2010-04-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Okej, förlåt då att inte jag hade koll på vad skiten kosta.

http://www.soldf.com/kroppsskydd90a.html
http://www.soldf.com/kroppsskydd94.html

Citera
2010-04-14, 19:10
Medlem
Regementchefens dotters oskuld
Citera
2010-08-22, 01:25
Bannlyst
har inte snott något. Däremot så stal de en hel dag ifrån mig. Eftersom jag inte kände för att göra lumpen
Citera
2010-08-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Vad är det?
Mono-T / Mono-var. Eller om du spelat mycket tevespel "nightvision"
Citera
2010-08-22, 14:08
Medlem
Ingen som lyckats ta hem ett vapen?
Citera
2010-08-22, 16:12
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Ingen som lyckats ta hem ett vapen?

Det är nog väldigt svårt, och direkt olämpligt att sno med sig AK5:an hem
Citera
2010-08-22, 18:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Det är nog väldigt svårt, och direkt olämpligt att sno med sig AK5:an hem

Tittar man bland äldre folk så finns det säkert flera exempel. En släkting tog bla med sig Kpisten hem och skjöt på baksidan (lite slö i huvet den dära).
Citera
2010-08-23, 15:41
Medlem
de är inte så konstigt att de får dra ner på försvaret pga pengarbrist när alla snor med sig saker hem
Citera
2010-08-23, 18:50
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Tittar man bland äldre folk så finns det säkert flera exempel. En släkting tog bla med sig Kpisten hem och skjöt på baksidan (lite slö i huvet den dära).

Det finns helt galna historier från tiden före LIFT och när försvarsmakten tyckte att det fanns ett egensyfte i att inte ha centrala register över sina vapen eftersom detta kunde hamna hos den röde satan. Då hade varje regemente som var egen myndighet ansvar för att ha ordning på sina vapen i både mobförråd och i truppförådet. Hemvärnsmän som inte lämnat tillbaka sina vapen efter avslutad tjänstgörning har jag flera exempel på. Bl.a. en regementschef som vek hädan och hans fru ringde in till växeln och krävde "att nu får ni faktiskt komma och hämta min mans grejer" När FK A och Lt B anlände till nyblivna änke överstinnan fann de en källare fullproppad med gamla vapen och horder av ammunition. Alla vapen var kronmärkta men få fanns i några listor. Det blev en ganska lång papparesövning efter det besöket. Efter bosnienkriget fann IFOR flera M/96 med tre kronor på som vid en kontroll var destruerade.

Försvarsmakten står dock inför sin största stöldräd någonsin då de nya kalsongerna införs som är i ylle ist för bomull. De är fan bättre än några kalsonger jag köpt och civila kalsonger i merhinoull kostar skjortan. Det kommer dränera budgeten mer än GLC/NOC och PRIO härvan ihop.
Citera
2010-08-23, 22:40
Medlem
Alla får väl med saker hem, vare sig man vill eller inte känns det som... Fick med mig lite bestick av någon underlig anledning, en kåsa, ett par kalsonger och en massa förbruknings mtrl... Inget planerat, men blev förvånad över hur enkelt det var att komma undan med skiten. Vi hade persisk marknad de sista dagarna och vi räknade upp allt vi saknade, men de tog inga namn eller så på oss, utan skrev bara upp det så var det fint med det.
Men så var de jävligt nöjda med att vi blev bästa pluton på regementet också

Men vapen och så är skitsvårt, praktiskt taget omöjligt att fixa utan att åka fast. Vi blev informerade om det och att ingen ursäkt var giltig, för under alla år så hade dom tydligen bara tagit en person som de inte kunde bevisa att han gjort något. Vapnen kommer fram, så att fixa att man blir "rånad" funkar inte. På vissa saker är de otroligt effektiva, militären, så fundera inte ens på det.

Däremot så försvann ett par mörkerglasögon för 50 lax, (eller vad det nu heter) som de inte återfann. Blev väl kvar i skogen eller nåt...
Citera
2010-08-25, 15:55
Medlem
MalinLindquists avatar
listan är lång men några roliga grejer som jag tog kan jag ju nämna
* 2 kg sprängdeg
* runt 3m krutstubin
* 20 tändhattar

Till skillnad frårn vapen, är det frågan om förbrukningsmatrial och betydligt svårare att redovisa under två veckors utbildning i spräng o mintjänst.

Jag fick tag på slutstycket till K-pisten från säkerhetsskåpet och tog hem K-pisten under Julen, men jag sköt alldrig med den.

kängor, byxor och yttrerock var bra saker att ta hem från lumpen så dom kom osså med.

Innan du börjar lumpa så är det bra att göra en lista över grejer som är bra att ha efter lumpen så att dessa kan "tappas bort" en efter en under lumpartiden. Att tappa bort dom innan muck är ingen bra ide.

Inget fel att ta hem grejor bara det är till godo för Svenkst försvar -- om ryssen kom var jag redan halvt mobiliserad hemma, så att säga. De värsta tjuvrna är politiker som norpat mångmiljardbelopp från försvarsmakten för att övergöda invandrare, bistå svarta tyrraner i Afrika o dyligt.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-08-25 kl. 16:19.
Citera
2010-08-25, 16:44
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Jag fick tag på slutstycket till K-pisten från säkerhetsskåpet och tog hem K-pisten under Julen, men jag sköt alldrig med den.
Mata trolleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in