2006-09-12, 09:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Bidrar med en historia från farsan.

Han låg vid K3 som PB i slutet av 70-talet. Kontroll fanns inte alls på den här tiden. En del lantbrukarsöner i plutonen snodde med sprängämne hem på helgerna för att förstöra besvärliga stenar på på åkrarna osv... Det var bättre förr.

Förekommer fortfarande, jag vet en kille som snodde en fordonsmina, han kom på att man kunde använda den mot Kanadagäss på plundrade hans farsas nysådda höstvete. Gässen lärde sig att det fältet gav dålig karma, men både farbror blå och Djurens Rätt hade nog haft en del invändningar om dom fått veta... Snyggt var det inte.

Jag och min kompis hade kunnat sno en AK5 på en repövning, förmodligen gjorde sig befälet skyldiga till tjänstefel när dom lät oss själva köra vapen, men då var det ju mest så att man uppskattade att få förtroendet...

Frystorkat käk bar jag hem i mängder, i övrigt två skjortor, några kallingar och lite annat smått och gott. Försvarets leverpastej smakar gudomligt i fält, men av någon anledning inte lika gott hemma...
Citera
2006-09-12, 12:32
Medlem
Just ja, här kom jag på att jag fyllde min privatbil med så mycket pansarkex och chokladkakor samt konserver så hade jag blivit stoppad på väg hem hade jag fått böta för överlast. Visserligen var det förnödenheter som hamnat på fel sida strecket om hållbarhet men det vet ju alla att såna petitesser inte stämmer alls. Dom håller garanterat minst 20 år till. Alla tyckte det var för jävligt att det skulle grävas ner så alla fyllde bilarna istället och på det sättet slapp vi gräva.
Citera
2006-12-25, 00:59
Medlem
javol

det är sjuuuuukt enkelt att skaffa grejjer från förrådsmongona i boden! Man lämnar helt sonika in 3 par kallingar och tar ut 4.

Men nu till kritiken. Ni som erkänner att ni har tagit grejjer från enskilda soldater? Skämmes! Om det är ett vapen som står obevakat och ni lämnar det direkt till en blågul kan jag förstå, byssen ska man fan hålla reda på. Men med andra saker är det jävligt taskigt! Särskilt Om dom är dyra.
Citera
2006-12-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr_styrm
Men nu till kritiken. Ni som erkänner att ni har tagit grejjer från enskilda soldater? Skämmes! Om det är ett vapen som står obevakat och ni lämnar det direkt till en blågul kan jag förstå, byssen ska man fan hålla reda på. Men med andra saker är det jävligt taskigt! Särskilt Om dom är dyra.

Det är ju inte den enskilda soldaten som behöver betala heller? Bara att skriva en förlustanmälan, lämna till adjutanten och hämta ut en ny från förrådet. Såvida du inte menade kleptomaner som stjäl privata prylar förstås, då är det en helt annan sak.
Citera
2006-12-25, 12:10
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det är ju inte den enskilda soldaten som behöver betala heller? Bara att skriva en förlustanmälan, lämna till adjutanten och hämta ut en ny från förrådet. Såvida du inte menade kleptomaner som stjäl privata prylar förstås, då är det en helt annan sak.

Vissa saker är man ersättningsskyldig för, tex. comtacsen.
Citera
2006-12-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503

Exakt. Dessutom kan förlust av exempelvis comtacs leda till en anmärkning! Men då ska man väl ha hitler till befäl.
Citera
2006-12-25, 12:21
Medlem
Citat:

Det där är något eget påhitt från stället där du lumpar i sådana fall, troligtvis har något av era befäl sagt det för att skrämma upp er så att ni håller i dem.

En värnpliktig kan aldrig bli ersättningsskyldig då den värnpliktiga (rent juridiskt) inte gör värnplikten frivilligt. Hade jag varit värnpliktig, och någon kleptoman stal något av mig, skulle jag aldrig acceptera att jag fick ett avdrag på dagsersättningen bara hur som helst. Värnpliktsrådet skulle varit på min sida för övrigt. Däremot brukar det vara vanligt att saken utreds om det är en särskilt dyr pryl, eller särskilt värdefull. Skrev ni på något avtal när ni kvitterade ut era Comtacs?
Citera
2006-12-25, 12:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det där är något eget påhitt från stället där du lumpar i sådana fall, troligtvis har något av era befäl sagt det för att skrämma upp er så att ni håller i dem.

En värnpliktig kan aldrig bli ersättningsskyldig då den värnpliktiga (rent juridiskt) inte gör värnplikten frivilligt. Hade jag varit värnpliktig, och någon kleptoman stal något av mig, skulle jag aldrig acceptera att jag fick ett avdrag på dagsersättningen bara hur som helst. Värnpliktsrådet skulle varit på min sida för övrigt. Däremot brukar det vara vanligt att saken utreds om det är en särskilt dyr pryl, eller särskilt värdefull. Skrev ni på något avtal när ni kvitterade ut era Comtacs?

Nej, vi har inte skrivit något avtal eller så, de sa bara att det var nytt för i år att man fick ersätta dessa om man gjorde av med dem.

Kommer väl förmodligen av att många försvinner och sedermera dyker upp på blocket.
Citera
2006-12-25, 12:43
Medlem
Citat:
Nej, vi har inte skrivit något avtal eller så, de sa bara att det var nytt för i år att man fick ersätta dessa om man gjorde av med dem.

Kommer väl förmodligen av att många försvinner och sedermera dyker upp på blocket.

Rent skitsnack för att skrämma er. En värnpliktig i Sverige är ingen rättslös Gulagslav. Tvärtom lär Sverige vara det land där värnpliktiga har mest rättigheter.
Citera
2006-12-25, 12:52
Medlem
cavalls avatar
Citat:

vi fick höra samma sak om allt vi hämtade ut när jag gjorde lumpen, så denna skrämseltaktik har funnits med länge...
Citera
2006-12-25, 12:53
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Jag stal väl mest kalsonger och t-shirts, en del norgepåsar slank väl också med hem.
Citera
2006-12-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr_styrm
det är sjuuuuukt enkelt att skaffa grejjer från förrådsmongona i boden! Man lämnar helt sonika in 3 par kallingar och tar ut 4.

Tååålek? vilken Tåålek ka du ha???
Haha jag älskar dom

Och dom där jävlar brukar blåsa en på kalsonger jag har lagt märket till....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in