2004-12-17, 15:21
Medlem
ztorms avatar
Har inte tagit lumpen men jag hittade en handgranat när jag besökte min mormor. Frågade vad den gjorde där och hon visste inte.
(hon är senil)
Citera
2004-12-17, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Tja...Har hört följande via en polare som lämnade skrot till en STOR skrot nere i Småland vid stambanan .Han fick en mindre visning ,när han var där bla visade dem honom en stridsvagn dem håll på att skrota ,helt ok stridsvagn ,inga fel men skrotas skulle den lika väl,skrotkillarna berättade för honom att det kunde komma in grejor som var HELT NYA ! ,från olika beredskapslager som skall utgå ur organisationen och som skrotades
Moralkakor??? tycker det rimma dåligt!

Men om man lägger ner förband så blir det naturligtvis en massa överflödigt matriel. Oavsett om grejerna är nya så har man ingen användning för dem. Och även om det är oanvänt så kanse det är föråldrat. Men det mesta säljs trots allt, men inte till privatpersoner. Men vad gör man med en stridsvagn liksom? Känns logiskt att skrota dem om de inte behövs, funktionsdugliga eller inte, men jag trodde nog att det var försvaret själva som skötte det?

Citat:
Ursprungligen postat av fox_343
en mina som låter (tjuter) och lyser (brinner) istället för att sprängas

Kan ju lägga till att det är smått traumatiskt att dra igång en sådan i huvudhöjd ett par meter bort... fick testa på det under mitt baskerprov, "gå och hämta den där lådan där borta"

Med en låda sådana kunde man nog kommit på lite stunts att utsätta diverse bekanta för
Citera
2004-12-17, 19:51
Medlem
Under en skarp handgranats övning fick vi ut ca 2000 handgranater och det var logements kamraten som hadde i uppgift att ha koll på handgranaterna under övningen. Fan man kunde hur lätt som helst ha snott ett dussin handgranater eftersom det var upp til polaren att räkna antaler överblivna handgranater om inte befälen.
Nästan så att man ångrar att man inte gjorde det men samtidigt vad fan skulle man ha dom till?
Citera
2004-12-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Imponerande...
En m90 hjälm och 20kg skyddsväst skulle inte vara fyskam o ha, tycker att det är idiotiskt att med sig hem sprängdeg och stubiner osv. då man kan skada sig riktigt illa.

Någon som vet hur svinneri förhållanden är på Amf4 eller S1 ?

Puss

På S1 hadde dom tyvärr jävligt bra koll på sakerna vi tvättbytet osv.
Ville man ha extra kläder så var man tvungen att fuska lite med hur mycket man lämnade in.
Så min gissning är att svinnet på S1 var gansaka så lågt jämfört med andra regementen
Citera
2004-12-18, 16:38
Medlem
Jag var på S1 och gjorde en radiokurs, tog jag med mig några vapendelar samt ett lösskott och några nya örngott.
Vapendelarna var inget speciellt. Bara nån plugg som man sätter längst fram i pipan när man skuter löst.
Vapnet som delarna kommer i från hette någonting med M/39 så det är ganska gammalt och har ett litert värde för armén.
Jag tog ochså med mig några nya örngott från armé med arméns tryck på.

Delarna till vapnet hittade jag i en kälare där det låg en massa andra delar till olika vapen men det var ingen bevakning alls.
Citera
2004-12-18, 16:58
Medlem
badtabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag var på S1 och gjorde en radiokurs, tog jag med mig några vapendelar samt ett lösskott och några nya örngott.
Vapendelarna var inget speciellt. Bara nån plugg som man sätter längst fram i pipan när man skuter löst.
Vapnet som delarna kommer i från hette någonting med M/39 så det är ganska gammalt och har ett litert värde för armén.
Jag tog ochså med mig några nya örngott från armé med arméns tryck på.

Delarna till vapnet hittade jag i en kälare där det låg en massa andra delar till olika vapen men det var ingen bevakning alls.

Det var nog till en ksp 39... Sitter enbart i Strf 9040A numera, och är på väg att avvecklas även där...
Citera
2004-12-18, 17:12
Medlem
Citat:
Det var nog till en ksp 39... Sitter enbart i Strf 9040A numera, och är på väg att avvecklas även där...

Ja så var det kulsprutepistol modell M/39
Tack
Citera
2004-12-18, 17:33
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Ja så var det kulsprutepistol modell M/39
Tack

Inte kpist m/39, utan ksp m/39, d v s kulspruta m/39.

Trots att det funnits en kpist m/39 (Bergmann 1934/I) så skulle det varit förvånande om du hittat delar till en sådan.

/feldgrau
Citera
2004-12-18, 17:42
Medlem
Citat:
Inte kpist m/39, utan ksp m/39, d v s kulspruta m/39.
Trots att det funnits en kpist m/39 (Bergmann 1934/I) så skulle det varit förvånande om du hittat delar till en sådan
/feldgrau

Ja något vapen med M/39 var det i alla fall.
Jag kan inte så mycket om skutvapen.
Citera
2004-12-18, 20:23
Medlem
Det försvann både pentyl, sprängptroner, slagtändare, spr-deg, 5,56, 7,62, grk 12 cm spr, mm under min tid som värnpliktig... jag undrar åxå hur ia allsin dar detta kunde försvinna på detta enkla sett.
Hoppas bara att det andvänds på bästa sätt i händelse av ofred!
Citera
2004-12-18, 20:51
Medlem
Tammers avatar
Tror det är mycket överdrifter här. Själv snodde jag ett par skarpa och några lösa k-pistpatroner. Bara på kul. Nån tappade bort en k-pistpipa under en övning när jag låg inne, och det resulterade i diverse utredningar och rejäla straff.
Citera
2004-12-20, 19:50
Medlem
badtabs avatar
Hittills har jag korpat ett gäng hudsalveburkar, typ 5 par kallingar, några strumpor, en satans massa handdukar, en halon-brandsläckare och ett par com-tacks.... som jag senare var så jävla dum så att jag sålde dom till en polare för en ynka hundring.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in