Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
1. Freud postulerar två olika system. Omedvetet respektive Medvetet.
Det allra mesta av mentala aktiviteter sker omedvetet. På det medvetnas plan ägnar vi en hel del energi åt att hitta på rationella förklaringar till varför vi gjorde som vi gjorde. Det omedvetna är inte på något sätt Medvetet, men det kan bli det - när vi råkar försäga oss.
2. Njae. Det som framhålls som Popers starka kritik har i sin tur sin starkaste kritiker i ingen mindre än Popper. Han modererade sig något senare, efter att ha tagit sig för att läsa lite Freud.
Freud själv framhåller f.ö. att han är den förste att överge vilket som helst av sina teoretiska begrepp närhelst man finner bättre formuleringar som fångar (begreppsliggör och sätter i en teoretisk ram) de fenomen han berör. Fast ännu tror jag ingen nnan gör bättre reda för det som är Freuds stora upptäckt: det omedvetna och dess verkningar.
Låter vettigt,

även om jag inte är helt med på vad som menas med mentala aktiviteter...
Försägning är ett intressant fenomen fenomenologiskt sett. När man talar så interagerar man med talet i sig, man både talar och hör sitt eget tal samtidigt. Så det blir som att när man talar med en annan person, så hör båda ens tal som om det vore ett tredje objekt i interaktionen. Genom konstant reflektion och empati förändrar man talet samtidigt som man talar, fast alltid efter handlingen är gjord förstås. Man talar till talet så att säga. Objektifieringsprocessen skapar en efterhandskonstruktion som ger mening åt dom abstrakta tankarna som subjekten i en interaktion upplever, även om det innebär en självuppfyllande profetia. Till exempel "...och då stod hon där utan kläder, haha. *åh nej, vad säger jag, nu tror hon att jag är pervers* Jag menar, hon stod där som ett yrväder..."
Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Alltså du har alltid en undermedveten bild av dig själv och tankar om dig själv, som du inte är medveten av när du t.ex pratar med en ny människa på en fest. Dessa är inte mindre undermedvetna bara för att sociala strukturer kan påverka dem.
En peron med lågt självförtroende får i de flesta fall den stämpeln på grund av sina negativa tankar och känslor, sen att "andra" kan påverka dessa är en annas sak.
På ett plan måste man vara medveten om sig själv när man talar med andra, annars skulle det inte finnas någon som talar med andra. Om man inte vet vem man själv är, i relation till andra, så får man existentiell ångest.
När man tänker på sig själv så objektifierar man sig själv, man sätter sig själv i ett andra eller tredje personsperspektiv. Den reflektionen kan användas för att rationalisera sitt beteende i en situation, men då sker det i efterhand. Till exempel, "vad feg jag var som inte gjorde så" eller "vad dåligt av mig att jag gjorde så". Det är samma sak som när man talar om att någon är irrationell eller ond.
Det krävs ett ego/ett själv för att tänka,
så vem är det som tänker dessa tankar åt en medan man pratar på en fest?
Hmm, kanske om du kan ge ett mer specifikt exempel...