorde du isåfall?

Supertacksam för svar!
Citera
2010-09-02, 21:02
Medlem
Behöver man ens ett CV/personligt brev när man söker in till sådana butiker?
Annars är det ju bara att fråga om de har några lediga tjänster.
Citera
2010-09-02, 21:05
Medlem
Nej, det kan man ju undra egentligen, krävs ju ingen större erfarenhet om man säger så... Men det känns ju lite seriöst och bra och ha med det i alla fall. (och nu är jag ju bara 19, så min meritlista är ju inte så värst imponerande direkt, så det känns lite fånigt!)

Ja! Visst låter det bättre att fråga om "de har några lediga tjänster" än att säga att "man är intresserad att jobba hos dem"?
Citera
2010-09-02, 21:31
Medlem
Ghozts avatar
Fråga efter chefen och be att få prata med han/hon.
Säg att du är intresserad av ett jobb och presentera dig lite kort och säg va du har för erfarenheter.

Lycka till!

Mvh
Citera
2010-09-02, 21:34
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddagfroken
Visst låter det bättre att fråga om "de har några lediga tjänster" än att säga att "man är intresserad att jobba hos dem"?

Hur resonerar du då? Förmågan att "känna av" från situation till situation hur du bör gå till väga är viktigt, men varför så defensiv? Du vill ju jobba där - så varför inte inleda konversationen med att klargöra detta?
Citera
2010-09-02, 21:54
Medlem
Ghozt; Det låter bra, det där. Tack för tipset!

NomadSoul; Jo, självklart beror det ju på hur situationen blir! Självfallet. Jag tänker mer på hur jag ska ställa frågan om jag hamnar i situationen där jag måste precisera mig lite. Jag vet inte riktigt, men jag tycker det låter lite oengagerat på något vis och bara säga att man är intresserad av att jobba där, men det klart, det är ju faktiskt sanningen så. Man kan ju alltid slå på stort och säga båda två, haha.
Citera
2010-09-02, 22:28
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddagfroken
NomadSoul; Jo, självklart beror det ju på hur situationen blir! Självfallet. Jag tänker mer på hur jag ska ställa frågan om jag hamnar i situationen där jag måste precisera mig lite. Jag vet inte riktigt, men jag tycker det låter lite oengagerat på något vis och bara säga att man är intresserad av att jobba där, men det klart, det är ju faktiskt sanningen så. Man kan ju alltid slå på stort och säga båda två, haha.

Jag tycker det känns seriösare att säga att man söker arbete hos just dem, istället för att fråga om de har några lediga tjänster. Om man får ett "nej" där är det ju svårt att ta sig vidare i konversationen. Om man däremot bara säger att man är intresserad av att jobba där så sätter man ingen press på den man snackar med, och lämnar fler dörrar öppna. På slutet (när man presenterat sig och motiverat varför man vill jobba hos just dem) kanske man kan säga typ "Nu vet jag inte hur det ser ut bland er personal, men om ni behöver någon extraanställd så vet ni att jag finns i alla fall! Tror du att det finns en plats för mig nu eller inom snar framtid?"
För om man bara frågar om de har en ledig tjänst så kommer de antagligen bara hänvisa till sina hemsidor (de du nämnde har egna hemsidor med jobbannonser) för att göra det rättvist. Men då har du ändå större chans att få jobbet för att du presenterat dig (om det är personalen som har hand om rekryteringen). Men i alla fall, alla dörrar öppna är viktigt.
Gå aldrig in och bara be om personalansvarig (eller något) och säg hej, jag söker jobb... Här har du mitt CV *le*... Så... There it is, hejdå då!
Citera
2010-09-02, 23:04
Medlem
AlexonTop; Du har absolut en poäng i att frågan om lediga tjänster stänger dörrar. Det ska jag tänka på, tack! (:
Och det där med att motivera varför man vill jobba hos dem, där ju faktiskt ganska svårt (för alla menar jag). Tja, man kan ju dra till med att man vill skaffa sig arbetslivserfarenhet, fast egentligen är det ju mest pengarna man vill åt. Hm.
Sen tror jag inte de hänvisar till sina hemsidor, för såvitt jag har förstått det så annonserar de ut typ chefspositioner och mer administrativa jobb och liknande där, och inte att ICA i Sveg söker en kassörska till exempel. Tror det var på Willys hemsida det stod att om man var intresserad av att arbeta extra och så, så skulle man gå in i den butiken man var intresserad av. Men jag kan ha fel!
Och nej, absolut inte! Stå där som ett fån och gå iväg utan att förklara sig ger nog inte ett så gott intryck, haha. Hoppas bara man inte får nån blackout när man väl står där öga mot öga... Hoho.
Citera
2010-09-02, 23:15
Medlem
AlexOnTops avatar
Med att motivera menar jag typ att man kan lägga fram varför man passar för ett matbutiksjobb, som t.ex att du brukar handla där och kan lite om hur sortimentet ser ut, och att du tycker personalen verkar trevlig och att du tror du hade trivts där. Eller att dina egenskaper passar för jobbet du söker osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in