Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Ja jag r lngt ifrn en expert eller ens lekman p omrdet. Men fr mig har undermedvetenhet en koppling till minnet/knslor och medvetande till just det du fr tillfllet r fokuserad p. Allts menade jag att du i t.ex en konversation inte riktigt r medveten om precis allt som hnt dig och allt du lrt dig igenom livet. Men det finns ju nd dr i din hjrna och pverkar ditt beteende.
Jag vet inte om man kan definiera personlighet som undermedveten eller medveten p det sttet. Om man mste vlja s skulle jag nog sga att man r omedveten om det, men om ngot kan sgas vara undermedvetet s r det nog detta.
Knslor r annars mer medvetna n vad man kan tro. Inte s att man alltid vljer vad man vill knna, men det r heller inte s att man r ett offer fr en massa ofrivilliga vgor av knslosvall. Fr att ta en extrem, s r jag nog av den uppfattningen att man mer eller mindre vljer vem man lskar.
Det finns en jobbig grns mellan det psykologiska och det kulturella, nr man talar om personlighet, minne och knslor. Man kan se det som enbart psykologiska (individuella) aspekter, men man kan ocks se det som kulturella (kollektiva) aspekter. Psykologiskt kan man tala om det medvetna, det omedvetna och det undermedvetna. Men kulturell personlighet, kollektiva minnen och socialt konstruerade knslor har nog inte mycket med olika medvetandegrader att gra. Man skulle till exempel kunna kalla ens arbetarklasspersonlighet fr en omedveten (eller undermedveten) pverkan i sociala situationer, men d talar man inte om psykologi lngre anser jag.
Sen finns det korskulturell psykologi och psykologisk antropologi, s grnsen r inte s klar man kan vilja. Till exempel kan man tala om intra-psykiska och extra-psykiska synstt p Sjlvet. Dr vi i vr kultur ser p Sjlvet som begrnsat till den enskilda individens kropp och tankar, finns det andra kulturer som expanderar synen p Sjlvet till slktingar och ibland till och med andar och frfder. Sdana hr aspekter har stor inverkan p hur vi uppfattar vrlden, hur vra medvetanden ser ut.
Men jag kan nd inte se nyttan i att ha begreppet det undermedvetna, om det inte r s att vi skapar nyttan ocks.